mijn kleine, zielige, dappere meisje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

mijn kleine, zielige, dappere meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 19:11

Vandaag had ik mijn eerste speciale Friezenconcours in balkbrug, dat waar ik mij op verheugd had liep uit op een fiasco Verdrietig

Om 5 uur ging de wekker, aankleden, eten en naar stal!

Op stal aangekomen, voeren, hengstenvlecht maken, poetsen/schrobben (ondanks dekens helaas toch behoorlijke wintervacht), wollen deken op, beschermers om en laden maar!

Misschien had ik toen al beter moeten kijken, want ze was wel erg rustig en ze liep heel sloom achter me aan naar de trailer.
In Balkbrug aangekomen waren we natuurlijk weer veel te op tijd Knipoog en kon ik rustig aan beginnen met opzadelen ed.

Al die tijd bleef ze heel sloom staan en ze had nergens echt belangstelling voor, terwijl ze normaal gesproken heel erg nieuwsgierig is en graag rondkijkt en van zich laat horen Schijnheilig

Toen ze klaar was en ik naar de bak wou lopen kon ze zowat niet vooruit komen, zo stijf was ze! Toch erop, onder het mom van ze heeft gister niet gelopen, maar toen voelde ik direct dat er iets mis was,ze leek ook een beetje onregelmatig!

Aan omstanders gevraagd hoe het eruit zag: Tja ze is wel wat stijf, maar dat wordt wel beter als je rijdt Verward

Het werd wel iets beter en dan probeer je het toch, wel was ze heel stijf, sloom en bleef ze aan m'n been hangen, in de stap vielen we zowat om!
Tijdens de proef begon ze heel erg te zweten en te hijgen en ze werd hoe langer hoe slechter!
Toen was het voor mij genoeg ik heb haar het proefje laten uitsukkelen en ben gaan uitstappen/strompelen.

Thuis gekomen heb ik haar direct getempt en ze blijkt 39,5 graad te hebben, een mens ligt dan in bed onder de dekens!

Mijn arme knolletje, wat voel ik me nu schuldig zeg, had ik nu toch maar naar m'n gevoel geluisterd en niet naar de anderen Verdrietig Boos!

Wat ik heel raar vind is dat ze niet hoest, verkouden is, warm/koud ergens is, nergens zwellingen heeft en dat ze gewoon eet/drinkt en mest, ze is zelfs niet aan de dunne Verward

Ik ga nu maar weer naar haar toe om weer even te tempen, maar toch ben ik trots op haar, ze deed het toch maar Haha! en zette wel door *LOL*

Als iemand weet wat het is hoor ik het graag, want ik zit met een raadsel, alle tips/suggesties zijn welkom!!! Knipoog


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:19

Misschien ligt het aan de weersomslag. Het is vandaag zoveel warmer, en dan dus een dikke wintervacht. Emeraldo was vandaag precies hetzelfde als wat jij zei.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:19

Hè vervelend zeg! sorry weet niet wat het is maar veel beterschap met je paardje Lachen

Groetjes, Marjolein

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:23

ja het kan best met de weersomslag te maken hebben! ik zou het maar goed in de gaten houden anders ff de DA bellen en vragen wat je kan doen of anders hem ff laten kijken.
suc6 met je paardje!

Profiel update!!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 19:28

Ja, ik had ook wel het idee dat het met het weer te maken heeft, want mensen zijn nu ook allemaal ziek door het weer......

Ik snap alleen niet dat ze gewoon eet terwijl ze zo'n koorts heeft Verward

En waarom "kon" ze dan niet in beweging komen? Ze ging zo moeilijk van stil staan naar de stap, dat ik dacht dat ze zou vallen, met het afzadelen was dat weer!!!! Verward

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:32

Mijn zusje heeft vandaag ook eventjes gereden, en mijn pony had dezelfde symptomen, hijgen, puffen, sloom... Terwijl hij gisteren super had gelopen!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 19:38

Hé Emeraldo,had jullie pony ook koorts dan, want daar maak ik me het meest zorgen over.......

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:55

AAh zielig he en dan jij met je schuldgevoel
Soms zou het hamdig zijn als ze konden praten he Lachen

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:17

Zou inderdaad wel fijn zijn als ze konden praten...
Geef haar maar een dikke knuffel.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:21

Volgens mij komt het door de wintervacht... heel veel paardjes hebben er vandaag last van gehad , de paardjes met een redelijke wintervacht bij ons waren niet vooruit te branden ... maar ik heb geen idee of ze koorts hadden...

    S p o t.

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:14

als ze koorts hebben kun je het beste de DA even bellen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:36

Julius had het ook een keer. Ik heb de da laten komen en hij had een infectie aan de voorste luchtwegen. Vreemd vond ik want hij had helemaal niet gehoest ofzo.

Een aantal dagen ruste en veel op de wei en hij was weer opgeknapt.

Ik hoop dat Jaike ook snel opknapt..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 14:00

Ja als ze konden praten was ik niet eens op weg gegaan........

Ze heeft nu gelukkig 38,9 dus er is wel iets verbetering, maar als ze vanavond niet weer verbeterd is bel ik denk ik toch de da Scheve mond

Bedankt allemaal voor je steun, toch fijn om te weten dat er iemand meeleeft, terwijl je ze niet eens kent Verward Haha!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:24

Is ze niet spierbevangen?
ik denk bij dit soort klachten meer aan maandagziekte

Goedgekeurd onderschrift :)

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 20:59

Om eerlijk te zijn dacht ik daar ook direct aan, want deze reactie had ik nog nooit gezien, ze kón echt niet.........

Volgens de eigenaar kon dit niet want ze had echt niets extra's gehad, het voeren laat hij altijd aan mij over, maar wat zijn bijvoorbeeld controlepunten voor maandagziekte? Verward

Ik denk zelf niet dat ze gewoon grieperig is want de spieren waren echt geblokkeerd Verward

gillian

Berichten: 4388
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:48

even een bloedtest laten doen door de veearts.
dat is volgens mij de enigste methode om te kijken of je paard idd spierbevangen is.
de symptomen die je beschrijft, lijken er iig verdacht veel op!!
veel succes ermee en geef Jaike maar een dikke knuffel!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23367
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:02

Billy schreef:
Is ze niet spierbevangen?
ik denk bij dit soort klachten meer aan maandagziekte


Dit was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:12

ik weet dat de urine dan heel donkerbruin is ipv donkergeel
verder de symptomen die jij beschrijft volgens mij
verder hoeft ze niks extra's gehad te hebben, het gewone voer zonder te werken kan al genoeg zijn voor sommige paarden

Goedgekeurd onderschrift :)

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 20:16

Gister kreeg ik gelukkig goed nieuws! De temperatuur was gezakt naar 38,6 en ze was zelfs even in de bak geweest met haar vriendinnetje Tsjitske, ze was heel happy Haha!

Vandaag had ik op een gegeven moment oproepen gemist en berichten ontvangen van kom snel het gaat heel slecht met Jaike !

Ik dus zo snel ik kon naar de stal en onderweg maar steeds bellen, maar ik kreeg maar niemand te pakken (lang leve de mobiel grrrrr Boos! )

Wat blijkt, Jaike loopt nu nog maar op 3 benen, in stap trekt ze enorm met haar linkerachterbeen en draven kan ze helemaal niet.......zo zielig!
De temperatuur weer gecontroleerd en die was nu 38,4.
Maar waarschijnlijk Boos! komt morgen eindelijk de dierenarts Haha!
Ik ben eigenlijk al behoorlijk pissig op de eigenaar dat die nog steeds niet is geweest, er is toch duidelijk echt iets mis Verward !

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 18:16

Vandaag is eindelijk de da geweest, er is nu eindelijk zekerheid!
Jaike heeft een spier in haar linkerachterbeen verrekt, doordat deze spier vrij hoog zit had dit ook invloed op haar andere achterbeen, door de pijn verkrampte ze alle spieren en kon ze niet meer lopen.

De da heeft haar een spierverslapper gegeven en een pijnstiller en ik mag nu 2 weken alleen met haar aan de hand stappen, aan de longe op de linkerhand op een zo gelijk mogelijke ondergrond.
Probleempje is alleen dat als ik haar longeer dat ze dan uit zichzelf gaat draven etc. Knipoog Ik stap nu dus maar met haar over de weg Haha!

Ik moet oppassen dat ze niet zomaar weg springt en ze mag absoluut niet draven ofzo, de kans is nu dus dat ze dat wel doet ivm de pijnstiller Schijnheilig

Nu is het dus maar afwachten en veel stappen (is wel goed voor m'n conditie Knipoog )

De koorts/verhoging kwam door de weersomslag en doordat ze het nu te warm kreeg met haar deken op, nu heeft ze dus weer haar ongevoerde regendekentje op! (stom van me, had ik kunnen weten, maar het waait zo en ze stond gewoon buiten overdag........)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Dartel, GrapeshotBot, jitskenienke, laura22, rien10 en 54 bezoekers