Hulp gz, argumenten tegen kooien voor veelplegers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Hulp gz, argumenten tegen kooien voor veelplegers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 19:56

Ik heb morgen een proefdebat op school, voor de hele klas. En ik moet tegen de kooien die ze hebben bedacht zijn.
Ik ben alleen momenteel niet erg vindingrijk.

Het zijn middeleeuws achtige taferelen, niet van deze tijd. Uhm... weet iemand nog goede argumenten? Zou ik heeeeel fijn vinden Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:58

Uhmz... wil niet vervelend zijn ofzo, maar kun je de stelling ietsiepietsie beter uitleggen?
Bedoel bij kooien gevangenissen of iets dergelijks en bij veelplegers bijvoorbeeld seriemoordenaars ofzo?
Zo kan ik je niet echt helpen.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 20:02

Ohw, sorry. Das wel een idee.

De stelling is als volgt: Veelplegers mogen door de winkeliers in kooien worden gehouden totdat de politie komt.
Dit is naar aanleiding van berichten uit Utrecht, waar verscheide winkeliers op Hoog Cathareine als ik het goed heb, wanhopig werden van de veelplegers en met dit idee kwamen.

Hoop dat ik nu wat duidelijker ben, ik was inderdaad wel erg vaag.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:10

Ja, dit is al duidelijker.
Is het personeel wel bevoegd (lees: zal dat ooit wel lukken om ze daar in te stoppen, moet je lijkt mij toch wel wat ervaring voor hebben, ik zie een oud dametje achter de kassa nou niet direct een crimineel opsluiten) genoeg om dit te doen. Dat zou dus betekenen dat het personeel wel een speciale cursus moet volgen. En wie betaalt dat? De overheid lijkt me hier niet echt geschikt voor. Dus zullen winkeliers dat al snel zelf moeten betalen. Een winkel is geen vetpot, dus zullen er maar weinig zijn die dat kunnen doen. Er moet ruimte worden vrijgemaakt in de winkel voor dit soort kooien. Kost ook weer geld.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 20:15

Ja, dank je! OK dan! Geld is inderdaad een argument. Nog meer ideeen?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:27

Nou... Je zult denk ik ook weer meer werkloosheid krijgen omdat niet iedereen dit zal kunnen (bedoel: niet iedereen is even sterk e.d. zie ook vorige voorbeeld, zie oude dametjes e.d. dit niet echt doen...). Dus zijn die mensen dan niet geschikt voor dit werk (lees: achter de kassa ofzo) omdat mocht er een overval komen, ze dan niet kunnen ingrijpen en de dief er vandoor gaat. (Zet het er wat briek neer.....)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:39

Is in strijd met de mensenrechten in mijn ogen. Iemand zo te kijk zetten vind ik echt in strijd met de menselijke waardigheid.
Bovendien lijkt het me inderdaad gevaarlijk voor het personeel om dit soort zaken af te gaan handelen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:08

Als gewoon burger kun je op zijn hoogst iemand staande houden tot de politie er is. Als je iemand in een kooi moet gooien, denk ik dat daar al snel wat geweld aan te pas zal komen, iedere veelpleger zal zich daartegen verzetten. Dus dan zit je als winkelier uiteindelijk met nog meer problemen: namelijk mishandeling op je strafblad.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:53

zie je het al voor je!! in elke winkel een kooi! haha

en wanneer is iemand een veelpleger? na 2x of naar 10, 20x?
als een kind een paar x snoep jat, is het dan ook een veelpleger?

het is geen realistisch plan, gewoon ff om mensen te schockeren, het publiek wakker schudden voor het probleem.

ook denk ik niet dat fotos op ramen plakken een goede oplossing is.
ook hier weer de vraag: wanneer is iemand een veelpleger?!

het is beter als winkeliers foto's krijgen van verdachte en die gewoon op kantoor houden. zodat personeel hier extra op kan letten.

maar foto's op ramen en kooien... nee

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 12:19

Ik heb net mijn proefdebat gehad en het ging best goed! Dankzij jullie! Haha!