Aardappels in schil

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Aardappels in schil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 14:05

Ik ben dol op aardappels die in de schil gekookt zijn.
Eerst even koken en dan onder de grill om er een mooi korstje op te krijgen.
(Serveren met creme fraiche en bieslook, maar dit even terzijde *LOL*.

Een vraagje:
Ook al prik ik voor het koken wat gaatjes in de schil (uiteraard met wat zout in het kookwater), het blijft lastig om de aardappels op smaak te krijgen.
Tijdens het afgrillen doe ik er wel wat extra zout op, maar als het om grote aardappels gaat dan zijn er altijd nog delen die flauw zijn.

Iemand een goede tip om de hele aardappel op smaak te krijgen ? Knipoog


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:12

met een mesje sneetjes maken in de aardappel,zoals ze in het frituur met de bouletten doen,en daar dan wat zout overstrooien Knipoog

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:30

Geen tips, maar... ehh..

lekkerrrrrr... jacket potatoes... ook heerlijk met geraspte kaas erover, gaat zo lekker smelten. Hoewel Cheddar daarbij fijner is als nederlandse kaas.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:52

Het is niet direct de tip die je kan gebruiken... Maar ik maak er geen gaatjes in bij het koken (of in de zomer bij het garen in de hete kolen van de bbq)... Maar ik breng ze als ze gaar zijn op smaak voor het serveren...
Aardappel in het midden kruislings doorsnijden (zodat ie nog aan elkaar hangt, maar je ook diep genoeg hebt ingesneden) en er dan kruiden naar smaak op (zout/peper/selderijzout/kruidenboter/lookboter/kaas/...)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:41

Ik doe dat net als Natalie, want ik ben ook dol op aardappels in de schil! In de zomer doe ik ze in de kolen van de bbq, in de winter doe ik ze gewoon in een hete oven of heel soms zelfs in de open haard Knipoog

In een pakketje van alu-folie doe ik er weleens grof zeezout in ofzo, maar zoals je zegt, echt helemaal op smaak zijn ze dan niet. Ik kruid dan gewoon na, als ie op mijn bordje ligt!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 20:08

Thanks voor de tips !
Ik heb ze vanavond weer klaargemaakt hoor Knipoog , deze keer had ik gekozen voor wat kleinere aardappels en dat ging beter
Een inkeping maken is idd. ook een goed idee, dat zal ik de volgende keer (bij gebrek aan kleine aardappeltjes) zeker eens proberen !

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:06

Erg lekker, ik doe ze ook altijd in de magnetron, en dan laten nagaren in alu folie. Dan opensnijden (kruislings) en vullen met een mengsel van creme fraiche, bieslook en zout. Vingers aflikken

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:11

Wat voor soort aardappelen gebruiken jullie daarvoor dan ? Maakt dat nog verschil ?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:25

Ik gebruik altijd gewoon de aardappels die ik heb liggen. Die zijn een klein beetje kruimig. Maar in de zomer als er van die lekkere nieuwe zijn, doe ik dat ook. Lekker met een beetje olie in de alu-folie, krijgen ze een beetje een noot-achtige smaak.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:04

hmmmm krieltjes in schil koken, olijfolie en grof zeezout erover, even in de oven...

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:47

Ik blief ze absoluut niet Haha! Maar mijn moeder gebruikt dan grof zeezout, werkt beter Lachen

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:21

je kan ze ook gewoon kant en klaar kopen Tong uitsteken ik geloof dat mijn moeder laatst een zak had gehaald bij de lidl, die waren erg lekker Vingers aflikken mijn moeder heeft ze zelf nog nooit gemaakt dus ik kan je geen tips geven maar je had er toch al een paar gehad Lachen

Gamble

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:12

Hmm, heerlijk! De lekkerste aardapples hiervoor vind ik Rosevals, van die donkerroze, of Pomme de Ratte (mijn husbi is groenteboer).

Wat ik altijd doe is de aardapples alvast in parten snijden. Je hoeft ze dan minder lang te koeken, ze nemen meer zout uit het water op en ze zijn makkelijker te 'pellen' voor diegene die niet van schilletjes houden.
Helemaal lekker wordt het als je een mengsel van olijfolie, grof zeezout, thijm en rozemarijn erover gooit en ze een half uurtje bakt..... Heerlijk met sla en tartaar!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:32

ze blijven nog steeds het lekkerst op scoutswijze,aluminiumfolie errond en in het kampvuur leggen Haha!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:54

lageveld schreef:
Wat voor soort aardappelen gebruiken jullie daarvoor dan ? Maakt dat nog verschil ?


Ik vind het persoonlijk het lekkerst met jonge krielaardappeltjes, maar in principe kun je elke aardappel ervor gebruiken. Beter wel een vastkokende of beetje kruimige, dan een erg kruimige aardappel.

In de schil is heerlijk en erg gezond! De schilletjes reinigen je darmflora nl!

Je kunt ze wel inkepen tijdens het koken, maar optimaal op smaak krijg je ze toch nooit. Wat eerder ook al werd gezegd, gewoon na het koken inkepen en zout erover strooien!

Een hele lekkere tip is trouwens om ze te bakken (krieltjes heel en grote aardappels in stukken maar met behoud van de schil) in olijfolie en zeezout en tijm! Echt heerlijk en best snel klaar, je hoeft ze niet van tevoren te koken!

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers