verschil keuren sportpaard of recreatiepaard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

verschil keuren sportpaard of recreatiepaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:46

Wat is dit nou precies??

Heb ik me altijd al afgevraagd..

Iemand preciese uitleg????

Ik vind namelijk dat ook een recreatiepaard die voor bosritten dient ook best hard moet werken..en dus ook goed moet zijn..

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:51

Een recreatiepaard is vaak minder duur in aanschaf wordt alleen ´optisch´gekeurd. Een sportpaard wordt vaak uitgebreider gekeurd. Dit heeft volgens mij te maken met de verhoogde prijs die je voor een sportpaard betaald maar ook met de intensiviteit van het werk.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:07

als de dierenarts een paard klinisch komt keuren zal hij vragen voor wat voor doel je het paard wil gaan gebruiken, hij zal het paard keuren en advies geven of het paard hier geschikt voor is.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:22

En dan wordt er voor de titel "sport" wel strenger geobserveerd/ beredeneerd, als voor "recreatie".

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:35

Wanneer je een sportpaard wilt verzekeren, eist de verzekering vaak dat het paard niet alleen klinisch wordt goedgekeurd, maar ook rontgonologisch.
Daarnaast willen veel mensen bij aankoop van een "duur" paard enige garantie dat het paard geen gebreken heeft.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:44

Tja het is maar net wat je wilt. Toen ik mijn paard kocht heb ik hem ook rontgologisch laten keuren het is maar een kleine moeite en groot plezier. Hij zat op een bedrag dat het voor de verzekering niet hoefde maar voor mij wel. En vooral omdat ik wilde gaan springen vond ik het erg belangrijk.

De prijs die je voor een paard betaald is voor een keuring erg belangrijk. Kost het paard onder de 1500 euro zou ik hem niet op de foto zetten maar een klinische keuring zou ik altijd doen. Verder ligt het ook nog aan de leeftijd en het doel waarvoor je hem hebt.

Tuurlijk kost een keuring geld maar een kreupel of ziek paard ook. En voorkomen is beter dan genezen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:41

Princess schreef:
als de dierenarts een paard klinisch komt keuren zal hij vragen voor wat voor doel je het paard wil gaan gebruiken, hij zal het paard keuren en advies geven of het paard hier geschikt voor is.


Daarom zal hij dus anders kijken naar een sport of recreatie paard.
Toen ik mijn paard kocht is mij ook gevraagd wat mijn "doel" met hem is. Toen ik zei wedstrijden en recretief zei de VA dat hij met zijn bouw best een Z proef kan lopen, maar een grand prix proefje zal hij nooit goed kunnen lopen. (scheef kruis)

Nou daar nam ik meer dan genoegen mee Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:47

Het verschil in keuring en verzekering is (denk ik!).... dat een sportpaard gedurende zn carriere meer waard word......... een recreatiepaard niet!

Een paard die als 4 jarige in de B liep en twee jaar later m2 met winst is is ongeveer verdubbelt in verkoopprijs.

Een paard dat met 4 jaar rondjes door het bos loopt, en dat met 6 nog doet is niet in waarde veranderd.........

Ik denk dat dit het grootste verschil is