hengst...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 21:26

Hallo!

ik had een vraagje.. ik heb een hengst van bijna 2 jr en hij begint een steeds meer te bijten en slaan met de voorpoten, of soms je willen aanvallen.. Maar als hij bijt moet je hem een tik geven of niet doen zeggen, maar het probleem is ik kan zo vaak zeggen nee niet doen, hij doet er niets op, als ik hem een tik geeft word hij alleen maar kwaaier... Scheve mond Ik heb nu altijd een zweep bij me (als hij hem ziet is het wel goed) ook als ik hem gewoon wil aaien, als ik er wat van zeg als hij bijt komt ie weer naar me toe en pakt hij heel zachtjes me jas en dan steeds verder en als ik niets zeg grijpt hij me gewoon.. ik wil hem ook niet steeds 'slaan'.. Verdrietig Als ik bij hem in de stal wil kan ik maar beter wat hooi meenemen anders neem hij me te grazen.. Scheve mond Ik vind het echt niet leuk meer zo.. Ik wil hem niet casteren, ze ver is het nog niet want hij laat vaak genoeg ook wel zijn lieve kant zien Haha! maar hij bij ontzettend veel ... (sinds hij op stal staat)
Nu is de vraag weet iemand hoe ik het bijten kan minderen zonder dat ik hem moet slaan ofzo.. ik wil dat niet! Ik heb hem ook allerlei speeltjes voor hem gekocht, dat hij zich niet verveelt..

Help.. a.u.b. Haha!

Groetjes wendy

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com


boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:30

een keer goed aanpakken(ook al wil je dat niet, anders loopt hij over je heen..) of castreren. als jij altijd lief en aardig blijft doen zal het niet ophouden, juist erger worden, en dan durf je op een geven moment niet meer in de stal. dus beter nu een keer een goede klap geven..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:31

welkom hengstenhouder!

de ene hengst is de andere hengst niet en de jouwe probeert iedere dag weer de leider te worden omdat je waarschijnlijk niet streng,snel genoeg of consequent genoeg bent.
stalmoed speelt ook zeker een rol!

veel bewegingvrijheid,vaste regels,consequent zijn .
met een hengst omgaan en OPVOEDEN is niet voor iedereen weggelegd.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:48

het kan ook te maken hebben met verveling! Lucky deed dit soort dingen eerst ook maar nu ik hem longeer of met hem ga wandelen is het al een stuk minder! Behalve het bijten..daarom krijgt hij een jollybal kan hij zich daarop uitleven...of als hij jouw bijt is een keer goed bij de oren pakken!


WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 21:57

Hij heeft al een jolybal.. en daar bijt hij ook op.. Maar ik longeerde hem ook wel, nu kan het helaas even niet...
Maar ik zal hem wel een keer goed op zijn donder geven..
Ik hoop dat het minder word!!

groetjes wendy!

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:58

Ik zou zeggen,
heeeeel snel die ballen eraf.
Een hengst opvoeden moet je liggen, je kan geen 100ste van een seconden twijfelen hoe je moet ingrijpen. Laat staan dat je op internet moet vragen hoe nu verder.
Ik denk (weet bijna zeker) dat je er (nog) niet aan toe bent om een hengst op te voeden dus ik zou eerder gister de kliniek bellen dan vandaag.

Verder vraag ik me af wat een 2 jarig hengstje op stal doet. Laat staan waarom hij gelongeerd wordt.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:03

hij zou eerst ook op een weiland komen met een een groep andere hengsten, maar de man heeft afgehaakt.. en nu staat hij op stal..
Ik weet wel dat je bij een hengst consequent moet zijn en streng, maar als het soms niet echt helpt als je er wat van zegt of een tik geeft, mag je dan niet even om advies vragen? Verward
Als ik hem zou longeren zou dat gewoon een paar rondjes zijn om hem wat te laten doen dus...
In de zomer is der nix aan de hand, omdat hij dan altijd buiten is.. het is alleen in de wintermaanden dat hij wat vervelend word.. Knipoog

groetjes wendy
Laatst bijgewerkt door WennieJ88 op 03-02-04 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:04

Ik ben het helemaal met Sjuimpje eens!
Op een hengst "op te voeden" moet je als ie dat doet zo erg straffen dat je bijna moet denken dat hij het niet meer doet!

Ik zal hem echt laten castreren hooor want zo kom je ook niet verder!

Live,LOve,'ndLaugh

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:06

Om hem steeds lam te slaan is toch ook niet normaal... ik straf hem ook wel es hard, maar ik d8 mischien is dat ook niet altijd goed.. Hoe meer je slaat, hoe meer het lijkt op mishandelen.. toch? en dan heb je dat gezeur weer..

Groetjes wendy

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:09

heb je een bakje fzo?/ laat hem daar eens in los..en jaag hem dan lekker op, zodat hij zijn energie kwijt kan...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:09

WennieJ88 schreef:
Ik weet wel dat je bij een hengst consequent moet zijn en streng, maar als het soms niet echt helpt als je er wat van zegt of een tik geeft, mag je dan niet even om advies vragen? Verward

Nou, in dit geval eigenlijk niet nee,
want schijnbaar ben je toch niet consequent genoeg anders zou het wèl helpen.
Bij hengsten is het nou eenmaal; geef je ze één vinger, nemen ze je hele arm. Helaas kan dat gevaarlijke situaties geven.
En aangezien jij het al hebt over aanvallen en slaan met de voorbenen...

Waarom moet hij trouwens hengst blijven?
Is dat voor jezelf? Doe je hem er ook een plezier mee? Schijnbaar niet anders was hij wel minder gefrustreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:22

[UZ] [NH] Banana-hose (bijtende hengst)
Heel consequent zijn en hem geen ruimte geven om te kloten.
Eigenlijk vind ik dat zo'n jonge hengst lekker buiten hoort te zijn, bij voorkeur in een kudde op bijv. een opfokbedrijf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:24

Sjuimpje schreef:
Ik zou zeggen,
heeeeel snel die ballen eraf.
Een hengst opvoeden moet je liggen, je kan geen 100ste van een seconden twijfelen hoe je moet ingrijpen. Laat staan dat je op internet moet vragen hoe nu verder.
Ik denk (weet bijna zeker) dat je er (nog) niet aan toe bent om een hengst op te voeden dus ik zou eerder gister de kliniek bellen dan vandaag.

Verder vraag ik me af wat een 2 jarig hengstje op stal doet. Laat staan waarom hij gelongeerd wordt.



oe Sjuim kan gedachte lezen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:25

WennieJ88 schreef:
Om hem steeds lam te slaan is toch ook niet normaal... ik straf hem ook wel es hard, maar ik d8 mischien is dat ook niet altijd goed.. Hoe meer je slaat, hoe meer het lijkt op mishandelen.. toch? en dan heb je dat gezeur weer..

Groetjes wendy



dus hij mag jou wel slaan en mishandelen.............. Haha!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:27

Als je hem hengst wil houden zou ik hem een kameraad geven die zeker van hem kan winnen en hem voor jou opvoed. Of in een kudde.
Of idd meer met hem gaan doen. In de bak oefenen (freestyle) en hem iets laten doen.
Naar mijn mening ben je al een beetje bang van hem. Misschien kun je dan beter iemand anders met hem laten werken, anders gebeuren er ongelukken.

Succes!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:46

Steeds moeten slaan is ook niet nodig, een keer ontiegelijk hard op zijn sodemieter geven wel.
Jij gaat de box al in met een plukje hooi, jij probeert hem al te paaien, terwijl hij *bij wijze van spreken* jou zou moeten paaien.
Neem geen plukje hooi maar een zweep mee, en als die jou aanvalt geef hem dan niet een paar tikjes maar een gigantische megalel, dan is die maar boos.

Maar dat moet je dus kunnen, veel simpeler zou zijn om zijn ballen er af te halen of hem ergens in een land te gooien zodat die van andere paarden eens goed te merken krijgt dat slaan, bijten en aanvallen flink afgestraft worden.

Waarom wil je hem hengst houden?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:18

Ik zou ook zeggen castreren.
Waarom wil je hem hengt houden, heeft hij de potentie om een goede dekhengst te worden?
Zo nee waarom hem en jezelf langer pesten met die hormoontjes?
Verder moetje heel streng en consequent optreden.
Maar eigenlijk moet die knol gewoon naar buiten.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:25

gijsenkim"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik zou zeggen,
heeeeel snel die ballen eraf.
Een hengst opvoeden moet je liggen, je kan geen 100ste van een seconden twijfelen hoe je moet ingrijpen. Laat staan dat je op internet moet vragen hoe nu verder.
Ik denk (weet bijna zeker) dat je er (nog) niet aan toe bent om een hengst op te voeden dus ik zou eerder gister de kliniek bellen dan vandaag.

Verder vraag ik me af wat een 2 jarig hengstje op stal doet. Laat staan waarom hij gelongeerd wordt.



oe Sjuim kan gedachte lezen Haha!
[/quote]

Jaaa!! van meerdere mensen tegelijk Haha!

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:28

Als ik dit lees dan krijg ik de indruk dat je al een beetje bang of onzeker an hem wordt. Dat is wel het laaste wat je kan gebruiken als je een hengst opvoed.
Ik zou een afspraak maken om hem te laten castreren.. 2 jaar is een mooie leeftijd hiervoor imo.
Als je dat niet wilt zou ik hem heeeeel snel in de opfok zetten..... Ik vind het niet zo raar dat een henst die met twee jaar alleen een beetje in een box staat vervelend gaat doen...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:37

Castreren. Of je moet er iemand bij zoeken die sterk in z'n schoenen staat.
Wij hebben zelf een hengst op stal staan, nu 4 jaar. Hij probeert ook af en toe te bijten of andere rottigheidjes uit te halen. Hij wordt daar echt wel voor gestraft, maar hij zal het na een tijdje toch weer opnieuw proberen. Daar is het een hengst voor.
En jij moet, ook de 5e of de 10e keer, consequent kunnen blijven.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:34

Als je hem henst wilt houden: Aanpakken en goed ook, anders loopt ie zo over je heen. En niet 1 keer denken ach laat maar zitten maar echt blijven doen.
Desnoods hardhandig dat hebben ze soms nodig.
Succes en ander laten castreren.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:19

Ik denk dat deze hengst een beetje aan het puberen is en hij probeert nu lekker uit hoe ver hij kan gaan. Als je hem nu zijn zin geeft, weet je zeker dat je hem binnenkort moet castreren, omdat hij dan helemaal niet meer te hanteren is. Je moet niet te veel met hem kunffelen (in ieder geval niet tot hij weer mak is). Natturlijkw wel belonen als hij iets goed doet. Als hij bijt moet je hem een ongelooflijke mep verkopen, elke keer als hij bijt. Ook kan je hem in zijn neus knijpen. Als hij met zijn voorbene slaat idem dito, of een schop tegen dat been aan kan ook.
Laat goed zien dat jij de baas bent. Geen lekkers meer aan hem geven

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:25

Nee hoor hij is nog niet aan het puberen.......... hij is nog aan het kleuteren....... kan je nagaan wat er gaat gebeuren als hij echt gaat puberen

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:39

Als hij bijt, NIET op zijn hoofdslaan! Ergens anders geen probleem, maar anders wordt hij ook nog eens kopschuw. Zeker als het vaker gebeurt!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:41

Mijn zus heeft vorig jaar een 6 jarige hengst gekocht. Hier was nog niks mee gedaan. Hij staat op een stal waar paarden gefokt worden en nog 4 andere hengsten staan. De eigenaar van de stal heeft mijn zus veel geholpen met haar paard, omdat het voor haar haar eerste hengst is. In het begin moest je hem ook flink op zn donder geven. Ze zei altijd, je moet zo hard aanpakken dat ie echt ff verbluft staat te kijken, en elke keer stapje achteruit zetten, dit is namelijk een teken van onderdanigheid. als ie een stapje achteruit gaat voor jou, heb je hem waar je hem hebben wilt. De hengst van mijn zus is vroeger mishandeld maar toch hard aangepakt om goed met mensen om te kunnen gaan. Je kunt nu de staldeur open doen en hij komt de stal pas uit als jij dat vraagt. hij loopt ook los achter je aan als een hondje (doen we alleen in de stal) Mishandeling is je paard slaan voor niks, als jij consequent bent en op het juiste moment en op een eerlijke manier straft, en daarbij al het goede beloont is het geen mishandeling. dat is leren omgaan met mensen, opvoeden.

Ik zou je adviseren hier zeker iemand bij te halen die veel ervaring heeft met hengsten, laat het aan die persoon over en neem het daarna over onder begeleiding. als je ooit wilt leren met een hengst om te gaan, doe het dan zo. anders: ballen eraf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 bezoekers