advies gevraagd over keuring tbv aankoop merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

advies gevraagd over keuring tbv aankoop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:35

Een vriendin van mij heeft een merrie gekocht.. tenminste als deze door een keuring komt.

Het is een 9 jarige merrie (Itens x Rigoletto). Ze is Z1 startgerechtigd.
Uiteraard wil ze haar laten keuren. (is op 7 jarige leeftijd voor het laatste klinisch gekeurd en op 4 jarige leeftijd rontgenologisch, alles in orde)
Ze was nog aan het twijfelen of ze haar alleen klinisch lieten keuren of ook met foto's.
Nu werden we dus op de hoogte gebracht van een PROK-keuring. 3 mogelijkheden nu dus.....

Voor welke keuring zouden jullie kiezen? En wat is het verschil tussen een gewone rontgenologische keuring en een PROK-keuring? Wat kost een PROK-keuring gemiddeld?

Het paard is gekocht voor haar 12 jaar oude dochter met de dressuursport als doel. De merrie heeft een jaar of 4 geleden 1 keer een veulen gehad. Het is niet de bedoeling ermee te gaan fokken.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en verder is alle info over de PROK-keuring welkom!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Vanessa op 03-02-04 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:40

Als ze er mee wil gaan fokken, zou ik een prokkeuring doen. Wil ze het paard alleen voor de sport, dan zou ik het dier klinisch en rontgenologisch laten keuren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:47

De PROK heeft vrij zware eisen ten aanzien van evt. OCD, artrose of hoefkatrol,
ze beoordelen echter niet de kogels achter mee! Die zou ik dus ten alle tijde er bij laten röntgenen.
Sesambeentjes worden voor PROK geaccepteerd tot en met de klasse 3, het is aan jouzelf en de keuringsarts of je dit voor een sportpaard acceptabel zou vinden. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen mits het paard klinisch natuurlijk goed is.
De extra kosten voor PROK zijn zover ik weet ongeveer 70 euro bovenop een gewone röntgenologische keuring.
Als ze goed is zou ik die paar tientjes er nog wel in willen investeren, PROK is een predikaat voor het leven, mocht ze onverhoopt gebleseerd raken en niet meer geschikt zijn voor de sport, heeft ze zo als evt. fokmerrie al meer perspectieven. En ook; nù is het misschien niet de bedoeling om ermee te fokken, maar hoe staan ze daar tegenover over een jaar of 4?

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:56

Dus als ik het goed begrijp is een PROK-keuring vooral bij fokmerries van belang?

Zouden jullie je paard altijd rontgenologisch laten keuren? Zoniet, vanaf welke prijsklasse dan wel?
En is een klinische keuring noodzakelijk als je ook een rontgenologische keuring laat verrichten?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:02

Een klinische keuring doe je altijd, en als eerste. Is namelijk niet duur, en komt hij niet door de klinische (buigproef, voordraven, etc etc) dan kan je je het geld van de rontgenfoto's besparen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:07

Vanessa schreef:

Zouden jullie je paard altijd rontgenologisch laten keuren? Zoniet, vanaf welke prijsklasse dan wel?
En is een klinische keuring noodzakelijk als je ook een rontgenologische keuring laat verrichten?



Ja altijd, vooral omdat in de lagere prijsklasses regelmatig paarden verkocht worden die al een keer gekeurd zijn, maar niet goed zijn bevonden.

Als ik vraag of ik mag keuren, en de eigenaar zegt: Prima, maar ik betaal de kosten niet bij afkeuren, dan laat ik het paard altijd staan.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 23:19

Dus als ik jullie advies opvolg dan:

Laat ik eerst een vee-arts komen voor een klinische keuring,
bij positief resultaat laat ik haar daarna rontgenologisch keuren en kan ik daarna (ter plekke?) nog kiezen voor een prok- keuring?

Waarbij de kosten (van de eerste 2 keuringen) bij een negatieve uitslag voor de verkoper zijn.........
Klinkt heel goed. Als de resultaten positief zijn dan zijn die paar honderd extra euro's ook geen probleem, maar zou de verkoper hiermee akkoord gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:24

Je gaat naar een veearts. Want rontgenologisch kan nog niet thuis ( op uitzonderingen nagelaten) daar vraag je een volledige keuring. Dan gaan ze eerst klinisch keuren. Mocht dit niet goed zijn, word de gehele keuring gestopt. Als dit goed is gaat de rontgenologische keuring er gelijk achteraan.

De afspraak maken, niet goed geen keuringskosten vind ik een hele normale afspraak. Helaas vinden niet alle verkopers dat!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:58

Vaak worden dit soort paarden ook verzekerd en de verzekering zal hoogstwaarschijnlijk 18 foto's eisen van maximaal 3 maanden oud. Dus vaak heb je niet eens de keus of je alleen klinisch of ook röntgenologisch wilt keuren. Ik zelf laat vrijwel alle paarden röntgenen (uitzonderingen van zeer jonge dieren of oude reeds bewezen dieren daargelaten).

Vergeet niet dat een PROK keuring niet door alle klinieken uitgevoerd mag worden, bij het KWPN kan je een boekje aanvragen met daarin een lijst waar je terecht kan. Als de kliniek de foto's goed genoeg vind om in te sturen naar de PROK commissie zou ik dat zeker doen. Dat kan je inderdaad daar ter plekke beslissen.
www.edigit.nl komt wel aan huis en mag ook PROKken

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:23

Pipo schreef:
De afspraak maken, niet goed geen keuringskosten vind ik een hele normale afspraak. Helaas vinden niet alle verkopers dat!


Zonder verder ook maar ergens specifieks op te doelen: Dat hangt natuurlijk wel van de vraagsprijs van het paard af. Bij paarden met een vraagprijs van 3.000 euro en lager, zeker als ze worden aangeboden als bosrittendier, moet je niet zeuren over keuringskosten.

De prijs van de rontgenologische keuring staat dan niet meer in verhouding tot de waarde van het paard. Als een koper zijn emotionele waarde wil indekken met een rontgenrapport, moet ie dat zelf weten, maar ik, misschien wel als Noordeling, vind dat die kosten wel voor de koper zelf zijn.

Bij duurder geprijsde paarden gaat de gebruikelijke afspraak wel op, wat mij betreft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 02:03

Het paard waar het hier om gaat, gaat zeker de verzekering in.
Weet iemand vanaf welk bedrag de rontgenologische keuring verplicht is?

Er wordt een bedrag van rond de € ......[edit]nimber bedrag weggehaald op verzoek topicstarter[/edit] voor dit paard betaald (ik wil niet horen of dit te veel of te weinig is.. daar gaat dit topic niet over, het is puur om je een voorstelling te geven over hoe je dit paard zal keuren).
Het paard wordt gekocht in Marum (groningen). Kunnen we dan verwachten dat de huidige eigenaar de kosten betaaldt bij afkeuring? Ze heeft zelf een PROK- keuring voorgesteld.....

Welke afwijkingen kunnen op foto's geconstateerd worden die bij een klinische keuring niet naar voren komen?

Als iemand trouwens een goede vee-arts weet in die omgeving?? Ik hou me aanbevolen!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 07:33

Volgens mij zit er in Marum zelf een heel aardige kliniek?

Ik weet wel zeker dat je voor dat geld een complete röntgenologische keuring zal moeten laten uitvoeren. Maar nogmaals, vergeet die foto's aan de achterkogels niet! Die zitten er niet bij bij een PROK! Zowel voor de verzekering als voor jezelf moet je die er wel bij hebben.
Als er nog niets is afgesproken met de eigenaar moet je dat nu wel zo snel mogelijk doen, niet voor iedereen is het het zo vanzelfsprekend dat de kosten bij afkeuring betaald worden.

Op foto's kunnen dingen als artrose, (de aanleg voor) hoefkatrolontsteking, ocd e.d. naar voren komen.

Ik zou trouwens wel regelen dat of de foto's van 5 jaar terug ook in handen kan krijgen, wellicht dat bijv. de straalbenen voor een twijfelgeval kunnen zorgen, je kan dan de oude foto's erbij pakken om te kijken of dit al als 4 jarige te zien was en dus de afgelopen jaren gewoon het zelfde is gebleven, of dat ze als 4 jarige puntgaaf was en wellicht door verkeerde belasting aan gort is gereden (om het maar even in extremen te zeggen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers