Monty Roberts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 00:33

Wat winden jullie van Monty Roberts? Wie gaat met paarden om op zijn manier. Ik heb er heel goede resultaten mee behaald dus ik ben benieuwd hoe het bij jullie werkt?


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 02:07

Ik vind Monty Roberts erg leerzaam en goed. Ik heb zijn boeken gelezen, maar niet echt geprobeerd een join-up te krijgen met mijn paard.
Wel ben ik veel meer en beter naar het gedrag van paarden gaan kijken en ik probeer het 'equus' te begrijpen, wat me toch aardig goed afgaat.
Verder heb ik wel mensen gezien die dit in de praktijk toepasten en het werkte goed.
Ik ben dus een voorstander van deze methode.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 03:10

Ik heb er ook wel resultaat mee behaald en ik vindt hem goed met paarden.
Ik gebruik echter meerdre methodes van verschillende N.H masters.
Zo heb ik mijn eigen stijl ontwikkeld en dat bevalt mij en de paarden prima *LOL* .
Groetjes Smousje Knipoog .

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 04:25

ik vind het een positieve benadering van paarden.
Werk zelf niet zo zeer met een join up, maar gebruik het wel in de alledaagse omgang met paarden.

Net wat westernfreak zegt: proberen Equus te begrijpen en waar mogelijk adequaat reageren!

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:33

ik heb het ook geprobeert maar ik moet toegeven dat Parelli beter gaat voor mijn paard, het is wel ongeveer een beetje het zelfde,, ik had de video gekocht om het paard in de trailer te doen met het bij passende halster nou vergeet het maar zo makelijk als het hem lukt wil het echt niet,, maar met parelli ging het steen goed kan haar nu met hand signale inladen zonder probleem wie had dat ooit gedacht,,ik niet!
maar ik ben wel een voorstander om het Natural te houden Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:55

Ik ben erg pro Monty Roberts. Haha! Mijn paardje was namelijk erg bang voor de trailer en een leerling van Kelly Marks (Kelly is weer gevorderd leerling van Monty) heeft me geholpen middels de methodes van Monty en het gaat werkelijk super! In januari heb ik haar zonder problemen kunnen verhuizen naar haar nieuwe stal en ze laadt steeds makkelijker en relaxeder! Op een join-up reageert ze werkelijk volgens het boekje dus voor mijn meis vind ik de methodes van Monty Roberts ideaal, ik heb dus niks dan positieve dingen er over te zeggen!!! Party!!

Bokkie
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:17

Ik vind ´t echt heel goed, ik heb er al veel mee berijkt, als je dit erg leuk vind kun je ook kijken of je iets kunt vinden over Linda Tellington-Jones, die doet ook aan zoiets, T-team, dat is ook heel cool!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:20

ik heb zijn boek gelezen en ik vond het een mooi boek en ik vind het goed hoe hij met paarden omgaat Koe Lachen

SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 14:55

Leuke reacties. Ik heb Monty live aan t werk gezien op de Equitana. Het was fascinerend en ik heb er ook heel veel van geleerd. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik het toen niet allemaal kon opnemen maar zolang kan de bat van mijn videocam niet mee. Ik heb Monty eerst bezig gezien met een jonge hengst die weinig aandacht of respect voor de mensen had,het ging prima. Daarna kwam er een arabiertje dat heel hard bokte en eigenlijk een beetje verpest was wat dat betreft. Monty bereikte eerst een join-up en legde er dan een zodel op en ging weer verder met zijn werk totdat het paardje stopte met bokken en weer tot een join-up kwam. Dan zette hij er een pop op, vastgebonden aan t zadel zodanig dat het er niet af kon vallen en liet het paardje weer lopen. Jongens wat kon dat ding bokken. Monty deed hem een bok-stop aan, een touwtje dat belette dat het paard zijn hoofd tussen zijn benen kon steken en uit zijn rug kon bokken. Eens hij gekalmeerd was ging Monty's leerling erop en dat ging prima,hij kon dat paardje rondrijden zonder een enkele bok. Als laatste kwam er een fjord binnen dat heel moeilijk te laden was op een van. Monty bereikte eerst een join-up en ging dan de van op en af. Na een paar keer deed hij het zelfs zonder halster. De eigenaresse van dat fjordje stond te janken van blijdschap en toen Monty zei dat ze het ook zelf moest proberen en het lukte evengoed kon haar geluk echt niet op. Ik had ook al verschillende videos met hem gezien maar in t echt was het toch veel specialer, alles gebeurde voor mijn ogen en er waren echt geen stukken weggelaten, het was echt. Ik zou er nog lang over kunnen schrijven maar ik heb nog een paar stallen om uit te mesten en wat paarden om te rijden dus ik stop met bokken en ga naar mijn beestjes. Salut Siri

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:36

Ik heb me zelf niet zo verdiept in zijn werk (wel een paar boeken gelezen, maar nooit echt aan het werk gezien, ik ga meer voor Emiel Voest), er zijn toch wel negatieve geluiden over hem te horen. Dat antiboktouwtje wat gebruikt werd voor die Arabier is een dun touwtje wat over het tandvlees van het paard gaat. Ja, dan laat hij het wel uit zijn hoofd om te bokken, maar ik vind het niet echt paardvriendelijk. De gemiddelde hulpteugel is een stuk vriendelijker.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:57

Hoi Siri,

ik heb Monty ook aan het werk gezien op de Equitana. Een paar maanden daarvoor had ik Kelly Marks, één van zijn leerlingen, aan het werk gezien en daardoor was Monty's demonstratie eigenlijk niet zo indrukwekkend meer.
Wat me opviel was dat er constant gezegd werd dat ze een non-profit organisatie waren, terwijl ze eigenlijk van alles liepen te verkopen, een longeerlijn en het halster.

We waren er op de dag dat je ook die demonstratie had van de leerlingen van Pat Parelli. Eigenlijk vond ik dat nog veel indrukwekkender.
Toen wij terug gingen naar de auto, kwamen we die mensen ook tegen met hun paarden. Midden in de verkeersdrukte hadden ze hun paarden gewoon aan een slap touwtje bij hen lopen en die beesten deden alles wat ze vroegen!

Heb je hen ook aan het werk gezien?

Groetjes,
Saskia & Bo Lovers

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:51

Ik ben erg voor Monty Roberts! Ik heb al enkele documentaires gezien en ook enkele boeken gelezen. Maar om het zelf toe te passen is niet zo simpel vind ik. Alleen met de uitleg in het boek kom ik er niet. Ik denk dat je veel meer zou leren als je bij hem een les ofzo volgde (wat dus al niet kan).

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:27

ik vind het een heel mooi boek om te lezen

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:31

hij is zo stoer, ik ben nu zijn tweede boek aan het lezen. ik gebruik zijn theorie wel een beetje, maar ik rij op een manege dus gaat het wat minder makkelijk.

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:12

Ik ben ook erg pro-Monty Roberts. Ik gebruik zijn techniek ook wel bij het vrij longeren (ipv een koord naar je paard te gooien, gewoon een zweep). Bij mijn merrie werkt dit echt heel goed en begint ze al vrij snel met haar hoofd tegen de grond te lopen en te likken en te kauwen. Lachen
Ik ga ook nog pony's op een fokkerij verzorgen en in de wei kan je inderdaad een hele hoop 'equus' leren, dat Monty Roberts ook in zijn boeken beschrijft.

gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:05

Starfish,

Kelly Marks is een leerling van Monty Roberts. Volgens mij kun je bij haar wel cursussen volgen. Een kennis van mij heeft dat in ieder geval gedaan.

Kijk voor meer informatie op http://www.montyroberts.co.uk/

Groetjes,
Saskia & Bo Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:28

Ik vind de methode van Roberts beter dan bv die van Voest, omdat ik niet in dat geklooi met een touwtje achter z'n hol aan geloof. Ik pik gewoon van al die goeroes eruit waar ik wat aan heb. Maar wat ik met mijn paardje doe, lijkt het meest op de join-up van Roberts, en daarna ga ik graag verder met de games van Parelli.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 23:43

Ik heb er erg lang over zitten twijfelen of ik op dit topic zou reageren of niet. Het commentaar hieronder is een wat negatievere kijk op een blijkbaar door iedereen zo zeer gewaardeerde man.

Ik ben het ermee eens dat de methode die Monty Roberts zo populair heeft gemaakt wel degelijk werkt, want ik heb het zelf ervaren, en pas bepaalde dingen ook op mijn eigen paard toe.

Waar ik het niet mee eens ben is dat iedereen dit de Monty Roberts methode noemt, en maar klakkeloos gelooft dat Monty Roberts deze methode zelf heeft verzonnen. Deze lucratieve en door hem heel goed gepromote methode bestaat al heel lang, en wordt door verschillende NH mensen in hun manier van omgaan met paarden gebruikt. John Lyons, Mark Rashid, Pat Parelli en noem ze maar op. Je kunt niet zomaar zegen dat ze deze methode van Monty hebben gestolen. Het enige wat Monty Roberts anders heeft gedaan is de marketing ervan. Hij heeft daarbij ook het geluk gehad in de gunst van de koningin van Engeland te komen staan, wat hem een hele grote duw in de goede richting heeft gegeven.

Ik heb zelf het boek van Monty Roberts gelezen, waarin hij zijn levensverhaal schrijft. De haren rijzen je te berge als je leest wat deze man beweert in zijn leven allemaal te hebben meegemaakt. Je legt het boek weg en je bent verbaasd dat er na zo'n erge jeugd en mishandeling door zijn vader toch nog een zachtzinnig en emotioneel man staat die hart heeft voor de dieren en 48 pleegkinderen heeft gehad. En je bent dankbaar voor de methode die hij de mensheid heeft nagelaten wat betreft het behandelen en inrijden van paarden.

Hoe komt het dan dat er zoveel andere stemmen opkwamen na het verschijnen van zijn boek: de man die naar de paarden luistert? Hoe komt het dat Familieleden van Monty Roberts na het verschijnen van Monty's boek een nieuw boek hebben uitgegeven met het levensverhaal van Monty's vader, waarin ze een zachtzinnige man beschreven die een gewaardeerd paardeman was en niet de boeman die Monty Roberts in zijn boek beschreef? Een politieagent die geen zwarte man vermoord heeft? Monty's moeder die geen alles goedvindende vrouw was die het tegen haar man niet durfde op te nemen? Het beeld verandert kompleet!

Mensen die Monty Roberts beter kennen kunnen tegenstrijdigheden in het boek aanwijzen. De periode waarin hij beweert mustangs te hebben verzamelt voor de rodeo was hij 12 of 13 jaar, en is hij zijn woonplaats niet uitgeweest. Hij beweert in de eerste uitgave van zijn boek samen samen met zijn broer op stap te zijn geweest, maar in de daarop volgende uitgaven veranderd deze naam in die van een vriend. Deze vriend is overleden, dus niemand kan deze man persoonlijk vragen of dit zo is geweest. De tegenstijdigheden in dit boek liegen er niet om. Het zou te ver gaan om ze hier allemaal op te noemen, maar ik zal straks een link posten waar iedereen het zelf even kan nalezen.

Een ander punt wat weer zeer duidelijk maakt dat het Monty Roberts vooral om het geld te doen is dat de succesvolle marketing van zijn methode binnenbrengt is het "temmen" van de mustang Shy Boy. Hij beweert dat hij Shy Boy binnen twee dagen had getemd. De hele film die gemaakt is van de achtervolging van de mustang en het aansluitende inrijden van Shy boy is van alle kanten getruukt, dat hebben medewerkers van Monty toegegeven. Mensen die deze film hebben gezien weten dat Monty bijna 24 uur in het zadel achter deze mustang aan heeft gezeten, omdat - zo beweert Monty in zijn boek - de mustang schrok van de helicopter die meevloog om opnamens te maken. Het tegendeel bleek minder waar, de mustang wilde niets met hem te maken hebben. Dat de mustang op een gegeven moment toch toeliet dat Monty dichterbij kwam, komt omdat hij helemaal was uitgeput. Volgende scene (op wat men beweert de volgende dag, in werkelijk heid enige dagen later) - het inrijden : paard is zeer vermagerd, dikke plekken op de pijpen van de voorbenen van de kluisters die ze op een gegeven moment hebben aangebracht. Met succes zadel erop, een ruiter erop gekregen, stukje galop naar huis: einde film. Maar is dit ook einde verhaal?
Wat er niet bij verteld wordt is dit vervolg: Shy Boy, waarvan Monty nog steeds beweert dat hij er een bijzondere band mee heeft (zie boek "Shy Boy"), staat in een paddock om Flag is up farms. Hij is na de uitzending niet verkocht en er wordt verder niets mee gedaan. Niet omdat Monty er nou zo een bijzondere band mee heeft, maar omdat hij onhandelbaar en levensgevaarlijk is. Niemand mag en kan erbij, de paddock is zeer vies, de hoeven zijn veel te lang, maar de smid kan er niet bij, en bezoekers mogen hem officieel niet eens zien. Een fantastisch resultaat van een successvolle methode - niet dus. Maar dat zou schadelijk zijn voor het imago van Monty Roberts, en al helemaal geen reclame voor zijn methode, dus niemand mag dat weten.

Flag is up farms is ook een officiele handels- en trainingsstal. Mensen die er hun paarden hebben gestald schijnen de paarden zwaar ziek, steriel gemaakt d.m.v. spuiten, of soms zelfs gecastreerd terug te krijgen. Een bovengemiddeld percentage paarden overlijdt, er zijn zelfs paarden die zomaar verdwijnen. Mensen die Monty Roberts aansprakelijk stellen en een rechtszaak tegen hem aanspannen worden op snelwegen in Californie van de weg af gereden, of hun autobanden worden aan flarden geschoten. Er wordt heel duidelijk gemaakt dat het heel gevaarlijk is om Monty Roberts als vijand te hebben. Waarom? Vanwege het lieve geld.

Natuurlijk is er altijd haat en nijd als er iemand erg veel success heeft met wat hij doet. Maar waar vuur is, is ook rook. Zou het niet kunnen zijn dat Monty Roberts in een wereld van zichzelf leeft en daar de waarheid op aanpast (lees "zijn waarheid"?)

Er wordt in Amerika nu zelfs gesproken over het feit dat de opvoedingsmethodes van de join-up op Amerikaanse scholen zal worden toegepast. Monty is een gevraagde persoonlijkheid. Welja, pas paardepsychologie maar toe op kinderen. Stuur ze maar weg als ze niet "sporen", en haal ze maar weer binnen als ze erom vragen. Jarenlange opleiding die kinderpsychologen hebben moeten volgen voordat ze ook maar in de buurt van kinderen mogen komen is gewoon voor niets: oefen even op wat paarden, en je kunt aan de slag.

Voor iedereen die ook de andere kant van het verhaal wil horen hieronder de link. Ik geef toe dat ook bij deze kant van het verhaal de nodige kanttekeningen geplaatst moeten worden. maar het is in ieder geval een andere kijk op de "Fantastische Monty Roberts"

http://www.citizensforjustice.org/monty/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 00:51

Hoi Cassidy; Ontzettend bedankt voor je link. Ik heb al meerdere verhalen gehoord die meer richting het negatieve wijzen en ook over rechtszaken die tegen hem zijn aangespannen wegens 'verkeerd behandelde' paarden. In de Bit stond dacht ik lang geleden eens een geval van een man die op een clinic levensgevaarlijk gewond geraakt was waarop Monty niet direct te hulp schoot maar meteen zijn advocaat inschakelde. Natuurlijk klinkt dit erg negatief en ongeloofwaardig maar als je meerdere verhalen in deze trant hoort begin je te twijfelen.

Ik heb de methode nooit gebruikt omdat ik (in mijn ogen) op een paardvriendelijkere manier evenveel kan bereiken met andere methodes. Wel heb ik zijn boeken gelezen en zelfs in 'de man die naar paarden luistert' zie je een aantal niet helemaal zuivere zaken vermeld worden ondanks de censuur die Monty op zijn leven heeft toegepast. Een voorbeeld is de Engels Volbloedhengst die 'zelfs' door Roberts niet te temmen is en bovendien in deze periode een been breekt. Gelukkig heeft hij een prachtige oplossing; het paard mag voor de rest van zijn leven in eenzame afzondering in een stal staan waar hij niet al te veel last heeft van zijn been en toch nog geld op kan leveren door merries te dekken zonder mensen risico te laten lopen. Op dit punt kan ik niets paardvriendelijks meer ontdekken en als je werkelijk Equus verstaat zou je doof moeten worden van alle negatieve signalen die zo'n paard uitschreeuwt.

Ik geloof dat ik een van de weinige mensen ben die niet overtuigd zijn door de methode Roberts (aiai, mijn autobanden... Haha! ) maar dat risico wil ik wel lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:31

Ik heb niets tegen de methode die Monty Roberts gebruikt, omdat dit een methode is die al eeuwenoud is, en omdat deze methode werkt. Het probleem bij Roberts is dat hij absoluut de tijd niet neemt om op het paard in te gaan, het moet allemaal snel bij hem. Hij gaat er alleen maar prat op dat hij met een half uur voor het eerst de ruiter erop heeft zitten, op een paard dat hij voor die tijd helemaal niet heeft gezien! Neem de tijd ervoor. Poetsen knuffelen, het paard laten wennen. Voorzichtig een zadeltje erop, aan het gewicht laten wennen. Dan pas de ruiter. Natuurlijk heeft ook Roberts het erover dat je naar het paard moet luisteren en desnoods wat langer met hem moet bezig moet zijn. Maar ik zie het hem nooit doen.

Bij hem wordt het paard lukraak nietsvermoedend in een round pen gezet, krijgt dan een gigantische psychologische dreun door weggestuurd te worden - ook als het paard zich vertrouwensvol naar hem toekeert. Hij werkt een standaard programma af en kijkt niet individueel naar het paard.

Het hele fenomeen van round pennen komt bij verschillende paardentrainers voor. Hoofd laag, "licking and chewing" zijn signalen waar menig NH-trainer op let.

Deze methode gebruikt natuurlijke paardentaal, maar om er success mee te kunnen boeken moet je wel een paard hebben die deze taal kan begrijpen. De hengst die Monty Roberts in zijn boek beschrijft miste de strenge basisopvoeding die iedere hengst nodig heeft. Had een kompleet gebrek aan respect voor een meerdere, of hij begreep deze taal niet, doordat hij nog nooit met andere paarden was omgegaan. Om dan maar meteen te bestempelen dat deze methode daarom helemaal niet werkt vind ik dan ook weer wat voorbarig. Toegegeven, het werkt niet bij ieder paard. Shy Boy is daar een van.

Waar ik iets op tegen heb is dat mensen Monty Roberts als de ontdekker van dit systeem bestempelen. De taal Equus, en het fenomeen Join-Up zijn Trademarks van hem voor iets wat al eeuwen oud is. Dat deze man op een voetstuk wordt geplaatst en absoluut geen kritiek kan velen. Dat het boek dat hij heeft geschreven om het allemaal aannemelijk te maken dat hij deze methode heefgt ontdekt vol zit met leugens. Stel dat het waar is dat Monty's vader deze methode ook al heeft toegepast? "Ja, deze manier van omgang met paarden heb ik van mijn vader geleerd en hoop dit nu uit te dragen over de hele wereled" zou minder leuk klinken dan: "Mijn vader had hier absoluut geen begrip voor en heeft me met een ketting het ziekenhuis ingeslagen dat hij erachter kwam. Maar ik blijf deze methode verder uitdragen."

Het vreselijke commerciele van het hele gebeuren rondom die man. Een showtje hier, videootje daar, je kunt absoluut niet zonder dat speciale Dually Halster (vreselijk halster trouwens) , en het nieuwste boek is ook geweldig. FDat het boek op leugens is gebaseerd wordt er maar niet bijgezet.

En Monty is de enige niet die zich daar schuldig maakt aan overcommercieel gedrag.
Pat Parelli anyone? Emiel Voest?

Je had het in jouw vorige berichtje over andere paardvriendlijke methodes. Ik ben nu eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig geworden welke paardvriendelijke methodes jij op je paard(en) toepast.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:13

Cassidy:
lk denk dat je gelijk hebt vwb de marketing die hij goed heeft aangepakt, en om heel eerlijk te zijn: de persoon Monty Roberts boeit mij voor geen meter. Het gaat mij om een handvat dat hij de mensen aanrijkt en ik heb het idee dat hij daarmee iedereen een dstap in de goed e richting heeft geholpen. Want er zijn er inmiddels een heleboel (van die paardenfluisteraars), maar het is pas echt op gang gekomen daar MR (in ieder geval hier in Nederland).

Maar hoeje het ook went of keert: hij is bovenal een goede (en waarcshijnlijk keiharde) zakenman!

Tja en al die verhalen binnen die familie: ik meen het echt: het interesseert me geen ene donder. Al beduveld die de hele kluit, ik vind wat ik van hem heb gelezen over de paarden nog steeds heel interessant. Ik doe geen join up, omdat ik het iets te "agressief" vind tegenover mijn paarden, die het namelijk niet verdienen om "weggestuurd" te worden. Ik heb in het verleden door de eigenaresse van mijn verzorgponies gewoon geleerd om geduld te hebben, goed naar de paarden te kijken en mijn gedrag daarop af te stemmen. Verder heb ik geen goeroes nodig, mijn eigen verstand helpt me ver genoeg denk ik.....

Maar wat jij schrijft over die mensen die van de weg worden gereden en paarden die verdwijnen etc, dat is wel echt heel erg, daar moeten ook stappen tegen genoemen worden denk ik!

ach, wat wil ik eigenlijkook zeggen: geen idee!
misschien wel gewoon dat niemand perfect is! Want ook over bv PP heb ik minder leuke dingen gehoord.
naja, laat ook verder maar!

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:56

Citaat:
Op 2001-11-18 22:43, schreef Cassidy:
Ik heb er erg lang over zitten twijfelen of ik op dit topic zou reageren of niet. Het commentaar hieronder is een wat negatievere kijk op een blijkbaar door iedereen zo zeer gewaardeerde man.

Ik ben het ermee eens dat de methode die Monty Roberts zo populair heeft gemaakt wel degelijk werkt, want ik heb het zelf ervaren, en pas bepaalde dingen ook op mijn eigen paard toe.

Waar ik het niet mee eens ben is dat iedereen dit de Monty Roberts methode noemt, en maar klakkeloos gelooft dat Monty Roberts deze methode zelf heeft verzonnen. Deze lucratieve en door hem heel goed gepromote methode bestaat al heel lang, en wordt door verschillende NH mensen in hun manier van omgaan met paarden gebruikt. John Lyons, Mark Rashid, Pat Parelli en noem ze maar op. Je kunt niet zomaar zegen dat ze deze methode van Monty hebben gestolen. Het enige wat Monty Roberts anders heeft gedaan is de marketing ervan. Hij heeft daarbij ook het geluk gehad in de gunst van de koningin van Engeland te komen staan, wat hem een hele grote duw in de goede richting heeft gegeven.

Ik heb zelf het boek van Monty Roberts gelezen, waarin hij zijn levensverhaal schrijft. De haren rijzen je te berge als je leest wat deze man beweert in zijn leven allemaal te hebben meegemaakt. Je legt het boek weg en je bent verbaasd dat er na zo'n erge jeugd en mishandeling door zijn vader toch nog een zachtzinnig en emotioneel man staat die hart heeft voor de dieren en 48 pleegkinderen heeft gehad. En je bent dankbaar voor de methode die hij de mensheid heeft nagelaten wat betreft het behandelen en inrijden van paarden.

Hoe komt het dan dat er zoveel andere stemmen opkwamen na het verschijnen van zijn boek: de man die naar de paarden luistert? Hoe komt het dat Familieleden van Monty Roberts na het verschijnen van Monty's boek een nieuw boek hebben uitgegeven met het levensverhaal van Monty's vader, waarin ze een zachtzinnige man beschreven die een gewaardeerd paardeman was en niet de boeman die Monty Roberts in zijn boek beschreef? Een politieagent die geen zwarte man vermoord heeft? Monty's moeder die geen alles goedvindende vrouw was die het tegen haar man niet durfde op te nemen? Het beeld verandert kompleet!

Mensen die Monty Roberts beter kennen kunnen tegenstrijdigheden in het boek aanwijzen. De periode waarin hij beweert mustangs te hebben verzamelt voor de rodeo was hij 12 of 13 jaar, en is hij zijn woonplaats niet uitgeweest. Hij beweert in de eerste uitgave van zijn boek samen samen met zijn broer op stap te zijn geweest, maar in de daarop volgende uitgaven veranderd deze naam in die van een vriend. Deze vriend is overleden, dus niemand kan deze man persoonlijk vragen of dit zo is geweest. De tegenstijdigheden in dit boek liegen er niet om. Het zou te ver gaan om ze hier allemaal op te noemen, maar ik zal straks een link posten waar iedereen het zelf even kan nalezen.

Een ander punt wat weer zeer duidelijk maakt dat het Monty Roberts vooral om het geld te doen is dat de succesvolle marketing van zijn methode binnenbrengt is het "temmen" van de mustang Shy Boy. Hij beweert dat hij Shy Boy binnen twee dagen had getemd. De hele film die gemaakt is van de achtervolging van de mustang en het aansluitende inrijden van Shy boy is van alle kanten getruukt, dat hebben medewerkers van Monty toegegeven. Mensen die deze film hebben gezien weten dat Monty bijna 24 uur in het zadel achter deze mustang aan heeft gezeten, omdat - zo beweert Monty in zijn boek - de mustang schrok van de helicopter die meevloog om opnamens te maken. Het tegendeel bleek minder waar, de mustang wilde niets met hem te maken hebben. Dat de mustang op een gegeven moment toch toeliet dat Monty dichterbij kwam, komt omdat hij helemaal was uitgeput. Volgende scene (op wat men beweert de volgende dag, in werkelijk heid enige dagen later) - het inrijden : paard is zeer vermagerd, dikke plekken op de pijpen van de voorbenen van de kluisters die ze op een gegeven moment hebben aangebracht. Met succes zadel erop, een ruiter erop gekregen, stukje galop naar huis: einde film. Maar is dit ook einde verhaal?
Wat er niet bij verteld wordt is dit vervolg: Shy Boy, waarvan Monty nog steeds beweert dat hij er een bijzondere band mee heeft (zie boek "Shy Boy"), staat in een paddock om Flag is up farms. Hij is na de uitzending niet verkocht en er wordt verder niets mee gedaan. Niet omdat Monty er nou zo een bijzondere band mee heeft, maar omdat hij onhandelbaar en levensgevaarlijk is. Niemand mag en kan erbij, de paddock is zeer vies, de hoeven zijn veel te lang, maar de smid kan er niet bij, en bezoekers mogen hem officieel niet eens zien. Een fantastisch resultaat van een successvolle methode - niet dus. Maar dat zou schadelijk zijn voor het imago van Monty Roberts, en al helemaal geen reclame voor zijn methode, dus niemand mag dat weten.

Flag is up farms is ook een officiele handels- en trainingsstal. Mensen die er hun paarden hebben gestald schijnen de paarden zwaar ziek, steriel gemaakt d.m.v. spuiten, of soms zelfs gecastreerd terug te krijgen. Een bovengemiddeld percentage paarden overlijdt, er zijn zelfs paarden die zomaar verdwijnen. Mensen die Monty Roberts aansprakelijk stellen en een rechtszaak tegen hem aanspannen worden op snelwegen in Californie van de weg af gereden, of hun autobanden worden aan flarden geschoten. Er wordt heel duidelijk gemaakt dat het heel gevaarlijk is om Monty Roberts als vijand te hebben. Waarom? Vanwege het lieve geld.

Natuurlijk is er altijd haat en nijd als er iemand erg veel success heeft met wat hij doet. Maar waar vuur is, is ook rook. Zou het niet kunnen zijn dat Monty Roberts in een wereld van zichzelf leeft en daar de waarheid op aanpast (lees "zijn waarheid"?)

Er wordt in Amerika nu zelfs gesproken over het feit dat de opvoedingsmethodes van de join-up op Amerikaanse scholen zal worden toegepast. Monty is een gevraagde persoonlijkheid. Welja, pas paardepsychologie maar toe op kinderen. Stuur ze maar weg als ze niet "sporen", en haal ze maar weer binnen als ze erom vragen. Jarenlange opleiding die kinderpsychologen hebben moeten volgen voordat ze ook maar in de buurt van kinderen mogen komen is gewoon voor niets: oefen even op wat paarden, en je kunt aan de slag.

Voor iedereen die ook de andere kant van het verhaal wil horen hieronder de link. Ik geef toe dat ook bij deze kant van het verhaal de nodige kanttekeningen geplaatst moeten worden. maar het is in ieder geval een andere kijk op de "Fantastische Monty Roberts"

http://www.citizensforjustice.org/monty/






GELOOF JIJ DAT ALLEMAAL WAT ZE OP DIE WEBSITE ZETTEN!!!!!! Boos! DAT KUNNEN LEUGNAARS ZIJN!!! Boos! DAT KUNNEN ZE OOK VAN EMIEL VOEST DOEN!!! Boos! EN DAN GELOOF JIJ HET ZEKER OOK NOG!!! Frusty DENK EERST EENS BETER NA!!! Frusty VOORDTA JE AL DIE ONZIN EROP ZET!!! Boos! MENSEN ZWART MAKEN KUN JIJ WEL!!! Frusty VEEL MENSEN HEBBEN HEM TE WERK GEZIEN EN HEBBEN PLEZIER VAN HUN PAARDEN DIE HIJ BEHANDELD HEEFT. Party!! DUS LAAT DIE ONZIN OP DIE SITE HALVERWEGE!! Boos! JE ZOU HET STUK DAT ALEX RIDER HEEFT GESCHREVEN EENS MOETEN LEZEN, NOG MEER ONZIN!! Boos! DIE ALEX DOET ZELF SLECHTE DINGEN MET PAARDEN!!! Boos! MAAR KRAAM MAAR NOG MEER ONZIN UIT!! Boos!

GROETJES
EEN MONTY ROBERTS FAN. Party!!


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:42

pleasure:
misschien is het handig om gewoon Cassisy aan te spreken ipv haar hele stuk te quoten!
en ik denk dat ze je ook wel had verstaan zonder de hoofdletters!

Maar wat je zegt heb ik me ook wel eens afgevraagd, nl. of het geen leugenaars zijn! maar aan de andere kant: waar 2 kijven hebben 2 schuld meestal, dus die geruchten zullen wel niet uit de lucht komen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:05

Pleasure, al die hoofdletters zijn inderdaad een beetje ruimteverspilling evenals de guote van het hele stuk. Iedereen heeft recht op een eigen menig, waar die ook op gebaseerd is (als ik vind dat de pony's van de buren mishandeld worden omdat iemand zegt dat ze zonder uitrijdeken uitgestapt worden (om een lekker fout voorbeeld te geven Tong uitsteken ) dan is dat mijn goed recht.

Citizens for justice is zich op MR gaan richten nadat er een aantal klachten binnenkwam over zijn werkwijze en het feit dat hij gewoonweg zijn afspraken (waarvoor betaald wordt) niet nakomt. En natuurlijk gaat deze organisatie olv Judge X lekker fel tekeer tegen alles wat ze over Roberts kunnen vinden, positieve stukken zul je er niet tegenkomen!

Dat het hier niet alleen maar om geruchten gaat blijkt echter uit het feit dat er inderdaad vreemde dingen gebeuren met de verschillende drukken van Roberts' boeken en dat meerdere mensen met dezelfde oggetuigeverslagen komen zonder van elkaar gehoord te hebben (zoals meerdere bekentenissen van geergerde eigenaren dat MR in zijn demo's hun al beleerde paarden 'volkomen groen' noemt). En als je klachten over oplichting bekijkt in het licht dat Roberts voor dat soort praktijken zelfs in de gevangenis heeft gezeten (stukje vergeten te schrijven in zijn boek Verward ) lijtk het toch ineens wat realistischer. En stel dat ik vandaag in een opwelling een anti-Voest site begin, dan zal ik nooit veel medestanders krijgen als er niet inderdaad iets mis is gegaan.

Nu weer on-topic; er zijn twee methodes die ik erg intressant en paardvriendelijk vind; in de eerste plaats Klaus Ferdinand Hempfling omdat hij niet uitgaat van agressie maar van signalen met je lichaam om je paard te sturen en clickertraining. Dat zal in deze context wel een vreemde eend in de bijt lijken maar dat is het niet; alles wat de mens met een paard doet is gebaseerd op conditionering; het aanleren van gedrag. Ookal wordt op een gegeven moment een manier gevonden om lichaamstaal exact en universeel verstaanbaar van paarden af te leiden dan zal elk paard eerst even geleerd moeten worden dat ook de mens 'paards' kan. En dat een paard na verloop van tijd van hand verandert op de kleinste signalen hoort hier ook bij; eerst leert het paard door middel van grovere hulpen wat de bedoeling is (met positieve of negatieve versterking) en vervolgens kan dat verfijnd worden. Ook Monty leert zijn paarden in feite gewoon aan dat als ze hun hoofd omlaag doen, oor naar binnen draaien
en kauwen niet meer opgejaagd worden; de negatieve versterker wordt dan uitgeschakeld. Na verloop van tijd zal een paard dat doorhebben en steeds eerder 'zich overgeven'. Iedereen gaat er van uit dat het paard zich dus steeds eerder gewonnen geeft maar ik weet niet waarom die aangeleerde lichamelijke signalen per se aan de gedachtengang van het paard gekoppeld moeten worden. Wie zegt dat een paard niet de signalen die wij als overgave zien kan uitzenden en daarbij aan iets heel anders denken dan overgave?

Roberts is bij mij niet geliefd omdat hij een groen paard in een ring zet, het paard doet niets verkeerd en opeens wordt hij door de 'dominante merrie' Roberts 'uit de kudde' gejaagd. Of een paard dat uit zijn lichaamstaal kan opmaken is niet bekend maar het weet wel direct dat er chter hem touwen neergegooid worden zodat hij alleen nog maar voorwaarts kan. En dan maar rennen totdat het zich 'overgeeft' aan een hem onbekend gevaar. Dat vind ik het slechte; het paard wordt zonder reden gestraft en dat lijkt niet zo omdat het niet met lichamelijk geweld gaat maar met dreiging. Bovendien zijn er paarden die 'zich niet willen overgeven' en dus een uur rondgejaagd worden. Ik trek het in twijfel of een paard daarna nog in staat is omde keuze 'overgeven' te maken of zich gewoon uit uitputting gewonnen geeft. En dat hij, die alle lichamelijke geweld afzweert' tijdens clinics dan dually-halsters durft te gebruiken op groene paarden vind ik echt onzin. Neem de tijd en dan lukt het ook wel. Dat hij dat niet kan doen op een clinic vind ik echt geen excuus; een paard mag er niet onder lijden dat het zonodig als voorbeeldmateriaal in een demo gebruikt moet worden.

Alles inbegrepen speelt Roberts gewoon een interessant spelletje met taal. Iemand die nog nooit van hem gehoord heeft en zijn video's zonder geluid ziet zal misschien zeggen 'die man jaagt met aan touw paarden in rondjes totdat ze geen zin meer hebben.' in plaats van het verhaal over natuurlijk instinct, kuddegedrag en onvoorwaardelijke overgave. En wie kan dat tegenspreken? Natuurlijk betrekt Monty er ook subtielere signalen in maar de betekenis die die hebben voor het paard kunnen we niet (wetenschappelijk) vaststellen. Voelt het paard zich gewoon opgejaagd? Is het bang? Denkt het dat het gestraft wordt en uit de kudde verjaagd of niet? Die nuances kunnen wij niet ontdekken dus vind ik de etiketten die erop geplakt worden twijfelachtig.

_________________
Het 11e gebod:
Gij zult van uw paard een tijger maken

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xyzutu2 op 2001-11-24 14:55 ]</font>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:32

Voor pleasure:

Gelukkig leven wij in een land waar het geoorloofd is een eigen mening te hebben, en - wat nog veel beter is - open voor deze mening uit te komen. Deze vrijheid van meningsuiting staat bij mij hoog in het vaandel, en daarom heb ik bovengenoemd stukje, waar jij blijkbaar vreselijk kwaad om werd en daar naar mijn mening niet erg volwassen op hebt gereageerd, geplaatst. Je kunt het met me eens zijn of niet, dit is een kritische kanttekening over de persoon Monty Roberts, waar ik serieus over heb nagedacht.

Wie mijn antwoord goed heeft gelezen ziet dat het wemelt van de vraagtekens. Ik beweer absoluut niet dat de critici gelijk hebben, of dat ik ze klakkeloos geloof. Wie de link heeft gevolgd die opgenoemd werd en de artikelen heeft gelezen ziet ook dat het een beperkt aantal personen betreft die op deze site vermeld staan. Ook dat geeft ik toe.
Maar omdat het hier om een beperkt aantal personen gaat die hun ongenoegen uitspreken en kritiek hebben op Monty Roberts, mogen wij hen de mond snoeren? Hoeven wij niet naar ze te luisteren? Net zoals ik jouw opmerkingen serieus neem, neem ik ook de meningen serieus van de mensen die jij zomaar leugenaar noemt.

Ik neem alle informatie in me op, en denk erover na. En kom dan tot een eigen conclusie. Misschien zou jij dat ook moeten doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers