[JV] Verkeerde been lichtrijden v.hand veranderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

[JV] Verkeerde been lichtrijden v.hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:43

Gisteren had ik wedstrijd, onderling. Ik moest de F10 rijden van de FNRS proeven. In deze proef moet doorgezeten worden, behalve bij de middendraf en tijdens het hals strekken.

Toen ik m'n protecol terug kreeg was het eerste wat me opviel, dat er bij M-X-K van hand veranderen in middendraf, daarbij lichtrijden de opmerking stond: verkeerde been.
Ik heb nooit geweten dat je op het verkeerde been kon lichtrijden wanneer je alleen op de diagonaal moet lichtrijden.
Heb dus aan de jury gevraagd hoe dat zat, en zij vertelde mij dat je moet gaan lichtrijden op het buitenbeen van de hand waar je vandaan komt...
Daar had ik echt geen flauw idee van! Weer wat bijgeleerd dus Lachen

Maar nu mijn vraagje... Dit was wel de eerste keer dat ik hier een opmerking over kreeg, en ik heb er verder dus nooit eerder opgelet.
Wordt er door jury's gewoon weinig op gelet? Het lijkt me namelijk sterk dat ik het hiervoor altijd toevallig goed heb gedaan Schijnheilig

Dus jury's... Letten jullie hier op? Of wordt het vaak door de vingers gezien?


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:45

Bij de KNHS is het op de middellijn veranderen van lichtrijden toch Verward Ik haal altijd alles door elkaar. Maar wat vreemd dat je op de diagonaal moet lichtrijden Verward

En idd volgens mij wordt het wel eens vaker door de vingers gezien, of het wordt helemaal niet gezien.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:57

Als ik van hand verander doe ik dat (als ik via de diagonaal rij) aan het einde, vlak voordat ik op de hoefslag kom.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:08

Emeraldo schreef:
Als ik van hand verander doe ik dat (als ik via de diagonaal rij) aan het einde, vlak voordat ik op de hoefslag kom.


Ik hoorde laatst dus dat het op het midden moet, zodat de jury goed kan zien dat je daadwerkelijk doorzit. Ik weet het nu ook niet meer Verward Er is bij mij nog nooit wat van gezegd!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:25

Je hoort als je van hand veranderd pas aan het eind van de diagonaal van been te verwisselen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:32


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 19:36

Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest Clown

Ik heb het dus niet over het van been verwisselen.
Ik moest M-X-K van hand veranderen in middendraf, daarbij lichtrijden . Ik kwam dus van de rechterhand (doorzittend), moest van hand veranderen, middendraf en lichtrijden. Bij K weer in arbeidsdraf en doorzitten.

Dus alleen op de diagonaal moest ik lichtrijden. Maar schijnbaar had ik dan dus op het linkerbeen licht moeten rijden omdat ik van de rechterhand kwam, en dan zou het linkerbeen het buitenbeen zijn...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:43

ja klopt. Je ging rechtsom, dus had je op het linkerbeen moeten lichtrijden (de hele diagonaal).

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:05

Ik doe het ook altijd fout, in de L2 heb je dat ook, maar ik kom altijd op t linkerbeen licht te rijden, en als ik middendraf moet doen vanaf de rechterhand, dan ga ik niet eerst doorzitten, kwil me op mn middendraf controleren.Tot nu toe nog nooit een opmerking over gehad.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:22

daantjuh schreef:
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest Clown

Ik heb het dus niet over het van been verwisselen.
Ik moest M-X-K van hand veranderen in middendraf, daarbij lichtrijden . Ik kwam dus van de rechterhand (doorzittend), moest van hand veranderen, middendraf en lichtrijden. Bij K weer in arbeidsdraf en doorzitten.

Dus alleen op de diagonaal moest ik lichtrijden. Maar schijnbaar had ik dan dus op het linkerbeen licht moeten rijden omdat ik van de rechterhand kwam, en dan zou het linkerbeen het buitenbeen zijn...

Als je rechtsom reed en dus via de diagonaal van hand ging veranderen had je inderdaad op het linkerbeen moeten lichtrijden. Dat is namelijk rechtsom je buitenbeen. Normaal als je lichtrijdt wissel je dus zoals ik eerder al zei net voor het einde van de diagonaal, dat je van doorzitten naar lichtrijden gaat maakt het eigenlijk niet anders, gewoon dus lichtrijden op het buitenbeen en eventueel aan het eind weer wisselen van been of weer gaan doorzitten, net wat er gevraagd wordt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131843
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:36

Het klopt inderdaad dat je op deze manier dient licht te rijden.
Tsja, het schijnt een regel te zijn, maar persoonlijk ken ik geen jury die er op let.
Als het om het wisselen van been ging tijdens het van handveranderen dan is het een ander geval, dan kom je echt verkeerd uit als je niet op het einde van de diagonaal wisselt; zou terecht zijn als er commentaar op gegeven werd.
Maar in dit geval is het in mijn ogen eigenlijk niet van belang op welk been je lichtrijdt, je paard is tenslotte al recht gesteld en aan het einde van de diagonaal moet je weer doorzitten.
Ik mis het nut dus Knipoog

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:15

Oscar schreef:
Het klopt inderdaad dat je op deze manier dient licht te rijden.
Tsja, het schijnt een regel te zijn, maar persoonlijk ken ik geen jury die er op let.
Als het om het wisselen van been ging tijdens het van handveranderen dan is het een ander geval, dan kom je echt verkeerd uit als je niet op het einde van de diagonaal wisselt; zou terecht zijn als er commentaar op gegeven werd.
Maar in dit geval is het in mijn ogen eigenlijk niet van belang op welk been je lichtrijdt, je paard is tenslotte al recht gesteld en aan het einde van de diagonaal moet je weer doorzitten.
Ik mis het nut dus Knipoog

Ik zou niet weten waarom het als je al lichtrijdt wel nut heeft om op het goede been licht te rijden en als je vanuit doorzitten gaat lichtrijden het ineens geen nut meer heeft?


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131843
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:23

Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt, Sannie.

Ik bedoel het volgende:
In de situatie zoals Daantjuh het beschrijft, heeft het imo. geen nut.
Je rijdt immers op de hoefslag (doorzitten), rijdt de diagonaal op (lichtrijden) waarbij het paard al recht gesteld is.
Aan het einde van de diagonaal (dus nog steeds recht gesteld) maak je de overgang naar arbeidsdraf en doorzitten.
Omdat een diagonaal geen hoeken heeft, is het in mijn ogen niet van belang op welk been je lichtrijdt.
Er is een regeltje voor, maar ik zie het nut niet.

In de andere situatie is het alsvolgt:
Je rijdt op de hoefslag (lichtrijden), verandert van hand (nog steeds lichtrijden) en aan het einde van de diagonaal ga je verder met lichtrijden.
Je komt dan automatisch op de andere hand, dus moet je van been wisselen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:31

Nee, ik begreep je idd verkeerd. Vond het al zo raar dat je dat zei, maar goed.... wordt bedtijd denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:43

Het klopt dat je moet lichtrijden op het buitenbeen van de hand waar je vandaan komt, dat heb ik ook al eens op mijn protocol gehad, verkeerde been bij het van hand veranderen in de L2. Toen ben ik het ook gaan vragen aan de jury en die vertelde me precies hetzelfde als jou. Tot dan toe had ik er nog nooit van gehoord, ik denk dat er niet heel erg veel juryleden zijn die daar op letten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:00

En om dit probleem te voorkomen heb ik net geleerd dat je een stukje voor het van hand veranderen al kan gaan lichtrijden. Dus in dit geval als je voorbij de C bent ga je lichtrijden (op het goede been!), je rijdt de wending, stelt je paard recht en verandert van hand in middendraf. Dan moet je wel op het goede been zitten, want dat voel je ook wel in die eerste wending. Je hebt ook genoeg tijd om dan nog te corrigeren, zonder dat het je middendraf verstoord.
Hetzelfde doen wij met halsstrekken, van tevoren lager instellen en lichtrijden, de wending rijden en zo kan je de hele diagonaal het halsstrekken tonen. Niet pas beginnen als je op de diagonaal zit. Het werkt echt! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:18

Helemaal mee eens Ragne OK dan!

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:32

Maar krijg je dan geen puntenvermindering, als je bijvoorbeeld bij C gaat lichtrijden, terwijl je bij M pas van hand gaat veranderen, en dus pas bij M zou moeten gaan lichtrijden?
Ik zie het nut wel, maar vraag me af of dat wel mag...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:20

Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Mijn instructrice is zelf jury en doet het ook. En het is maar een klein stukje, van de C naar de M Knipoog

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 17:44

Zo te zien wordt er door jury's dus niet erg streng opgelet.
Zal er voortaan dus rekening mee houden Lachen Ben alleen bang dat het dan ten koste gaat van m'n middendraf of het halsstrekken. De tip van Ragne kan daar dan natuurlijk wel bij helpen, maar dan loop je misschien weer de kans dat je puntenaftrek krijgt omdat je eerder gaat lichtrijden...

Achja, ik ga er gewoon eens op oefenen thuis, eens kijken hoe ik het het beste op kan lossen Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:47

Ik ga meestal lichtrijden in het 'diepst'' vd hoek.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:13

Je mag inderdaad al in de hoek voor de letter beginnen met lichtrijden. Dus b.v. tussen de C en M als je bij M van hand moet veranderen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers