moet ik haar dan maar niet meer in de wei zetten??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

moet ik haar dan maar niet meer in de wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 16:16

ik heb een hele vervelende pony!
elke keer als ik haar naar de wei wil brengen gaat ze er mij vandoor!
hengstenketting,touwtjes om de neus,helpt helemaal niks!!!
ze rent gewoon 3 rondjes om me heen,beukt mij opzij en rent weg!!
help wat moet ik doen!?

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!


Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:58

Neem wat brokjes mee en lok haar zo.
Luistert ze niet, neem dan een (longeer)zweep mee en laat haar een paar rondjes flink door de wei galopperen, als ze dit vaak zat heeft gedaan snapt ze wel dat ze moe is en zal ze dit niet meerz o snel doen.

Pony's M2-waardig, limburgskampioen L1 en clubkampioen.
Paarden Witchcraft dressuur: L1 + 20 / L2 + 29 / M1 + 8 / springen: B + 1
[size=9]Freire van 0 tot 1 jaar: [KS-ITP] Freire voor het eerst op bokt van 0 tot 1 jaar
Freire tot 1 jaar en 2,5 maand oud: [ITP] Freire weer op bokt! Kennen jullie hem nog?

Duhelo

Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:20

bitje in doen, en longe eraan
eerst longeren in de piste dat ze haar ei kwijt is, en daarna gewoon meenemen, begint ze te treken laat de longe dan wat vieren en longeer ze een paar rondjes in een deftige galop, neem ze terug en bren gze verder, trekt ze weer opnieuw hetzelfde
suces

Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:22

of vraag of iemand met ervaring je hiermee kan helpen.
je kan ook proberen richting wei te lopen, en steeds tiet te vragen van haar omdraaien, halthouden noem maar op, totdat ze leert op jouw te wachten, en desnoods een paar keer een mep geven, ze moet op jouw leren wachten.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:24

Heb jezelf enig idee hoe dit gedrag telkens weer de kop opsteekt???

Komt de pony weinig buiten en is ze daarom door het dolle heen?
Is ze dominant en walst daarom over jouw heen? dan kun je haar beter 1 keer goed op dr donder geven, bv met stem-verheffing/rukje aan het touw of tikje met de zweep, heel duidelijk zijn naar je pony

Met een instelling van wij gaan samen naar buiten, maar IK zet jouw op de wei en niet andersom, als je maar enigzins merkt o daar gaat hij (eigenlijk ben je dan al te laat) of merkt hij gaat een streek uithalen gelijk erbij zijn en haar corrigeren.

Korte en duidelijke hulpen en aanwijzingen geven, geen reactie dan evt een tikje met het zweepje.

Doet ze dit ook als je haar UIT de wei wil halen? of in andere situaties?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:32

Gewoon aanpakken die hap..Jij zet haar in de wei, niet andersom.. Knipoog
Een flinke brul, een ruk aan het touw,desnoods een schop onder de buik...
Ook al draai je vanaf de box tot aan de weide rondjes,zolang ze er maar niet vandoor gaat.
Mijn paard had hier in het begin ook nog eens een handje van...Had ze bij mij snel genoeg afgeleerd,maar de boer sleurde ze nog net zo makkelijk heel het erf over...
Mijn advies dus,gewoon aanpakken.

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:33

is het met rijden niet? al ga je dan met hoofdstel en met of zonder zadel heen rijden en in de wei los laten?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 17:38

het is een hele sterke haf,die dominant is al de pest!!
met rijden gaat alles beter en op het erf lopen ook,maar zodra we naar de wei lopen is het feest!
probleem is je moet eerst een heeeeeeeeel groot veld over daarachter zijn de weitjes.
mevrouw beukt me omver en rent gewoon weg,er valt niks aan te corigeren(tenzij je superwoman bent).
kan dus moeilijk met de zweep erachteraan,(van het ene kant naar de andere kant is 7 minuten lopen.
ze komt nu nog e;ke dag een paar uur in de wei,en dan nog rijden enz,dus ze komt er genoeg uit!!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:38

Ik denk dat de tips die hierboven zijn gegeven wel effect moeten hebben. Ik vind er echt een paar goede tussen zitten. Lachen En onthoud idd altijd: JIJ zet HAAR in de wei, niet andersom!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:39

Ik zou telkens dat ze er vandoor zou gaan eventjes trekken aan het halstertouw, zodat ze niet anders kan dan in een rond je om je heen lopen, zo gebruik je haar eigen kracht tegen haar, blijf gewoon rustig en hou haar in dat rondje rond jou (wel meedraaien natuurlijk he, Haha! ) , normaal zal ze snel genoeg stil staan en dan kan je haar los laten, maar dan kunnen ze soms wel een bokje laten uit joligheid, dus zorg dat je haar hoofd naar je hebt en jij natuurlijk het dichtst bij het hek bent
Laatst bijgewerkt door Karamell op 01-02-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 17:39

ik nodig jullie hierbij uit,want die tips hierboven helpen niet,ik ben al heel conseqent!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:39

Inderdaad aanpakken! Maar niet alleen met het in de wei zetten. Altijd streng zijn heeft meer effect. Stilstaan is stilstaan! Ook tijdens het poetsen, rijden etc. Voet is voet, geef een flinke brul en een rukje aan het touw als ze iets uitvreet, zoals kellyenxena al zegt. Ze is niet onder de inruk van je en dit moet je zien om te draaien.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:46

diana schreef:
ik nodig jullie hierbij uit,want die tips hierboven helpen niet,ik ben al heel conseqent!


Dan pak je haar waarschijnlijk te veel met fluwelen handschoentjes aan en is ze niet erg onder de indruk van jouw consequentie...
Wat ik al zei, al loop je vanaf stal naar de weide rondjes, als ze er maar niet vandoor gaat...Daartegenover als ze wel goed luisterd,dan beloon je haar.Er moet natuurlijk wel iets tegen haar goede gedrag tegenover staan...
Ikzelf vind dit altijd hele gevaarlijke situaties..Had vroeger een verzorgpony die er ook zo vandoor kon gaan..Omdat ik dus nóoit loslaat sleurde ik achter de pony aan en knalde met mijn hoofd tegen een stalen buis....Dat doet pijn..

Mijn paard komt met zulk gedrag dus zeker niet meteen in de wei,de jouwe heeft geleerd dat dat haar beloning is..
Dus niet meer in de weide zetten,maar gewoon steeds weer omdraaien en opnieuw,totdat ze wel luisterd...Luisterd ze dan eens,dan pas in de wei...Dát is consequent

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:47

diana schreef:
ik nodig jullie hierbij uit,want die tips hierboven helpen niet,ik ben al heel conseqent!


Misschien wel consequent, maar waarin ben je consequent?

Misschien moet je consequent zijn in nog duidelijker en harder zijn, neem de zweep in je hand mee als je haar in de wei gaat zetten, 1 misstap van je pony en aanpakken, gedragen moet ze zich.
verder geen geneuzel, hulp touwtjes, bitjes en ander spul JIJ moet uiteindelijk degene zijn die haar begeleid.

hahaha lijkt me leuk om langs te komen kijken Cheese! , maar waar ligt Oldenzaal klinkt erg ver weg *LOL*

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:53

Doe eens een training in meelopen! Gewoon in de bak en daarna langs de weg en in de wei. Als je wil stoppen geef je een luid en duidelijk commando en ga je stilstaan. Doet ze dit niet geef dan het commando nog een keer en een rukje aan het touw. Ze mag pas weer lopen als jij dat aangeeft, dus als jij gaat lopen of als je een duidelijk commando geeft (voorwaarts oid). Bij elke haar die ze beweegt zonder jouw toestemming zeg je NEE! en geef je desnoods weer een rukje aan het touw. Als ze netjes meewerkt ook weer belonen met een kalme stamhulp. Laat duidelijk verschil in je stem horen (volume) wanneer ze iets goed of fout doet.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 17:54

oldenzaal ligt bij enschede,
ik heb m,n zus opgebeld en die komt mij morgen helpen,mischien dat het met de kracht van 2 mensen wel lukt.
ik ga i.i.g de wel een paar uur oefenen morgen

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:35

met kracht ga je het zowiezo al niet redden
je moet proberen haar net voor te zijn
als het goed is weet je inmiddels wel wanner ze wil gaan drammen en door je heen naar de wei gaat sjezen, voordat ze dat doet moet je haar al een rukje aan het halster gegeven hebben en eventueel al op een volte hebben staan
train dit ook op momenten als ze niet op de wei mag,
dus gewoon naar de wei toelopen en elke keer als weer laat merken dat ze dalijk weer wil gaan corrigeren en een rondje(kleine volte)
en weer door , en zo door gaan tot je bij de wei ben en dan gewoon weer terug lopen
zo merkt ze ook dat richting de wei niet altijd wei betekent en dat het geen zin heeft om zo debiel te doen

dat corrigeren mag ook best stevig hoor
ik heb ooit eens een tinkermerrie moeten corrigeren die door je heen kwam lopen, daar waren verschillende mensen al mee bezig geweest maar idd te zacht geweest waardoor het alleen maar moeilijker werd om het te corrigeren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:38

Mischien werkt het ook om de wei af te zetten zodat ze niet zoveel ruimte heeft om er vandoor te gaan.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:35

Misschien een hoofdstelletje omdoen als je naar de wei loopt?
Niet een erg handig iets maar wel makkelijker als je haar helemala niet meer kan houden.

Ondertussen weet je denk ongeveer wel op welke plekken ze gaat drammen, gewoon met een lang teugeltje lopen en als je het voelt opkomen even terugnemen, wat je dus ook met een hoofdstel om kan doen, heb je net wat meer te vertellen.
Heb ik in Par haar dramperiode ook gedaan en die heeft dan ook heel wat rondjes om me heen gedribbeld voordat ze doorkreeg dat het op die manier alleen maar langer duurde.

En anders longeerzweep mee en paardje meenemen aan de longeerlijn.
Op het moment dat ze begint laat je haar lekkere even een paar rondjes lopen, is ze weer rustig loop je verder, begint ze weer gewoon weer op de volte gooien, al is die nog zo klein.

En dan vooral niet bij het laatste stukje denken och laat maar nu ben ik er bijna, maar ook dan doorzetten, tot op het moment dat jij haar los laat hoort ze te luisteren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:39

Klinkt toch dat je haar niet de baas bent. een paard mag je nooit en te nimmer omver beuken.
Doet hij dat wel dan geef je 'm een dreun, neem maar een zweep mee en zwiep 'm daar maar mee over de borst, bitje in of desnoods een ketting door die mond.

mijn lieve hengstje had daar ook zo'n handje van dan kon ik er zowat skieend achteraan.
aanpakken is dan ook het enige wat helpt. op stal houden helpt naam mijn mening niets

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 21:31

[quote="Juut"]Mischien werkt het ook om de wei af te zetten zodat ze niet zoveel ruimte heeft om er vandoor te gaan.[/quote


dat kan niet,ik heb eerst een pad,dan een groot veld wat we moeten oversteken, en daar achter zijn pas de weien.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:51

Diana het zit em niet in kracht... het gaat om duidelijkheid. Zij moet duidelijk hebben dat jij de baas bent. Het zit dus mis in de basis. Ik kan je aanraden om iemand erbij te halen die verstand heeft van grondwerk en van omgang met paarden. Die kan...
1. je pony opvoeden
2. jou leren hoe je daarmee om moet gaan, zodat je pony genoeg respect heeft voor jou.

Een methode die ik veel gebruik is afgeleid van Parelli (ik gebruik niet alles, maar onderdelen). www.parelli.nl maar in principe werkt iedere methode die duidelijk is naar het paard, zodat het paard weet waar hij aan toe is.

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:32

Heeft toch duidelijk met respect te maken.
Wederzijds respect, want als 1 van twee niet meewerkt heb je geen werkend combi. Zoek je heil in N-H net als Anya aangeeft. Zoals Parelli of Emiel Voest.

Als je begint met afdwingen terwijl je geen respect krijgt, verpest je helaas nogmeer in het gedrag tot je een 'niet leuk' paardje krijgt.

===dank je wel voor je grote enthousiasme===

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:53

Je moet je paard voor zijn, als het goed is ken je haar streken nu en weet je wanneer ze ´m peren wil.
Voor die tijd moet jij al er bij zijn, opletten op wat je paardje aangeeft.
Als je merkt dat ze wil peren een brul geven, UH PASTRRROP ! ( iets in die geest ) Laat haar merken dat het absoluut niet de plannen zijn dat ze er vandoor mag gaan.
Mocht ze willen gaan kun je haar terugdraaien, en hetzelfde stuk opnieuw lopen.
Wil ze weer gaan, afstraffen, teruglopen en weer hetzelfde stuk opnieuw lopen.
Ze zal dan merken dat het geen zin heeft en dat jullie pas verder door lopen als ze normaal doet.

Wees haar voor, als ze al gaat ben je eigenlijk al te laat


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:33

Je kunt ook een paar keer samen met iemand anders met een wel braaf paard erbij. Haar in de wei proberen te zetten. Als dat goed gaat (belonen) en dan weer alleen proberen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura22, tienus63, Vagabondo, xamberr en 41 bezoekers