Pura raza espanola, Lusitano,...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Pura raza espanola, Lusitano,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 23:21

Wie zit er in een vereniging en is er tevreden mee of niet ..?
Ik ben niet blij met de belgische vereniging van het spaanse raspaard..
Mag ik jullie ervaring weten?
Alvast bedankt,
Cindy

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:57

Ik ben lid van:
Lusitano Vrienden Nederland.
Ik kan je er alleen niet zoveel over vertellen omdat ik nog niet zo lang lid ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:34

cinv schreef:
Wie zit er in een vereniging en is er tevreden mee of niet ..?
Ik ben niet blij met de belgische vereniging van het spaanse raspaard..
Mag ik jullie ervaring weten?
Alvast bedankt,
Cindy


Ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd waarom je er dan niet tevreden mee bent. Ik ben helemaal in de ban van P.R.E. paarden, dus ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwschierig hoe of waarom jij er zo over denkt Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:24

Ik was er ook lid van.
Ik heb er, net als Cinv geen goede ervaringen mee. It's all about the money, zeg maar Haha!
Ik heb vooral heel veel communicatiestoornissen gehad met enkele mensen, iedereen zei wat anders, en dat heeft mij eigenlijk alleen maar veel geld gekost.
50 EUR voor dit, 50 EUR voor dat, en bladiebladie...

Aan de andere kant, ze hebben Licors papieren naar Spanje gestuurd om hem op mijn naam te laten zetten en er een internationaal paspoort van te maken, en gisteren zijn ze aangekomen in België (duurt dus 5 maand, maar dat ligt aan de Cria Caballar in Spanje) en sturen ze ze weer op naar mij. Dus in die zin zijn ze dan wel weer netjes.

Ook willen ze het lidgeld verdubbelen, dat zou dan betekenen dat een particulier 100 EUR per jaar lidgeld moet betalen...

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:28

Wij zijn geen lid van een dergelijke vereniging (hebben een Lusitano). Ik vind de LVN niet bijster actief. We zijn wel lid van de Baroque (kwartaalblad barokke paarden), persoonlijk vind ik dat meer de moeite waard.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 13:14

Ja alles draait om geld , en ze zijn zo hoogmoedig..!
Ik ben naar 'diners' gegaan conferenties enzo..pffhet zijn alleen maar gebbabels onder hun fokkerijen en wie het duurste paard heeft en het beste en ...ik moest lachen..
Ik ben zot van de spaanse paarden maar ik moet niets hebben van hun costuums en musiek en...ik neem het herbij maar als je aan een activiteit wilt mee doen intern of extern, verplichten ze u om alles spaans te hebben. Op wedtrijden trekken ze zelfs punten af..en daar ben ik echt nie mee eens. Ieder zijn opinie daarover en ik zie mij nie als clown zo gekleed..het past mij gewoon niet en dat zouden ze moeten begrijpen en respecteren.
Enfin dat is een persoonlijk ding.
Anders heb ik al van veel personen gehoord dat ze veel papieren verliesen dus IDRA ben keiblij dat je u papieren terug hebt..Na al de verhalen dat ik gehoord heb , heb ik schriek om ze op te sturen...
Ik denk da ik ze langs Chris of zelf per recommander of zo iets ga opsturen Knipoog
Anders is de vereniging verantwoordelijk van het spaans ras te promoten...maa voor de fokkers, is er een probleem ze laten maar dekhengsten 'komen' goedkeuren maar er zijn geen merries genoeg ...Dus begint maar als je u hengst met pre merries wilt laten dekken..het gaat gewoon niet. En de bedoeling is toch het zuiver ras te fokken en geen kruisingen (ik spreek voor hun verreniging hé Knipoog begrijp mij nie verkeerd, ik ben nie tegen de kruisingen..Maar er zijn genoeg kruisingen te koop dan da je er nog gaat fokken. Toch voor de verkoop als het om het veulentje zelf te houden is , dan ok.
Er zijn er veel hier in Belgie die nie lid willen zijn , of niet meer lid willen zijn door hun manier van doen.

Maar in een woord telt alles rond geld gelijk Idra zegd. Dan blinken hun oogjes. En gaan ze nog opslagen..wa , zo gan ze zeker nie meer volk krijgen, de verschillende x da ik gegaan ben was er bitter weinig volk..zo veel leden hebben ze niet..en ik begrijp niet dat ze zich daar geen vragen bijstellen...want ik heb ondertussen al verschillende belgen gehoord die een pre hebben ...maar spreek hun nie van de vereniging.
Als ik Invienro gekocht hebt hadden er mij al verwittigd maa ik wou geen oordelen op voorhand en besloot toch te gaan en dacht ik zie wel...en nu heb ik het gezien.
Maa we zullen ooit samen een bokt pre vereniging maken hé Knipoog

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:46

Ik heb er inderdaad ook meerdere verhalen van gehoord ze hebben er wel mooiere paarden als in Nederland maar daar houd het ook verder dan bij op..

gr

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:50

zeg ik probeer me te abonneren op Baroque maar krijg steeds geen reactie, heeft iemand een telefoonnummer voor me, ik heb alleen emailadres.

heeft iemand het artikel over stoeterij Tiamo, onlangs verschenen in Baroque? Zou iemand het dan willen inscannen en naar me sturen?

We hebben een niet raszuivere Andalusier en ik ben er wild van. Ik koop geen PRE omdat die onbetaalbaar zijn. Ik ben nu voor een Lipizzaner aan het kijken. Dus ik ben wel gek op barokke paarden. Misschien dat ik dan straks lid word van de Lipizzaner vereniging maar ik ben al lid van AVS, NRPS, Sheykh Obeyd, Akhal Teke club, kost alleemaal bergen geld.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:00

Makhali schreef:
Ik heb er inderdaad ook meerdere verhalen van gehoord ze hebben er wel mooiere paarden als in Nederland maar daar houd het ook verder dan bij op..

gr


Ik denk gewoon dat er meer PRE's meedoen aan de keuringen in België dan aan de keuring in Nederland. Dus misschien zijn er gewoon meer PRE's in Bel dan in Ned?
Dat geeft vaak vertekenende resultaten vind ik.
Je ziet bijvoorbeeld dat de Campéon de la Raza in Nederland (overigens wel een Belgische hengst, Polaco), in België op de 4de plaats kwam ofzo... Dat kan natuurlijk van het moment afhangen.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:44

Ja dat is waar daar zal je wel helemaal gelijk in hebben.

gr

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:26

nasheeta schreef:
We hebben een niet raszuivere Andalusier en ik ben er wild van. Ik koop geen PRE omdat die onbetaalbaar zijn.


Een niet-p.r.e kan heel goed raszuiver zijn hoor. Alleen komt de p.r.e. met een certificaat daarvan.
Zoals hier al is gemeld; een p.r.e. is een andalusiër met papieren.

Onder meer vanwege de in voorgaande reacties genoemde vreemde ontwkkelingen die niets met de kwaliteit van de paarden te maken heeft ben ik geen voorstander van rasverenigingen (want fokkersverenigingen) en een tegenstander van stamboeken/verenigingen waar je lid van moet zijn om een inschrijving of stamboomcertificaat te krijgen en zélfs twijfel ik, op een enkele uitzondering na, aan het nut van een stamboek voor het behóud van een ras. In veel gevallen zijn het stamboek en de fokkersclub zelfs een grote bedreiging voor zowel kwaliteit als behoud van de rastypische eigenschappen. Nu bij de p.r.e. de vraag naar prestatiepaarden toeneemt zie je direct modefokkers die p.r.e.'s fokken die a-typische andalusiërs zijn Misselijk

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:46

Hier iemand die ook haar lidmaatschap heeft opgegeven, Piropo heeft geen papiertjes (foetsie) en ik ben voor die vereniging WEL goed genoeg om geld te dokken maar bij een meeting en een ledendag is mijn paard net aan genoeg om op zondagmiddag even een rondje te lopen, want dan mogen alleen de fokkerspaarden en PRE's zich tonen, en dat noemen ze een ledendag???
De fokkers zijn imo de enige die daar wat in te vertellen hebben en ik kan het geen clubje noemen voor liefhebbers, bleh.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:59

HC: niets aan toe te voegen, helemaal mee eens!!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:05

cloris schreef:
Hier iemand die ook haar lidmaatschap heeft opgegeven, Piropo heeft geen papiertjes (foetsie) en ik ben voor die vereniging WEL goed genoeg om geld te dokken maar bij een meeting en een ledendag is mijn paard net aan genoeg om op zondagmiddag even een rondje te lopen, want dan mogen alleen de fokkerspaarden en PRE's zich tonen, en dat noemen ze een ledendag???
De fokkers zijn imo de enige die daar wat in te vertellen hebben en ik kan het geen clubje noemen voor liefhebbers, bleh.


Jak Cloris, dat is idd erg asociaal... En zeker als je bedenkt dat er over Piropo toch geen twijfel kan bestaan dat hij een echte Andalusier is...
Maar ja, in België is het net zo, er worden ook wandelingen enz georganiseerd maar ik word bij voorbaat al misselijk als ik er aan denk hoe de grote fokkers hier gaan staan opscheppen met hun paarden en mijn paard kritisch gaan bekijken... Het lijkt op een clubje waar je moeilijk in toegelaten wordt.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 21:02

AAAAAAA DAS OOK ZO IN NEDERLAND ??
Amaai Cloris schandalig zeg en heb je nie eens nagegaan achter zijn papieren ..kom aan zo een mooie verschijning !! pf
En dan noemen ze zich FAMILIAAL , kom aan laat me lachen !!!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:29

en een tegenstander van stamboeken/verenigingen waar je lid van moet zijn om een inschrijving of stamboomcertificaat te krijgen

Huertacilla, bekijk het eens van deze kant: een stamboek heeft ook (betaald) personeel rondlopen om de schrijvingen te registreren, papierem te fabriceren en vragen telefonisch/per email te antwoorden. Deze werknemers moeten een salaris hebben, voor niks gaat de zon op en kunnen zij geen brood kopen bij Albert Heijn. Ook daarom vraagt een stamboek je lid te worden (dus contributie te betalen) bij een inschrijving of afgifte stamboekpapier. Ook dat stamboekpapier is niet gratis weet je, dat kost (speciaal) papier, inkt etc.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:32

Oh ja, onze Anda werd aan ons verkocht als AndalusierxArabier, vandaar niet raszuiver. Achteraf bleken de papieren 'kwijt'......ik was benieuwd naar de Arabische afstamming namelijk...verder ziet hij er gewoon uit als een Anda, niks Arabier!
We zullen het dus nooit weten, 'echte' Anda of kruising??

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 21:50

Ne Hispano-Arabier dus Knipoog
Ja het kost allemaal centjes ...maa je moet niet overdrijven hé...en dat gebeurd wel hier.
Maar ik heb het meer op de leden zelf en de activiteiten dat ze doen...enfin je zal het wel boven gelezen hebben Knipoog
Ik wou bij mensen terecht komen die sympathiek overkwamen en sociaal waren en niet dikke nek , familiale spfeer gelijk ze zeiden als ik mij inschreef en...enfin ja allemaal fout dus. Ik heb totaal geen anda gekocht om mij hoger te zetten en te voelen dan een ander.. of mij te laten zien NEE da haat ik !!..Zij blijkbaar leven daarvoor...echt erg , degenen die ik het minste moet hebben is die renaat van de populieren van EL CID..zo ne vranken vent ! Waaaaaaaaa Heb het trouwens gezegd kon moijn mond nie meer houden Knipoog

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:21

hahahaha, ken je ook arabierenmensen? die zijn helemaal erg. Nou ja, velen ervan zijn dikke vrienden van me geworden maar het zich beter voelen komt in elk fokkerswereldje voor!

Een Andalusier is gewoon prachtig, alleen, vergelekn met andere rassen, waarom moet hij dan zo'n berg geld kosten, vanwege die manen??? Ze zijn wel ZEEEER fotogeniek, dat wel. Ik ken Arabe's waarvan je geen fatsoenlijke foto kunt maken Lachen

En neem nou die Akhal Teke's...daar vragen ze ook waanzinnig veel geld voor. Ik vind ze erg bijzonder, mooi ook, maar ik ben vet in de minderheid en dan nog slagen de fokkers erin ze voor veel geld te verkopen.
HOE KAN DAT???

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:55

nasheeta schreef:
en een tegenstander van stamboeken/verenigingen waar je lid van moet zijn om een inschrijving of stamboomcertificaat te krijgen

Huertacilla, bekijk het eens van deze kant: een stamboek heeft ook (betaald) personeel rondlopen om de schrijvingen te registreren, papierem te fabriceren en vragen telefonisch/per email te antwoorden. Deze werknemers moeten een salaris hebben, voor niks gaat de zon op en kunnen zij geen brood kopen bij Albert Heijn. Ook daarom vraagt een stamboek je lid te worden (dus contributie te betalen) bij een inschrijving of afgifte stamboekpapier. Ook dat stamboekpapier is niet gratis weet je, dat kost (speciaal) papier, inkt etc.


Sorry, schijnargumenten; inschrijven is een héél simpele geautomatiseerde invoer en het formulier al standaard geformateerd, hoeft alleen maar afgedrukt te worden. Reken hier voor voor mijn part 50 Euro en de rest is overvragen en lidmaatschap grenst aan illegale koppelverkoop.

Wij hebben een paar andalusiërs en een paar berber-andalusiërs. Aangezien berber=andalusiër=lusitano=allemaal iberiër, maakt dat qua type niets uit. Wél wat de genetische variatie en gezondheid betreft die is nu OK dan!

Ik heb de meeste voorouders van onze paardjes gevonden en er zelfs fotos van. Een mega-fraai perkamenten document voor aan de muur fabriek ik zó.
We hebben een eigen 'ijzer', zie avatar, maar brandmerken liever niet. Wie wil echter kan bij ons een schitterend veulen kopen, mét een fraai stamboompapier en brandmerk op de bil. De eerstvolgende komt uit Arabella in april en gaat weg als het een hengst is. Gaat met een maand of 10 weg, helemaal sociaal en opgevoed.

Het spijt me, maar in míjn ogen is de 'ras'-paardenhandel vooral tulpenhandel. Prima als dat is wat je wil, maakt niet uit of je eigenlijk vooral het páárd, het verhaal, de reputatie, het papier, de fokwaarde, de investeringswaarde of wat dan ook wil. Hang er echter geen romantiseerde versie van de werkelijkheid omheen als zijnde de werkelijkheid.
Het 'cruzado-verhaal' en gedoe met apto zijn goede voorbeelden van gebakken lucht en ik vind het zielig dat er enthousiaste mensen instinken.
Maar, wij wonen hier best met heerlijke paardjes dus....