Snel of sterk achterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Snel of sterk achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 11:19

Er word op [FA] tegenwoordig te veel door elkaar gehaald, mensen die roepen, een snel achterbeen is belangrijk! maar wat als dat snelle achterbeen niet naar voren doorpakt? wat alleen maar als een scharnier razendsnel op en neer gaat? Wat is per defenitie een snel en/of sterk achterbeen?


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:29

Wouter24 schreef:
Er word op [FA] tegenwoordig te veel door elkaar gehaald, mensen die roepen, een snel achterbeen is belangrijk! maar wat als dat snelle achterbeen niet naar voren doorpakt? wat alleen maar als een scharnier razendsnel op en neer gaat? Wat is per defenitie een snel en/of sterk achterbeen?


Als het als een scharnier radensnel op en neer gaat zoals bij de Volbloeds dan is die beweging uiterst funtioneel voor een stuwende werking die bij een renpaard verlangd worden.
Voor een sportpaard (springen en dressuur) daarentegen wordt een dragende beweging verlangd om de massa evenwichtig te heffen. Een scharnier die dus razendsnel op en neer gaat, werkt voor het sportpaard dus uiterst nadelig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:35

Zelf zou ik kiezen voor een snel achter been. Het is veel moeilijker om een been snel te krijgen, dan om een been sterker te krijgen.

Ik geloof dat Anky toch wel paarden met een snel achterbeen wil.

De hond is de betere mens


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:36

Paarden met een echt snel achterbeen geven een heel apart aanzicht in de beweging. Kan niet zeggen dat ik het mooi vind, het lijkt altijd net alsof ze op hun snuffert vallen.
Traag is het tegenovergestelde, mag het ook ietsjes in het midden zijn?

En sterk, ja, een sterk achterbeen herken je direct; die komt tenminste mooi mee naar voren vanuit de heupen al. Daar kan je wat mee. Alleen snel is niet goed genoeg....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:42

En wordt natuurlijk onder de massa geplaatst Dees en dat houd de boel in evenwicht.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:44

Dees schreef:
Paarden met een echt snel achterbeen geven een heel apart aanzicht in de beweging. Kan niet zeggen dat ik het mooi vind, het lijkt altijd net alsof ze op hun snuffert vallen.
Traag is het tegenovergestelde, mag het ook ietsjes in het midden zijn?

En sterk, ja, een sterk achterbeen herken je direct; die komt tenminste mooi mee naar voren vanuit de heupen al. Daar kan je wat mee. Alleen snel is niet goed genoeg....


Daar zit het verschil van kijken en denken.
Snel achterbeen of ondertredend achterbeen.
Van een snel achterbeen krijg je lopers. Inderdaad, net of ze op hun snuffert vallen. (Het voorbeen-paard)
En als er dan geen oplooprem op zit dient men naar allerlei handgrepen te pakken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:45

kan een snel been dan niet ook nog ondertredend zijn? is het dan zo, dat een snel been per definitie niet ondertredend is?

De hond is de betere mens

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:49

Afbeelding

Ondertredend of niet?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:51

Desiree schreef:
Zelf zou ik kiezen voor een snel achter been. Het is veel moeilijker om een been snel te krijgen, dan om een been sterker te krijgen.

Ik geloof dat Anky toch wel paarden met een snel achterbeen wil.


Niet snel maar met tact gedragen is de cruciale faktor. De tact kun je activeren, versnellen dus conform de natuurkundige formules van evenwicht. Is het evenwicht niet aanwezig dan bereik je ook met versnellen niets. Alleen een versneld onevenwichtige bewegingsafloop is dan het resultaat. Zie Rosies foto op pag. 6 onder topic Het dressuurpaard met het diagonaal VERSNELD geplaatst achterbeen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:53

Desiree schreef:
kan een snel been dan niet ook nog ondertredend zijn? is het dan zo, dat een snel been per definitie niet ondertredend is?


is het dan zo, dat een snel been per definitie niet ondertredend is
Ligt er aan hoe ver het been ondertredend is.
De zaak is te complex.
Want dat kom je ook nog aan vaktermen als doortreden etc.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:55

Ik heb liever een sneller been die mee naar voren grijpt, dan een achterbeen met heel veel buiging in de gewrichten, a la tuigpaard

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 11:56

ceasario schreef:
Want dat kom je ook nog aan vaktermen als doortreden etc.


Dressuurprikkers zoals ik zeggen, dat hij met zijn achterbeen naar voren moet doorpakken ("bodem maken"). bedoel je dat met doortreden?

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:58

Interessante vraag, maar ik denk dat de twee factoren niet los van elkaar te zien zijn. Met sterk wordt meestal kracht bedoeld en als een been krachtig is heeft die automatisch ook meer kracht om snellere bewegingen te maken. Vaak hebben beter ontwikkelde spieren ook betere reflexen, waardoor die snellere bewegingen plaats kunnen vinden. Terwijl een traag been vaak ook slap is. Het been moet dan wel ver naar voren gezet om evenveel bodem te pakken. Maar het been heeft de kracht niet om snel van de grond te komen, om snelle reflexen te hebben.
Wat is er nu eerst? Is het been slap en daardoor traag? of is zijn de reflexen traag en daardoor het been slap?

Mij valt ook meteen op dat een snel achterbeen direct aan een volbloed gekoppelt wordt, die dat been niet naar voren zet. Tja..... zal wel weer aan mij liggen, maar heb er een onder het zadel die zowel snel als naar voren beweegt.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:58

essie79 schreef:
Ik heb liever een sneller been die mee naar voren grijpt, dan een achterbeen met heel veel buiging in de gewrichten, a la tuigpaard


Wat is verschil tussen naar voren grijpen cq doortreden in snelheid.
Dan de snelheid van een tuiger.
Het gaat blijkbaar over spraakverwarring.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:59

Wouter24"]
[quote="ceasario schreef:
Want dat kom je ook nog aan vaktermen als doortreden etc.


Dressuurprikkers zoals ik zeggen, dat hij met zijn achterbeen naar voren moet doorpakken ("bodem maken"). bedoel je dat met doortreden?
[/quote]

Yep Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:05

ceasario"]
[quote="essie79 schreef:
Ik heb liever een sneller been die mee naar voren grijpt, dan een achterbeen met heel veel buiging in de gewrichten, a la tuigpaard


Wat is verschil tussen naar voren grijpen cq doortreden in snelheid.
Dan de snelheid van een tuiger.
Het gaat blijkbaar over spraakverwarring.
[/quote]

Verward Uitleg hierbij?
Misschien is het idd spraakverwarring, ik kan het trouwens ook niet al te best uitleggen.

Naar voren grijpen en doortreden is volgens hetzelfde.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:09

essie79"]
[quote="ceasario"][quote="essie79 schreef:
Ik heb liever een sneller been die mee naar voren grijpt, dan een achterbeen met heel veel buiging in de gewrichten, a la tuigpaard


Wat is verschil tussen naar voren grijpen cq doortreden in snelheid.
Dan de snelheid van een tuiger.
Het gaat blijkbaar over spraakverwarring.
[/quote]

Verward Uitleg hierbij?
Misschien is het idd spraakverwarring, ik kan het trouwens ook niet al te best uitleggen.

Naar voren grijpen en doortreden is volgens hetzelfde.
[/quote]

Naar voren grijpen en doortreden is volgens hetzelfde

Niet als hij voor gaat lopen. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:10

essie79 schreef:
Ik heb liever een sneller been die mee naar voren grijpt, dan een achterbeen met heel veel buiging in de gewrichten, a la tuigpaard


Zonder een evenwichtige buiging kom je niet tot dragen en dus nooit naar een goede piaffe en passage.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:12

ceasario schreef:
Naar voren grijpen en doortreden is volgens hetzelfde

Niet als hij voor gaat lopen. Haha!


Je bedoelt dat als het ware van voor de grond in loopt en dus het voorbeen eerst landt?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:14

essie79"]
[quote="ceasario schreef:
Naar voren grijpen en doortreden is volgens hetzelfde

Niet als hij voor gaat lopen. Haha!


Je bedoelt dat als het ware van voor de grond in loopt en dus het voorbeen eerst landt?
[/quote]

Yep.
Rosie zijn verhaal. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:15

essie79 schreef:
Je bedoelt dat als het ware van voor de grond in loopt en dus het voorbeen eerst landt?


Oh nee Essie, niet jij ook al!!

Bedenk: als hij loopt en het voorbeen landt eerst, loopt hij achteruit!!

Ik moet ervan huilen... ik zie mezelf alweer achter de paardjes aanlopen met een videocamera en dan weer beeld-voor-beeld afspelen...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:17

Missouri"]
[quote="essie79 schreef:
Je bedoelt dat als het ware van voor de grond in loopt en dus het voorbeen eerst landt?


Oh nee Essie, niet jij ook al!!

Bedenk: als hij loopt en het voorbeen landt eerst, loopt hij achteruit!!

Ik moet ervan huilen... ik zie mezelf alweer achter de paardjes aanlopen met een videocamera en dan weer beeld-voor-beeld afspelen...
[/quote]

Neem je de camera toch mee naar Rosie. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:20

Missouri"]
[quote="essie79 schreef:
Je bedoelt dat als het ware van voor de grond in loopt en dus het voorbeen eerst landt?


Oh nee Essie, niet jij ook al!!

Bedenk: als hij loopt en het voorbeen landt eerst, loopt hij achteruit!!

Ik moet ervan huilen... ik zie mezelf alweer achter de paardjes aanlopen met een videocamera en dan weer beeld-voor-beeld afspelen...
[/quote]

10 met een griffel, kus en een zakdoek.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:50

Desiree schreef:
Ik geloof dat Anky toch wel paarden met een snel achterbeen wil.


Anky wil paarden met een flistend, electrisch achterbeen toch?
Is dat niet een verzamelnaam voor een zowel snel als sterk achterbeen? Verward Haha!

geen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:51

ceasario schreef:
Neem je de camera toch mee naar Rosie. Knipoog


Haha! regel jij een afspraak dan, ik kreeg hem niet te pakken... Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers