[AR] eindelijk: de foto's :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

[AR] eindelijk: de foto's :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 10:33

Destiny voor de tweede keer aangespannen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jaja, verkeersteken rechts... wel rijkelijk laat, maar het was dan ook vooral voor de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een vraagje voor de menners-kenners Knipoog :
De koets is een wijkmans recreatiewagen en weegt waarschijnlijk iets van een 380 kilo. Met ons vieren erop maakt dat euhm... zo'n 620 kilogram?! De tinker wordt deze lente 4 en weegt (volgens de dierenarts) ruim 300 kilo. Is deze koets te zwaar, aan de zware kant, of juist goed? Zelf had ik de indruk dat ze het toch wel hard werken vond. Maar ze heeft ook wel geen conditie en er was hier en daar wel veel modder. We wonen in een ligt heuvelend gebied.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:05

Hmmm... ik vind die wagen veel te groot en te zwaar. Zeker omdat ze maar zo jong is. Ik zou op zoek gaan naar een kleiner wagentje als ik jullie was (ik weet dat ze niet aan de boom groeien Lachen ). Vooral op die 5de foto zie je dat ze er behoorlijk aan moet trekken. Ik zou zeggen dat hij ongeveer de hoogte van de schulp (dat houten plankje aan de voorkant) lager moet.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:45

De wagen is inderdaad wel groot,en zwaar.
Als je alleen op de verharde weg rijd zou het wel gaan.
Maar je woont in een heuvelachtig gebied zeg je,dan zou ik toch kiezen voor een lichtere wagen

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:13

De wagen is idd aan de zware kant.. Scheve mond
Leuke pony

LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:38

ooowh wat gaaf zeg!!!!!! Tinkertjes zijn al super Knipoog
maar voor de kar....Kwijl het ziet er erg leuk uit hoor.

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:42

op een vlakke ondergrond kunnen ze 3x hun eigen gewicht trekken dat zou dan ± 900 kg zijn, dan zou het dus gaan, maar op een licht heuvelachtig terrein is het 2x hun eigen lichaamsgewicht, dus dan kom je op 600kg . net wat aan de zware kant, maar met z'n 2en op de kar zou waarschijnlijk al schelen, en een betere conditie van het paard (met spieren etc) de kar toont ook iets aan de hoge/grote kant.

voor de rest veel menplezier!!!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:30

ik denk dat die tinker wel meer weegt dan 300 kg hoor. aangezien m'n shetje van een meter al 210 kg. weegt.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:40

kan volgens mij prima hoor. Maar omdat ie geen conditie heeft, wel langzaam opbouwen natuurlijk.
groetjes en succes

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:08

Goh wat leuk zeg! Maar zoals al gezegd is, jouw tinker weegt echt wel meer dan 300 kg. Hoe groot is ze? Ik denk meer richting 500 kg. Spetter is 660 kg en is 1.62. Ik ken een fries van 1.59 van 600 kg (was mee toen we op de weegbrug gingen) even ter vergelijking. Dus 300 kg is erg weinig.
Succes met het mennen verder!
groetjes cindy en spetter

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 10:07

Spetter schreef:
Goh wat leuk zeg! Maar zoals al gezegd is, jouw tinker weegt echt wel meer dan 300 kg. Hoe groot is ze? Ik denk meer richting 500 kg. Spetter is 660 kg en is 1.62. Ik ken een fries van 1.59 van 600 kg (was mee toen we op de weegbrug gingen) even ter vergelijking. Dus 300 kg is erg weinig.
Succes met het mennen verder!
groetjes cindy en spetter


Ja, ik zou ze zelf ook wel zwaarder geschat hebben. Maar dat is misschien omdat we bij het ontwormen het gewicht altijd wat 'ruim' nemen.

De tinker is 1m42 en eerder sportief gebouwd.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:05

Denk dat 450 kilo een reëel gewicht is voor je tinker, 300 is het gewicht van een "slanke" B/C pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:41

Ik zal zo thuis eens kijken voor een formule, waar je het gewicht mee kan berekenen dmv borstomtrek enz.
Verder komt het me over dat de kar erg zwaar is, en zeker als je er nog maar zo enorm kort mee bezig bent. Geef het beestje heel wat minder te trekken de eerste jaren, hij is nu ook nog in de groei he Knipoog En later als hij meer conditie heeft ontwikkeld, dan kan je wel meer mensen meenemen. Maar zo'n jong ding, en dan nog maar net voor de wagen, en dan al gelijk 4 mensen trekken Verder is de kar eigenlijk ook te groot voor haar, voor t zicht is het mooier als je er een wat lager wagentje achter hangt. Het is een pracht ding, ben er jaloers op hoor, maar het is niet de geschikte wagen voor nu te gebruiken met hem... Kijk maar naar de voorlaatste foto, beestje gooit zich helemaal plat Scheve mond

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:37

mijn arabier is al 450 kg ongeveer, dan zal een tinker toch wel iets zwaarder zijn?

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:04

Misschien heeft die zware botten *LOL*
Het kan best met die Tinker voor die kar. Vraag me af of de kar wel zo zwaar is als je denkt ook. Natuurlijk hou je rekening met haar conditie en zet je het paardje nog niet iedere dag een paar uur aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:57

Die formule is trouwens :
Gewicht (kg) = borstomvang (cm) * borstomvang * lengte : 11.900
Borstomvang = net na de schoft, de buikomtrek.
Lengte = van de zitbeenknobbels dot de boeg.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:52

Ziet er netjes uit zo Lachen Kar lijkt iets te groot, denk gewoon dat je een tinker erbij moet kopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:53

Trouwens, waar dient die gele slang voor? Kan het namelijk niet zo goed zien op de foto...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:02

Maya schreef:
Trouwens, waar dient die gele slang voor? Kan het namelijk niet zo goed zien op de foto...

dat is een touw Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:04

Nu je het zegt Haha! Ik dacht dat het een gele waterslang was, en vroeg me af, waarom die daar zat Verward *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:51

Unitas schreef:
Het kan best met die Tinker voor die kar. Vraag me af of de kar wel zo zwaar is als je denkt ook. Natuurlijk hou je rekening met haar conditie en zet je het paardje nog niet iedere dag een paar uur aan het werk.


Ik denk dat die wagen wel degelijk te zwaar is. Moet je zien hoe hard ze moet trekken op de 5de foto.
Ik denk dat die oplossing van Liberty nog de beste is. Tong uitsteken

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 11:55

Maya"]
Trouwens, waar dient die gele slang voor? Kan het namelijk niet zo goed zien op de foto...
[/quote]

Om het paard af en toe te verfrissen Knipoog . Nee, de menner die is komen helpen inspannen heeft gezegd dat het de eerste tijd wel veiliger is als we het halster aanlaten. Maar ik denk niet dat we dat nog lang gaan volhouden. Het zal voor het paardje wel comfortabeler zijn zonder halster.

[quote="Unitas schreef:
Misschien heeft die zware botten *LOL*
Het kan best met die Tinker voor die kar. Vraag me af of de kar wel zo zwaar is als je denkt ook. Natuurlijk hou je rekening met haar conditie en zet je het paardje nog niet iedere dag een paar uur aan het werk.


Hij zal wel zwaar zijn, die koets. De menner waarbij ik mijn koetsiersbewijs heb gehaald, dacht dat het 380 kilo was. Hij kende mensen die de koets ook hadden en die lieten er een licht gebouwde fries voor lopen. Die zou het zo aankunnen, dus hij dacht dat een tinker ook wel moest lukken. Natuurlijk is het wel mooier met een groot paard ervoor. Maar het gaat 'm vooral om het feit of de tinker het aan kan, qua gewicht dan.

Het is in elk geval een heel degelijke, veilige koets. En hij rolt verbazend gemakkelijk. Misschien is deze koets daarom wel beter dan een lichtere, maar minder vlotte koets. En met het oog op uitbreiding... Haha! .