Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 17:27

Gail"]
[quote="Bucephalus"][quote="CGJ12 schreef:
nu in abn graag...........


Als ik wat meer tijd heb wil ik het wel voor je vertalen, alleen nu lukt dat niet.
[/quote]

Lijkt me dat je de strekking toch wel weer kunt geven???

Anna, heb jij iets tegen die Rosie?? Of lijkt t maar zo?
[/quote]

Beste Gail waarom zou ik iets tegen Rosie hebben? Ik stel alleen zijn volstrekt uit de lucht gegrepen verhaal ter discussie en onderbouw met mijn visie. Die onderbouwing komt niet alleen uit mijn koker maar wordt onderschreven door de FEI en andere deskundigen zoals o.a. aangegeven door Bucephalus in het Duitse artikel van Dr. Martin Heling en Juergen von Henings.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:34

Anna42"]
[quote="Wouter24"][quote="Pipo schreef:
Jammer dat Denbosch al bijna start. Ik had graag een Debat willen organiseren.

Denk ik aan een discussie tussen bijv: Karel, Rosie, Hamoen, Verkerk en andere mensen die graag mee willen doen.

Beveiliging zal natuurlijk goed geregeld moeten worden, maar dat kan wel Haha!


Stoelen a.u.b vastnagelen in het beton Knipoog

Bovengenoemde zijn mensen met een visie, maar er is op dit moment maar eentje die zijn visie kan verwezenlijken....
[/quote]

Rosie in elk geval niet, die valt af. Wie blijft er dan nog over?
[/quote]

Oke hij heeft volgens jou geen visie én je vindt het verbazingwekkend als iemand hem serieus neemt....maar oké het ging dus volgens jou niet over de man maar over het verhaal.... Verward

Zíjn verhaal wordt onderbouwd door dr. Rene van Weeren, senior docent Fac. Utrecht.

Kan iemand nou dat Duitste gebrabbel kort samenvatten in het Nederlands??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:36

Gail schreef:

Nou met genoeg dwang is het wezen paard aardig genoeg om iets te doen wat wij van hem eisen.


Dwang, denk het niet, ik heb er een die staat wel eens te piafferen in zijn stal (ja, het is een druktemakertje) dus hoezo niet natuurlijk, iets wat er niet van nature inzit kan je er ook niet uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:38

Gail schreef:


Oke hij heeft volgens jou geen visie én je vindt het verbazingwekkend als iemand hem serieus neemt....maar oké het ging dus volgens jou niet over de man maar over het verhaal.... Verward

Zíjn verhaal wordt onderbouwd door dr. Rene van Weeren, senior docent Fac. Utrecht.

Kan iemand nou dat Duitste gebrabbel kort samenvatten in het Nederlands??


Volgens mij zijn er meerdere die hier de visie van Rosie naar beneden halen! Er word door meerdere personen gezegd dat ze hem niet serieus nemen.

Ik ga vanavond eerst het artikel eens doorlezen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:39

Maar de vraag is of die "piaffe" in de stal de piaffe is die ze graag op GP niveau willen zien. En we weten beide denk ik wel het antwoord daarop,...

Ik kan ook een split als ik wil (of moet) maar of het 1. goed genoeg is voor de Olympische Spelen en 2. goed is voor mijn gezondheid is nog maar de vraag. Ik weet het antwoord daarop zeker wel Haha!.

Sorry, ook ik ben enigszins offtopic.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:40

chantal1"]
[quote="Gail schreef:

Nou met genoeg dwang is het wezen paard aardig genoeg om iets te doen wat wij van hem eisen.


Dwang, denk het niet, ik heb er een die staat wel eens te piafferen in zijn stal (ja, het is een druktemakertje) dus hoezo niet natuurlijk, iets wat er niet van nature inzit kan je er ook niet uithalen.
[/quote]

Weet je zeker dat dat geen wever is?
Je zou in de veronderstelling kunnen zijn dat dat óók piafferen is (je ziet tenslotte vaak genoeg in de ring), maar het is de bedoeling dat het paard niet zijwaarts beweegt................ Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:43

chantal1"]
[quote="Gail schreef:

Nou met genoeg dwang is het wezen paard aardig genoeg om iets te doen wat wij van hem eisen.


Dwang, denk het niet, ik heb er een die staat wel eens te piafferen in zijn stal (ja, het is een druktemakertje) dus hoezo niet natuurlijk, iets wat er niet van nature inzit kan je er ook niet uithalen.
[/quote]

O nee dat is ook zo want beren dansen ook van nature!! En ik die spotjes op tv maar niet snappen...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:44

Weven doet ie gelukkig niet, ik vind dit al erg genoeg.
Je twijffelt er toch niet aan of ik weet wat een piaffe is?
Kijk, het zal er niet zo een zijn als degene die op de OS vertoont worden Haha! , maar wie van jullie heeft er wel een paard dat dat kan?
Kijk, ik bedoel maar; de aanleg is er wel voor.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:46

Ik heb er geheid eentje die de deelnemer van de Azoren eruit piaffeert.
Maar daarmee ben je er nog niet.
Er schijnen nog meer oefeningen gevraagd te worden die voor sommige paarden en ruiters nog veel moeilijker zijn .......

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:59

Goh, dat meen je niet?!?
Maar jij bent het er dus mee eens dat een paard van nature geen aanleg heeft voor de piaffe?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:58

Reactie op:
Gail"]
Maar dat is al onmogelijk als je bedenkt dat een GP-paard moet piafferen: dat is volstrekt onnatuurlijk dus hoe moet een paard in G*dsnaam in een natuurlijk balans en op een natuurlijk manier een piaffe tonen??
[/quote]
[quote="Gail"]

Nou met genoeg dwang is het wezen paard aardig genoeg om iets te doen wat wij van hem eisen.
[/quote]
[quote="Gail"]
Kan iemand nou dat Duitste gebrabbel kort samenvatten in het Nederlands??
[/quote]
[quote="CGJ12 schreef:
nu in abn graag...........


Ik heb wel eens vriendelijkere verzoeken gehad, maar enfin..
De schrijfstijl is tamelijk complex Haha! Daar heb ik niets aan veranderd. Ik denk in het Duits, dus misschien dat de Nederlandse woorden niet helemaal juist zijn. Mijn excuses daarvoor alvast.


Het stukje (1974) illustreert wat er van belang is bij de voortbeweging. Rosie’s verhaal is dus klinkklare nonsens.

Wat houdt het begrip “evenwichtspaard” in? Theoretisch zou het dat paard zijn dat d.m.v. bouw volgens de evenwichtsleer en dynamica onder alle omstandigheden zijn zwaartepunt boven het midden van zijn ledematen zou kunnen houden. Dit is echter noch door het menselijke oog noch door optische hulpmiddelen voor 100% vast te stellen als het paard in beweging is.
Derhalve is het begrip ”evenwichtspaard” voor het geschoolde oog en de kennersblik van de observeerder op dat paard van toepassing, dat onafhankelijk van ras, snelheid, stelling of houding in de bewegingsafloop – soeverein in staat is, zijn bewegingsmechanisme zodanig te gebruiken, dat de uit de hefbomen van de achterhand komende en via de meedeinende rug verder geleide veerkracht en elasticiteit, zonder het stokken van de opvangende voorhand, steeds de ongeremde vrije en tactmatige beweging naar voren en natuurlijk tegelijkertijd de beweging voor- zijwaarts toestaat.
Zijn de samenwerkende hefboomarmen in de achterhand (kracht), die in overeenstemming zijn met hoofd-, hals-, staartdracht en tenslotte ook in met alle overige hefboom-, spier- en peeskrachten, daarentegen niet in staat de last van de romp en voorhand op te nemen, deze te heffen en daardoor in balans te houden, worden de voorste ledematen gedwongen, voortijdig te steunen, d.w.z. de bodem op te zoeken zonder de volledige ‘Schwung’ van achteren door te laten. (voorbeenlopers, wist men toen ook al dat dat niet deugde)
Ze verkrijgen niet de vrijheid pas dan in contact te mogen komen met de bodem, als de ‘Schwung’ volledig is uitgevloeid en de beweging daarvan eindigt.
Met de samenvattende term ”evenwichtspaard”, die zowel bij ruiters als fokkers ingeburgerd is, kan men dus een paard betitelen, dat in staat is om in elke houdings- en bewegingsfase door de impuls uit de achterhand een vrij naar voren, wijd uitgrijpende gang te tonen zonder enkele spanning, waarbij het in een zo hoog mogelijke mate het evenwicht bewaart.
Daarbij kunnen de oprichting van de voorhand en het heffen van het lichaam, bepaald door de wijze van gaan (stap, draf, galap etc.), tempo en ‘Schwung’ van de bewegingsafloop, weliswaar helemaal verschillend zijn, alleen moeten de aan de totale krachtsexplosie verbonden deelkrachten, zoals stuwen, heffen, zweven en steunen in volle harmonie op elkaar afgestemd zijn, om ‘Losgelassenheit’, reine voetvolgorde en heldere takt in de bewegingsafloop te waarborgen.
Met deze verklaring hebben we voor het begrip ‘evenwichtspaard’ een overtuigende motivering gekregen die we reeds bij het aan de orde stellen van de skeletmechanica en de werking van de spieren als noodzakelijk hebben onderkend.
Uit dit gefundeerde inzicht rondom het evenwicht is de verklaring van begrippen zoals zelfhouding, het zichzelf dragen, verhoudingsgewijs eenvoudig af te leiden.
Het paard, dat door de beheersing van de hefboomarmen, lichaam en voorhand uit eigen vermogen en op elk moment kan heffen, oprichten tot de gewenste graad, demonstreert de geschiktheid tot het bewaren van ongedwongen zelfhouding.
Indien het dan ook onder belasting van de ruiter zonder dwang en krampachtigheid – natuurlijk nadat het afhankelijk van niveau gegymnastiseerd is- door oprichting uit eigen kracht in elke beweging en in elke gang deze zelfhouding kan vasthouden, draagt het zich ook onder de ruiter en hoeft niet eerst door de ruiter m.b.v. hand-, teugelhulpen- en gebit gedragen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:08

Ik zit het artikel nu door te lezen, misschien lees ik het totaal in de verkeerde context, maar goed:

Volgens Rosie, loopt het paard van oudsher op de voorhand, het niet kwalitatief goede paard plaatst zijn voorbeen een fractie van een seconde eerder op de grond dan het achterbeen. Volgens Rosie is door het fokken van kwalitatief goede dressuurpaarden het geval, dat het achterbeen 30 miliseconden eerder op de grond komt dan het voorbeen. Daardoor loopt volgens Rosie het paard van nature al meer op het achterbeen.

Als dat het geval is, lijkt het mij dat we op de goede weg zijn met de fokkerij. Maar ik weet alleen niet of dat het geval wel is Verward

Mocht ik het verkeerd lezen dan hoor ik het graag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:11

Is er iemand die de foto kan inscannen die bij dit artikel staat?

Want das niet echt een repre foto van een correct gaand dresuurpaard Haha! Hebben ze die niet per ongeluk omgedraaid met een ander artikel of zo? Of een vervroegde 1 april grap?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:27

Pipo schreef:
Is er iemand die de foto kan inscannen die bij dit artikel staat?

Want das niet echt een repre foto van een correct gaand dresuurpaard Haha! Hebben ze die niet per ongeluk omgedraaid met een ander artikel of zo? Of een vervroegde 1 april grap?


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:33

ceasario schreef:


Ik begrijp absoluut wel dat ze hiermee een punt proberen te maken, om goed te laten zien dat het achterbeen als eerste gaat landen. Maar het paard is verder niet nageeflijk, niet door het lijf, en verschrikkelijk op de kop. Kijk das nou jammer Haha!

Want wil je dat mensen je visie serieus nemen, dan zou je beter een andere foto kunnen zoeken om je punt aan te sterken.

Maar het is wel heel super, dat het Kwpn inmiddels toegeeft dat de "voorbeen" landers niet gewild zijn in het fokken van een goed sportpaard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:35

Is dit niet de zoon van Van Silfhout?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:43

Wat een grap. Moeten ze ten eerste al een foto van een onbereden paard nemen. Ik heb hier een mooie, kan ze misschien ten gelde brengen Knipoog.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:46

Pipo schreef:
[

Want wil je dat mensen je visie serieus nemen, dan zou je beter een andere foto kunnen zoeken om je punt aan te sterken.

Maar het is wel heel super, dat het Kwpn inmiddels toegeeft dat de "voorbeen" landers niet gewild zijn in het fokken van een goed sportpaard.
[/quote]



Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:47

Kijk, dat lijkt er meer op Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:55

Pipo schreef:
Kijk, dat lijkt er meer op Haha!

Haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:02

Jeetje wat een lelijk beest Ceasario, daar gaan we niet mee vergelijken hoop ik toch Haha!

Maar waarom is de discussie gelijk doodgebloed, ik weet nog enkele tijden geleden dat we het hier over hadden. En dat hele groepen bokkers iedereen voor gek verklaarde. Nu staat hetzelfde in een artikel, en nu is het stil Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:06

Of deze (die ik laatst betrapte op bokt)... Schijnheilig
Afbeelding

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:07

Afbeelding

Heb je die ook zelf gefokt ceasario ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:15

Zannekin schreef:
Of deze (die ik laatst betrapte op bokt)... Schijnheilig
Afbeelding



Het kan wel,maar ze zijn schaars. Knipoog

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:20

Pipo schreef:
Ik zit het artikel nu door te lezen, misschien lees ik het totaal in de verkeerde context, maar goed:

Volgens Rosie, loopt het paard van oudsher op de voorhand, het niet kwalitatief goede paard plaatst zijn voorbeen een fractie van een seconde eerder op de grond dan het achterbeen. Volgens Rosie is door het fokken van kwalitatief goede dressuurpaarden het geval, dat het achterbeen 30 miliseconden eerder op de grond komt dan het voorbeen. Daardoor loopt volgens Rosie het paard van nature al meer op het achterbeen.

Als dat het geval is, lijkt het mij dat we op de goede weg zijn met de fokkerij. Maar ik weet alleen niet of dat het geval wel is Verward

Mocht ik het verkeerd lezen dan hoor ik het graag Haha!


Volgens mij klopt de redenering volgens Rosie niet. Paarden lopen van oudsher niet op de voorhand. Inmiddels doen veel paarden dat wel, maar dat is een omgekeerde redenering. Een kwalitatief goed paard plaatst zijn achterbeen niet versneld onder het lichaam, maar treedt goed onder de massa. Dat is iets anders. Dat heeft eerder te maken met de lengte en de ligging van elementaire delen die de stuwing verzorgen. Citaat uit Quantitive studies on conformation and trotting gaits in the Swedish Warmblood riding horse: "According to Hoermann:a long and forwardly sloping femur facilities lifting of the hind limbs and the horses ability to step under themselves". Er wordt in deze thesis niet gesproken over de snelheid waarmee een achterbeen ondertreedt, terwijl de studie omvangrijk is. Als de stuwing vanuit de achterhand correct is en het paard rijst in de voorhand zal het niet eerder op een voorbeen landen. Vanzelfsprekend zal het achterbeen dan eerder landen, maar dan verpakt Rosie zijn boodschap wel op een merkwaardige manier.
Citaat IDS:"een systematisch op het achterbeengebruik selecterend stamboek als het KWPN weet nu dat het verstandig is om te kiezen voor fokdieren die het natuurlijke patroon van op de voorhand bewegen in de africhting kunnen omdraaien dankzij een versneld geplaatst achterbeen"