" prikstallen en Premarin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Moosenjessy
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Hoogwoud

" prikstallen en Premarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 10:55

Hoi, Ik ben Moniek en ik heb een pony die van een ,zoals dat bij ons wordt "prikstal", komt. Dat is een stal waar ze dagelijks bloed uit de hals van een pony prikken, voor het maken van medicijnen voor mensen.
Ik weet zelf vrij weinig over dit soort bedrijven en ik zou graag wat meer te weten willen komen. Want ik ga mee scriptie houden over hoe ze paarden gebruiken bij het maken van medicijnen.

Heb je zelf een pony die daar ook vandaan komt of weet je meer over dit onderwerp dan zou ik dat graag willen weten. Ook als je vragen heb mag je wat achter laten, ik ben achter redelijk wat gekomen.

Verder ben ik opzoek naar een Bit uit Jaar 95/96 nummer 9 daar staat ook een artikel over dit onderwerp.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:43

Ik verplaats het even naar 'Medisch'. Daar zijn wellicht meer mensen die je verder kunnen helpen Lachen.

Moosenjessy
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Hoogwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 13:24

Oke is goed. Achteraf wou ik hem daar zelf ook hebben maar ik wist niet hoe.
Dus bedankt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:33


}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:59

Premarinstallen vindt je voornamelijk in Amerika en Canada, de veulens gaan of direct of na een aantal maanden op "feedlots" te hebben gestaan op transport naar Japan of Europa voor de slacht. Dat zijn dan degene die het redden...op internet zijn veel onsmakelijke plaatjes te vinden van veulens die (nog levend) op een hoopje in de vrieskou worden gegooid. Ze gebruiken vaak Quaterhorses en/of kruisingen met Pecherons/of andere koudbloeden en kruisingen daarmee, omdat, je raad het al, de veulens dan meer opbrengen (het zijn zeg maar de dikbillen onder de paarden, zit meer vlees aan)

Premarin is een medicijn voor vrouwen in de overgang, inmiddels zijn er synthetische vervangende middelen, met minder bijwerkingen dan Premarin (kan hartklachten veroorzaken-in sommige gevallen tot de dood er op volgt)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:20

Mist, in Nederland zijn ze ook aanwezig...

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:55

Prikstallen doen toch heel wat anders als wat hier wordt beschreven?!?
Die vangen toch geen urine op. Er kwam er zondag nog een ter sprake toch Liberty? Maar die fokken niet voor het afnemen van bloed.


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:53

Dat weet ik bijna zeker van niet hoor Liberty, premarin stallen dan, maar het middel wordt WEL in Ned. voorgeschreven! Net eventjes gezocht, het komt van http://www.gebladerte.nl/10137l08.htm
Premarin, recept voor dierenleed
Actievoerders van dierenrechtenorganisatie PETA folderden onlangs in Leiden tegen het medicijn Premarin. Waarom sluit een farmaceutisch bedrijf paarden op?

Onder het motto "Premarin, recept voor dierenleed" is PETA een campagne begonnen tegen het Amerikaanse bedrijf Wyeth Ayerst. Dit bedrijf sluit jaarlijks 75.000 drachtige merries voor zes maanden op in speciale 'plasboerderijen'. De urine van de merries wordt gebruikt voor het oestrogeenvervangende middel Premarin, dat aan vrouwen in de overgang wordt voorgeschreven. In Nederland zijn dat er rond de 20.000.

Rubberen zakken

Uit onderzoek van PETA bleek dat de merries veelal staan vastgebonden in nauwe, betonnen stallen waarin ze zich nauwelijks kunnen uitstrekken of gaan liggen. Om hun achterlijven worden rubberen zakken en/of catheters gebonden waarin hun urine opgevangen wordt. De merries krijgen weinig water om te voorkomen dat hun urine te sterk wordt verdund. De dieren staan in een donkere stal in hun eigen vuil en staren naar een muur. Veel merries hebben oogirritaties vanwege lichtgebrek. Ook hebben ze gezwollen benen omdat ze geen beweging krijgen. Om over het geestelijk lijden maar te zwijgen. De veulens worden als 'ongewenste restproducten' bijna allemaal doorverkocht aan veemarkten en slachthuizen. De rest treft het niet veel beter: zij mogen hun moeders het jaar daarop gezelschap houden in de 'plaslijn'. Dit kan wel twintig jaar doorgaan. Als ze niet meer vruchtbaar zijn, worden de merries 'als dank' met de overbodige veulens naar het slachthuis afgevoerd.

Folderactie

Wyeth-Ayerst is er tot nu toe aardig in geslaagd deze wanpraktijken voor de buitenwereld verborgen te houden. Veel mensen reageerden daarom geschokt toen ze, in het kader van een landelijke folderactie, onlangs op de Haarlemmerstraat door PETA-activisten hiervan op de hoogte gebracht werden. Activiste Kirsten vond de aktie geslaagd. "Veel mensen hadden er geen idee van dat dit soort dingen bestaan. Ze reageerden bijna allemaal heel positief. De folders en protestkaartjes die men naar het bedrijf kan sturen waren binnen anderhalf uur uitgedeeld." Ook tekenden mensen vlot de oproep aan het bedrijf om te stoppen met "het martelen en doden van merries en veulens". Er werden in Leiden bijna 300 handtekeningen opgehaald.

Borst natmaken

Mensen die Wyeth Ayerst een protestkaartje stuurden, ontvingen van het bedrijf een brief van maar liefst drie kantjes. Het bedrijf "maakt zich zorgen om een groep radicale dierenbeschermingsactivisten die onnauwkeurige informatie verspreidt". Marianne Huiberts, campagnecoördinatrice bij PETA, kijkt er niet van op. "Wyeth Ayerst investeert jaarlijks miljoenen in reclamecampagnes om Premarin aan de vrouw, en soms ook de man, te brengen. Natuurlijk past een verhaal over de omstandigheden waaronder de paarden moeten leven daar niet in. In Amerika voert PETA al twee jaar aktie en ook daar worden alle beschuldigingen van de hand gewezen. Onderzoekers van PETA hebben echter in de boerderijen van Wyeth Ayerst foto's en videobeelden gemaakt waarop te zien is hoe slecht de paarden er aan toe zijn. Journalisten die op uitnodiging van Wyeth Ayerst komen kijken, krijgen een 'showboerderij' te zien. De paarden daar worden veel beter behandeld en hebben ruime stallen".

Op 31 augustus herdacht PETA bij het Nederlandse kantoor van Wyeth Ayerst in Hoofddorp de slachting van veulens die week. De uitgang werd geblokkeerd, zodat de werknemers achter het hek de tijd hadden om hun zonden te overdenken. Ook artsen en gynaecologen zijn op de hoogte gebracht van de campagne. De eerste reakties zijn positief. In het hele land zullen de folderacties doorgaan. Huiberts: "Wyeth Ayerst kan z'n borst natmaken

Moosenjessy
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Hoogwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:01

Hey, Unitas

Het klopt wel dat prikstallen anders zijn. Ze vangen de stoffen niet via de urine. Maar als het goed is via het bloed uit de hals van het paard. De paarden worden daarvoor niet gefokt, maar ze kopen paarden. Maken ze drachtig en gebruiken ze ongeveer 3 maanden lang waarnaar ze weer verkocht worden.

Ik wou iedereen alvast bedanken voor hun reactie. OK dan! Over Premarin wist al vrij veel, maar al het extra' s is welkom. Ik hoop dat meer mensen iets weten over de manier die ik hier boven beschrijf want dat is voor mij nog best vaag. En veel moeilijker te vinden. Mijn eigen pony komt ook van z' on stal en ik hoop haar hierdoor beter te begrijpen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers