eerst bultjes nu kale plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

eerst bultjes nu kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:17

Dit gaat niet over sjaak, maar over een fries bij mij op stal.

Afgelopen zondag had de eigenaar van dat paard al bultjes op de kont gezien, maar kon ze niet echt plaatsen. Vandaag haalden ze het deken er vanaf en er zaten gewoon kale plekken op de flank en bil van zeker 15 x 15 cm groot. Het haar daarom heen liet gewoon los als je er overheen streek. De wonden waren opengeschuurd door de jeuk en de huid was rood en geirriteerd (hoe kon het ook anders) en papperig.

Er is geen temperatuur opgemeten, maar van de DA (die dit geen spoed geval vond op de zondag) had de opdracht gegeven om het paard vast te wassen met betadine. En komt pas morgen langs.

Heeft iemand enig idee wat dit is? Schimmel. bacterie, allergische reactie???? Verward Want wij werden er niet veel wijzer van Scheve mond.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:37

ik zou het niet weten

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:35

Schimmel, allergie, mijt noem maar op kan allemaal, denk zelf dat het schimmel is, het is idd geen spoedgeval, het paard gaat er niet dood aan en dan gaan er toch andere paarden voor...

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:27

Als de haren vanzelf loslaten, is het meestal een schimmel, maar de huid is bij een schimmel meestal niet geïrriteerd (jeuk enzo). Balen zeg! Ik ben benieuwd wat het is!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:30

lijkt mij ook schimmel !
let op dat je andere paarden niet besmet voor het geval het schimmel is Knipoog

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:10

ook hier ook een topic geopend, en daar werd regenschurft geopperd. Ben gelijk hier op bokt gaan zoeken, en kwam daar dezelfde verschijnselen tegen van wat je paardje heeft.
Zoek maar eens op regenschurft

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 21:16

het bleek irritatie van de huid te zijn. de eigenaar had hem nat onder een waterdichte deken gezet in de veronderstelling dat deze zou ademen. Was echter niet het geval. De huid is gaan broeien en het paard gaan schuren.