Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 01:04

Het paardje van een vriendin was gister ineens spierbevangen.
Het was echt heel eng.
Maar het komt in ieder geval wel weer goed.

Nou zegt de dierenarts dat ze over een paar dagen gewoon weer mag gaan trainen zoals voorheen en in een boek wat ik vanmiddag las stond dat je het juist heel rustig moet gaan opbouwen.

Wat zeggen jullie hiervan?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:13

Nou, binnen een paar dagen de gewone routine weer oppakken is foute boel! Niet doen.

De spieren van een bevangen paard zitten stikvol met melkzuur. Die moeten eerst weg, dat heeft tijd nodig met rust en een heel klein beetje gecontroleerde beweging. Het ontzuren gaat sneller met vitamine B/Caanvulling (Pavo Muscle Fit). Weinig voer erin, echt even helemaal ontslakken.

Dan na een paar dagen absoluut heel rustig aan mag je langzaam weer beginnen de gecontroleerde arbeid op te voeren. Begin met 10 minuutjes stappen. Volgende dag wellicht een rondje draf erbij. Na een week zou je zo een 20 tot 30 minuten kunnen rijden/longeren, met slechts een klein beetje draven.
Dat bouw je uit, al naar gelang je paard aangeeft hoe ver het kan gaan.
Heel erg van belang is goed losstappen en zeker zo goed uitstappen. Van nu af aan begint elke rijtraining met 10 minuten losstappen aan redelijk lange teugel, en eindigt het met minstens 15 minuten aan de lange teugel uitstappen.
Van nu af aan heel oplettend met het voer, en op rustdagen zeker de krachtvoergift halveren.

Spierbevangenheid kan vrij schadelijk zijn voor de spieren, en komt heel gemakkelijk weer terug. Er is mee te leven, maar lastig is dat wel. Succes voor je vriendin. Hoop dat ze dit leest of een andere DA vraagt hoe die erover denkt.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 01:19

Bedankt voor de info!

Ze vertelde dat normaal het melkzuur tussen de 200 en 350 was en bij haar paard was hij nu 2000! Ze heeft idd al wat van die vitamine dingen gegeven.

De dierenarts zei dat het kwam omdat het paardje in topconditie is en heel veel spieren heeft en nadat ze een paar dagen heeft stil gestaan en ineens weer begon ze dit kreeg. Het ligt ongeveer gelijk aan een zweepslag bij een mens ofzo toch?

Ja ze was al van plan om meerdere dierenartsen te bellen.

Maar ik vond het zo'n raar verhaal dat je zomaar weer mag beginnen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:25

Spierbevangenheid lijkt mij goed te vergelijken met de kramp in je kuiten die je kunt hebben na het opwandelen van een stijle helling als je niet getraind hebt daarvoor. Die spierpijn verdwijnt ook pas na een dag of 2, 3.

En ga dan niet meteen weer die helling op, want dan komt de man met de hamer gemeen om de hoek zetten, als je begrijpt wat ik bedoel, en duurt het nog veel langer voor de spierpijn weg is....

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:17

wat Dees zegt klopt inderdaad. Mijn merrie heeft het ook gehad. Ik gaf haar vitamine E+Seleen en later een medicijn van de DA dat heette Neutradex.

Goed in en uitstappen is erg belangrijk. Geef je paard ook de tijd om zich lekkker los te maken tijdens het losrijden, ookal gaat dat een beetje sukkelig. Die beweging komt wel weer. Niet overhaasten. Maar ik zou je paard niet stil laten staan; stil staan is in dit geval achteruit gaan.

Heel veel succes