Sleutels van mijn 1e huisje gekregen! Verftips nodig :-D

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Sleutels van mijn 1e huisje gekregen! Verftips nodig :-D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 13:05

Ja ja, gisteren heb ik fijn mijn contract getekend, betaald en de sleutels gekregen!!! Dus morgen lekker vrij nemen en aan de slag... er zit nu nog bouwbehang (met daar onder een klein heuvellandschap hier en daar Haha! ) op de muren, dus ik wil het behang er af halen en de muren voorzien van structuurverf met fijne korrel... nu heb ik hier echt geen flauw benul verstand van dus ik vroeg me af of er nog handige bokkers met goede tips zijn... Dit is wat ik denk (maar of dat klopt???)... er zal onder het bouwbehang naar ik aan neem een onbehandelde betonnen muur vandaan komen... dus die zal ik naar ik aanneem met een voorstrijkmiddel moeten behandelen wil ik dat de verf hecht... als verf denk ik dat ik misschien het beste een structuurverf kan nemen zodat de kleine gaatjes die je in beton hebt niet op zullen vallen... bij de gamma hebben ze me alleen een structuurlatex laten zien die ik aardig prijzig vond... bij de praxis zag ik 10 liter structuurverf (voor ca 24/30 m muur) voor Euro 27,95 (voor 5 euro extra per 10 liter emmer was daar een kleurtje aan toe te voegen... al met al 20 euro goedkoper per 10 liter dan de latex van de gamma... nu vraag ik me natuurlijk af of de gamma ook andere structuurverven zal hebben dan alleen die latex die meer in mijn budget passen... en of de karwei de moeite waard is om nog even bij te kijken??? Heeft iemand ervaring met deze/dergelijke producten en waar zijn jullie het meest tevreden over? En wat is de beste methode om behang te verwijderen? Wat is een redelijk bedrag voor een 10 liter structuur verf (of latex...wat is in hemelsnaam het verschil??? ) met een "kleurtje" (ik wil roomwit ipv dat steriele witte wit Haha! )? Alvast bedankt voor het lezen trouwens... Lachen

Edit: typfoutje Haha!
Laatst bijgewerkt door vikki op 03-02-04 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:36

Eeh... Gefeliciteerd met je nieuwe huisje, wat betreft het verven, ik heb geen flauw idee Knipoog Veel succes ermee, ik zou het eens aan de expert vragen Lachen

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:37

Heeeeeeee gefeliciteerd met jullie huisje Haha! en dat jullie daar maar veel plezier mogen hebben.
Even over je muren.....de putjes die er in zitten zul je ALTIJD blijven zien als je er gewoon structuurverf over heen doet. Dat voorstrijkmiddel zal deze putjes ook niet opvangen aangezien dit meer bedoeld is voor het laten hechten van de verf op de muur. Je zult de muur eerst moeten stukadoren (soort van egaliseren). Voor wat betreft wat nou beter c.q. goedkoper is.......zou het niet weten.
Wij moeten binnenkort ook onze huiskamer doen maar wij gaan deels behangen en deels verven. Na jarenlang structuur op de muren gehad te hebben ben ik dat een beetje zat en vind ik behang toch warmer.

doei doei

P.s. we hadden het er laatst toch over.....maar je hebt een foutje in je tekst staan hihihihi

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:45

Je kunt heel goed over het behang verven, zeker met latex Vaak is het meer werk om eerst het behang eraf te halen dan gewoon over het behang te verven. Zeker als het gaat om bouwbehang. Dit zit vaak zo ontzettend vast aan de muur dat het (zelfs met een stoomapparaat) niet los te krijgen is Laatst nog ben ik aan de slag gegaan met latex op een behangen muur en dat ging werkelijk perfect. In eerste instantie leek het alsof het behang door het vocht van de latex losliet en ging bobbelen, maar na een uurtje kromp het behang weer zodanig dat het behang weer helemaal glad trok. Je zag er niets meer van. Het risico met behang afhalen is dat je op een gegeven moment een stuk behang helemaal niet los kunt krijgen en je er dus overheen moet verven. Dan valt het veel meer op dat de muur niet egaal is.

Wat prijzen van verf betreft kan ik je 1 ding zeggen: oriƫnteer je heel goed, want er zijn enorme verschillen. Het eigenmerk van de gamma of formido voldoet vaak al

Good luck! OK dan!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:50

hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lig helemaal in een deuk......kennelijk zit je dus al stiekem mee te lezen en heb je de fout al gevonden Haha! Haha!


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 13:50

Maya: Bedankt Lachen Ik ben echt helemaal in mijn sas met mijn nieuwe stekkie... Lovers

Djuno: Stucadoren doe ik niet in een huurhuis... mij te duur Knipoog (ik weiger de woningbouwvereniging te 'spekken' Schijnheilig )... ik heb hier en daar even gegluurd naar muren... en door de structuur vallen de kleine gaatjes (doordat beton poreus is he... de muur is verder egaal, ik heb het dus echt over die inimini gaatjes) niet zo op... Haha! Iig op mijn werk en bij de woningbouw is dat het geval...

Maarten: Er zit een heel heuvellandschap onder het bouwbehang... Scheve mond Ik denk niet dat het echt mooi zal zijn als ik daar overheen ga verven... Haha! Maar ik ga idd nog even goed naar de eigen merken van verschillende bouwmarkten kijken... Lachen

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:06

Haihai,

sinds 4 maanden wonen ik en mijn vriend ook samen heel erg leuk, alleen al dat verven pfff. Scheve mond

Ik ga met maarten mee, bouwbehang krijg je zo ontzettend slecht van de muur af dat is haast geen doen.
Je kan er met een gewone latex-muurverf over heen verven.
Wij hebben ook het huismerk van de gamma gebruikt. maar ik zou naar de praxis gaan als dat zoveel scheelt.

Als er verder in je huis vinylbehang zit is dat ook mooi want daar kan je ook overheen verven. Over gewoon papierbehang kan dat niet. Dat gaat scheuren en bobbelen. Het kan verder alleen over bouwbehang omdat dat onderhand 1 is met de muur. Haha!

Oh ja nog iets, als je verf laat mengen kan je je kleur uitzoeken d.m.v. die leuke kleurenstaaltjes.
TIP 1: kijk buiten in het daglicht naar de kleur van het staaltje! Wij hadden dus alleen in de winkel gekeken onder dat tl licht, en het "ijsblauw" wat we uitgezocht hadden bleek dus in daglicht babyblauw te zijn! 2 10 liter potten met gemende verf...2 x 42 euro weggooid. Boos!
En weer opnieuw een kleur uit moeten zoeken ( in het daglicht! ) en die laten mengen.
TIP 2:Hou er altijd rekening mee dat de kleur eenmaal op de muur vaak donkerder uitvalt als in de pot.

TIP 3:Voor het strukturen van een muur moet deze wel compleet behangvrij zijn, gaatjes opgevult zijn en behandeld zijn met voorstrijkmiddel.
( een hoop werk )
De vorige bewoners van ons huis hadden dat al gedaan, dus wij hoefden alleen maar alles te verven.

TIP 4: niet echt bekend maar trek met zo'n acrylaatspuit een mooie witte acrylaatllijn langs de scheiding van je muur en plafond.Zo zie je de scheurtjes die daar vaak zitten niet, kan je een mooie lijn trekken met je kwast langs het plafond zonder uit te schieten en krijg je een moier afgewerkt resultaat.

Nou succes ermee enne foto's plaatsen van de vorderingen he?


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 14:13

Bedankt voor het advies! Maarre... er zit dus bouwbehang op... maar dat is zo zo zo slecht aangebracht!!! Er zitten hele golven/berglandschappen onder, erg lelijk! Scheve mond ... het is allesbehalve 1 met de muur... met namen in de hoeken zit het bang dubbel en zit er liters lucht onder... Ik vrees dat er dus echt niets anders op zit dan het bouwbehang toch te verwijderen... gelukkig is de woning wel vrij nieuw (1997) dus scheuren heb ik niet gezien (pfiew!) en ik heb ook niet het idee dat de vorige bewoonster veel wandversiering had... niets komt dichter in de buurt... Is het zo dat structuur wel meer 'leeft' dan gewone structuurloze verf op de muren??? Gelukkig heeft mijn bf nog geen baan en is hij nogal handig... Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:19

Tja, ik zou de muren eerst maar glad maken zodat alle putjes weg zijn. Die blijf je altijd zien.
En dan nat over nat verven. Dus eerst de randjes boven aan en dan direct met een roller erover. Met de roller hou je dan ongeveer een cm afstand van de rand. Succes ermee!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:19

Hoi!
Mijn vriend en ik hebben twee maanden geleden ook de sleutel van ons eerste huurhuis gekregen. Het was echt helemaal uitgewoond, dus ik heb een hoop bijgeleerd over verven, klussen etc.

Over de putjes in de muren: Bij ons moest de woningbouw de muren stukadoren. Dat stond in het huurcontract. Misschien is dat bij jou ook wel zo?
Maar je zegt dat er alleen kleine gaatjes inzitten. Die kun je evt dichtsmeren met alabastine voegmiddel ofzo. Daarna kun je dan gewoon met struktuurverf eroverheen. Wij hebben bijna alles met struktuurverf gedaan, en het bevalt me prima! Oneffenheden vallen juist minder op omdat er toch al korrel in de verf zit.
Wij hebben de gewone witte van de Gamma gebruikt (ong. 17 euro voor de grootste emmer die ze hebben, we hebben geen voorstrijkmiddel gebruikt en ging prima!) en die is erg mooi geworden. Het is niet echt steriel wit hoor! En als je een andere kleur vloer neemt is dat juist wel lekker rustig.

Wij hebben het behang eraf gehaald met zo'n behangstomer. Ging prima! Maar dat was gewoon behang, geen bouwbehang (ik weet niet hoe dat eruit ziet).

Succes ermee!

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 15:34

De putjes in de muren zijn geen putjes... Haha! Beton is poreus dus er zitten echt hele inimini gaatjes in die met het blote oog bijna niet waarneembaar zijn... maar als je er dan een lichte kleur egale verf over heen doen dan komen ze wel iets naar voren, met structuurverf zie je dat niet... (Ik heb inmiddels wat muren bekeken Haha! )... maar goed, de woning is van 1997 dus de muren zijn echt superstrak, dat is hoop ik wel een voordeel... voor de zekerheid zal ik wel een tubetje albastine oid halen, maar ik betwijfel of ik dat nodig heb... Is structuurverf eigenlijk makkelijk aan te brengen Gemske? En dekte jullie verf in 1 keer?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:42

Het dekte bijna overal in een keer, op sommige plaatsen zat er donkere verfvlekken op/in de muur, die zag je erdoorheen. Nog een keer aantippen en klaar. Wij hebben het met een grote blok-kwast erop gedaan, je kunt geloof ik ook een roller gebruiken.

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:27

Gefeliciteerd! Leuk zeg Lachen

Onze zolder hebben wij een tijd terug ook zelf verbouwd en ik heb alles geverft. Daarbij ook 2 hele grote wanden met structuur verf.

Aanbrengen met een grote blokkwast, niet zuinig mee zijn, gewoon 'swompen' Tong uitsteken
Daarna met een grote structuur roller alles uitgerolt. Als je dan rolt in kleine slagen en allemaal een verschillende kant op krijg je een mooi effect. Het lijken nu net allemaal golfjes in een grote zee.

Makkelijk? Blijkbaar wel, als ik het zelfs kan Haha!
De ene muur heb ik 2 keer moeten doen omdat ik toen heel zuigig opbracht, het effect op die muur vind ik dan ook bij lange na niet zo mooi als op mijn swomp-muurtje *LOL*

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Arlette1991, Chinas, Colien, ComscoreBot, dollyspikkel, Esplen, eva92, Jolynne, Lalidan, Laura82, leanneXXnona, LiDi, lissssan, loeslover, mariettek, Mediatoolkitbot, MieLo, Piekosjj, pluklief, RobinSputnik, Roosch, Schapenvacht, Shari_B, Sizzle, Thats_Me, Tine1987, wemkelover, Winna en 179 bezoekers

cron