Wie heeft er tips of ideeen voor stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Wie heeft er tips of ideeen voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 10:50

Hoi!
Na veel praten en berekenen zijn wij er zga uit om een nieuwe stal bij te bouwen, op een bestaande betonbodem van 10m breed en zo`n 50m lang. We willen beginnen met 8 a 10boxen (mijn man wil 8, ikke liever 10 Haha! daar zijn we nog niet helemaal over uit)...Natuurlijk heb ik een aantal ideeën en we zijn ook al wat stalletjes gaan bekijken. Nu heb ik mijn bontjes in een openstal staan, echt ideaal maar nu winterdag ben ik er echt op uitgekeken. Met die harde winden regen is het niks aan, ook niet als je met de hoefsmid in de weer bent of wilt gaan rijden, er is weinig overdekking om je paard op en af te zadelen etc...Zomerdag is het wel ideaal, maar het is hetzelfde als een auto, eens ben je toe aan iets degelijkers en nieuwers Knipoog

Mijn ideeën m.b.t de stal is als volgt:
Ik vind (dag-)licht en een goede ventilatie erg belangrijk. Eveneens dat de paarden elkaarkunnen zien en uitzicht op buiten hebben, al heeft dat niet altijd zijn voordelen. Graag willen we een wasplaats (met solarium, dat opperde kojack Tong uitsteken ) en ruimte voor zadels en voer (wellicht ook wat hooi en stro)...tevens leek het mij een lekker idee, om voor de stal een overkapping te hebben, onder het mom van zomerdag lekker daar opzadelen...Maar wat ook belangrijk is, de stal moet evt. uit te breiden zijn naar meerdere boxen...(ik benut liever de gehele opervlakte maar ook ik moet eerst rieel blijven, lastig )

De vloer is van beton, 10m breed en 50m lang, mij leek het mooi om gewoon te kiezen voor 3x3m boxen en een voergang van 2m breed. Dus aan weerszijden boxen...nu ben ik al flink aan het speuren op internet, maar nu vroeg ik mij af of er nog bokkers zijn die handige tips of goede ideeën hebben m.b.t. het kopen/bouwen van zo`n stal. Zet je hem zelf, maak je hem zelf, laat je het doen etc. Zijn er nog handige tips voor in en om de stal (automatische drinkbakjes, ramen ik noem maar wat)...Nog ideeen of suggesties mbt de vloer? wat voor vloer hebben jullie erin of erop? Wellicht zijn er nog bokkers met goede adressen voor stallenbouw, ideeën hebben over hout of steen, hoe wat en waarom... Nou ja kortom alle tips en ideetjes zijn welkom...graag met enige uitleg als het kan...

thnx!

Haha!


capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:01

wij gaan onze stal verbouwen en we laten eerst een 1,5/2 meter hoge muur metselen en daarop komt damwantplaat met isloatie. bij het paarden gedeelte komt een hooizolder. ik zou er rekening mee houden waar j eramen, dueren afvoerputjes enz wilt hebben en let daarop waar de wint meestal staat i.v.m tochten.
ik zou eens in een paardenblad kijken, daar ztaan veel adverteerders met stalbouw. trouwens ik heb hier pas ook om tips gevraagt.

[VMR] nieuwe stal tips???

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:24

Wij hebben 5 jaar terug onze stal zelf gebouwd en ontworpen. Het model is anders dan bij jou, een vierkant: 3 boxen van 3x3 en de vierde is een open overdekte plaats, ideaal met poetsen.

Een paar dingen die wij hebben bedacht: ramen in de stal op 1,10 hoogte, zodat ook pony's naar buiten kunnen kijken. De ramen zijn van extra dik plexiglas, hoeven geen tralies voor en is veilig bij breuk.
Binnendeuren tussen alle boxen. Handig met schoonmaken en als een paard noodgedwongen binnen moet blijven, heeft hij meer ruimte.
Op alle houten randen aluminium profielen aanbrengen tegen kapotbijten, anders blijf je verven.
Rubber schopplaten op de toegangsdeuren.
Wij hebben de stal van steen (steensmuren)gebouwd en de tussenwanden zijn 1,50 m hoge stenen (steens) muren. Ik heb een hekel aan tralies en zo heeft elk dier toch voldoende privacy. Ze kunnen goed neuzen en hebben meer uitzicht. Bij grotere paarden zou 1,60 m ook kunnen. De deuren tussen de stallen zijn van dubbeldikhout met piepschuimplaten erin en stevige 'vergrendelbare' grendels. Even hoog als de muren en ruim 15 cm vanaf de grond. Zo kunnen er geen hoeven klem raken en draaien ze over het stro heen.
Verder hebben we een goedkope bewakingscamera in de stal met een heel gevoelige microfoon. In onze slaapkamer staat een speaker zacht aan. Als er iets raars is horen we dat, wordt je echt wel wakker van. Gewone geluiden slaap je doorheen.
Op de overdekte plaats hebben we een dubbele kraan met een vast tuinslang eraan, we willen ooit nog zo'n handige boog maken voor de slang, zodat hje achter het paard komt, zonder dat je steeds moet oletten dat hij zijn voeten niet op de slang zet.
Uiteraard automatische drinkbakken (wij hebben ivm geiten vlotterbakken).
Geen ruiven of vast voerbakken, zit alleen maar in de weg. We hebben zo'n handig kliksysteem waar je een emmer veilig inhangt voor de brok. Een minuscuul dingetje aan de muur en de emmer maak je gewoon schoon.
We hebben lichtplaten in het dak en tl-buizen voor 's avonds.
Verder hebben we de boven (buitendeuren eigenlijk altijd open) en in de top van het dak een overdekt ventilatiegat. Boven de muren zitten ook nog aan de zuid en oostkant ventilatiespleten van zo'n 8 cm hoog over de hele lengte. Twee boxen hebben een ongedeelde achterdeur die uitkomt op de bak of de wei. Voor vrije in- en uitloop.

Ik zou nu twee dingen anders doen als ik het weer een stal zou bouwen: grotere boxen en een licht hellende vloer met rubbercoating, (is nu gewoon betonvloer).

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:39

Heee Wen!!! Toppie hoor, leuke plannen!
Ik heb niet zo veel tips voor je (stallen stonden al toen wij dit kochten) maar 1 eigenlijk.
Ik weet niet hoe het met de wind zit bij jullie maar bij mij vind ik het eeuwig jammer dat de paarden maar aan 1 kant met het hoofd naar buiten kunnen, nu heb ik aan de kant van de staldeuren nooit last van wind dus die zitten goed, in de luwte en het regent dus ook niet in maar in de zomer is het wel prettig als ik aan de andere kant ook luiken zou hebben, dan is het aan de deur kant nl. de hele dag door bloed heet, hele dag de zon er vol op en dat is minder..........
Ben benieuwd naar de realisering van de plannen OK dan! (wij zitten nu te brainstormen over een rijhal(letje).......... Bloos Jawel, met de tijd zit het er toch in dat de snuffelmarktschuren plat gaan, maar in een rijhal kan je ook leuk snuffellen toch? Zal wel een 20 jaren plan worden bij ons Haha! )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:57

Allereerst zou ik een aannemer laten kijken of het überhaupt mogelijk is of die betonvloer hergebruikt kan worden...zou vervelend zijn als je extra werk krijgt tijdens de opbouw omdat de betonvloer niet voldoet...(zit dan ook te denken aan het weggraven van de fundering.Kans op verzakken en breuk.(maar ken de situatie niet)

Zou dan kiezen voor stallen naast elkaar en zowel deuren in de stal als buiten (bijv. schuifdeuren in de loopgang en gedeelde deuren aan de buitenkant) Zo hou je ook voor de stallen voldoende ruimte om bijv. hooi of balen op te slaan.
De zadelkamer zo centraal mogelijk in het gebouw en daarnaast een poetsplaats met wasgelegenheid (eventueel solarium) en de stoppenkast in de stalkamer.

De verlichting op meerdere plaatsen in/uit schakelbaar en los daarvan de nachtverlichting (ook op meerdere plaatsen in/uitschakelbaar).

De waterleidingen zichtbaar aangebracht en bij elke box afsluitbaar en te onluchten (als je van die soppers hebt die continu de neus in de bak hebben of een lege box)
Voerbakken die naar buiten te draaien zijn (voor eventuele schuurdozen) en ook makkelijk als je weg moet om alvast het eten in de bakken te doen...

Het handigste zou zijn als je een brede deur zou hebben (zijwand schuur) en de tussenwanden ertussen uit kunt schuiven/halen. ivm uitmesten Kan je dan doen met een mini schofel.

Op de korte zijden van de schuur gedeelde deuren (brede) kan je altijd een deur op laten staan zonder tocht.

Overwegen of een (kleine) silo oog geen optie is intern.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 17:20

Hartelijk dank voor jullie bruikbare tips en ideeën (nog meer tips en ideeën altijd welkom!)

De bestaande ondervloer is degelijk en daar kan opgebouwd worden, dat hebben we als eerste al goedbekeken Knipoog

Helaas is het in de bestaande vloer- situatie niet mogelijk om zowel aan de buitenwand deuren te hebben als aan de voergang, dit wilde ik wel graag, maar dat idee heb ik vervangen voor ramen aan de buitenwand die openkunnen...Dat van die draaibare voerbakken heb ik afgelopen weekend gezien op een stalletje, die staat nu ook op het lijstje erbij, ondertussen wordt hij steeds groter Knipoog

Hartelijk dank en wie nog meer weet, ik hoor het graag!

Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:53

Wij zijn ook bezig met het uitzoeken naar een goede manier op paarden te huisvesten. De eisen waren 4 boxen, en een shetlandbox. Was/poetsplaats en een zadelkamer.
We hebben een schuur waar we die gaan plaatsen. Ze staan gewoon binnen en misschien ooit maken we ramen, maar dat is misschien. Voor de boxen was het plan om gewone voorwanden met een schuifdeur te gebruiken met een V-opening erin zodat ze toch naar buiten kunnen kijken. Voor de zijwanden willen we betonblokken gebruiken met daartegen aan rubber matten. We zijn er alleen nog niet uit of we hoge of lage wanden willen (elkaar zien + knuffelen of niks). Voor de shetbox gebruiken we alleen betonblokken en willen we voor de deur proberen of zo'n bedrijf er eentje maak in hetzelfde hout als de rest. Wel zo'n schuifdeur, maar dan een lage waar ze gewoon overheen kunnen kijken.
De spuitplaats word ook met betonblokken opgezet en dan 2 ijzeren palen om ze tussen te zetten.
Er komen dus zeg maar 3 boxen aan de ene kant, 3 aan de andere. Dat is zeg maar qua afmeting zodat het mooi 1 geheel word.
Ik heb nu een zadelkamer maar daar loopt geregelt water in Bloos! die word dan opgeknapt.
We gaan voor in het gangpad van die houten bakken maken waar het voer inkomt zodat je weer een mooi geheel krijgt.
We zijn nog niet begonnen maar alle ideeen zijn er. Misschien dat je er iets aan hebt!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 22:33

Thnx...ik vind het erg belangrijk dat de paarden elkaar kunnen zien maar ook zeer zeker naar buiten kunnen kijken en er voldoende daglicht is...misschien omdat ik het zelf ook prettig vind, zie graag alles en andersom ook..laat graag alles zien :-)

Misschien kunnen we wel eens rondleidingen organiseren bij stallen van bokkers :-)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-12-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, amandananana, Annefleur200, Athelas, Blijgeestig, Change3x, Flew, gerbilGizmo, Groetje, Marcato, Prins85, purny, Rainer, ryukapple, woel en 75 bezoekers