Kuil of hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theodorus
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: den haag

Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 00:41

Ik heb gehoord dat Quarters nogal gevoelig zijn op eiwitten. Nu vroeg ik me af in hoeverre jullie daar rekening houden bij het voeren van ruwvoer. Geven jullie je paarden kuil of ga je liever voor hooi?

Groet Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:34

Op mijn vorige stal stonden behalve onze paarden verder alleen maar quarters, en daar werd gewoon kuilgras gevoerd, geen centje pijn. Er was er eentje die wat eiwitgevoeliger was, en die kreeg dan hooi, maar verder at alles gewoon kuilgras. Ik weet echter niet of hij monsters liet nemen en voedingswaardes liet testen. Ik denk het niet, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:50

geen kuil,maar hooi.slechte ervaringen met kuil,al moet ik zeggen dat het erg verschild per paard.maar waarom vragen om problemen als je even zo goed hooi kan voeren,toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:03

Volgens mij kan het voor een stalhouder financieel heel aantrekkelijk zijn om kuil te voeren, als je voldoende paarden hebt om megapacks te voeren. En groot voordeel van kuil is en blijft toch het stofvrije.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:05

Wij alle twee de ene keer keer een grote rol kuil en de andere keer een paar pakken hooi. Het is waar dat Quarters niet goed tegen eiwitten kunnen, maar in de grote rollen kuil zitten niet zo veel eiwitten als in de kleine pakjes.
De eigenaresse van onze stal voert het al jaren aan haar Quarters en nog nooit last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:14

Valerie16 schreef:
maar in de grote rollen kuil zitten niet zo veel eiwitten als in de kleine pakjes.


Volgens mij worden er van 1 snede regelmatig zowel grote als kleine pakken gemaakt, dus hoe kan er dan in de kleine meer eiwitten zitten dan in de grote?

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:42

Wij voeren sinds 2 jaar kuil aan onze 3 quarters en onze fjord en ze doen het er goed op geen problemen met eiwitten we zijn hiermee begonnen omdat een van onze quarters stofallergie heeft, je moet wel weten welke kuil je koopt, niet van die hele natte kuil die ze aan de koeien voeren dan krijg je wel problemen en daar zit ook veel meer in. Wij kopen altijd vrij droge kuil wat net niet hooi is en hier doen ze het goed op.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:58

Je hebt idd heel veel verschil in kuil.
De koeienkuil moet je zeker niet hebben. Die is bruin, zeer eiwitrijk, ruikt zuur en is fijn van structuur.

De paardenkuil (oftewel voordroog) is groen/geel, grover en langer van stengel, ruikt fris zoetig en is minder 'rijk'.

Het heeft allemaal te maken met de lengte van het gras voor maaien en de tijd dat het gekregen heeft om te drogen op het land.

Nadeel is alleen dat je aan de buitenkant niet kunt zien wat er in zit Cool

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:17

Bij Jos kreeg banish (grote hoeveelheden!) kuil en dat ging altijd goed.
Bij mijn huidige stal krijgen alle paarden hooi (ook gróte hoeveelheden) omdat ze meer stro gaan eten als ze kuil bijgevoerd krijgen. Alleen de jonge paarden en die met medische indicatie krijgen kuil.
Ik heb zelf de ervaring dat banish sinds hij hooi krijgt ipv kuil, veel schoner is op stal en inderdaad minder stro eet.
Voordat hij het verse gras inging vorig jaar, hebben we wel tijdens een "overgangs periode" kuil bijgevoerd, om de overgang naar gras (met véél eiwit) wat minder plotseling te laten gaan.
Hij heeft ook hier geen last van gehad. (Wél een volle buik de eerste week op het gras! haha)

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:21

Ik heb stage gelopen bij Rieky op stal en alle quarters krijgen daar kuil en gehakseld mais. Zo eiwitrijk als het maar zijn kan eigenlijk. Toch had geen van de paarden er last van. Hoewel wel eens een merrie heel stijf liep, licht hoefbevangen.

theodorus
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:46

Ik ben verbaasd dat er zoveel Quarters op kuil staan.
Schandalig vind ik het........
Dan vraag ik me af wat jullie definitie is van: "er geen last van hebben".
Kijken jullie dan alleen naar het uiterlijk of ook naar de kwalitieit van de spieren?
Zo dacht Banish bijvoorbeeld ook dat haar paard het goed deed op kuil, maar nu hij op hooi staat is zij toch meer tevreden.
Voor paarden met een stofallergie is het inderdaad een uitkomst.
Groet Theo

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:09

Waarom is dat schandalig Theo? Die van ons krijgen soms kuil en soms hooi en ik merk geen verschil.

theodorus
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:21

Schandalig omdat de Quarter bekend staat gevoelig te zijn voor de hoeveelheid en soorten eiwit. Er zijn dus kennelijk mensen die deze wijze raad in de boom hangen, dat had ik niet verwacht.
Jij merkt geen verschil, dat is mooi, maar in hoeverre vraag jij prestatie aan je paard en in hoeverre ben jij in staat te beoordelen of jouw paard het even goed doet op hooi als op kuil?
Groet Theo

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:43

Ik vind dat jij een beetje vreemde manier van handelen hebt. Je VRAAGT in jouw topic om een mening(en) en zegt dat je GEHOORD hebt dat quarters gevoelig zijn voor eiwitten en vervolgens zeg je al na nog maar 5 gehoord te hebben dat je het schandalig vindt dat er ZOVEEL quarters kuil krijgen. (Wat volgens mij niet per definitie slecht hoeft te zijn, alle kuil is niet gelijk)
En wat het beoordelen van mijn paard betreft; mijn paard is erg gevoelig en ik ook dus ik merk het meteen wanneer er iets aan de hand is. Bovendien ben ik goed bevriend met een dierenarts assistente die geregeld langs komt en mij met raad en daad terzijde staat en daarnaast heb ik ontzettend goede instructeurs die al lang genoeg meelopen in deze sport dus mij er meteen op zouden wijzen mocht er iets aan mankeren.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:06

Aangezien de paarden naast hooi of kuil ook krachtvoer krijgen kan er met die combinatie een optimale verhouding in eiwitten verkregen worden.
Kortom, eiwitarm krachtvoer combineren met wat eiwitrijker kuil...of andersom

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:10

theodorus schreef:
Schandalig omdat de Quarter bekend staat gevoelig te zijn voor de hoeveelheid en soorten eiwit. Er zijn dus kennelijk mensen die deze wijze raad in de boom hangen, dat had ik niet verwacht.
Jij merkt geen verschil, dat is mooi, maar in hoeverre vraag jij prestatie aan je paard en in hoeverre ben jij in staat te beoordelen of jouw paard het even goed doet op hooi als op kuil?
Groet Theo

Nee, dan kan hij maar beter dampig worden he Theo?!

Blijkbaar ken je het verschil niet tussen kuil en kuil, toch hier ook al duidelijk uitgelegd.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:24

theodorus schreef:
Voor paarden met een stofallergie is het inderdaad een uitkomst.

Daar hebben ze water voor uitgevonden.
Als je hooi nat maakt hoef je ook niet bang te zijn voor schimmel*-allergie (*stof=schimmel)

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:18

theodorus schreef:
Ik ben verbaasd dat er zoveel Quarters op kuil staan.
Schandalig vind ik het........
Dan vraag ik me af wat jullie definitie is van: "er geen last van hebben".
Kijken jullie dan alleen naar het uiterlijk of ook naar de kwalitieit van de spieren?
Zo dacht Banish bijvoorbeeld ook dat haar paard het goed deed op kuil, maar nu hij op hooi staat is zij toch meer tevreden.
Voor paarden met een stofallergie is het inderdaad een uitkomst.
Groet Theo


We hebben toch uitgelegt welke soorten kuil er zijn en als jij het schandalig vind dat er mensen zijn die hun paarden kuil voeren en dat dit afbreuk zou doen op de spierkwaliteit van de quarters dan heb je het mis, tuurlijk zijn er paarden die anders kunnen reageren maar die van mij echt niet, en afbreuk op de spierkwaliteit doet het bij mijn paarden ook niet. En waarom wij voor kuil hebben gekozen is, omdat ik reuma heb en 3 x per dag in de herfst en winter met je handen in het koude water dan echt geen pretje is!!!!!!!!!

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:21

mijn idee heb je sugarmiss, dan maar liever nat hooi voeren dan kuil.
Verder ben ik van mening dat je buiten het voordeel van kuil, stofvrij, alleen maar risico loopt. Met (goed) hooi heb je toch een betere stofwisseling, wat betreft de eiwitten en ook wat betreft de ruwe vezels.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:21

Spikers schreef:
En waarom wij voor kuil hebben gekozen is, omdat ik reuma heb en 3 x per dag in de herfst en winter met je handen in het koude water dan echt geen pretje is!!!!!!!!!

Klopt is geen pretje, ik ken het probleem. Maar daar hebben ze waterdichte (en zelfs gevoerde) handschoenen voor uitgevonden
En als ik vind dat het water te koud is voor de paarden krijgen ze handwarm water over het hooi en in de drinkbakken.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:30

Op onze stal krijgen de Quarters alleen kuilgras als het goed droog is.
Een tijd geleden stond er eentje die er echt niet tegen kon. De poep was echt heel erg dun. Was voor het paard geen pretje èn voor de eigenaar geen pretje. Zal toch ook wel voorkomen bij andere rassen.
Mijn Quarter is ook heel erg eiwitgevoelig. Ze krijgt zelfs speciaal voer. Ze heeft nooit last van kuilgras, mits het goed droog is natuurlijk. Lachen

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:32

Bij ons krijgen alle paarden kuil, behalve als ze er echt niet tegen kunnen ofzo. ik moet toch zeggen dat er nog nooit een paard last van heeft gehad (met spieren ofzo), ook alle quarters en paints enzo niet. Komende zomer krijgt dolly voor het eerst in jaren weer hooi gevoerd, naar aanleiding van dit topic ga ik dan toch eens kijken of er een verschil merkbaar is.

ik wist eigenlijk tot vandaag niet eens dat quarters meer problemen kunnen hebben door kuil dan andere rassen, en wat daar de reden voor was.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:33

Spikers schreef:
En waarom wij voor kuil hebben gekozen is, omdat ik reuma heb en 3 x per dag in de herfst en winter met je handen in het koude water dan echt geen pretje is!!!!!!!!!


Heb je nog nooit van ene gietertje gehoord? Sugarmiss geeft haar paarden ook nat hooi, maar krijgt daarbij geen natte handen hoor Lachen

Verder ben ik het eigenlijk wel een beetje eens met Theodorus. Het gaat overigens niet alleen om de hoeveelheid eiwitten, maar vooral om de kwaliteit ervan. Iedereen weet toch dat verpakt hooi (kuil dus) gaat broeien en dat daardoor de structuur van de eiwitten veranderen, waar het paard dus niets mee kan. Dan kun je spreken over goed, slecht, nat, droog of wat dan ook voor kuil, maar het is en blijft kuil.

Bovendien Spikers, zie ik nergens een uitleg over de verschillende soorten kuil, vertel eens.

Maw, ook wij voeren onze paarden hooi, hooi van het vogeltjesland. Goede kwaliteit.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:53

Ik ben voorstander van voordroog,dat is de drogere ,langere ,grofstengelige kuilsoort,voor paarden!
Hooi vind ik minder ,omdat sommigen van mijn paarden en ik er toch van hoesten;daarnaast vind ik dat gekocht hooi toch te vaak van koeiengras is gemaakt.
Wat betreft de eiwit gevoeligheid,heb ik ook altijd gehoord dat quarters gevoeliger zijn.maar na 1,5 jaar 2 stuks te voeren en nu sinds 2 maanden 12 stuks,vind ik het reuze meevallen.Ik heb nog geen hoefbevangenheid meegemaakt.Ik let wel op het krachtvoer dat het een laag percentage eiwit heeft,hoog percentage vitaminen en mineralen en voor quarters extra veel vit E en selenium.
Mijn paarden doen het er nu goed op.maar ik heb ze wel langzaam om moeten schakelen van hooi naar kuil,wegens diarree.
Oh ja,een aantal dames zijn zwanger bij mij,dus is extra eiwit echt niet erg!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:13

Kuil voor koeien: Wordt zo snel mogelijk in het voorjaar van het land gehaalt als het een beetje lengte genoeg heeft om te maaien (vaak al april mei voor de eerste snede). Wordt vrij nat ingepakt, is erg eiwitrijk en kort. Gewoon zo vers mogelijk dus en heel veel voedings waarde voor de koeien, nodig voor de melkproduktie. Het land wordt daarna direkt weer bemest zodat er meerdere snedes per seizoen kunnen worden geoogst. Op dit land loopt dan ook geen vee.
Kuil voor paarden: Wordt laat geoogst (bij ons in juli meestal), men laat het gras goed doorschieten en het is dus grof en langstengelig. Wordt veel langer gedroogd op het land dan koeienkuil en is dus bijna hooi. Weinig bemesting. Doordat het in plastic wordt gewikkeld, ontstaan er geen schimmels. Zodra het open gaat, komt er zuurstof bij en begint het mogelijke proces van schimmel en stofvorming. Dus liever de droogste balen!

De voedingswaarde volgens een spreekwoord uitgelegd: in het voorjaar een handvol is in het najaar een mand vol.

Dat een beetje nat maken met een gieter of tuinslang voldoende is voor stoffig hooi is een sprookje volgens mijn DA. Leuk om jezelf wijs te maken zodat je minder werk hebt en minder koude en natte handen. Hooi moet door en door nat zijn om het stof neer te slaan. Schimmels die er eventueel al in zitten, blijven dus gewoon zitten.


Trouwens kun je alleen zeggen wat de voedingswaarde is als je het laat controleren. Verschilt al per stuk land waar het vandaan komt.
En wat ook niet onbelangrijk is (ook volgens mijn DA EN de voedingsdeskundige) is dat een paard veel te weinig vezelrijk voer krijgt , hooi EN stro, en veels te veel energierijk voer zoals biks en muesli. Dat is ook weer voer voor het gemak gemaakt.