discussie: hoe vaak rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 11:23

Ik vraag me af hoe vaak in de week jullie rijden. Wat is een gezond aantal keren per week? Ik rij niet zo super veel. Ik heb op maandag en donderdag les, en rij op zondag vrij. Verder ben ik reserveruiter voor de carrousselgroep op woensdag, dus dan val ik soms in. Ik rij dus 3 tot 4 keer per week. Voor mezelf vind ik dit voldoende, maar sommigen zeggen dat een paard elke dag moet bewegen. In de zomer staat ze overdag op wei, dus dan kan ze zich vrij bewegen. In de winter is het natuurlijk een groter probleem, dan kan ze niet de wei op als het weer niet goed is. Dan beweegt ze dus ook minder. Als ze meer moet bewegen, dan zou ik al iemand anders moeten vragen voor te rijden, want ik vind 3-4 keer voldoende ivm tijd die erin gaat zitten. Ik werk full-time en kan dus niet overdag rijden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:27

Ja maar in de winter haal je haar tenminste wel uit haar boks. Je kijkt er wel naar om. Er zijn er hier ook op stal die hun paard gewoon 3 dagen achterelkaar echt ijn zijn boks laten staan. En dus ook niet langs komen. Daar wordt ik pas boos over.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 11:31

Ja dat klopt Katrien, ik vind het zielig voor haar als ze de hele tijd in de stal moet staan. Al is het maar even een half uurtje tussen de middag en 's avonds nog even. Ik kom in ieder geval wel altijd 2 keer per dag naar haar toe, ook al rij ik dan niet die dag. Mensen die het paard zo lang in de stal laten staan, dat vind ik ook zielig ja. Ik kan je zo een paar voorbeelden opnoemen, maar laat ik dat maar niet doen om boze reacties te voorkomen, hahaha.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:31

Ik rijd ook niet iedere dagmaar zorg wel dat ie iedere dag beweging krijgt. Mijn normale schema:
Ma. Dressuurrijden/longeren
Di. Molen/Wei
Wo. Dressuurles
Do. Uurtje rustigaan of stapmolen/wei
Vr. Springles
Za. Dressuurrijdn/buitenrijden/Eventueel jacht
Zo. Buitenrijden/weiland
Ik rijd dus meestal 3/4x per week. Op dinsdag niet omdat ik dan werk op stal, dan heb ik geen tijd om te rijden, en op donderdag loopt ie in de beginnersles of doet iemand hem voor me in de wei of molen. Dinsdag en donderdag zijn dus rustige daagjes voor hem. Ik heb niet het idee dat Waldo meer zou moeten lopen, ik probeer juist zoveel mogelijk afwisseling erin te houden en die twee 'rustdagen' kunnen toch geen kwaad?
Groetjes!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 11:33

Sorrie? Jacht?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:34

Maandag - springles met Muzefee
Dinsdag - dressuurles met Muzefee
Woensdag - longeren/vrij springen Muzefee, rijden op Bugatti
Donderdag - dressuur in de bak Muzefee en Bugatti
Vrijdag - vrij of wedstrijd
Zaterdag - in de bak of wedstrijd Muzefee en Bugatti
Zondag - Lange buitenrit Muzefee (en die dag rijdt Anneke op Bugatti)

En elke dag lopen ze van 11.00 tot 17.00 uur los in de bak.
Rijden doe ik (behalve op zaterdag en zondag) bijna altijd 's avonds.

Ik vind het altijd heerlijk om te rijden, maar het er naar toe gaan vind ik soms wat minder. Ik moet eerst wel een half uur rijden voordat ik bij de paarden ben. Dat valt soms nog niet mee. Maar omdat ik weet dat Muzefee op me wacht, ga ik toch!


Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 11:36

Pfoe, dat is me wat zeg, elke dag een half uur rijden. Dure hobby ook... Maar ja, je moet wat voor je knolletje overhebben he.

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:36

bij mij is het echt per week wel verschillend, ik denk dat ik 4 keer per week rijd, maar soms is het ook meer, en soms is het maar 2 keer per week. als ik niet rijd, dan ga ik longeren/stapmolen/wandelen. ik gooi hem zowiezo iedere dag los, en dalijk gaat ie weer het land op.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:39

yup jacht.. t is een jachtpaarde en in het jachtseizoen (als er geen MKZ is.. grrr...) Gaat ie eens per 14 dagen mee, soms ook wel 1x pw. Dat is behoorlijk inspannend voor m, 3/4 uur springen en galoperen, maar leuk dat ie 't vind!
Afbeelding

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:40

Ik rijd niet zoheel erg veel denk ik omdat ik het vooral leuk wil houden voor het paard.
Ma priveles
di 4-tal
wo rustdag
do longeren
vr priveles
za buitenrit of vlechten/wassen=rust voor een wedstrijd
Zo rust of wedstrijd

Ik rijd om de week een wedstrijd ongeveer en voorlopig dus ff niet.
soms krijgt ie een extra rustdag als ie echt lekker liep.
Hij komt elke dag in het land ook als ik rijd
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:47

Dit is normaal gesproken mijn rij schema:
maandag: gewoon les
dinsdag: vrij rijden
woensdag: vrij rijden
donderdag: gewoon les
vrijdag: springles
zaterdag: meestal alleen longeren
Als hij op de wei staat wil ik wel eens een dagje minder rijden. als ik vrij rij, rij ik meestal wel minstens een uur en dan ga ik als het goed weer is buiten uitstappen. Verder laat ik hem als het kan even lekker rollen in de bak. Ik voel me altijd vreselijk schuldig als ik niet zoveel tijd heb (of zoals nu ziek ben en ik niet met koorts zo lang op de manege wil blijven en hij er maar een uur uitkomt). Ik zal blij zijn als het beter weer is en hij overdag veel op de wei kan want dit kost ontzettend veel tijd en ik voel me heel vaak schuldig omdat ik hem weer in zijn boks zet.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:56

Citaat:
Pfoe, dat is me wat zeg, elke dag een half uur rijden. Dure hobby ook... Maar ja, je moet wat voor je knolletje overhebben he.


Daarom kan het voor mij zowat wel uit om haar over te kopen. Dus na de zomer misschien? Het kost me inderdaad een tank benzine per week, maar ja... ik woonde er eerst vijf minuutjes vandaan en om haar nou in de steek te laten omdat ik zo nodig naar Groningen moest verhuizen...

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:57

Mijn rijschema:
maandag: snif dan kan ik niet komen maar ik zoveel mazzel dat de manege eigenaar ervoor zorgt dat hij eruit komt door hem in de winter/lente/herfst te longeren en in de zomer en als het mooi weer is zetten ze hem in de wei.
Dinsdag: dressuurler
Woensdag: zie maandag
Donderdag the same Verdrietig
Vrijdag: dressuurles
Zaterdag: les
Zondag: vrij rijden

In de vakantie's rijd ik wat vaker of longeer ik hem zelf
En als ik een extra dagje vrij heb (bv maandag ofzo) dan kom ik ook altijd rijden

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 12:53

c
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 12:57

Ahum...kom ik aan...helemaal geen schema dus. Ik 'organiseer' het net hoe het uitkomt.
Ze hebben alledrie 1 rustdag in de week en bewust niet allemaal tegelijk. Maar die rustdag staat niet vast. Het hangt ervan af hoe het de rest van de week gaat, ik zet ze het liefst op rust als ze fijn gelopen hebben en niet nadat ik een dag heb lopen klooien. Ik plan het in rond wat met welk paard moet gebeuren EN wat er met mijn kinderen gebeurd; gaan ze naar school? hoelang? hoe laat? zijn ze vrij? etc etc. Alleen op woensdag is het redelijk vast, dan rijdt mijn zoontje met zijn pony in de les mee en staat in ieder geval 1 van mijn paarden op rust (dus los of in het land..)omdat ik ook nog eens 3 kinderen extra heb (oppaskinderen..)

Groetjes Suzanne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 12:59

Ik ga nu weer over naar iedere dag rijden. Nou ja, is een beetje lastig met Isolda, maar met Berber probeer ik het zo veel mogelijk. Als ik niet rijd, staan ze in het weiland. Een paard 24 uur in een box vind ik niet kunnen. (ook al is het soms niet te voorkomen)

Zomers train ik 6 dagen in de week. IJzeren conditie en ik wissel het heel veel af, zo blijft de lol er wel in.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 13:31

Nou oke mijn schema:

Zo: meestal wedstrijden anders ga ik meestal springen zonder les.

Ma: Na wedstrijd licht dressuren geen wedstrijd molen/longeren.

Di: dressuren

Wo: ene week dressuurles van een uur de andere week springles ook een uur.

Do: Longeren

Vrij: ene week springles prive andere week rijdt Carla hem dressuurmatig (heb ik een vrije avond)

Za: Voor wedstrijd zwaar dressuren en een flinke opknapbeurt voor wedstrijd.

Leys heeft eigenlijk nooit echt vrij want daar wordt hij alleen maar lastig van. Als hij in de molen gaat gaat hij alleen met halster en bescherming.

Dit schema heb ik nu al 2 jaar en ik kan zeggen het gaat iedere keer weer beter.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:04

Onze paarden krijgen elke dag beweging, maar worden niet elke dag gereden. Het schema waar ik naar streef:
Zaterdag: Priveles, totaal 1 uur zeer intensief rijden.
Zondag: Bos of strand (zonder MKZ) anders wandelen/zonder zadel/freestyleparcoursje en een paar uurtjes op de wei (ook in de winter)
Maandag: Rustig rijden, paar dingetjes uit de les herhalen
Dinsdag: longeren of freestylen
Woensdag: Serieus oefenen aan m'n "huiswerk" voor de volgende les
Donderdag: vrij, dus los in de bak en lekker donderjagen met z'n tweetjes, evt los springen als er een parcoursje in de bak staat. In ieder geval NIEMAND op hun rug; onbelast bewegen
Vrijdag: heel licht wat puntjes herhalen voor de volgende les.

Verder heb ik 1x per twee weken een ADV-dag en dan probeer (dit jaar heeft er nog NIKS meegezeten) ik met Milena op stap te gaan, gewoon lekker in m'n eentje met de veewagen, naar het bos of het strand. Die eenzame ritten zijn me goud waard.....

Ik ben van mening dat een paard echt niet elke dag gereden hoeft te worden, liever niet zelfs om het ook voor het paard leuk te houden. Maar ze MOETEN elke dag lekker een tijdje hun hok uit en de benen strekken, dat vind ik echt heeeeeel belangrijk.
Verder is eigenlijk de enige regel bij ons dat Milena mijn grootste hobby is, en ik ook de hare wil zijn. LOL boven alles dus! *LOL*

Groetjes,Sonja

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:42

Ben het weer eens helemaal eens met Sonja (tja, beiden uit de bejaardenploeg, dat zal de reden wel zijn *LOL* ) en met Kim (nimber).

Mijn paard moet het leuk blijven vinden en rijden in de bak is niet zijn grootste hobby, maar goed door de mkz mag ik het hek niet uit, dus buitenritten gaan nu even niet.

Schema ongeveer (o.a. afhankelijk van weers- en bodemgesteldheid van de bak):
Zondag: buitenrit (nu dus niet Boos! ), dus op dit moment is het even afhankelijk van wat ik de rest van de week al gedaan heb.

Maandag; rustig longeren of freestylen of even spelen in de bak, in ieder geval heel rustig.

Dinsdag: privéles, in totaal een uur rijden.

Woensdag: longeren gericht op ontspanning en losmaken.

Donderdag: rust, wandelen (nu dus niet Boos! :mkz) of wat spelen in de bak.

Vrijdag: dressuren of vrij intensief longeren met bijzet o.i.d.

Zaterdag: dressuren en soms wat balkjes lopen, gekoppeld aan wat laten grazen (nu dus ook al niet Boos! Boos! mkz)

Zoveel mogelijk afwisseling dus, ook de afwisseling tussen zwaarder werk en wat lichter werk wissel ik dagelijks af. Soms krijgt Toon een extra rustdag, dat doet hem vaak erg goed. Hij loopt verder dagelijks in het land, dus krijgt in ieder geval wat beweging!

Springen mag wel maar is niet zo goed voor zijn hoefkraakbeenverbening, jammer, want toon vindt springen helemaal geweldig! Party!!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:50

Ik rij dus wel vrij veel met Pablo. Longeren vindt hij het aller aller aller stomste wat er maar mogelijk is. Buitenrijden vind hij wel matig, het is een beetje een rare, dan loopt hij wat te sjokken en moet ik hem steesd bijdrijven als ik met anderen ben. Hij vind het wel aardig hoor, zeker op een warme zomerdag, lekker een galopje de berg op en dan wat stappen. Gewoon lekker werken vindt hij wel leuk, wordt hij wakker, gaan de oortjes er op en na afloop loopt hij dan heel tevreden uit te stappen. Wel probeer ik dat zoveel mogelik af te wisselen door elke dag weer wat anderes te oefenen. En ik heb hem graag in de wei, als hij heel de dag in de wei staat rij ik vaak minder lang.
Het ligt dus ook aan het soort paard wat je er mee doet. Met Pablo's moeder ging ik vaak uitrijden en dan nog even 10 minuutjes dressuren of omgekeerd en dan was het ook goed.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:52

Bejaardenploeg hoezo ??? ben ook bijna 30 hoor *LOL* .

Ik zou wel willen dat ik Leys wat meer vrij kon geven maar hij wordt dan lastig en druk. vorige week heb ik het weer eens geprobeerd. Het was warm en hij ging lekker een uur los in de bak. Nou hij brak de tent af gewoon gevaarlijk. De volgende dag had hij veel te veel energie en gaat tegen mijn hand en been lopen. Hij wil dan ook niet stilstaan met poetsen en opzadelen. Dan wordt ik boos op hem en dat heeft ook geen zin en dit werkt wel fijn maar het kost mij wel veel tijd en energie.

Buitenritten zijn met hem ook bijna onmogelijk. Hij kijkt naar alles en gaat lopen klieren (bokken, steigeren gewoon gevaarlijk). Maar op wedstrijden is hij super braaf staat keurig stil enz. En dit dan ook op vreemd terrein. Soms wordt ik daar best hopeloos van zucht.

Hij is nu toch al 8 jaar??? (sinds vorige week vrijdag).

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:58

Ha, die bejaardenploeg is een geintje door een leeftijdvraag op Onzinforum (geloof ik, of Algemeen??? Verward )

Maar goed, echte bejaarden hebben we hier nog niet, misschien komen die nog? Party!!

Nou Prisca, vooruit, als je wilt mag je ook bij de bejaardenploeg hoor, ik vind het best! *LOL* *LOL* . Moeten we ook maar eens een bejaardenboktmeeting organiseren, dan kan alles lekker in ons eigen bejaardentempo gaan, die jonkies houden we toch niet bij Knipoog !

Pfff, flauw ben ik vandaag, verveel me Schijnheilig

Groetjes Mieke

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 15:06

Tonko loopt als ik alleen ga uitrijden altijd goed door. Dan heeft ze constant de oren naar voren en is ze aan het rondkijken en genieten van de omgeving. MAar als ik met meerdere paarden ga uitrijden dan moet ik ook bijdrijven. Vreemd he. Net alsof ze dat minder leuk vind, totdat we een galopje maken, dan wil ze er als eerste zijn.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:27

jeeehhhh nu ben ik helemaal blij het gaat al zo hard *LOL*

Ik dacht namelijk dat jullie dachten dat ik zoveel rij omdat ik nog zo jong ben maar helaas. Mijn paard heeft zoveel energie....

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:46

ik rij iedere dag met Sya op de maandag, dinsdag en donderdag iets korter dan ben ik laat uit of moet ik werken maar ik rij iedere dag


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edisons, GoogleAdsense, MairiMacBran, Marcella, robbie88 en 155 bezoekers