Geen slof maar wel dubbele longe.. leg mij dat eens uit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-01 22:30

Er is iets wat ik niet snap. Ik ken een meisje en die is totaal anti-slof. Nouja, moet zij weten. Snap d'r argumenten wel. Maar nu longeert ze met de dubbele longe, nog eens vastgemaakt als slofteugel. Dan spreek je jezelf toch erg tegen? Want je zit er dan wel niet op, maar verder is het gebruik hetzelfde denk ik, met verschil dat je als je met slof rijdt ook nog eens je teugels hebt en bij het longeren niet.
Dus dan snap ik je niet. Rijden met slof is slecht want (dan komen al die argumenten weer) maar dubbele longe als slof in je hand is wel goed? Verward Beetje weird.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:44

Spreek haar er eens op aan zou ik zeggen!

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-01 22:53

Ik zie dr niet zo vaak maar heb het idd al eens gezegd. Kreeg een beetje ontwijkend antwoord Haha!
Maar dit plaats ik niet omdat ik wil zeuren over haar, moet ze zelf weten, maar meer in het algemeen. Hier zijn nl ook veel mensen anti-slof en een aantal voor longeren met dubbele longe. Dus misschien dat mensen hier een beetje een verduidelijking over kunnen geven. ?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 23:03

Dubbele longe prima, maar om dan gelijk een slof ervan te maken als je antislof bent is volgens mij erg krom.

Dan is het echt een kwestie van voeten in de grond en hij loopt met zijn kin op de borst dus vindt het een beetje vreemd.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 10:22

Je kunt een dubbele longe ook gewoon vast maken, niet als slof. Verder heb ik laatst een goed getraind paard gelongeerd met dubbele longe (wel als slof), en dan werk je met een heel licht contact waarbij die hefboomwerking nauwelijks gebruikt wordt.
Ik ben niet anti-slof, mits (het bekende verhaal), maar ik kan niet goed met een dubbele longe longeren (heb binnenkort wel een keer les) en ben dus op dit moment geen voorstander ervan bij mij eigen paard.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:46

yep lielle, heb ik ook moeten doen, gewoon aan 2 kanten van het bit, en als 2 longes, werkt best goed, en niet als slof

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:20

Ik vind er toch een verschil in zitten, met een slof kan je een paard zo in de krul trekken, dat heeft niets met nageeflijkheid te maken. Met dubbele longe longeren is heel anders, omdat de longeerlijnen dan net teugels zijn. Als je ze niet aan het bit vastmaakt maar door het bit doet en dan aan de singel, heeft het inderdaad een beetje een werking als een slof, maar ik vind het toch nog steeds niet zo 'slecht' als een slof. Omdat de lijnen zo lang zijn trek je het paard ook niet zomaar in de krul.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:55

Hoihoi,

Ik ben anti slof in sommige manieren. Een slof gebruiken die je niet te kort pakt, maar alleen gebruikt als blokkade als je paard niet nageeft of zijn hoofd omhoog trekt oke. Doe ik ook wel. Maar om je paard met de slof in de krul te trekken of de neus tussen de benen te trekken. Nee, dank je.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:18

Het gebruiken van de lange lijnen als slof is in mijn ogen gevaarlijker dan gewoon rijden met slof omdat je in dat laatste geval altijd nog teugels erbij in handen hebt. Die vormen dan een soort rem op de slof zodat je niet met 1 ruk het hoofd naar de borst haalt.

Met de lange lijnen zelf als slof ben je dus hetzelfde bezig als je rijdt op enkel een slof. Bovendien is de teugelvoering vanaf de grond vaak veel minder stabiel omdat je meeloopt en daarbij je handen beweegt en steeds in een andere positie bent ten opzichte van het paard. Dus als jij een stap opzij zet voelt een paard dat in zijn mond en als het paard een stap opzij zet ook. Als je daarintegen in het zadel zit ga je met elke beweging mee dus als je paard een pas opzij zet ga jij automatisch mee.

Dat de lange lijnen langer zijn zodat de slof minder sterk inwerkt is onzin. Stel dat je vanuit je uitgangshouding in het zadel een 1/2 meter slof moet binnenhalen om de neus tussen de voorbenen te krijgen dan is dat vanaf de grond precies hetzelfde. Alleen ziet een mens alles relatief dus lijkt het alsof je vel minder inhaalt omdat je nog drie meter teugel tussen jou en het paard over hebt.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 14:43

Is het niet logischer dat als je erop zit een slof schadelijker is.
Je kan dan toch het paard vrij gemakkelijk in een bepaalde houding dwingen, waardoor veel mensen niet goed aanvoelen of het paard z'n rug wel of niet wegdrukt en zijn achterhand erbij heeft of niet.

Door jou gebonk op z'n rug kan je hem toch veel meer last van z'n rug bezorgen dan dat je er niet op zit?
Of zie ik dat nu verkeerd. Weet iemand dat?
Of bedoel je nou het gebruik van beiden als je erop zit?

_________________
Lekker belangrijk!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jessica op 2001-11-23 13:45 ]</font>

Meg
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 16:52

Hi,

Heb een paar dagen nagedacht over hoe je een dubbele longe als slof kunt bevestigen aan je paard, maar kwam via de antwoorden die al waren gegeven tot de conclusie dat de longe waarschijnlijk via de bitringen aan de zijkanten van de longeersingel bevestigd is. Klopt dit?? Als dit het geval is, dan longeert de persoon uit jouw verhaal op de wijze die met de dubbele longe heel gewoon is, juist de methode waarbij je de longe aan de bitringen bevestigd hebt, en alleen via de singel om het paard heen laat lopen is niet echt gebruikelijk bij longeren (wel als je aan de lange lijnen werkt, wat iets anders is dan longeren).

De dubbele longe werkt natuurlijk wel in, maar als je het goed doet, is er niets op tegen. De dubbele longe valt zelfs te kiezen boven een bijzetteugel of slof in combinatie met een enkele longe omdat je het paard veel beter kunt gymnastiseren doordat je een grotere variƫteit aan oefeningen kunt uitvoeren en omdat je inwerkt aan twee kanten, komt dit later onder het zadel ook beter van pas. De plaats waar je de longe bevestigt aan de longeersingel bepaalt de wijze waarop je het paard laat lopen: hoog bevestigen geeft meer opwaartse beweging en dus meer oprichting (uitstekend voor paarden die van nature achter de loodlijn lopen), laag bevestigen is voor de paarden voor wie laag en diep beter is (bijvoorbeeld paarden die continu de rug wegdrukken en met het hoofd in de lucht lopen). Doordat je met de dubbele longe het paard ook de hals kunt laten strekken of van hand kunt laten veranderen zonder van alles hoeven te verstellen, vind ik het een perfecte manier van training!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 19:18

nee de manier waarop je een dubbele longe als slof bevestigd, is onderaan de singel (tussen de voorbenen) naar het bit, door de ringen, naar de singel.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 22:19

Iemand die een dubbele longe als slof gebruikt heeft jammergenoeg nog niet ontdekt wat het werkelijke nut is van die dubbele longe om perfecte niet-afgedwongen nageefelijkheid te krijgen, enkel door correct te sturen.

En het is inderdaad wel wat hypocriet om de slof af te keuren en het dan aan de longe wel te doen. Bovendien ben je met die lange lijnen juist sterker er is heb je dus meer gevoel nodig.

Ik heb een aantal argumenten tegen het gebruik van de slofteugel (en hulpteugels in het algemeen) die ik eerder hier al op Bokt verteld heb. Maar het is natuurlijk niet zo dat als je geen slof gebruikt je dan WEL goed bezig bent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers