Steling: bereid uw paard voor op een eventuele kreupelheid

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 12:30

Hoe vaak komt jouw paard buiten de bak?

Het valt me op dat wanneer een paard kreupel raakt (hoe dan ook), wij vaak kunnen lezen dat het dier staat te stuiteren op stal en de eigenaar/verzorger er niet eens een stukje mee kan stappen, want dan is het dier knettergek....
Het is vast heel leuk hoor, zo'n pittig dier onder het zadel, maar mensen, bereid uw paard voor op een eventuele kreupelheid. Leer hem dat het best kan om rustig naast de baas een wandeling te maken. Leer hem het afspuiten met water te accepteren. Leer het paard een buitenrit te maken.
als je hem leert om dat soort dingen normaal te vinden (maak hem ook verkeersmak), dan heb je daar alleen maar voordeel bij!

Stelling: ik vind dat verkeersmak maken een vast onderdeel hoort te zijn van het beleren van het jonge paard.

ik denk dat dit de algemene veiligheid in de omgang met het paard ten goede komt, en eventueel revalideren een stuk paardvriendelijke zal worden.
Mee eens?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:43

Ja, mee eens. Alleen mij etterbak is niet te handelen aan de hand. Op de weg alleen als hij eerts in de bak heeft gelopen. Hij is verkeersmak waneer het hem uitkomt....helaas heb ik het na 6 jaar maar opgegeven. Mijn andere paard kan alles, die hebben we zelf opgevoed. Ben er het helemaal mee eens; allleen gaat het niet altijd.....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:57

Yes Dees, helemaal mee eens. Ik heb mijn hengst vanaf veulen opgevoed en daar kan ik werkelijk alles mee, die gaat bij wijze van nog onder een trekker door als het moet! Aan de hand is ie super braaf en doordat hij elke dag enkele uren in de wei komt is hij ook daar minder explosief. Je kunt natuurlijk niet alles voorkomen maar een goed opgevoed paard kan je veel ellende besparen.
Aan de hand stappen is zooooooooo belangrijk als je er tenminste voor zorgt dat je paard niet voor je uit gaat lopen, jij bent de baas. Party!!

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:06

Hoi,

Mijn ruin van 4-jaar is goed verkeersmak. La swij het erf afrijden zitten wij al in de bossen, dus dat kent hij super. Als ik met hem ga wandelen sukkeld hij achter mij aan. Echt braaf.

De 7-jarige merrie buiten niete cht makkelijk. Ze is gauw bang, maar dat word nu beter. Langs de weg loopt ze al goed door, en staakt ze niet meer. Aan de hand wandelen is ze ook hartstikke rustig en makkelijk.

En ik ben het trouwens met je eens.

Groetjes
Denise

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:07

Helemaal mee eens!!!

Mijn paard was bijvoorbeeld doodsbang voor de waterplaats. Met veel geduld heb ik haar deze zomer geleerd dat water níet eng is en dat de waterplaats géén monsters herbergt Haha! .

Dat was in de zomer, toen het zo warm was, al erg prettig (scheelt een hoop gezeul met emmers); maar pas écht heel erg blij dat ik haar dit geleerd had, was ik pas toen ze een tijdje geleden een ontsteking opliep aan haar voorbeen.
Want dan is afspoelen met koud water essentieel!!!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:11

eens hoor.
maar ookal is ie niet kruepel vind dat ze dat toch altijd braaf moeten doen..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:12

Ben het met je eens. Alleen zal dat niet altijd helpen dat je er fatsoenlijk mee kan stappen. Iwaldo is namelijk het braafste paard van stal. Kleine kinderen kun je erop zetten, geen probleem. Buiten is ie braaf, op de wasplaats is ie super. Maar toen ie een peesblessure had, ik hem alleen maar mocht stappen, en hij op half voer stond, was ie wel knettergek. Maar ik denk dat dat niks te maken had met slechte opvoeding, maar meer met verveling, en het gevoel dat ie zn energie niet kwijt kon.
Want echt hoor, het is de goedheid zelve (vraag maar aan jippie, die heeft hem bewonderd Haha! )

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:15

Mee eens, maar een goed getraind paard dat ineens op rust wordt gezet, kan behoorlijk knetteren! Mijn Trakkie ontplofte af en toen ik wegens een dik been twee weken moest stappen. Hij was verkeersmak en aan de hand superbraaf, maar van een vogeltje kon hij al de lucht inspringen. Tja, en wat doe je daar dan aan?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:39

Dit gold ook voor Kaminka, die behoorlijk bomproof is en erg braaf bij buitenritten. Wandelen normaal gesproken gaat in slowmotion, vindt ze niet echt leuk.

Toen ze geopereerd was, kon ik echter niet normaal met haar stappen, was levensgevaarlijk: ze sprong gewoon in mijn nek!

Nadeel van dit paard is dat ze als veulen niet opgevoed is en voor niks of niemand ontzag heeft. Zolang ze kalm is is dat niet zo'n probleem, maar als zij zes weken op stal heeft gestaan zonder beweging kan ik echt niet met haar aan een touwtje langs de weg wandelen... Ik kon niet eens met haar in de bak wandelen, we gingen de stalgang maar op en neer... je moet wat!

Met je stelling ben ik het eens, alleen werkt het niet altijd en niet bij alle paarden. Zal wel schelen als je ze van jongsaf aan hebt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:48

voor paarden die kreupel zijn en alleen mogen stappen hebben wij een stapmolen.

Ik snap jouw stelling dan ook wel maar als je een stapmolen hebt is dat een stuk handiger!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:08

Steef, gaan die paarden dan niet erg tekeer in de stapmolen als ze langdurig alleen maar mogen stappen?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:12

ik ben het helemaal met je eens, maar de grap is dat een paard dat voor langere tijd 24 uur per dag op stal staat (bv ivm een peesblessure), dat er dan weinig meer over is van al die gewenning (spreek uit ervaring, die van mij gaat na 1 dag 24 uur stalrust (in bv een noodsituatie) al helemaal uit z'n dakpan! En hij zal me niet meteen aanvallen hoor, maar fatsoenlijk z'n manieren houen is er iig ook niet bij!


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:13

Mieke, ze komen der elke dag dan wel 1 of 2 x uit en ze stappen dan ook echt alleen maar maar soms wel een uur achtermekaar.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:14

Dat soort dingen zijn niet alleen 'handig' voor als een paard kreupel is, die horen gewoon bij de normale opvoeding van ieder paard vind ik.
Overigens heeft het stuiteren van een kreupel meestal niet zo veel te maken met een gebrek aan opvoeding (bij sommige wel natuurlijk), maar komt dat ook voor een groot deel door het teveel aan energie, (noodzakelijk) gebrek aan beweging. Maar als een paard netjes opgevoed is, dan heeft hij gewoon geleerd dat hij naar jou heeft te luisteren en als dat goed voor elkaar is, is er ook nog wel wat mee te beginnen als ze fris zijn.

Van een stapmolen bij een kreupel paard ben ik niet zo kapot, rechte lijnen zijn beter en vaak lopen ze dan toch te dribbelen en druk te doen omdat ze wat energie kwijt willen, aan de hand kun je dat beter controleren.

Nulla tenaci invia est via

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:30

Mee eens, vooral wat de rechte lijnen betreft!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:33

Yep, stapmolen bij kreupelheid is geen strak plan. Lekker lange rechte lijnen stappen zowel op zachte als harde ondergrond is echt veel beter.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:35

Het ene paard is het andere niet. Jur zal bijvoorbeeld altijd behoorlijk gehoorzaam zijn tijdens het wandelen aan de hand, ook als ze stilstaat door een blessure, maar een ander paard zal alle kanten opspringen. Nou leer dat maar eens af! Jur is erg handmak maar ze is ook best onderdanig aan de hand. Ik denk dat een super dominant paard echt niet als een mak lammetje naast je loopt als ie alleen boxrust heeft. Een beetje makkelijk om te zeggen dat je dat gewoon kan leren. Ook niet alle paarden zijn even betrouwbaar in het verkeer.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:36

Ik sluit me helemaal van Tender aan. Paarden die stalrust moeten houden zijn juist extreem fris en niet altijd voor rede vatbaar.
Waar ik me dan wel groen en geel aan kan ergeren is dat de eigenaar het frisse paard gewoon aan een halstertje gaat stappen Boos! alsof er niets aan de hand is. In zulke gevallen altijd stappen met een hoofdstel! Met een bitje heb je net even iets meer te vertellen. [Dit is dus meer een stukje opvoeding voor veel eigenaren Haha! ]

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:37

Ja iwaldo mocht ook niet in de molen want daar gaan ze zeker wel vervelen... en in een cirkel stappen is niet echt goed voor een peesblessure!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:48

Citaat:
Op 2001-11-20 14:35, schreef Jura:
Jur zal bijvoorbeeld altijd behoorlijk gehoorzaam zijn tijdens het wandelen aan de hand, ook als ze stilstaat door een blessure,


Same here! We hebben heel wat kilometers stappend afgelegd en altijd liep ze braaf mee. Frissigheid uit zich bij haar in flink doorstappen (puf puf puf hou dat maar eens bij!) en om zich heen kijken, maar dat is allemaal prima te controleren, ze blijft in stap, gaat niet dribbelen, al gaat ze wel hard! Stuiteren en gek doen heeft ze nog nooit gedaan. En na een half jaar stilstaan kon er zo een zadel op en hup naar buiten, lekkere rechte lijnen stappen, zonder gekloot. Ideaal!

Nulla tenaci invia est via

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:10

wat jij beschrijft Margreet, dat kan ik met Woody ook wel (hoeft gelukkig niet!), maar met Tender-bal luktme dat helaas nog niet!
Kan wel ten aller tijden er een zadel opgooien en gaan rijden, maar aan de hand..... draak!
Maar dat heeft helaas niets met z';n opvoeding te maken, want die is goed geweest, zit gewoon in de aard van het beessie....

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 15:10

Zo ken ik dus een pony met een peesblessure. Beestje moet elke dag verplicht 20 minuten stappen op het harde, maar.....hij is niet veilig langs de weg, ook al is het nog zo rustig.....Dus de pony legt zijn 20 minuten af op de parkeerplaats achter het huis, wat dus eigenlijk neerkomt op een kleine volte. Beter iets dan niets.....
ik vind het zo zonde dat dat beest dan niet gewoon uit wandelen kan langs de weg. Dat was veel beter voor zijn benen geweest, en dan had ie eindelijk weer wat te zien gehad...... Ik denk dat dit soort problemen te voorkomen moeten zijn.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:15

ja, het is echt banketstaaflig idd!
als het nodig zou zijn, zou ik ook gewoon gaan wandelen hoor! het is niet levensgevaarlijk ofzo! Zou alleen dan idd wel een bitje indoen zoals Jippie zegt!
Een paard mag nooit de dupe worden van zoiets!
ik zeg er nu even heel duidelijk bij, dat mijn draakje nogmaar 4 jaar is, dus enige jeugdigheid mag van mij ook wel!
Mocht 'ie nu eens zo'n bui hebben dat ik denk: ik weet het niet, dan krijgt 'ie een kettinkje onder z'n kinlangs en is het hele probleem ook grotendeels op gelost!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:20

Inderdaad helpt die 'goede opvoeding' in elk geval een hoop.
Ik ken een paard dat dus totaal niet te hanteren was toen hij aan de hand moest stappen op straat. Een straat waar niets/niemand reed, zelfs geen paard.
Oorzaak: paard maakte zelden tot nooit buitenritten, kwam alleen van stal dmv trailer. Was weinig gewend wat betreft ontspanning.
En wat het afspuiten betreft, mijn vorige verzorgpaard moest er ook nog wat aan wennen, maar na een paar keer oefenen wilde hij zelfs vlakbij het uiteinde van de waterslang water drinken: echt aandoenlijk om te zien!
Logisch ook dat hij dat wilde, met een stralende zon die zorgde voor 30 graden... dan heb je dorst!
Ik volgde dan ook gelijk zijn voorbeeld *LOL* .
Succes iedereen met stappen en afspuiten!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:27

Het klinkt heel leuk en eigenlijk ben ik het er ook helemaal mee eens, behalve dat mijn paard dus niet verkeersmak te krijgen is. Auto's en zo zijn geen probleem, maar bij ons in de polder scheuren de vrachtwagens over die smalle weggetjes bijna over de spronggewrichten van je paard heen en daar kan hij dus niet tegen. Je houdt hem dan ook echt niet, met niets.
Hij heeft 2 jaar geleden ook een peesblessure gehad, maar op de weg wandelen was echt hel gevaarlijk. Gelukkig staat hij op een stal met een heel lang erf, zodat we toch ongeveer 300 meter rechtuit konden lopen, grote wending, 300 meter terug. Het was voor ons allebei heel saai, maar het is nou eenmaal en verschrikkelijke bangert, (ook onder het zadel) die pas toen hij twee en een half jaar oud was in handen gekomen is, dus die hou je ook niet zomaar als hij gaat.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cam, Mieke, Sheeltje2, Tomboy0 en 28 bezoekers