western..... of toch engels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 16:53

zo'n 11 jaar geleden begon ik met rijden, op de engelse manier. Jaar in jaar uit dit gedaan, af en toe eens een onderling wedstrijdje, maar nooit officieel gestart. Het trok me gewoon niet. Nu zijn we 11 jaar verder en ben ik bezig de overstap naar western te maken.
Vorig jaar 3 "orientatie" lessen genomen, om eens te kijken of ik het wat vond. Ondanks dat het voor mijn gevoel erg hard ging (wist amper hoe ik moest sturen, gingen we al in galop) vond ik het wel leuk.
Gestopt met lessen, en met Honey wat aan gaan rommelen. Na een tijdje kon ze (op haar manier) een beetje een soort van sliding maken. Ikke trots natuurlijk!!!
Toen kwam de tijd dat er een groter paardje bij kon. YES, eindelijk zou ik een cowgirl kunnen worden.
Dit grotere paardje heb ik nu zo'n 4 mnd. Heb af en toe les, doe nog niet zoveel, aangezien ze jong is.
Maar....
Ik vind het gewoon zo donders moeilijk!!!!!
Zo moeilijk dat ik twijfel of ik wel door moet gaan.
Ik vind het schitterend om te zien, en het lijkt me ook geweldig om te spinnen of te stoppen, of lekker relaxed te joggen, maar feit is en blijft dat het me ontzettend tegenvalt qua moeilijkheidsgraad.
Mijn paardje moet alles ook nog leren, net als ik. Ook een feit dat het er hierdoor niet makkelijker op wordt.
Wedstrijdambities heb ik (nog) niet, dus dat is al totaal geen punt (zowel niet voor western als voor engels)
Maarja, ik zeg net dat ik het schitterend vind om een goede westernruiter te zien rijden, ik vind het ook schitterend als ik een mooie engelse kur, of een springconcours zie...
Ik weet het gewoon niet.... *zucht*



Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:10

Volgens mij maak jij het jezelf gewoon te moeilijk Haha! Dat zie ik wel vaker met ruiters, die willen het zo graag goed doen dat daardoor juist alles fout gaat, of voelt alsof je het nooit leert. Sommige ruiters denken gewoon te veel na. Gewoon verstand op 0 en rijden met die hap. (western)kilomters maken en dan krijg je het vanzelf in de vingers.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:17

Denk je dat dressuur rijden makkelijker is dan western?
Elke tak is even moeilijk tenminste als je het echt goed wil doen en wil scoren.
Maar waarom ga je niet gewoon wat lessen nemen op een ander paard.
Ik heb zelf de kans nooit gehad, maar zou hem nu zo aannemen omdat ik weet dat het rijden van andere westernpaarden(mits goed gereden) heel veel kan helpen bij het beleren van je eigen paard.
Ik vind het zelf nog steeds heel moeilijk en zit nu zelfs zonder trainer, maar ik vind het nog steeds leuk om te doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:40

Ik zou juist met je jonge paardje les gaan nemen want dan leren jullie het samen meteen goed. Dat zorgt er ook voor dat het dan leuk is omdat je ziet dat je zelf een paard op de westernmanier (met goede hulp) kunt beleren.

Het is niet zo ontzettend moeilijk als je een goede begeleiding hebt om een goed recreatief niveau te halen zoals je zelf al aangeeft. Wil je uiteindelijk dan toch verder en een wedstrijdje gaan rijden dan heb je in iedergeval een goeie basis.

Ik heb ook een jong paard en het is soms tien stappen terug en dan weer een stap voorruit maar die stap vooruit is een supergevoel!
Veel succes Party!!

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vera op 2001-11-20 19:41 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:21

Dan zet je toch lekker je paardje nog een jaar in de wei, en neem je in die tijd zelf wat lessen op een goed beleerd paard? Kan je instructrice je volgens mij prima aan helpen.
Twee grote voordelen: volgend jaar is je paardje wel oud genoeg om lekker mee aan de slag te gaan en ook door te gaan werken.
En je hebt zelf de tijd om eerst wat te gaan leren. Misschien valt het wel erg tegen, en besluit je om je pony toch Engels aan te gaan rijden. Dan heb je in ieder geval een goed overwogen beslissing genomen....

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:26

Life ain't easy... Knipoog

Ik heb Sugar nu 5 jaar en nu kan ze rustig joggen, zonder er konstant aan herrinnerd te moeten worden hoe het wordt. Ze loopt nu met 'pleasure'.

Missy heb ik na 3 jaar weer zover dat ze rustig met een lange teugel kan draven/joggen en af en toe zelfs een galopje. Maar ja dat is een geval apart Verward
PS De dames nemen me allebei nog in de maling zodra er meer dan één paard in het spel is... Haha!
Maar ik hou wel van paarden met 'karakter'.

De moraal van dit verhaal:
geduld - geduld - geduld

_______________
Keep it NICE folks!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sugarmiss op 2001-11-20 21:27 ]</font>

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:57

Westernrijden ís ook moeilijk...! Net als goed dressuur rijden... Het is me wel eens eerder opgevallen dat er dressuurruiters zijn die de overstap maken omdat ze denken dat westernrijden makkelijker zou zijn... Je weet wel... lekker relaxed enzo...(en ik bedoel hier dus níet mee dat jij dat gedaan zou hebben Knipoog, ik constateer in z'n algemeenheid!)

Neem lessen, op een goed getrained paard óf met je eigen paardje, wat je zelf het beste lijkt, maar zorg dat je een trainer hebt waar je vertrouwen in hebt. Vergeet 'hoge school truukjes' als slidings, rollbacks, spins of zelfs een echte pleasurejog. Begin bij het begin! Als de basis er goed in zit kun je doorborduren richting het onderdeel dat je aanspreekt.

Ik rij zelf zo'n 8 á 9 jaar western, heb les gehad van een handvol trainers (en veel geleerd, ook hoe het níet moet), heb een paard van een ander getrained en geshowd, en ben nu bijna 3 jaar met m'n eigen (door vorige eigenaren verpestte) merrie bezig, en ze begint het nu een béétje te snappen. Maar nog steeds is ze lang niet waar ik haar wil hebben. Ook ik vraag me nog regelmatig af waar ik eigenlijk mee bezig ben en of ik het óóit leer Verward, maar als het dan weer een keertje lekker gaat, weet ik dat 't het waard is. Het ís moeilijk, en het kost veel tijd en geduld, maar dat geld voor alles wat je goed wilt doen. Ik wou in ieder geval dat ik de overstap jááááren eerder had gemaakt!

Wat je ook besluit, jíj (en je paard) moet je er lekker bij voelen. Blijf lekker bezig met je paardje, plezier in het rijden is altijd nog het belangrijkste!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:58

Ik heb Bansih gekocht toen hij net nog geen drie was. Rustig aan begonnen (hij was al zadelmak) met oefenen, oefenen, oefenen. Tussendoor veel naar buiten geweest met hem (meer nog dan in de bak) en daar heeft hij geleerd om zich te gedragen. Later kwam ik bij Jos terrecht en daar begon het serieusere werk. Werd aangestoken zogezegd. Nu mijn paardje kan joggen *LOL* voelt het super. Rustig galoperen vinden we nog moeilijk, maar het gaat al beter.
Als ik soms een ander op mijn paard laat en hem van een afstandje zie lopen, ben ik apetrots dat ik dat zelf allemaal voor elkaar heb gekregen. en dat terwijl Banish (hoewel het een schat is Lovers ) niet een van de makkelijkste is. Er zit nogal een koppie op }> Cool
En ik was ook overgestapt van engels naar gewoon rijden (haha) Ik had wel op een manege een klein jaartje les gehad, maar dat was dan ook echt alles. Dus het kan echt als je maar wil! Dus Stef: lekker doen, het is zo leuk!!! *LOL*

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:04

zoals je waarschijnlijk hebt gehoord ben ik gestopt met rijden,waarom!!!!!! ik had een jong paard dat ik zelf heb aangeleerd en dat ging best goed,dus rijden kon ik wel.ik deed pleasure op wedstrijdnivo,en dat ging als je de lintjes bekijkt best goed.voordat ik pleasure reed had ik een zeer goed cutting paard,was 3 op het nk 1999 en verdiende zelfs mijn eerste ncha geld.EN TOCH BEN IK GESTOPT Frusty
WAAROM!!!!!
omdat ik nog meer wilde en nog sneller,geld was geen probleem en goeie trainers zat in de buurt,EN TOCH STOP IK, kocht een 3 jarige hengst die alleen nog had gedekt,en omdat mijn dochter ook op hem moet rijden moesten zijn balletjes eraf.begon hem te trainen en binnen een jaar had ik bij de PRAB al verscheidene 2e 3e en 4e plaatsen veroverd in de pleasure en horsmanship,EN TOCH BEN IK GESTOPT,
Blaze was AL 4 en alleen maar trainen trainen trainen want Rob wilde de NK's rijden,en toen ging het mis,Blaze wilde niet meer,hij ging zich gedragen zoals een 4 jarig paard zich gaat gedragen als je alleen maar traind.kreeg problemen maar wilde niet inzien dat er meer is dan alleen wedstrijden,zeikte hier op bokt de "recreatieruiters" af en wist het allemaal wel,ja ik weet het ook,EN TOCH BEN IK GESTOPT,WAAROM omdat ik niet in staat was om lekker gerelaxed met mijn paardje bezig te zijn en te genieten van wat we kunnen.
STEF WAT HEB JIJ HIER AAN!!!!!!!!!!!!!!!!
Geef niet op je bent pas bezig en het lukt maar dat heeft tijd nodig,het is heeeeeeeeeeeelll moeilijk maar zeker de moeite waard,maar verlies niet zoals ik het plezier uit het oog want dan gaat het fout.gun jezelf en je paard de tijd,spinnen stoppen entc zijn natuurlijke dingen die elk paard tot een bepaalde hoogte kan leren te doen onder een ruiter.maar daarvoor moet de ruiter weten wat hij doet,en dat duurt zijn tijd,geef jezelf die tijd en heb plezier.

GEEF NIET OP



ps.
zal ik je komen trainen
Lovers Haha! Haha!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Blaze op 2001-11-21 00:00 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:37

Go Sonja!!!!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 01:04

Tja Blaze jouw "humor"was vaak niet te harden. Maar als én met rijden én met je reacties tot inzicht bent gekomen, m.a.w. je weet nu wat er mis gegaan is en waarom, dan ben je eigenlijk wel op de goede weg. Na een relaxpauze kun je toch weer beginnen en dan op de goede manier. Paardrijden is toch echt verslavend.
Succes verder. Party!!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 09:59

Blaze?!?! Verward Verward Verward
Ben jij dat echt? Mijn mond zakt open van verbazing.
Wat geweldig dat je het eindelijk met ons eens bent!!! Lovers
Het is zo heerlijk om een recreatieruiter te zijn *LOL* *LOL* WELKOM!!!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:09

Laten we bij het topic blijven please.. Knipoog

Als Blaze behoefte heeft aan bijval c.q ondersteuning staat het hem vrij om daar een nieuw topic aan te wijden.. Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 13:10

Ha die Stef, jij wil wel veel ineens zeg. maar je kunt Jamaica geen dingen leren die je zelf nog niet kan. Ik zou als ik jou was dan eerst westernlessen nemen op een ervarener westernpaard. En daarna met Jamaica eerst eens pleasure gaan doen en onder de knie krijgen voordat je verder gaat met dat reining gedoe, want dat is eigenlijk western op pittiger niveau. gewoon bij de 0 beginnen. en anders kiezen voor engels rijden, want dat kun je wel zelf.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:43

Hoi ,

Inderdaad....ik sluit me bij de meeste reakties aan !
De basis = echt het allerbelangrijkste !!! Ook in de dressuur zie je mensen rijden die veeeeel te snel willen, het paard moet in de krul terwijl het paard de basis, het voorwaarts-neerwaarts niet eens onder controle heeft etcera...
Vergeet niet dat het onderdeel Reining oefeningen heeft die qua zwaarte/niveau gelijk ligt aan de Z-dressuur !!!! (spinnen, roll-back, rundown, speedcontrol).
Dit ga je pas beheersen en uitdiepen als je de basis geheel onder controle hebt !!!!!
Basis = ontspannen aan een losse teugel in elke
gevraagde gang, controle over het paard schouder/voorhand/achterhand), je paard moet SOEPEL zijn zowel links als rechtsom in élke gang,
leren stoppen vanuit stap & draf, dan pas ga je verder met eventueel wijken, schouderbinnenwaarts, traver, renver, binnenwaarts/buitenwaartse stelling, langzame draai om de achterhand (begin van de spin) en zo bouw je verder.
Om dit in goede banen te leiden, zul je ook goeie instructie moeten krijgen.
In zowel de dressuur als de westernsport zijn er genoeg trainers, maar het is belangrijk dat je een goeie trainer hebt, die je begeleidt.
Ook in de dressuur zie je instructeurs/instructrices die zeggen : vragen, vragen , vragen , hij moet aan de teugel (en forget de BASIS).
Een goeie reining trainer zal je absoluut niet gelijk gaan leren hoe je moet spinnen of een changement moet maken !!!!!!
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt...
en inderdaad ...geef niet op, maar have fun Pling paardrijden & omgaan met paarden is toch geweldig of niet dan?!
Natuurlijk is het gaaf om een "Anky" of een "burgmeyer" te zien rijden, maar wat denk je....die rijden min. 10 paarden per dag en hun hele leven draait hierom....
Veel plezier & heel veel succes and RELAX ! Party!!
Groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 14:48

ik ben ook nog helemaal niet bezig met5 spinnen oid (ben ik voorlopig ook nog niet van plan)
Maar ik vind de overgang gewoon ontiegelijk moeilijk. Kleine dingen als de speedcontrol, en het sturen.....

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 15:09

Hallo Stef,

Ik heb zo'n beetje met dezelfde twijfels gezeten, een bijkomend nadeel is dat elke western instructeur weer haar/zijn eigen ideeen er op na houdt over wat goed is. Heel veel dingen vond ik ook tegenstrijdig met wat ik in het verleden had geleerd. Van de western instructeurs (in 1 jaar heb ik er vier versleten) kreeg ik vaak geen bevredigend antwoord op mijn vragen en heb vorig een jaar de overstap gemaakt naar freestyle / centered riding / alexander techniek. Deze rijstijlen hebben veel raakvlakken met het western rijden die worden beschreven in het boek Go West van Antje Holtappel. Ik hoop niet dat ik je nog meer in verwarring heb gebracht.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 19:37

"echt" pleasure is echt heeeeeeeeel moeilijk.
je moet heel veel geduld hebben. toch Blaze? Bloos

Boeloe

Berichten: 26
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:09

Begin inderdaad met trail en pleasure, je zult wel denken saai...
maar echt je paard "onder controle"hebben is al heel moeilijk...
dus begin rustig dan komt de rest vanzelf Haha!
Als je het straks een beetje onder de knie hebt, rijdt het heel relaxed!
veel succes! Lips are sealed

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:18

Trail is juist leuk en nog leuker sinds ik die clinic bij Jos gedaan heb.
Helaas kan ik op dit moment nog niet rijden. Maar als ik weer 100% gezond ben ga ik zeker iedere dag een stukje trail mee pakken.
(ik kom wel naar leusden hoor met paard Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers