eerst 'rond' rijden in stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-01 19:50

is dit een goed idee???

Ik wil bij mijn verzorgpaard, die net en blessure heeft gehad, erst rond rijden in stap en dan pas draf, hij zit nogal vast en heeft een harde mond hij heeft 3 maanden niet onder het zadel gewerkt....

dus nu wil ik het als volgt gaan doen....
ik zadel hem op (logsch), stap hem eerst los (erop) en ga dan hem voorwaarts, neerwaarts rijden en ik ga pas draven als hij neerwaarts en goed voorwaarts (andersom) is. Ookal moet ik dan 3 uur stappen (bij wijze van). Kan ik dit de eerste tijd zo doen, om hem lekker rond te rijden. Totdat hij na het losstappen als ik hem oppak lekker rond loopt en dan ga draven maar dat ik niet eerst een half uur met vragen! Ik wil hem dus zo trainen dat hij rond loopt als ik het vraag, in stap en daarna pas gaan draven en daar werken!

is dit een goed idee?
heeft iemand een ander idee???

alles is welkom, tips ook!!!
ik doe dit trouwens zonder hulpteugels hoor Haha!

....


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 20:24

ik zou idd eerst de basis oppakken, dan beginnen emt rond rijden.
maar je emot het zelf weten.
dat si wat ik zou doen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 21:42

ik zou hem eerst lekker aan de hulpen maken
veel overgangen enzo, dat rond rijden komt wel
eerst de ontspanning en voorwaarts
als ie lekker voorwaarts en ontspannen loopt gaan de meeste paarden vanzelf nageven
ik weet niet hoe fel het paard is waar je op rijdt
maar die van mij gaat liever eerst even lekker draven en galoperen voordat ie echt goed begint te lopen

succes!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 22:48

euh ik doe het altijd zo. als je je paard in de stap niet eens rond kan krijgen waarom dan wel in de draf verlangen dat ie rond komt. Ik werk eerst helemaal los in de stap dan in de draf en daarna in de galop.tenzij ie lastig is dan galopeer ik vrij vlot aan en als ie los is in de galop ga ik terug naar de draf om daar verder los te werken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 00:10

hij is helemaal niet fel, mag geen voltes lopen alleen over diagonaal en hoefslag dus veel afwisseling kan ik niet rijden! tuurlijk rijd ikhem eerst voorwaarts en dan neerwaarts, maar is het goed om dan alleen te stappen, als hij in de stap al niet loopt zoals ik wil!???? zodatik eerst in de stap oefen/train en dan pas draaf????

....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:13

Een revaliderend paard dat geen voltes mag draaien hoort eigenlijk niet in een bak gereden te worden. Zo'n paard moet op een buitenrit, lekker lange rechte lijnen STAPPEN.
Een paard dat nog geen volte mag draaien, is dus ook niet sterk genoeg om de arbeid in draf te hervatten. Dus of je na het losstappen mag gaan draven, lijkt mij dus niet. Je moet je paard gewoon meer tijd gunnen, en pas weer willen beginnen met dressuurmatig rijden als het dier VOLLEDIG genezen is.
Maar is het fit genoeg om weer therapeutisch te gaan stappen, dan het allerliefst op een rustige stap-buitenrit, met dus vele lange rechte wegen......

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 12:23

Dees dat is nu een probleem.... hij is knetter buiten, dat is dan niet rustig meer.... gewoon gevraarlijk!!! Ik mag dus al wel draven, galoperen met hem, maar voornamelijk recht uit! Binnenkort gaan ze naar een kliniek in Belgie met hem, die kunnen hem misschien opereren, maar zolang tot die tijd dacht ik dat het misschien wel slim was om hem eerts voorwaarts neerwaarts te rijden in de stap en dan in de draf enz.

....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:20

Gut Esmee, daar wordt het inderdaad lastig van....
Ik vind zelf persoonlijk dat het paard een belangrijk stuk in zijn opvoeding gemist heeft als het niet normaal met jouw over straat kan stappen. Daar kan jij waarschijnlijk nu niets meer aandoen....
Tja, dan rest natuurlijk de bak. Zorg dat deze mooi vlak en stevig is, en dan zou ik toch zo veel mogelijk stappen. Galop op een recht stuk is toch heel wat anders dan galop met na 40 meter een bocht. Dat zou ik dus niet doen. en draf, tja, moet het werkelijk? met stappen kan je een paard ook in conditie krijgen, en met mooi rond en over de rug laten stappen, krijg je ze nog werkelijk mooi in de bespiering ook. Varieer in overgangen halthouden, stappen halthouden stappen.
suces verder!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:02

ik had hetzelfde probleem met mijn pony. kon niet na buiten en was in de bak al "gek". ik mocht hem niet op een volte zetten maar hij mocht ook niet gek doen. op een gegeven moment moest ik wel met een klein beetje kalmeringskorreltjes rijden, want anders was hij niet te houden! nu is hij weer op conditie en rijd ik al lang zonder die stomme korreltje. mijn pony is gaat makkelijk rond. ik zou hem eerst voorwaarts rijden. dan komt hij als het goed is vanzelf naar je hand toe. maak je niet te druk over het nageven. soepel in je hand blijven en als hij weer op voltes mag, kan je er weer "echt" aan werken

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 16:55

het scheelt wel 20 meter, onze bak is namelijk 20x60, maar dat bedoelde ik dus gewoon in stap lekker werken en als hij naar mijn zin loopt (goed voorwaarts en neerwaarts en alert op mijn hulpen) zoda thij ook weer wat opgesterkt is en dan pas rustig gaan draven!

....


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:23

Ik werk mijn paard ook altijd eerst ongeveer een kwartier los in stap om haar lekker los te krijgen dan is zo ook lekker los als ik begin te draven en direct lekker nageefelijk( hoe schrijf je dit in hemelsnaam aargh).Als je nog geen voltes met haar kunt rijden kun je bijvoorbeeld wel laten inbuigen naar links en recht en bv een stuk contrastelling laten gaan om hem op allebei de teugels goed nageefelijk te krijgen(wel voorwaarts uiteraard)
En hem afwisselend diep en minder diep in te stellen zodat de spieren oprekken en vervolgens weer lekker kunnen onspannen, natuurlijk wel op letten dat ie wel goed je hand volgt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 02:48

Ik denk dat je het revalidatieprogramma het beste met de veearts kunt (laten: dit is de taak van de eigenaar!!) bespreken.

Ik denk dat het bij een revaliderend paard vooral belangrijk is dat hij leert om in balans over 4 benen te gaan. Ze hebben zich vaak tijdenlang ontlast op een bepaalde manier, en moeten dus eerst weer recht worden. Ga niet teveel zitten prutsen, leer hem eerst lekker vlot naar voor te stappen. Eén tempo, géén kleine wendingen. Denk vanuit het revalideren, niet vanuit hoe het paard zou moeten lopen. 3 uur erop is een veel te grote belasting.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:24

ja dat doe ik ook altijd.
eerst goed los in stap en dan pas draven. of direct vanuit die goede stap in galop aanspringen (bij mij gaat draven moeilijker dan galop).

Succes! Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan, laran en 58 bezoekers