Wie is aansprakelijk, de eigenaar of ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Wie is aansprakelijk, de eigenaar of ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 00:22

Van het weekend is er iets vervelends gebeurt bij ons op stal: ik was mijn paard aan het poetsen op de poetsplaats en had mijn spullen aan de zijkant tegen een paal aangezet. Een moeder van twee meiden bij ons op stal kwam even later met hun pony en zette hem naast mijn paard op de poestplaats, met mijn spullen er dus tussen in. De pony van hun loopt altijd erg veel heen en weer en trapt op een gegeven moment op de deksel van mijn poetskist, met als gevolg dat deze kapot is.
Heel vervelend, kan gebeuren. De moeder komt even kijken bij mijn poetskist, zegt dat ze het vergoed en dat het wel goedkomt, even later begint ze erover dat ze de verzekering gaat inschakelen(voor een poetskist van 25E Verward ). Ik vond het al een beetje vreemd en stel nog voor om het samsam te doen, allebei de helft. Nee het kwam allemaal wel goed en ze zou het wel regelen.
Volgende dag komt ze op stal, zegt vervolgens: ik heb de verzekering gebeld, maar het is jouw schuld dus die vergoeden het niet, jij had je poetskist verkeerd staan. Ik probeer eerst nog even rustig uit te leggen dat mijn poetskist tegen de paal aan stond en dat dat bij een normaal paard geen kwaad kan. Begint zij te beweren dat hij ergens anders stond, meer naar het midden toe. Gevolg was een hele discussie en ik die pisnijdig was en dus kwaad ben weggelopen, aangezien ik in mijn woede allemaal dingen ging zeggen die ik niet wouy zeggen Bloos!
Ik ben vooral zo kwaad omdat ik bijhoorlijk vrijgevig geweest ben naar haar dochters toe(biksbal mochten ze lenen van 30E, leren halster gehad, bandagelappen enz), heb ze ook regelmatig gratis voltigeles gegeven.
Wat ik me afvraag en wat mijn mening is: zelfs al had ik mijn poetskist in het midden van de stal gezet, haar pony heeft hem kapot gemaakt en het is dus reeel om (een deel) te vergoeden. Zij weet dat haar pony zo hene en weer loopt en dus zal zij moeten opletten of er geen dingen in de buurt staan waar hij op kan gaan staan, zeker omdat zij later aankwam en mijn spullen er dus al stonden. Dus kortom de vraag, wie is aansprakelijk: zij of ik?
Het gaat me echt niet om het materieel, maar om de manier waarop het gegaan is. Vandaag heeft ze al allemaal verhalen op stal over mij zitten vertellen en daar baal ik bijhoorlijk van, ik had dit gewoon willen oplossen, maar dit kon blijkbaar niet. Wat vinden jullie?

M2 +1


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:29

Ik vindt eigenlijk dat je gelijk hebt, haar paard is zo en zij weet er van.
Dus als zij haar paard daar neer zet met die wetenschap vindt ik dat zij het risico neemt.

Aan de andere kant neem jij een risico door je poetskist daar neer te zetten.

Moeilijk verhaal dus Verward

Zelf zou ik alleen al uit fatsoenlijkheid aanbieden om de poetskist te vergoeden, en me nog eens schamen ook Haha!

Dat ze hele verhalen over je rond gaat strooien zou ik haar wel op aan spreken, het is een banketstaaf iets om zo maf te doen om een simpel poetskoffertje.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 00:34

Ja ik neem het risico om mn poetskist daar neer te zetten, omdat zij daar nog niet stond, bovendien kan je poetskist daar makkelijk neerzetten als de paarden niet helemaal overdwars gaat staan. Ik vind het een hoop gedonder om niks af, maar ben nu gewoon zwaar pissig om de manier waarop het gaat. Kon altijd goed met deze mensen opschieten en had het idee dat ik daar met hun wel uit kon komen. Ik snap niet dat ze het zo durft te spelen, ze zet het verhaal nu gewoon naar haar hand en gaat dat aan iedereen vertellen. Ik heb in ieder geval de biksbal die ik aan hun had uitgeleend terug gevraagd, zodat ik die kan verkopen, ik moet toch wat.

M2 +1

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:38

Tsja...sommige mensen laten je steeds weer paf staan he....
Vooral als het om geld gaat kunnen bepaalde mensen nog wel eens hele anders uit de hoek komen.

Als het dan niet anders kan dan maar een nieuwe koffer kopen en de eerste de beste keer dat ze weer eens iets willen lenen of les willen het er even insmeren dat hun moeder dat *vooral met haar verhalen en manier van doen* grondig voor ze verpest heeft.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 00:41

Als ik dus via haar manier denk, hoef ik hun zadel en hoofdstel niet meer van de bakrand af te halen als ik mijn paard losgooi(en die heeft de nare gewoonte, om alles kapot te vreten wat aan de bakrand hangt, na het rijden bijv) Schijnheilig
Maar goed, wil die meiden eigenlijk ook niet de dupe laten worden, vind dat ook wel erg sneu en het zijn op zich gewoon lieve meiden. AAAAAAAAAAh wat haat ik dit soort dingen toch

M2 +1

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:57

Tja..... dit soort dingen gebeuren. Waar paarden zijn gaan er spullen stuk Knipoog
Mijn paard staat dagelijks met een ander paard in de paddock. De ene keer zetten de eigenaren van het andere paard ze erin, de andere keer ik. Nou heeft dat andere paard mijn deken gescheurd, niet 1 scheur, nee meerdere. Ik ben er nooit vanuit gegaan dat zij de kosten zouden vergoeden, ik ben er immers zelf mee akkoord gegaan dat ze samen in de paddock konden.

Jij wist dat deze pony onrustig was en heb je poetskist toch in bereik laten staan met dit als gevolg. Neemt niet weg dat de dame in kwestie uit loyaliteit je een nieuwe poetskist aan had kunnen bieden omdat jij ook veel voor hen hebt betekent. Dus in dat geval ga ik mee met Sily.
Ik zou niet aandringen op een nieuwe poetskist, maar ze op deze manier laten merken dat ze het heeft verpest voor haar dochters als is het nog zo jammer voor de meiden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:18

Als eigenaar van een paard ben je ten aller tijden verantwoordelijk voor de schade die t aanricht.
De eigenaresse van de pony is dus aansprakelijk.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Yavanna

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:22

En waarschijnlijk heeft de verzekering gezegd dat ze het zelf moest vergoeden. Ze kennen n.l meestal een eigen risico van €50.- en dat wil ze natuurlijk niet betalen. Maar daarnaast gooit ze wel de glazen van haar eigen dochters in. Ontzettend dom zulke mensen. En het lompste vind ik nog wel dat ze gelijk verhalen over je gaat rondstrooien, wat in mijn ogen al een teken van zwakte is, en dus dat ze heel goed weet dat ze fout is. Ach ja, sommige mensen krijgen nooit hun verstand Scheve mond
In ieder geval zou ik haar wel aanspreken op het feit dat ze nu, zonder dat dat nodig is, verhalen over je rondstrooit. En eisen dat ze daar mee op houdt. Wat een doos zeg Verward

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:28

ik ben het helemaal met jouw eens! als ik een hond heb en ik neem hem mee naar een verjaardag en hij gaat daar aan de gordijnen hangen ofzo (ik zech maar wat) dan vergoed ik het toch ook! ik vind het echt onzin dat ze helemaal niets betaald! en dan naar de verzekering toegaan, kom op het is maar een poetskist.. geen auto!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:46

allebeide een beetje gelijk......jij wist ook dat hun paard zo kan doen.. dan krijg je zoiets van: je had het kunnen verwachten. voor hun hetzelfde.

En niet in alle gevallen is de eigenaar verantwoordelijk voor gemaakte schade door het paard...In Nederland zijn er altijd uitzonderingen. Haha!

Zonder twijfel vind ik het ook l*llig dat ze zo doen...en al helemaal als ze verhaaltjes gaan rondbazuinen...vind het altijd een teken dat ze om die manier proberen hun geweten te sussen..

Had zelf waarschijnlijk ook een regeling getroffen...en de verzekering er buiten gelaten

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:58

Aansprakelijkheid ligt er aan beide kanten.... en inderdaad, waar paarden lopen, gaat er altijd wat kapot.

het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk om in ieder geval een deel van de schade te laten betalen (de poetskist was vast niet meer nieuw) door de eigenaar van het paard dat 'm gesloopt heeft! Ik zou me doodschamen om het zo af te handelen.... (als ik haar was)

Wees maar degene met het meeste verstand en koop zelf een nieuwe. De verhalen van de dame kun je gemakkelijk weerleggen, dus die zal wel gauw ophouden dan (hoop ik voor je). Fijn he, zulke mensen.... Boos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:05

Sily schreef:


Zelf zou ik alleen al uit fatsoenlijkheid aanbieden om de poetskist te vergoeden, en me nog eens schamen ook Haha!




idd OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:12

Idd,
maar als het mijn poetskist was geweest zou ik te trots zijn om om die paar centen te vragen.
Ook al zou ik er recht op hebben.
Zulke personen hebben voor mij wel voorgoed afgedaan.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:17

Sily schreef:
Zelf zou ik alleen al uit fatsoenlijkheid aanbieden om de poetskist te vergoeden, en me nog eens schamen ook Haha!


Als ik mijn paard aan de poetsplaats zet en er staan spullen dan zet je die toch op zij?. Is dat zo moeilijk en zwaar of denk ik nu zo dom. En anders zou JIJ de staleigenaar aantsprakelijk moeten stellen want die moet zorgen voor mogelijkheden voor de poetskisten en zo kan je wel doorgaan heel flauw en dom maar zo gaat het tegenwoordig wel erg triest.

Verder vind ik dat als mijn paard iets kapot maakt dat ik het moet vergoeden ook al staat het midden in het pad of tegen een paal had ik maar moeten opletten. Ik ben ten alle tijden verantwoordelijk over het gedrag van mijn dier. Als jij je paard ergens neer zet kijk je toch om je heen of dat kan of er niets staat wat hij kapot kan maken of iemand kan trappen enz....

Ik vind het nog wel zo fatsoenlijk dat die eigenaar de kist vergoed.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:21

Je bent inprincipe altijd verantwoordelijk voor je paard en wat hij aan richt. Dus jij bent hier eigenlijk niet aansprakelijk voor maar zijn. Het is dat het om zo'n klein bedrag gaat dus dat zou prima onderling te regelen moeten zijn imo.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:24

Ik ken dit verhaal van dichtbij.. Ik heb er trouwens niet bij gestaan..

Ten eerste stond de poetskist van Marije er eerder dan dat dat paard daar stond. Hij stond op een plek waar hij voor Marije haar eigen paard het geen risico bracht. En waar de poetskisten altijd staan..
De pony is later naast het paard van Marije neergezet.. Poetskist is ondertussen niet verschoven..
Ongeluk gebeurt..
Eigenaar pony neemt schuld op zich en zegt het te vergoeden.. desnoods via de verzekering.. Marije heeft toen een Sam Sam regeling voorgesteld.. Om er nou een verzekeringskwestie van te maken is ook zo overdreven .. Want om zón wereld bedrag gaat het nou oook niet. En de poetskist was idd niet nieuw meer..
Maar nee dat hoefde niet.. Ze zou het vergoeden, en eventueel verhalen op de verzekering..
De volgende dag trekt ze de boel in .. En dat is het onredelijke..
Het is een princiepe kwestie geworden..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:30

Natasha schreef:
Als eigenaar van een paard ben je ten aller tijden verantwoordelijk voor de schade die t aanricht.
De eigenaresse van de pony is dus aansprakelijk.


In pricipe klopt dit. Maar zou zelf gewoon naar de situatie kijken. Ik heb wel eens gehad dat iemand zijn nieuwe regendeken naast mijn paard zijn staldeur had gehangen Blond . Mijn paard trekt alles zijn stal in wat binnen mondbereik is. Lekker er mee spelen en kapotmaken. Volgens mij doet ieder paard dat (?). Die deken was dus kapot en of ik hem even wou vervangen nou niet dus .


diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 10:45

Oke maar ik had mijn poetskist al eerder staan, dan dat zij haar pony daar had neergezet. Bovendien stond die op de plek waar alle poetskisten altijd al staan en ik had niet het idee dat haar pony daar bij zou kunnen komen. Bovendien heb ik niet gevraagd om de poetskist te vervangen, daar begon zij gelijk over, waarop ik voorstelde om een samsamregeling te doen. Desnoods koop ik zelf wel een nieuwe poetskist, dat is echt mijn probleem niet, het is gewoon echt de manier waarop zij dit speeld en hoe ze nu doet. Eerst zeggen het komt wel goed en ik regel het wel en vervolgens ineens zeggen dat het mijn schuld is en dat ik het niet krijg. Ze wil niet luisteren naar mijn verhaal en is ondertussen iedereen op de hoogte aan het brengen van haar verhaal. Ik wil dit met haar oplossen en vind dat de rest van de stal er niks mee te maken heeft, die hoeven we er niet bij te bterekken. Ik heb juist geen zin in al dat geroddel op stal, en totaal geen zin om dit verhaal nog vaker te gaan vertellen. Wat je nu bij ons krijgt is dat iedereen haar verhaal weet en daar vanuit gaat, omdat ik het met haar wou oplossen en niet met anderen. Ze loopt nu achter mijn rug om van alles rond te bazuinen, en zegt niks tegen mij.

M2 +1

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:47

Dat soort mensen gooien altijd hun eigen glazen in......... gewoon zijn wie je bent en dat niet verloogenen dan gaat het helemaal goed komen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:55

diegomarije schreef:
Oke maar ik had mijn poetskist al eerder staan, dan dat zij haar pony daar had neergezet. Bovendien stond die op de plek waar alle poetskisten altijd al staan en ik had niet het idee dat haar pony daar bij zou kunnen komen. Bovendien heb ik niet gevraagd om de poetskist te vervangen, daar begon zij gelijk over, waarop ik voorstelde om een samsamregeling te doen. Desnoods koop ik zelf wel een nieuwe poetskist, dat is echt mijn probleem niet, het is gewoon echt de manier waarop zij dit speeld en hoe ze nu doet. Eerst zeggen het komt wel goed en ik regel het wel en vervolgens ineens zeggen dat het mijn schuld is en dat ik het niet krijg. Ze wil niet luisteren naar mijn verhaal en is ondertussen iedereen op de hoogte aan het brengen van haar verhaal. Ik wil dit met haar oplossen en vind dat de rest van de stal er niks mee te maken heeft, die hoeven we er niet bij te bterekken. Ik heb juist geen zin in al dat geroddel op stal, en totaal geen zin om dit verhaal nog vaker te gaan vertellen. Wat je nu bij ons krijgt is dat iedereen haar verhaal weet en daar vanuit gaat, omdat ik het met haar wou oplossen en niet met anderen. Ze loopt nu achter mijn rug om van alles rond te bazuinen, en zegt niks tegen mij.


Vind ik ook hadden ze de kist maar moeten verplaatsen toen ze hun pony daar parkeerden. En zeker niet toezeggen te vergoeden en dan niet doen. Om wat voor bedrag gaat het nu eigenlijk toch? Sterkte ermee ik hoop dat het geen ruzie word op je stal want dat zou zonde zijn.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 04-02-04 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:55

Gouda toch vind ik het netjes als jij hem vergoed ook als was het niet jou fout maar je bent nu eenmaal verantwoordelijk voor je paard en zijn gedrag.

Trouwens niet alle paarden trekken dingen naar binnen om het te slopen denk ook niet dat je als eigenaar van die deken daarbij gaat stil staan. Vooral als daar een haak of zo is waar je dingen kan aanhangen zou ik er ook niet bij stilstaan optie is dus mogelijkheid weghalen. Jij hoort te voorkomen dat een paard ergens bij kan om het te slopen. Klinkt raar maar het is wel zo. Eigenlijk zou je dus 24 uurper dag bij je paard moeten zijn om dingen te voorkomen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:58

prisca nee er was geen haak. ze had hem gewoon over de staldeur naast de box van mijn paard gehangen terwijl ik afwezig was. De staldeuren zijn gewoon open aan de bovenkant dus dat vind ik gewoon Blond Volgens mij gaat ieder paard er dan mee spelen. Het was zo'n plastic regendeken dus ja dat kan daar niet tegen. Dus dan zou ik de box (die niet van mij was) aan de bovenkant dicht moeten timmeren omdat andere zo slordig zijn met hun spullen niet dus.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:07

Over zulk soort mensen kan ik een boek schrijven. Het jammere is dat ze je stalgenoten blijven...
Hou de eer aan je zelf (wat je overigens al doet) en zoals gijsenkim al zei dit soort volk benadeelt alleen henzelf!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:07

Inderdaad de eer aan jezelf houden. Gewoon zelf een nieuwe poetskoffer aanschaffen en niet meer steeds klaarstaan voor haar dochters. Zo voelen ze het ook wel aan. Knipoog

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:51

jij heb gelijk
zij weten het van hun pony dus had ze jou borstelbak even aan de nadere kant kunnen zetten.
mijn paard sloopt ook altijd dingen van een ander dus als ik ergens kom en zie wat hangen een halster bijv dan hang/zet ik het even ergens anders voordat het stuk is en IK [het is mijn paard zie iets sloopt]
ket moet betalen

gewoon doorzetten succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femke_harley, frutsel05, hagelslag, JitskeJeldau, Vinny12511 en 131 bezoekers