Wat vinden jullie van een paard leren steigeren/buigen oid.?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 11:22

N.a.v. een topic ergens anders. Ik ben hier niet zo voor. Het lijkt me namelijk een erge belasting voor de spieren als een paard zo diep tussen de eigen benen duikt! Wat steigeren betreft, vind ik helemaal 3x niks, maar dat hebben jullie in dat andere topic wel kunnen lezen. Ik snap dat ze bij de spaanse school oid het wel leren; maar het lijkt me dat de paarden daar een speciale training voor krijgen, dat dat niet zomaar huis/tuin/keuken paardjes zijn? Haha!
Ik snap de reden wel dat het voor de gehoorzaamheid goed is, en een leuke andere manier van samen werken. Maar ik gooi mijn paardje bijvoorbeeld los en dan ga ik een beetje met hem spelen zonder dat soort dingen te doen, is ook heel leuk. Ik vind het best knap hoor als je je paard zoiets kan leren, maar ik hou er zelf niet van, net als honden die 'opzitten en pootjes geven' Haha!


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:25

dat buigen..... ach zolang je maar niet te diep gaat, ik bedoel ze zijn meestal toch wel lenig maar je moet niet de spieren gaan overbelasten.... dat steigeren zou ik afrijden, dat ze dat in de spaanse rijschool is mooi en fijn maar hun weten wat wel en niet kan.... ikzou het niet doen voor je het weet is het een streek en krijg je het niet meer afgeleerd... protest.... beentjes in de lucht (voorbenen)! Ik hou daar niet zo van, maar das mijn mening! Haha!

....

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:37

buigingen enzo moet je gewoon opbouwen. niet in een keer pats boem een buiging. als je de split wil maken moet je ook zorgen dat je goed op gerekt bent en een goede warming up hebt gehad.
steigeren is IMO alleen weggelegd voor mensen die er verstand van hebben. en een goede band met hun paard hebben (en dat duurt jaren voordat zo'n band echt perfect is). Vrijheidsdressuur is hele leuk maar doe t met je verstand en niet alleen omdat het er zo leuk uitziet. want ze kunnen alles tegen je gaan gebruiken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:55

Ik heb juist het idee dat buigen, mits goed opgebouwd en uitgevoerd, juist heel erg goed is voor de nek en rugspieren. Voor de pezen lijkt het me inderdaad wel een beetje belastend, vooral als je de neus helemaal tot de grond laat komen, maar hat kan natuurlijk ook zijn dat je er sterkere pezen mee kweekt..
Weet iemand hier meer over? Verward

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:20

Onder het zadel zou ik het steigeren niet aanraden. Dat buigen kan denk ik geen kwaad hoor. Als het een paard pijn deed zou hij het denk ik niet doen. Ik heb mijn shetlandertje steigeren aan de hand geleerd en dat vind hij heel leuk om te doen, echt geen opzitten en pootjes geven zoals jij dat noemt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 12:44

En buigen en opstaan onder het zadel? Of liggen en opstaan? Lijkt me een behoorlijke belasting!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:54

tja, wat is belasting? En hoe diep laat je buigen?
Belangrijke factoren.
Als honey buigt, verplaatst ze haar gewicht naar de achterhand, waardoor ze met de voorhand een buiging kan maken. Als het gewicht op de voorhand zou zijn, lijkt het me idd erg zwaar.
Betreft steigeren, is erg afhankelijk van het paard denk ik.
Honey wil ik graag leren steigeren, omdat ik weet dat dit kan met haar. Met jamey begin ik er absoluut (nog) niet aan, omdat ik haar nog niet goed genoeg ken.
Honey ken ik door en door, en ik weet wat ze in bepaalde situaties wel of niet doet. Vandaar dat ik weet dat het geen problemen zal geven als ze het op commando zou kunnen (kan ze niet)

Opstaan, tja... Ik heb dit weleens met hon gedaan, en heb niet de indruk dat ze er op een manier last van heeft. Ze stond sneller dan ik gerekend had, waardoor ik er half naast hing Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:14

Ik vind het erg gaaf als je het (goed) kan. Persoonlijk zou ik het mijn paard niet leren. Een shet die steigeren leert is wel geinig, maar 700 kilo? Neuh, stel je voor dat ze er misbruik van maakt...

Ik hoorde laatst weer zoiets, een vrouw had haar veulen geleerd bij haar op te gaan staan. Leuk, schattig, enig, tot hij toch wel wat zwaar werd. En dan wordt het paard gestrafd, terwijl het eerst zo leuk was.

Maar goed, qua belasting ed. weet ik het niet. Ik denk dat het zowiezo geen kwaad kan als je er naast staat.
Ik vind het altijd een klein beetje eng als je iets fout doet... bv. als je paard geleerd heeft als ie een beentje optilt, krijgt ie wat lekkers. Staat ie in de wei, kindjes geven hem iets lekkers, pats been in het draad.

Nou is dat wel iets kortzichtig van mij natuurlijk, het hoeft helemaal niet zo te gaan. Maar ik zou het mijn eigen paard niet leren, ik denk dat wij daar niet geschikt voor zijn!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:16

zo kortzichtig is dat niet jantina.
Daarom krijgt hon ook lang niet altijd een beloning door iets lekkers te geven.
Als ik een voetje wil, vraag ik dat door haar been aan te tikken met mijn zweep, en niet door wat lekkers voor haar neus te laten slingeren.
Als ze ongevraagd een voetje geeft, laat ik dus ook duidelijk merken dat dat niet de bedoeling is!!!!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:11

Stijgeren ben ik niet zo voor maar buigen en knielen moet geen probleem zijn. Als je het maar rustig aan doet(maar dat geld voor alle training). Niet meteen onder het zadel enzo maar eerst alleen de beweging(bijna iest doen dus) en dan echt en pas als dat niets geks meer is door gaan.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:33

ik vind het een beetje onzinnig,

Als je dat nou nog bij een shet doet waar je verders toch niets mee kan vind ik het nog zozo.

Maar vooral bij de grotere ponys en paarden vind ik het levensgevaarlijk.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:36

Ik vind het een hele goede manier om 1 te zijn met je paard zonder dat je met je poten zn buik doormidden trapt (niet persoonlijk naar iemand hoor Haha! ). Steigeren hoeft van mij (nog?) niet, wie weet gebruit hij dat later. maarja je moet toch bij het begin beginnen, dus dat is ook nog lang niet aan de orde.
Bij Pinky ben ik pas bij les 2, voetje geven Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:41

Veel problemen kun je voorkomen door alles heel nauwkeurig op commando te zetten. Politiehonden reageren bijvoorbeeld alleen op commando's als die door hun baas gegeven wordt. Je kunt je pony leren te steigeren op het moment dat je een handsignaal met een stemhulp tegelijk laat zien, maar dat hij niet mag steigeren als je slechts een van beide geeft.

Ook is er een groot verschil tussen steigeren en steigeren. De een leert het met gestrekte achterbenen zodat het alleen om balans draait en niet om kracht terwijl de ander juist voor die spiertraining de achterbenen wel gebogen wil zien. Ook is het daarbij belangrijk dat je de bewegin exact onder controle hebt. Het is niet de bedoeling dat een paard zelf mag weten of hij 10 centimeter omhoog komt of drie meter en daarbij jouw hoofd probeert te raken.

Alles hangt dus af van de manier waarop je het op commando zet. Dat is dus vooral bij 'gevaarlijke' kunstjes heel erg belangerijk. En verder kun je bij vrijheidsdressuur een paard eigenlijk niet overbelasten aangezien je geen dwangmiddelen tot je beschikking hebt (tenzij je met touwen de benen optilt). Als een paard moe wordt en je gaat te lang door stopt hij vanzelf. Ik denk dat vrijheidsdressuur mits goed aangeleerd juist goed is voor de spieren en dergelijke al zitten er wel risico's aan als je het verkeerd doet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:42

Bij mijn twee groten zou ik er nooit aan beginnen.
Mar Phoebe ben ik het wel aan het leren, meer als bezigheidstherapie.
Ze kan nu op commando schrapen met haar voetje (jaja..dit is het begin van de spaanse pas, hahaha!) en ze kan al diep buigen voor een snoepje. Nog niet knielen hoor, maar we zijn pas anderhalve week bezig, we buigen steeds een klein stukje verder. Ze was steeds hardstikke chaggie en vervelend. En nu ik dagelijks met haar in de weer ben klaart ze helemaal op. Langzaam wordt ze weer de oude vertrouwde, blije Phoebs. Ze heeft er wel plezier in hoor. Maar vooral omdat je wat met haar doet. Elke dag verplicht longeren is ook niks voor zo'n pony!

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:16

Citaat:
Ik vind het best knap hoor als je je paard zoiets kan leren, maar ik hou er zelf niet van, net als honden die 'opzitten en pootjes geven' Haha!


Haha, en how about naast opzitten en pootjes geven: doodliggen, kruipen, apporteren (gewone dingen, maar ook sleutels en z'n eigen riem), blaffen, volgen aan de linker en rechtervoet, rollen, schudden (na het zwemmen), en de deur achter zich dicht doen?
Oh ja en spaanse pas kan m'n hond ook...

Ik ben gewoon iemand die het leuk vind om z'n paard te leren voetballen en de hond spaanse pas te leren, lekker de boel omdraaien. Alles beter dan saaiheid in een dierenleven, laat die grijze cellen maar werken hoor daar houd je ze geestelijk fit en vrolijk mee.

Natuurlijk ben ik blij dat niet iedereen z'n paard leert steigeren, maar het is echt niet zo dat ieder paard dat tegen de mensheid gaat gebruiken hoor. Alleen niet ieder mens is intelligent genoeg om op de juiste manier met dit soort macht om te gaan. Een beetje vergelijkbaar met zogenaamde vechthonden die in handen komen van mensen die geen dieren op kunnen voeden. Dat is inderdaad gevaarlijk.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:39

voor steigeren ben ik niet zo... wel voor spaanse paarden maar voor gewone huis-tuin-en-keuken paarden (zoals laura het noemt Haha! ) lijkt het me toch niet zo'n goed idee. Ja misschien voor shetties maar niet voor wat grotere!
Voetballen lijkt me idd wel wat leuker kunstje, haha.

M'n hond kan wel allerlei kunstjes op commando: zit, staan, af (liggen), poot, andere poot, plaats (in de mand), blijf, volg, aan de voet (mijn hond staat/zit dan tegenover mij, loopt via rechts een rondje achter om mij heen en gaat dan links naast me zitten), niet voor lalou (haha dan mag ze het niet pakken waar je naar wijst), koest (niet meer blaffen), vrij (het enige "kunstje" wat ze niet kan! ze mag dan vrij maar ze blijft altijd waar ze is *LOL* ), enz.

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:01

ik probeerde mijn (ex)verzorgpony ook te leren knielen (iets heel anders dan de rest waar het hier over gaat). Dat deed ik gewoon door een appeltje tussen haar voorbenen te houden, het ging gewoon spelenderwijs dus. Ze vond het ook leuk en ik weet zeker dat het geen pijn deed bij haar (anders zou ik het niet doen!)
xxx

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:26

Steigeren belachelijk! Lijkt me totaal geen nuttige en veilige oefening.

Maar buigen en knielen enzo is een erg leuke afwisseling voor baas en paard. Ik ben sinds een half jaar bezig met buigen, knielen en spaanse pas aan de hand. En pas sinds vorige week kan ze knielen met 1 knie in het zand. Ik deed keurig wat in het boek staat, langzaam opbouwen en kijken wat het paard aangeeft. Als Luna geen zin meer heeft houden we er weer mee op en gaan we een week later weer eens de spaanse pas doen ofzo.

Wat betreft liggen en opstaan met een ruiter, dat vind ik een veel te grote belasting. Helemaal een Shetlander met een grote ruiter erop, ga zelf maar eens liggen en met iemand op je rug opstaan Frusty .
Knielen met ruiter kan denk ik wel, dat zag ik de paarden in het circus vroeger ook doen.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:32

Ik vind spaanse pas aan de hand gevaarlijker dan steigeren onder het zadel. Vooral in de aanleerfase vliegen die benen te pas en te onpas om je oren. Ik ben zo snel mogelijk overgegaan op onder het zadel, want die van mij was er behoorlijk enthousiast mee.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:41

Iedereen moet zijn paard leren wat hij/zij zelf wilt. En of hij er goed of slecht aandoet merkt hij/zij vanzelf wel. En ik denk niet dat het rasgebonden is hoor, elke huis tuin en keuken knol kun je het leren. meer een kwestie van de juiste spieren hebben/trainen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:59

Ik ben er opzich niet tegen. Maar als je je paard bijv stijgeren leert moet je wel opletten dattie dat niet uit gewoonte gaat doen. of als er bijvoorbeeld een beginner op je paard zit, dattie dan niet gaat stijgeren, dat vind ik wel lomp. Verward Lachen

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 09:57

buigen enzo kan volgens mij geen kwaad. dat kan mijn paard ook. bij de vorige eigenaar kon ze ook op commando steigeren maar hij zegt niet hoe omdat er bij ons op stal ook veel jongere kinderen komen en hij wil niet dat er ongelukken gebeuren. en daar heeft ie denk ik ook wel gelijk in. steigeren kan volgens mij niet echt kwaad, maar je moet wel opletten dat het paard het niet doet als jij er geen commando voor geeft. Koe Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:40

ik snap eigenlijk niet waarom het voor een shetje wel zou kunnen, en voor een bijv KWPN niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers