poezenvraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

poezenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 14:49

Ik heb van het weekend een nieuwe poes gekocht voor bij mijn kat die we alweer 3 jaar hebben. Nou vroeg ik me af hoe lang het ongeveer duurt voordat zo'n frummel helemaal ingeburgerd is. Ze is 4 maanden en een echte kleine kattekop. Ze verkent het hele huis en is alle stoute dingen al uit aan het proberen. Onze eerste kat zit dan heel wijs te kijken en houdt zich netjes afzijdig vanalle ondeugd. Zijzelf is een beetje afhouden tav hem. Ze gaat blazen en grommen als hij in de buurt komt. Hij negeert haar dan en dan druipt ze af. Aangezien dat het voor mij de eerste keer is dat ik een jong katje heb vraag ik me af hoe lang zo'n beest erover doet om te wennen. Ik heb altijd honden gehad en had een hekel aan katten maar sinds ik Cooper heb (onze huidige kat) ben ik helemaal om Haha! .
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:52

Is binnen 2, 3 weken wel bekeken.
Je volwassen kat zal een baby-kat niet grijpen, dus die machtstrijd die vast zal gaan komen, komt over een maand of 3.

na 3 weken kun je het kleine katje, als je dat wilt, ook wel eventjes naar buiten laten. Eerst even bijblijven, zeker weten dat ie ook de weg naar huis weer kan vinden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:58

Over een paar weken is het ergste leed waarschijnlijk wel geleden.
Als het om een volwassen kat in combinatie met een kitten gaat, dan is het heel normaal dat de volwassen kat zich wat afzijdig houdt.
Echt vechten zullen ze waarschijnlijk (nog) niet, een oudere kat zal een kitten niet snel aanvallen.

En nu vergeet ik je helemaal te feliciteren met je nieuwe aanwinst..... heel veel plezier ermee !

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 15:03

Dankjewel Haha! . Voor mij is dit helemaal nieuw. Cooper was 1.5 toen we hem kochten en al helemaal opgevoed. Een heel braaf heerschap. Zij is echt een klein bolletje wol dat de hele tijd door de kamer loopt te stuiteren en alles doet waarvan Cooper weet dat het absoluut not-done is. En nu zie ik pas hoe groot en zwaar Cooper eigenlijk is.
En wat ik me ook afvroeg. Wanneer worden poezen voor het eerst krols?Misschien een blonde vraag maar dat weet ik dus echt niet Bloos
Ik zal mijn poezenboekje maar weer eens uit de kast gaan halen Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:07

Leuk hoor, zo'n kleine stuiterbal Hyper!
Poezen kunnen al heel snel kros worden.
Ik geloof dat het normaal gesproken met ca. een half jaar is, maar wij hebben een (toen nog jong) katje dat al vroeger krols was.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:11

dat ligt helemaal aan het karakter van de kat. Binnen een aantal weken zal het ergste wel voorbij zijn, maar zo speels zal ze toch wel een aantal jaartjes blijven.
Zelf heb ik nu ook twee (broer en zus) en die zijn ook totaal verschillend, toen ze klein waren speelden ze alletwee wel veel maar na een jaar was de een het spelen wel zat en sliep dus alleen maar de hele dag, zijn dag bestaat nu nog steeds alleen maar eten en slapen Tong uitsteken , terwijl de ander juist heel speels is gebleven, jagen op de andere huisdieren (ook mijn andere kat Haha! ) ze is nu wel al wat ouder (8 jaar) maar ze blijft speels, ze hangt in je haar, speelt met propjes papier, speelgoedmuizen sloopt ze er een paar van per maand, terwijl mijn andere kat alleen maar slaapt, eet, zeurt om eten en nog meer slaapt Tong uitsteken
echt een wereld van verschil tussen die twee, dus ik denk dat je er maar op moet rekenen dat je nieuwe katje ook wel erg speels zal blijven (maar dat is juist leuk Knipoog )

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:39

IcePrincess, volgens mij hebben onze katten wel heel veel overeenkomsten *LOL*
Onze moederpoes is ook heel speels (nu 7 jaar oud) en van haar hebben we twee "jonkies", een broertje en een zusje die ondertussen alweer bijna 4 jaar oud zijn.
Moeder en dochter vermaken zich de hele dag met spelen, jagen en propjes schieten.
Zoonlief is nog niet verder gekomen dan "van vreten stront maken" Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 16:23

Cooper is ook best wel speels maar toch meer lui Haha! . Hij heeft 2 keer per dag de dolle ren wat wij "de blik" noemen. Hij krijgt dan van die grote zwarte ogen zonder geel (zoals Willow bij Buffy als ze de donkere periode heeft *LOL* ) en gaat dan als een speer door het huis. Even later is hij weer afgekoeld en ligt dan languit te spinnen op schoot. Metertje kat is het dan.
En de kleine is een spraakwater. Cooper miauwt bijna nooit. Alleen als ik naar de koelkast loop en "Sheeeeeba" roep. Dan komt hij aan en gaat staan kraken. Is echt geen miauwen te noemen. Die kleine loopt me telkens achterna met zo'n heel lieve "mieuw".
Ik zal vannavond eens wat fatsoenlijke foto's van d'r proberen te maken want het is echt een lieve kleine dondersteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:48

Bij ons heeft het een half jaar geduurd voordat de kleine een beetje geaccepteerd werd. Maar de ouwetjes waren dan ook met z'n 2en. Konden elkaar niet luchten of zien, maar wel als het ging om samen het kleintje onder handen te nemen. Die kwam daar echter totaal niet van onder de indruk en hing constant respectloos op ruggen, aan staarten etc.

Inmiddels is er nog maar 1 ouwetje over en is de kleine van het formaat Kliko en 8 jaar oud. En nog altijd zo gek als een deur..... Haha!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:29

wij hebben 2 jaar geleden hetzelfde gedaan, na een maandje ging het goed. ze moeten nog steeds niet veel van elkaar hebben maar ze kunnen elkaar passeren zonder ruzie te krijgen Haha! onze ouwe kat vond het niet grappig dat die kleine zo wilt was Haha! maar is nu over, al zijn het echt 2 wijven tegenover elkaar

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:35

In principe is het ergste idd binnen enkele weken bekeken, maar dikke vrienden zullen ze dan wsn nog niet zijn. Daar kan erg lang overheen gaan... Kitten/volwassen kat is overigens wel een erg fijne combi.

Die 2 van me, beiden 1,5 en broer/zus, hebben toen zuslief, de hoogste in rang, ziek was flink ruzie gehad. Broer dacht het aan te kunnen grijpen om zusje onder zich te plaatsen. Dat is in oktober geweest, ze hebben elkaar een dikke maand continue aangevallen, en nu gaat het weer redelijk. Af en toe nog een vechtpartij, maar ach.

Wat het krols zijn betreft: ik meen dat een poes de 2e keer krols zijn pas vruchtbaar is, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. De meesten zijn er met 6, maximaal 12 maanden, wel bij.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 13:20

Het gaat steeds beter hoor. Gisteravond bij het eten kreeg hij een kopstootje van d'r en vannochtend lag ze zijn staart te likken. Ze hebben ook heel idioot lopen spelen samen vannochtend. En ik moest ook erg lachen om de oudere kat. Ik was buiten wat aan het tuinieren en hij was erbij. De kleine zat binnen. Op een gegeven moment begon ze hard te mauwen omdat ze hem schijnbaar kwijt was. Hij rende naar de achterdeur en wilde naar binnen. Gaat hij naar binnen en naast haar op de bank zitten. Gek beest. Van het weekend was ze nog de woeste fury en nu zoeken ze elkaar steeds meer op Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:37

Leuk he, 2 katten?!
Ik ben er sinds kort achter dat 5 katten nòg leuker is Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:29

haha 5 katten, laat mijn vriend het maar niet horen. Die kreeg al bijna een hartverzakking van het weekend toen ik de kleine ging halen.
3 jaar terug: met een heel lief stemmetje "ik wil een poes voor sinterklaas en ik heb al een heel leuke gezien op internet". Mijn vriend vroeg zich af wat we met een kat moesten. Ik zei al "we gaan gewoon even kijken en dan zien we wel Schijnheilig ". Ja hoor, vriend helemaal verkocht.
Van het weekend hetzelfde. Dit keer als verjaardagscadeautje Haha! .
En ja hoor, de kleine heeft hem ook al om haar kleine poezenpootjes gewonden.
Als mevrouw oud genoeg is en helemaal gezond dan komt er hoogstwaarschijnlijk een nestje. Wie weet gaan we dan ook naar de 5 poezen.
Arme vriend Ziek

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:37

het ligt aan elke kat hoe snel ze gewend raken, meestal is het na 2 week dat ze weten waar ze horen.
je kan ze het beste een beetje met rust laten als ze erg bang is. als jij s'avond rustig voor de buis hangt gaat ze wel op onderzoek uit. je merkt vanzelf als ze wat minder bang is

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:50

Zij is niet echt bang. Eerder hondsbrutaal Haha! Ze joeg hem telkens weg de eerste dag, maar het gaat nu al heel wat beter. Ze geeft hem nu al koppies en ze hebben ook al gespeeld vannochtend. Zal wel goedkomen denk ik.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:15

Onze oudem kat werd weer helemaal jong toen er een jong katje bij kwam.
Na en paar weken ging dit helemaal goed. En spelen ze alleen maar met elkaar

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:36

Met een jong katje komt het meestal wel goed. Helaas hebben wij een killercat Knipoog geërfd en is de poes die wij al hebben niet bepaald een held. Resultaat: wij moeten ze apart houden, zucht. En dan maar continu rekenen om eerlijk te blijven. Bv ik ben om vier uur thuis en we gaan rond 12 uur naar bed, 8 uur: 2 = 4 uur per kat. eerst kat A 2 uur beneden en naar buiten. dan kat B weer 4 uur naar beneden en tenslotte kat B weer naar boven. incl. gesleep met kattenbakken, etensbakjes, speeltjes en tussendoor aandacht geven.

Euuh volgens mij horen jullie al dat ik er een beetje gek van word Clown
en ik probeer dan ook nog zo veel mogelijk thuis te zijn

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:37

Maar zo te horen komt dat bij jou wel goed hoor Natascha!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:29

Wat fijn dat het zo goed gaat tussen die twee !
Daar kun je nog een hoop lol aan beleven hoor *LOL*

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:25

ellenlouise schreef:
Met een jong katje komt het meestal wel goed. Helaas hebben wij een killercat Knipoog geërfd en is de poes die wij al hebben niet bepaald een held. Resultaat: wij moeten ze apart houden, zucht. En dan maar continu rekenen om eerlijk te blijven. Bv ik ben om vier uur thuis en we gaan rond 12 uur naar bed, 8 uur: 2 = 4 uur per kat. eerst kat A 2 uur beneden en naar buiten. dan kat B weer 4 uur naar beneden en tenslotte kat B weer naar boven. incl. gesleep met kattenbakken, etensbakjes, speeltjes en tussendoor aandacht geven.

Euuh volgens mij horen jullie al dat ik er een beetje gek van word Clown
en ik probeer dan ook nog zo veel mogelijk thuis te zijn



wat raar dat ze niet samen kunnen..... dat appart houden is wel ene gedoe, kunnen ze echt niet samen? als ze namelijk een tijd gewoon samen zijn (desnoods in het begin met jouw erbij) leren ze wel wie hoger in de rangorde staat, dat ze even janken/snauwen naarelkaar is echt niet erg, in het wild, en buiten gebeurt het ook.

onze kat kan ook moeilijk bij andere katten, maar we gaan hem daardoor niet afzonderen van onze andere kat, daardoor kunnen ze ook prima bijelkaar nu, dat was in het begin echt wel anders