Waiting On Dun-It

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Waiting On Dun-It

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 23:36

Ik ging in de topic van Great Retake een beetje off-topic vandaar deze...
Er gaan dus geruchten dat de ballen van Waiting On Dun-It eraf zijn
gehaald? Weet iemand hier iets over?
Is het waar, is het verzonnen? Ben wel benieuw op zich...
En zijn er meer mensen die dit gehoord hebben?
Misschien dat iemand ook een foto kan vinden? Het lijkt wel of al die
hengsten "spoorloos" zijn op het internet?

♥ Rewrite the Stars ♥


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:47

Klopt dat hij is gecastreerd ja.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:53

maar er is nog wel sperma beschikbaar van hem in Stroe!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:57

Himyar schreef:
Klopt dat hij is gecastreerd ja.

Waarom?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:01

Volgens mij omdat hij teveel hengstenmanieren had, maar daar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken. Ik heb Yvonne wel eens op de Kalverhoek op hem zien rijden en toen kwam hij toch redelijk cool over.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:16

Mac schreef:
maar er is nog wel sperma beschikbaar van hem in Stroe!


Kunnen de dan verwekte veulens nog wel geregistreerd worden nadat de hengst ruin is geworden???????????

DocJac
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:50

Ik heb gehoord dat Waiting On Dun It spat heeft. Goede reden om niet verder te fokken, gezien de erfelijke factor.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:25

DocJac schreef:
Ik heb gehoord dat Waiting On Dun It spat heeft. Goede reden om niet verder te fokken, gezien de erfelijke factor.


mmmmm, zijn ze dan mooi laat mee! Omdat het bij hem nu pas is gesignaleerd stoppen ze met dekken met hem ivm het erfelijke. En hoe zit dat met al die nakomelingen van hem dan??
Ik neem aan dat ze de hengst voor zijn dek- carriere toch wel uitgebreidt hebben laten rontgen??

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:52

DocJac schreef:
Ik heb gehoord dat Waiting On Dun It spat heeft. Goede reden om niet verder te fokken, gezien de erfelijke factor.


Sorry hoor, maar ik vindt dat je zo'n gerucht echt niet hier even kan plaatsen!
Daar zal de eigenaar van het paard geen prijs op stellen....ook al is het geen dekhengst meer.

Een vriendin van me, heeft op die manier een aantal dekkingen met haar hengst misgelopen, alleen door een soortgelijk gerucht dat geheel onjuist was!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:55

Henriette"]
[quote="DocJac schreef:
Ik heb gehoord dat Waiting On Dun It spat heeft. Goede reden om niet verder te fokken, gezien de erfelijke factor.


Sorry hoor, maar ik vindt dat je zo'n gerucht echt niet hier even kan plaatsen!
Daar zal de eigenaar van het paard geen prijs op stellen....ook al is het geen dekhengst meer.

Een vriendin van me, heeft op die manier een aantal dekkingen met haar hengst misgelopen, alleen door een soortgelijk gerucht dat geheel onjuist was!
[/quote]

Dat wilde ik ook juist gaan posten !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:58

Steaming"]
[quote="Mac schreef:
maar er is nog wel sperma beschikbaar van hem in Stroe!


Kunnen de dan verwekte veulens nog wel geregistreerd worden nadat de hengst ruin is geworden???????????
[/quote]

Het sperma kan het jaar dat het paard is gecastreerd nog gebruikt worden. De castratie van Dunit is vorig jaar geweest, dus je had uiterlijk tot eind December nog kunnen gebruiken. Je kunt nog steeds gebruiken, maar het veulen krijgt geen papieren meer.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:23

Cassidy schreef:
Het sperma kan het jaar dat het paard is gecastreerd nog gebruikt worden. De castratie van Dunit is vorig jaar geweest, dus je had uiterlijk tot eind December nog kunnen gebruiken. Je kunt nog steeds gebruiken, maar het veulen krijgt geen papieren meer.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is die regel veranderd. Juist daarom hebben ze het met DunIt zo gedaan!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:42

De hengst is uitgebreid op de rontgenfoto gezet. En die waren prima in orde hij was toen vier jaar oud. Ik hoop overigens niet dat hij spat heeft want ik heb er wel een nakomeling van, die het overigens heel goed doet en heel cool in zijn hoofd is.
Op welke leeftijd kunnen ze constateren dat een paard spat heeft of er aanleg voor heeft want dan kan ik het laten controleren.

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:45

seapy schreef:
De hengst is uitgebreid op de rontgenfoto gezet. En die waren prima in orde hij was toen vier jaar oud.


Dat dacht ik al, serieuze hengsten- houders laten hun dekhengsten eerst uitgebreid op de foto zetten voordat ze met 'm gaan fokken, OK dan! . Ik zou niet weten hoe het zit met spat, misschien je vraag deponeren bij Medisch of de zoekfunctie eens proberen, er staat vast wel ergens een topic over spat.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 10:46

seapy schreef:
De hengst is uitgebreid op de rontgenfoto gezet. En die waren prima in orde hij was toen vier jaar oud. Ik hoop overigens niet dat hij spat heeft want ik heb er wel een nakomeling van, die het overigens heel goed doet en heel cool in zijn hoofd is.
Op welke leeftijd kunnen ze constateren dat een paard spat heeft of er aanleg voor heeft want dan kan ik het laten controleren.

Mijn tante heeft ook een nakomeling van hem. Eerst was hij ook heel
cool maar nu begint hij kuren enzo te vertonen, echt heel irritant...
Hij wordt niet heet, maar echt irritant ... Heb jij daar ook last van gehad?
Ze zit er zelfs over te denken om het te laten castreren, maar dat vind
ik zonde, er word nog nieteens op gereden... Ik zou zeggen, wacht tot
je hem onder het zadel hebt gezien...?

♥ Rewrite the Stars ♥


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:48

yvvv"]
[quote="seapy schreef:
De hengst is uitgebreid op de rontgenfoto gezet. En die waren prima in orde hij was toen vier jaar oud. Ik hoop overigens niet dat hij spat heeft want ik heb er wel een nakomeling van, die het overigens heel goed doet en heel cool in zijn hoofd is.
Op welke leeftijd kunnen ze constateren dat een paard spat heeft of er aanleg voor heeft want dan kan ik het laten controleren.

Mijn tante heeft ook een nakomeling van hem. Eerst was hij ook heel
cool maar nu begint hij kuren enzo te vertonen, echt heel irritant...
Hij wordt niet heet, maar echt irritant ... Heb jij daar ook last van gehad?
Ze zit er zelfs over te denken om het te laten castreren, maar dat vind
ik zonde, er word nog nieteens op gereden... Ik zou zeggen, wacht tot
je hem onder het zadel hebt gezien...?
[/quote]

Supergoed en hengstvriendelijk (consequent en duidelijk maar zeker niet met kwade en harde hand) opvoeden, dat is het enige wat je kunt doen. Dit soort karaktertrekken hoeft niet alleen aan vaders kant te zitten, moeders kant speelt ook voor een zeer groot gedeelte mee, .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:51

Wij hebben ook een nakomeling van hem. Ze is al onder zadel en het is een superknuffel Lovers , precies haar opa Knipoog .

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:53


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:55

Interessant en duidelijk stuk!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:59

Ze gaan alleen niet in op eventuele erfelijke eigenschappen.
Dus hier nog wat info:

Citaat:
Spat:

Dit is een chronische gewrichtsontsteking van de onderste geledingen van het spronggewricht, die gepaard gaat met beenaantasting van de beide beenvlakken, die tezamen het gewricht vormen. We zien een beenwoekering op de voorbinnenzijde van het spronggewricht. Deze aantasting kan na lange tijd aanleiding geven tot een volkomen vergroeien van het spronggewricht. De veranderingen die in en om het gewricht plaatsvinden, kunnen een prikkel zijn tot het acuut oplaaien van het proces. De kreupelheid is zeer wisselend. Lange tijd heeft men gemeend dat het gebrek alleen erfelijk was, echter we weten nu dat een te zware belasting en/of een foutieve belasting t.g.v. een verkeerde beenstand evenals een verkeerde bouw van het spronggewricht en een afwijkende hoek in datzelfde spronggewricht tezamen met de mogelijke erfelijke aanleg tot spat kan leiden. Hoewel de veranderingen, die in en om het spronggewricht kunnen optreden, onherstelbaar zijn, kan bij doeltreffende behandeling het paard in vele gevallen nog lange tijd beschikbaar blijven voor gebruik.

Verborgen spat:

Deze is niet van buiten zichtbaar, de beenwoekering zit nl. in het spronggewricht zelf. Deze aandoening geeft praktisch altijd een ongeneselijke kreupelheid. Door het paard flink in beweging te houden kan men de kreupelheid camoufleren.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:12

Zullen we on topic blijven en niet meteen over de rooie gaan vanwege een gerucht?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:22

Volgens mij gaat niemand over de rooie Verward

Ben het met je eens dat de plaatsing een beetje ongelukkig is, nu lijkt het of de hengst echt spat heeft. DocJac had dit gerucht niet mogen schrijven zolang het niet op feiten gebasseerd is

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:31

Paintje schreef:
Zullen we on topic blijven en niet meteen over de rooie gaan vanwege een gerucht?

... dat op niks gebaseerd is. DunIt heeft geen spat.

DocJac
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:06

Ik heb dit bericht zonder bronvermelding neergezet (ter bescherming van mijn bron), omdat iedereen begrijpt dat niemand verantwoordelijk wil zijn voor het naar buiten brengen van zoiets, aangezien het nogal wat consequenties kan hebben. Maar iedereen heeft er recht op het te weten, al was het allen maar ter bescherming van het ras. Ik zou bovenstaand bericht nooit geplaatst hebben als ik mijn bron niet betrouwbaar had geacht. Iedere potentiële fokker en/of koper zou zich beter op de hoogte moet laten stellen van het erfelijk materiaal dat wordt gebruikt. Ik heb persoonlijk grote bezwaren tegen fokken met ondeugdelijk materiaal. Maar dat is een andere discussie. Er werd hier gevraagd of iemand de reden van castratie van Waiting On Dun It wist.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:15

Reden waarom ik ooit dit item ben gestart.
Met 13 reacties en 265x 'kijken/lezen' zou je dus kunnen konkluderen dat het gewoon niet 'leeft' onder het Q/P/A-minnend publiek (de enkeling daargelaten).

Maar on-topic.
De nieuwe regels van de AQHA maakt het idd makkelijker om de voordelen (fokken=geldopbrengst) met de nadelen van het hengstzijn (moeilijker in omgang) te combineren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers