spring of dressuurteugels op dressuurwedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

spring of dressuurteugels op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 10:34

Ik heb een vraagje.... ik rij eigenlijk al sinds dat ik paardrij dressuurwedstrijden, maar altijd met dressuurteugels, vind het zelf ook 10x mooier staan dan springteugels.

Maar nu heb ik de laatste tijd de vervelende eigenschap dat ik snel de teugels door mijn vingers laat glijden, dus rij ik momenteel met springteugels (meer grip).

Nu is mijn vraag.... mag je eigenlijk op en dressuurwedstrijd met springteugels rijden???

Zou het eigenlijk wel raar vinden als het niet mag, al staan dressuurteugels wel een stuk netter.

Wie kan mij vertellen wat de regels hierover zijn?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:40

Je mag er gewoon mee rijden hoor. Ik doe het ook altijd. Vind het veel makkelijk om dan te zien of je je teugels even lang hebt en ze niet stiekem langer worden. Heb je ook gewoon die stoffen webband met passantjes erop? Zou er alleen wel voor zorgen dat je effen zwarten hebt. Haha! Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 10:44

Dat vind ik dus ook een voordeel... je hebt altijd je teugels gelijk... want anders weet ik nu al dat ik rechts korter neem Bloos!
En zeker na het halsstrekken heb je sneller je teugels weer op de juiste lengte

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:45

http://www.knhs.nl

Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén
enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan.
De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Dit schrijft het regelement dus voor.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:17

Cinz, je kan ook die dressuurteugels met antislip proberen. In het begin zijn ze ff wennen, maar daarna glijden de teugels nooit meer door je handen. Je moet ze gewoon ff inrijden, want als ze een stukje versleten ijn rijden ze echt super! Lachen

Springteugels mogen wel, maar volgens mij moet je dan die martingaalstoppertjes er wel vanaf halen.

en anders maar gewoon geode handschoenen aan! Haha!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:20

Ik heb leren dressuurteugels met leren stopjes, dat vind ik netjes staan en toch makkelijker dan gladde leren teugels.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:20

Ik vind zelf leren teugels mooier dan linnen, maar stopjes zijn altijd wel prettig. Daarom heb ik een aantal leren teugels mèt stopjes
Ik heb er een paar zo kant en klaar gekocht, maar op de trensteugels met speciale gespen van mij stang & trenshoofdstel heb ik de stopjes er door Daaleman er op laten naaien. Erg mooi geworden, maar wel prijzig.
Ze rekenen een klein uurtje dus 30 euro ben je dan zo kwijt.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:22

Ik rijd gewoon altijd met springteugels zowel met springen als met dressuur en wedstrijden!

Live,LOve,'ndLaugh

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:22

Ragne schreef:
Cinz, je kan ook die dressuurteugels met antislip proberen. In het begin zijn ze ff wennen, maar daarna glijden de teugels nooit meer door je handen. Je moet ze gewoon ff inrijden, want als ze een stukje versleten ijn rijden ze echt super! Lachen

! Haha!


dat rijdt inderdaad voor geen meter, bedoel je die met aan ene kant leer, aan andere kant rubber ???
ik gebruikte altijd springteugels, want ook ik heb hetzelfde probleem altijd gehad en zodra ik 'ns met " gewone" ging rijden, begon het weer

En zelfs.....zelfs met die stoppertjes erop lukte het me nog niet en liet ik nog steeds teugels afpikken. Schijnheilig

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:07

Ik rijdt met gewone linnen springteugels. Maar je kunt ook die leren gevlochten teugels proberen. zien er chique uit en je hebt heel veel grip. alleen kun je dan niet zien of je beide teugels even lang hebt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:09

Ik rij met rubberen springteugels.
Hier zitten geen stopjes aan.
Want ik vind die dingen juist weer niet fijn Lachen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:10

Ik heb teugels met aan de buitenkant leer en aan de binnenkant rubber, ideaal! Je moet wel even goed zoeken naar een fijn setje. Vaak zijn ze heel dik, breed en stug en dat is waardeloos.

Nulla tenaci invia est via

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:12

ik rij ook altijd met springteugels,je kan zien of je teugels wat langer heb gelaten en je heb meer grip vindt ik

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:23

Margreet schreef:
Ik heb teugels met aan de buitenkant leer en aan de binnenkant rubber, ideaal! Je moet wel even goed zoeken naar een fijn setje. Vaak zijn ze heel dik, breed en stug en dat is waardeloos.


Deze teugels rijd ik ook mee. Ik vind ze superfijn. Wegens overcompleet heb ik nog een stel nieuwe te koop liggen. Fijne soepele teugels zijn dat.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:57

Je mag met springteugels rijden, mits je de martingaalstoppen er af haalt.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:12

Er staat anders niet in het reglement over martingaalstoppen hoor...

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:31

ik heb ook braaf met die teugelvlindertjes of hoe ze ook heten gereden.
En net wat Margreet zegt, staat niks van in het regelement.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 15:02

Vind het zo zonde om die dingen eraf te moeten halen, aangezien ik ook weleens een martingaal omhang en dan heb ik die dingen wel nodig.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:14

Gewoon lekker laten zitten dan. Geen haan die er naar kraait.

Nulla tenaci invia est via

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:16

Ik rijd altijd met springteugels, dressuurteugels vind ik totaal niet lekker rijden!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:24

Margreet schreef:
Gewoon lekker laten zitten dan. Geen haan die er naar kraait.


Ik rijd ook altijd met springteugels, maar die heb ik er wel afgehaald, vind ik toch wat netter staan...

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:28

Maar als je dan een keer met martingaal rijdt, heb je geen stops meer...
Tenzij je 2 paar teugels hebt!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:28

Dat het netter staat is misschien een punt, maar ik bedoel dat je die dingen reglementair gewoon mag laten zitten.

Ik kan die van mij er aan een kant zo af halen (en ook weer op doen), maar bij de andere teugel krijg ik 'm niet over het gespje heen zonder te slopen en dat vind ik zonde omdat ik ook wel eens een martingaal gebruik. Dus dan maar lekker zitten.
Als je punten op wedstrijd afhankelijk zijn van wel/geen martingaalstops klopt er toch ook iets niet *LOL*

Nulla tenaci invia est via

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:29

hmmm, ik heb even gekeken bij t regelement en er staat inderdaad nergens dat die vlindertjes er niet aan mogen blijven zitten. Toch heb ik dat al jaren zo meegeregen... (help ik ben voorgelogen! Knipoog ). En netter staat het ook idd.
Voor het springen heb ik andere teugels (met vlindertjes voor de martingaal). Bovendien had ik altijd aparte 'springteugels' voor de dressuurwedstrijden, deze waren iets dunner en doordat ze niet veel gebruikt werden (alleen voor de wedstrijden) bleven ze lang erg mooi (dat staat dan net even wat netter).. Maar dat is een kwestie van smaak Knipoog Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Marjelle1992, N_B_N, Symke en 44 bezoekers