Verzekeringen, hoe zit dat nou precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Verzekeringen, hoe zit dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 18:42

Ik lees vaak over het terugkopen van paarden wanneer ze moeten worden ingeslapen e.d. Nu snap ik dus helemaal niks van die verzekeringen. Waarom moet je je eigen paard terugkopen?

Verder het echte nut van zo'n speciale paardenverzekering en ben je ook daadwerkelijk beter uit als er wat gebeurt?

Graag alles (eventueel ervaringen) over verschillende verzekeringen.

Ik heb bram niet in een speciale verzekering omdat ik dat niet nodig vind, maar misschien komt dat meer omdat ik geen idee heb wat zo'n paardenverzekeraar nou precies doet!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:30

Ymke, mijn eerste paard heb ik moeten laten inslapen, erg dampig.
Ik had toen de keus om haar van de verzekering over te nemen of gewoon naar de verzekering te doen.

Waarom die keus? Je paard heb je verzekert tegen dood. Stel dat je een paard hebt van 10.000 euro (even een rond getal, dat rekent makkelijk).
Bij de meeste verzekeringen krijg je 90% uitgekeerd.
Dus als je het paard naar hun doet, dan krijg je 9000 euro terug. Hun verkopen het paard dan aan de slacht en krijgen de slachtprijs ervoor terug.
Als jij je paard van hun wil kopen, dan betaal je meestal (in geval van volledige afkeuring, dus het paard moet dood) de prijs die hun vangen voor het slachten. Dus zeg dat de slachtprijs 1000 euro is, dan krijg je dus 9000 euro van de verzekering en betaal je dus 1000 terug omdat je het paard wilt houden.

Ben je daadwerkelijk beter uit als er wat gebeurt? Dat is verschillend. Ik kan maar 1 paard onderhouden en kopen. Als Treasure nu iets overkomt en ik zou niet verzekerd zijn, dan moet ik eerst weer maanden sparen om een nieuw paard te kopen. Nu heb ik haar verzekerd en krijg ik in ieder geval geld terug. Ja, tuurlijk betaal ik er ook geld voor, verzekeringsgeld. Als je goed kan sparen dan kan je ook geen verzekering nemen en iedere maand geld in een potje doen voor dierenartskosten en voor aanschaf van een nieuw paard.

Stel dat je een paard koopt van 10.000 euro, het paard loopt op het land, valt, breekt een been en je kan het laten afmaken, stel dat dit binnen 1 maand gebeurt... de meeste mensen kunnen dan niet nogmaals 10.000 euro uitgeven aan een nieuw paard.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:39

Goeie uitleg van Kleintje. Ik heb mijn paard ook verzekerd, niet alleen tegen dood maar ook tegen arbeidsongeschiktheid. Dus als ze blijvend kreupel raakt krijg ik ook een uitkering. Ik heb haar verzekerd omdat ik niet het geld heb liggen om gelijk een nieuw paard te kopen. Je kunt paarden ook verzekeren tegen DA kosten maar dat vond ik te duur worden. Ik ben wel verzekerd tegen (geslaagde) koliekoperaties.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:14

Terugkopen kun je doen als je bang bent dat je paard toch doorverkocht wordt... Ik denk dat dat tegenwoordig niet meer zo veel gebeurt, maar een aantal jaren geleden zeker wel. Vooral bij gebreken die niet altijd te zien zijn of die niet ernstig genoeg zijn voor de slacht, zoals hoefkatrol.
Ik heb mijn paard verzekerd bij Interpolis, ik zou je aanraden om toch eens rond te kijken bij verschillende paardenverzekeringen, je kunt ze vinden via google.nl!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 23:17

Dus stel dat ik mn paard koop voor 3000 euro', dan verzeker ik hem voor 3000 euro en als hij na een maand al afgeschreven word krijg ik zeg maar 2500 terug van de verzekering?
Of snap ik het nu nog niet Schijnheilig

Oh ja, en stel nou dat ik hem nietnaar de slacht wil doen maar wil laten inslapen, dan moeti k hem dus terugkopen?

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:23

Tja, het verschilt ook per verzekering. Jij bent in ieder geval de eigenaar, dus jij bepaalt wat er met je paard gebeurt! Ik ben toen gewoon gaan bellen naar verzekeringen die niet zo duur waren en die mij aanspraken, dan kun je dit soort vragen ook voorleggen en zij zullen je beter kunnen vertellen hoe of wat...
Ik heb het idee dat je dan gewoon 3000 euro terug krijgt, tenzij jij je paard wil terugkopen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:38

#Ymke# schreef:
Dus stel dat ik mn paard koop voor 3000 euro', dan verzeker ik hem voor 3000 euro en als hij na een maand al afgeschreven word krijg ik zeg maar 2500 terug van de verzekering?
Of snap ik het nu nog niet Schijnheilig

Oh ja, en stel nou dat ik hem nietnaar de slacht wil doen maar wil laten inslapen, dan moeti k hem dus terugkopen?

Mijn eerste paard is ingeslapen en niet geslacht.
Medicijnen tegen de pijn zijn tot op het laatst gevoerd en daardoor was ze niet geschikt voor de consumptie.
Het kost een verzekering dan meer geld als ze het paard nog 10 dagen laten staan en het dan naar de slacht brengen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:43

Met terugkopen bepaal jij wat er met je paard gebeurt. Het komt helaas nog voor dat paarden naar Belgiƫ of een ander land gebracht worden voor de slacht omdat het daar meer opbrengt. Ik zou zelf niet willen dat mijn paard dat in het eindstadium van zijn leven meemaakt en zou er dan sowieso voor kiezen hem terug te kopen en dan als het niet anders kan of in te laten slapen of zelf naar een slager dichtbij te (laten) brengen. In Dordrecht krijgt je paard een kogeltje terwijl hij aan het grazen is en merkt er zo nagenoeg niets van. Dit vind ik zelf een goede oplossing (Voor zover zoiets goed kan zijn). Maar je kan natuurlijk overleggen met je verzekering waar je paard dan heen gebracht wordt en of je hem evt. zelf weg mag brengen.

Bedrag verzekeren: als je weet dat je 85 of 90% terugkrijgt, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om je paard voor een wat hogere waarde te verzekeren. Zou sowieso goed kijken waar je je paard verzekert. Volgens mij is het bijv. bij Fairmount zou dat je de eerste maand pech hebt als er dan wat gebeurt. Ook als is je paardje goedgekeurd.