[AR] Sommige mensen :? Dit gaat bijna zeker fout!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

[AR] Sommige mensen :? Dit gaat bijna zeker fout!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 12:31

Iemand op stal heeft een Iberische hengst van 3 jaar, hij is vrij rustig, maar begint al wel steeds meer praatjes te krijgen. Ondanks dat z'n eigenaresse gezegd heeft rustig aan met hem te doen, is ze volop met hem aan het werk. Ze rijdt dressuur met hem, maar flinke buitenritten en nu moet hij voor de wagen. Zelf heeft ze tig jaar geleden een cursusje voor het koetsiersbewijs gedaan, meer niet.

Goed, nieuw tuig gekocht (Ideal) en een wagen laten maken (mooi ding). Vorige week ging het tuig erop, ik stond erbij en het was duidelijk dat alle kennis boekwijsheid was. Ze dreunde een aantal dingen op, maar echt kijk had ze er niet op. Toen hebben ze er even achter gelopen en dat schijnt goed te zijn gegaan (ik was toen naar huis).

Nu sprak ik ze gisteren. "Ja, het is dat de bak zo nat is, anders hadden we willen proberen hoe hij op de wagen reageerde" Verward Het is dat ik zo met Okki bezig was, want het drong niet helemaal tot me door. Ze hebben dus 1 keertje erachter gelopen en dan gelijk de wagen erachter. Het lijkt me niet echt slim. Zeker niet met zo'n paardje die net z'n grenzen aan het verkennen is en af en toe in opstand aan het komen is. Verder hebben die mensen dus naast de cursus totaal geen ervaring op mengebied en het zijn ook mensen die zich niets laten vertellen. Zoals zij het bedacht hebben moet het gaan en ze kunnen niet tegen kritiek.

Nou ja, ik zal wel horen hoe het gaat. Ik hoop natuurlijk dat het geen problemen oplevert, maar ik vind niet dat ze echt slim bezig zijn.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:47

Hmmm, dat is idd vragen om ongelukken. Dat KAN gewoon niet goed gaan. Tenzij er een grote dosis beginners geluk om de hoek komt kijken Scheve mond . Maar dan is nog steeds de vraag hoe lang het goed gaat.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:41

ook best zonde van het paardje... want het is wel erg snel allemaal, helemaal nu hij net z'n grenzen aan het verkennen is, echt vragen om moeilijkheden.

Maar ik ken dat type mensen idd ook, ze nemen echt helemaal niets van anderen aan... heel vervelend Scheve mond

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:45

En weet je? Waarschijnlijk gebeurd er gewoon helemaal niks en gaat alles goed. Geluk is met de dommen. En dan vraag jij je af hoe dit in hemelsnaam goed heeft kunnen gaan Verward
Ik heb dat ook vaak, hoe kan dát goed gaan??

Nou maar hopen dat ze inderdaad gewoon geluk gaan hebben of dat er iemand is die ze kan (mag Knipoog ) helpen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:34

Noemen ze dit rustig aan doen? En inderdaad, het geluk is vaak met de dommen. Heb soms het gevoel dat als je je verstand op nul zet alles wel op z'n pootjes terecht komt. maar heel vaak komen er ook ongelukken van en dan wil ik eigenlijk ook vaak de gevolgen ervan niet zien.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:37

Ik sluit me bij Jantina aan.
De grootste stommelingen hebben de meeste mazzel, maar als het fout gaat gaat het goed fout.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:41

Hey dat heb ik ook gedaan met mijn toen 8 jaar oude new forrest pony...... ik was toen alleen 13!!

Het is allemaal goed gegaan........... maar door puur geluk en de koelbloedigheid van het dier....... niet dankzij mij.......

hahahha 13 was ik toen, 13!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:43

lijkt me ook super vragen om moeilijkheden...

misschien per ongeluk een 'bit' of 'tussen de stengen' laten slingeren met een cursus: hoe een paard voorbereiden op de wagen? erin?

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:00

Het zogeheten 'penny meisje' komt weer hoog over Haha!

Hoe lang hoopt ze plezier te hebben van het dier? Of mag hij over een jaar of twee, mits het aanspannen goed gaat...., naar de paardenhemel.

Ook wij hebben op stal regelmatig met dit soort mensen te maken, geen enkel verstand ook niet op zijn janboerenfluitjes even nadenken of je zoiets ook zelf zou doen met een blessure of zo. Enerzijds veel geld uitgeven aan dierenarts en eggbar beslag bij slijmbeurs ontsteking en dan vervolgens lekker losgooien want dan kan ze effe rennen Huilen

Vervolgens helemaal in zak en as zitten als het dier dan stijf loopt of erger weer onregelmatig

Ik heb me voorgenomen om er niets meer van te zeggen, want dan zeur ik weer, maar om ze te mijden. Helaas is het zielig voor het paard maar ik kan er niets aan veranderen. In elk geval wil ik niet meer met ze samenwerken en probeer ik naast een bakje koffie oid en praatje pot geen gesprek meer met ze aan te gaan.

sterkte

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:05

Ik sluit me helemal aan bij pantarhei, zij denken dat ze het weten dus luisteren ze niet naar jou. Je kan wel helemaal druk gaan maken erover, maar daar pest je jezelf alleen maar mee. Hel erg sneu voor het paardje maarja...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 15:18

pantarhei schreef:
Het zogeheten 'penny meisje' komt weer hoog over Haha!


Nou, die vrouw die zit al heel lang in de paarden. Dit is haar 2de paard, het eerste paard heeft ze ook nog. Daarvoor heeft ze paarden bijgereden. Ze zei van te voren dat ze heel rustig aan zou doen, lekker alles op het gemakje opbouwen. Puntje bij paaltje kan het niet snel genoeg gaan. Vorige keer kwam het beestje in protest tijdens een wedstrijd, waardoor hij onregelmatig ging lopen. Vervolgens had de jury het gedaan... Toen iemand van stal zei dat ze misschien eens na moest gaan denken hoe het kwam, liep ze weg. Haar andere paard loopt ook niet goed, ze rijdt haar totaal op de voorhand en komt niet verder dan de L2 (wat geen ramp is natuurlijk). Haar jonge paard rijdt ze ook al volledig in de krul, ze zit al heel veel door en hij moet volop aan het werk. Nu dus voor de wagen. Ik vraag me echt af hoe lang dit nog min of meer goed blijft gaan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:22

Net zolang dat dat paard zich blijft gedragen en nog niet 100% snapt dat hij paard/hengst is. Het gaat vanzelf fout, daar kan je op wachten... het duurt misschien wat langer als je hoopt voor het paard

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:02

Zielige voor het paard, dit kan gewoon niet goed gaan.
1 fout en het paard wil NOOIT meer voor de kar en dat is nog in het gunstigste geval ik heb veel paarden gezien die hun benen braken of in de sloot lagen de eerste keer dat ze voor de kar stonden zonder ervaring en na 1 dag al voor de kar zonder enige voorbereiding brrr daar krijg ik persoonlijk de kriebels van..

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:22

het begrip 'penny meisje'neem ik nogal ruim. De dames bij ons op stal zijn de 20 ook al ruim gepasseerd Knipoog

Het blijft buitengewoon treurig zulke mensen, stiekum hoop ik nog wel eens dat zij een blessure oplopen in plaats van het paard, maar meestal blijven ze als de al eerder genoemde 'dommen'weer buiten schot en krijgt alles en iedereen de schuld, maar aan hun handelen kan het toch niet liggen Schijnheilig

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:04

Inderdaad zielig voor het paard. Die persoon dient gewoon een keer goed de les voorgelezen te krijgen. Maar dan zal het wel op ruzie uitdraaien en de koppigheid van de mens wordt erger. Dus daar schiet je ook niets mee op.
Als ze zo doorgaat mag ze uitkijken dat het paard haar niet van de kar afmept!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:32

Tja sommige mensen hebben het geduld niet om te wachten tot hun paard eraan toe is
Ik zie hetzelfde bij mij op stal... alleen ging het hier wel goed gelukkig

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:17

Ik help zelf met friezen beleren voor de kar, en als ik zie wat een tijd daar in zit to aan dat ze keurig in het 4 span lopen. Erg lang...
Wat een aanklooierij, dit vraagt om ongelukken...
En Tessebes kun je ze niet wat subtiele tipjes geven??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:49

Ik ben zondag voorlopig voor het laatst op die stal geweest ( [VvdD] Vandaag voor het laatst naar Okki geweest ) dus subtiele tipjes zitten er niet meer in. Nou ja, ik hoop maar dat het allemaal goed komt. Ze zullen idd waarschijnlijk wel beginnersgeluk hebben.