een heeeeeele extreme pismerrie vraag....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

een heeeeeele extreme pismerrie vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:44

een kennisje van mij heeft een merrie van ondertussen 15 jaar oud. Een rossini (ja, moeilijk qua karakter). Het begon allemaal toen de merrie zo'n 11 a 12 jaar oud was, denk ik.

Deze merrie toont haar hengstigheid niet in het plassen naar andere paarden, maar in het extreem gieren naar mensen + trappen. Je schrikt je wild...
Het gieren gaat altijd bij lichamelijk contact bij het paard. Al wil je haar alleen aaien, of borstelen. Al wil je een sjabrak of deken op doen. Al wil je de teugels over de hals doen, al wil je een been optillen, halster omdoen. JE kan het echt zo gek niet bedenken...

Ze is zo 1 keer in de 3 weken hengstig, dus je kan het paard niet uit de stal halen en dus ook niet berijden. . Nu vraag ik me af; wat te doen met deze merrie? Is het een kwestie van aanpakken, zweep erover en batsa.
Is het dat ze gewoon een veulen wil hebben (paard is nog nooit gedekt, en het schijnt dat paarden graag rond hun 12e - 13e levensjaar iets missen in hun leven). Dit veulen krijgen kan niet, wegens geen ruimte.
De eigenaar heeft al vaak geprobeert met spuiten, pillen en andere snufjes.maar dit werkt echter niet. Weet iemand een paardenmiddel voor deze merrie? En heeft iemand ervaringen met dit soort merries. Lachen

:){


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:53

Misschien is Moody Mare iets..
DAt is een soort kruidenmengsel dat is verkrijgbaar bij de paardendrogist.. Je kan het in iedergeval proberen

Succes

Wij hadden vroeger ook zo'n merrie op stal dat was echt verschrikkelijk inderdaad!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:55

Makhali schreef:
Misschien is Moody Mare iets..
DAt is een soort kruidenmengsel dat is verkrijgbaar bij de paardendrogist.. Je kan het in iedergeval proberen
!


kijk, ze probeert zo veel, en echt niks helpt, zo lijkt het. JE steekt er handen vol geld uit, en het helpt gewoon niet... Maar ik zal het aan haar doorgeven.

:){

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:56

Soms kunnen die dingen best helpen het is een typ misschien is het wat..

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:09

Nu vraag ik me af; wat te doen met deze merrie? Is het een kwestie van aanpakken, zweep erover en batsa.

Absoluut niet doen met een pismerrie!
Deze dieren worden zo vaak verkeerd begrepen en je maakt het alleen maar erger.
Is het dier al eens opgevoeld?
Is er wel eens een homeophaat bij geweest?

Hoe harder je bent voor een pismerrie hoe sterker het gedrag zal zijn in negatieve zin.
Ik weet dat het heel lastig kan zijn,mijn merrie is ook een pismerrie geweest.
Dit omdat haar eierstokken niet in orde zijn en door een heel hard en stressvol leven.
Zij is dus opgevoeld geweest en er is een homeophaat bij geweest.
Ze is ervoor behandeld en we zijn op een goede stal terecht gekomen en het dier is geheel pismerrie af.
Ze heeft wel last van haar hengstigheid(door haar eierstokken)en ze is het ook erg maar dit duurt ongeveer 3 dagen(waarin ik haar ontzie) en eer ze de volgende hengstigheid krijgt zijn we maanden verder.

Succes.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 00:17

@smousje schreef:

Absoluut niet doen met een pismerrie!
Deze dieren worden zo vaak verkeerd begrepen en je maakt het alleen maar erger.
Is het dier al eens opgevoeld?
Is er wel eens een homeophaat bij geweest?
.


Dat opvoelen is hoeveel eitjes op haar eierstokken zitten he?! Ja, dat is een aantal jaar geleden wel eens gebeurt. Ze kreeg toen van de DA een soort van 'de pil' voor.

De merrie is ook uiterst, maar dan ook uiterst verwend en probeert ook vanalles uit om niet aan het werk te hoeven. Kan zijn dat dit ook een kwestie is van aanstellerietus, wat ik eerlijk gezegd dacht. Ik heb niet veel verstand van die pismerries, dus ik roep ook maar wat in de wilde weg.

:){

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:56

kimmy"]
[quote="@smousje schreef:

Absoluut niet doen met een pismerrie!
Deze dieren worden zo vaak verkeerd begrepen en je maakt het alleen maar erger.
Is het dier al eens opgevoeld?
Is er wel eens een homeophaat bij geweest?
.


Dat opvoelen is hoeveel eitjes op haar eierstokken zitten he?! Ja, dat is een aantal jaar geleden wel eens gebeurt. Ze kreeg toen van de DA een soort van 'de pil' voor.

Het zou niet verkeerd zijn om dit nogmaals te laten doen ivm eventuele veranderingen of verslechtering.
Is er wel eens een homeophaat bij geweest?
Ik zou dit anders zeker aanraden!
Wel een goede hoor Knipoog

De merrie is ook uiterst, maar dan ook uiterst verwend en probeert ook vanalles uit om niet aan het werk te hoeven. Kan zijn dat dit ook een kwestie is van aanstellerietus, wat ik eerlijk gezegd dacht. Ik heb niet veel verstand van die pismerries, dus ik roep ook maar wat in de wilde weg.
[/quote]


Als deze merrie zo vaak hengstig is dan hoeft dit zeker geen aanstellerij te zijn,deze paarden zijn uiterst gevoelig en hebben vaak pijn of groot ongemak door de kwaal die ze hebben.
Dit zal hormonaal zijn en/of geestelijke onwelzijn(vaak veroorzaakt door de onbegrip van de mens)
Heeft ze ook periodes dat het beter gaat?
Een paard dat staakt door aan te willen geven dat iets niet in orde is of pijn doet kan naarmate men meer dwang geeft steegsheid in de hand werken en dat betekend dat het paard steeds dwarser en gevaarlijker kan gaan worden.
Probeer het dier dus te helpen rust te vinden in het pismerrie gedrag(nogmaals onderzoeken) en ontzie het dier als dit op zijn hevigst is.
Ga dan voornamelijk rustige en ontspannen dingen met haar doen en laat haar met rust wat rijden betreft en geef haar enkele dagen voor haarzelf,ze heeft het dan al moeilijk genoeg.

Wat dekken betreft,dit zal niet gauw lukken met een pismerrie.
Ze zijn zo vaak hengstig dat de natuurlijke eisprong geheel ontregeld is.

Groetjes,

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:27

mijn vriendin had ook zo'n merrie. Ze hebben haar naar een andere stal gedaan waar ze heel veel op het land liep en toen had ze er geen last meer van. Waarschijnlijk omdat ze te veel energie had om 23/7 in een box te staan.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:23

Ik zal haar echt even na laten kijken
Want het is niet prettig voor haar baasje en waarschijnlijk al helemaal niet voor de merrie zelf!
Vaak hebben de pismerries echt veel pijn of zit hun iets verschrikkelijk dwars, en je wilt toch dat je paardje zich fijn en gelukkig voelt?
Daarom:
Vraag aan je vriendin om er iemand naar te laten kijken, want dat kan uiteindelijk veel geld schelen en een hele fijne merrie worden. OK dan!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:19

Moet je voorstellen, wat wij wel eens voelen tijdens ongesteldheid! Dan zijn we ook niet goedgemutst en willen we zeker geen pak slaag. Dus idd niet negeren deze signalen, ook al is ze verwend. Het klinkt alsof ze hormonaal helemaal in de knoop zit!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:26

Bramblerose schreef:
Moet je voorstellen, wat wij wel eens voelen tijdens ongesteldheid! Dan zijn we ook niet goedgemutst en willen we zeker geen pak slaag.


Onze ongesteldheid is iets heel anders dan hengstige merrie's.

[VMR] kunnen ponys ook ongesteld worden???

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:13

het is wel een soort van ongesteldheid want een merry kan pas gedekt worden als ze hengstig is Tong uitsteken

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:18

Haha, ja en toch kun je het gedrag ook vergelijken!! Lachen

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:21

He Kimmy, Des heeft hetzelfde probleem, ze reageert het iets anders af maar het is ook een pismerrie.
Ik heb vorig jaar homeopatische kruiden (Hormonal van Homeovet) geprobeert.
Dit hielp wel een beetje maar niet afdoende.
Ze is nu alweer helemaal van wereld van de hengstigheid en ik heb contact opgenemen met Kees de Vries (ken je vast wel, dierenarts).
Er zijn wat hem betreft 2 opties (buiten het laten dekken om).

1. knikker (echt een gewone knikker) inbrengen in de baarmoeder.
de merrie denkt dat ze drachtig is en wordt niet meer hengstig. de knikker wordt ingekapselt in de baarmoeder en kan daar in principe langere tijd blijven zitten.
Hier is echter nog geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Kans op verminderde vruchtbaarheid is dus aanwezig.
Kosten zijn niet hoog.


2. Hormoonspuit in het bloed. werkt als het een beetje meezit 4-5 maanden. kost 30 euro. Bij sommige merrie's werkt deze spuit niet en heb je dikke pech.

Ik denk dat ik volgende week even ga bellen voor de spuit.
De knikker vindt ik een beetje eng Ziek

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:04

knikker? Verward

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:21

Yep, knikker in de zin van, zullen we een potje knikkeren?
Als ik er zelf nog 1 had kon die er ook wel in werd mij verteld, ik weet trouwens niet of dit laatse echt serieus bedoelt was.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:37

bij de paardendrogist besel ik voor mijn merrie altijd

Moody Mare
Een zeer succesvol product voor merries die door de hengstigheid prikkelbaar, rusteloos en/of snel geïrriteerd zijn. Heeft absoluut geen effect op de vruchtbaarheid en kan het hele seizoen of hele jaar gegeven worden. De samenstelling van Moody Mare is enigzins gewijzigd; in plaats van Valeriaan bevat Moody Mare nu IJzerhard en is daardoor ook geschikt voor wedstrijdpaarden.

U kunt van dit product een proefmonster bestellen.
Informatie Kruidenmengsels, Lastige merrie
Bevat o.a. Alfalfa, Basilicum, Guldenroede, IJzerhard, Kamille, Paardenbloem, Rozemarijn
Soort Kruid(en)
Vorm Gedroogd
Merk Wendals Herbs
Gebruik 10 g per 100 kg lichaamsgewicht p/d.
Prijs p/d ca. € 0,74

--------------------------------------------------------------------------------
13020 monster 60 g € 2.50 Bestel
13021 emmer 1000 g € 26.75 Bestel
13022 zak 2500 g € 61.50 Bestel
13023 zak 5000 g € 112.50 Bestel

werkt goed en ik geef t het gehele jaar door.
zijn de kruiden hun werk gaan doen en in de niet hengstige periode dan verlaag ik de dosering
echt perfect middel!


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:23

Die van mij heeft intussen de prikpil gehad Ach gut
Zielig paardje, nu wordt ze als het goed is een paar maanden niet meer hengstig Nagelbijten / Gniffelen
Ik hoop echt dat het werkt.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:04

hee dat wil ik ook, die van mij is geen pismerry maar wel vervelend als ze hengstig is.. elke 3 weken ofzo

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:03

mijn merrie had echt pijn met de hengstigheid ze kromp echt inelkaar met plassen en zo bij elk drupje plas wat ze liet lopen.
ze werd echt narrig en voelde zich zichbaar ellendig.
met deze kruiden ging het geleidelijk aan beter!
in het begin gaf ik de precies aangegeven dosering.
later toen de kruiden echt goed gingen werken ben ik het anders gaan doen:
niet hengstige tijd (langzamerhand) een halve dosering.
en in de hengstige tijd volledige dosering.
weer later ben ik het gehele jaar op halve dosering en alleen als hengstigheid er aan kwam weer even volledig.
nu zit ik op hengstige tijd alleen met de hengstigheid en in de niet hengstige tijd helemaal niks meer.
Het is echt geweldig ik heb een geheel ander paard met deze kruiden.
Alle hengstige kuren en pijn zijn verleden tijd!

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:30

wij hebben er ook zo 1 staan en na wat behandelingen en heen en weer gebel met de DA,hebben we 2 opties: opereren (eierstokken weghalen) of een keer laten dekken dat het lichaam en de hormonen dus ''gesust'' zijn.
alle opties hierboven hebben we al geprobeerd.
door de DA laten spuiten,hormonen,kruiden,noem maar op,voor ons helaas met 0,0 resultaat!
moeilijke keus nu voor de volgenden opties.

Hilde: Tunar x Daisy 13-05-1987

Cindie: Rubus B X Zepp
Evalina:Nando x Ahoy

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:15

dan maar dekken.. is het leukst.. lijkt mij

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:22

anhiza schreef:
of een keer laten dekken dat het lichaam en de hormonen dus ''gesust'' zijn.
Hi Hi Hi
Dit zijn mijn huisarts ook maar ik heb nu 3 kinderen en ik heb nog steeds erg last van mijn mensruatie.

Maar zonder grapjes het is echt een ellende voor het paard en de baas!
Ik denk dat je toch dat als ik zo hierboven nog eens lees

De merrie is ook uiterst, maar dan ook uiterst verwend en probeert ook vanalles uit om niet aan het werk te hoeven. Kan zijn dat dit ook een kwestie is van aanstellerietus, wat ik eerlijk gezegd dacht. Ik heb niet veel verstand van die pismerries, dus ik roep ook maar wat in de wilde weg.

dat deze merrie de weg geheel kwijt is geraakt.
Ze ziet de baas niet meer als zijn meerdere in de kudde (de oudste merrie) maar als een mindere.

Ik denk toch dat je heel kordaat (maar rekening houdend met de pijn die de merrie kan hebben tijdens de hengstigheid) moet gaan handelen en je paard regels gaan stellen.
Ik vind dat ondanks een paard nog zoveel pijn heeft moet hij zich toch blijven gedragen!
Gebeurt dit niet dan krijg je een gevaarlijke situatie of je wilt of niet.
een paard kan ongelooflijk ontregeld raken als zijn baasje geen regels steld.
In het begin lijkt het allemaal leuk in het paard zijn ogen, maar uiteindelijk loopt het vaak uit de hand.

Ik vind het nl. zo raar dat het pas begon dat het paard zo 11 a 12 jaar was.
Er is volgens mij toen iets gebeurt, en dat hoeft maar een klein dingetje te zijn geweest.
Dat kleine dingetje gebeurde denk ik tijdens de hengstigheid.
Nu weet het paard niet meer wat ie moet tijdens de hengstigheid, want het kleine dingetje wordt langzamerhand een enorm groot probleem.

Ik kan het fout hebben want ik ken het paard en zijn baasje niet maar ik zou daar ook eens op gaan letten.
Hoe is de interactie tussen paard en baas nu en hoe was die voor al deze ellende?
Als je daar achter weet te komen denk ik dat je een heel eind opweg bent.
succes.

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:12

ik hoorde van de DA dat deze het zeer regelmatig voor ziet komen bij merries tussen de 10 en 14 jaar die nog nooit veulens gehad hebben.
ik had er persoonlijk ook nog nooit van gehoord,maar ga op de conclusie van mijn Da af.
ik ken natuurlijk alleen ons geval en die hebben wij vanaf dat ze 3 jaar is...nooit geen problemen gehad en het is begonnen na de zomer,omdat ze alsmaar hengstig is!
ja,je leest het goed...al vanaf september is ze doorlopend hengstig en goed ook (spuiten,sjago,staart scheef dragen)
ik herken haar echt niet meer terug.
regels en gezag zijn alle jaren gewoon hetzelfde gebleven enevals de samenstelling van de groep ed.
dus heb ik hier echt geen andere verklaring voor als met mijn DA meegaan!
aanstelleritis is het (in ons geval zeer zeker niet)
bij de laatste scan enkele weken geleden is er een folikel ter grote van een vuist weggehaald!
ik zou de Da er goed naar laten kijken en scannen om erachter te komen wat er mis is van binnen en het gedrag van je paard zeker serieus nemen.

Hilde: Tunar x Daisy 13-05-1987

Cindie: Rubus B X Zepp
Evalina:Nando x Ahoy

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:45


22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: grace1989 en 80 bezoekers