Geen scheerapparaat, hoe staart netjes maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Geen scheerapparaat, hoe staart netjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 23:08

Dit is momenteel Kore dr staart, netjes gladgestreken zijkanten, uitgepluisd en geborsteld...

Afbeelding

Normalitair steken er aan de bovenkant als een waaier van die lange plukken naar de zijkant. Ik heb altijd voor mezelf besloten dat ik de staart niet op wil scheren, omdat als je daar eenmaal aan begint, je altijd bezig blijft dat te onderhouden en het netjes te houden, geen zin in dus. Ik dacht dat die plukken mooi lang bij zouden groeien, maar na 3 jaar zit er nog steeds niet veel zichtbare vordering in, en ben ik die waaier een beetje zat. Nu heb ik geen tondeuse, en heb van de week met een kammetje wat haren aan de zijkant getrokken, aangezien dat best makkelijk gaat. Maar het is allemaal geen doen, en op een gegeven moment had ik een pluk afgebroken staart, waar nu dus een hapje uit is bij de staartwortel! Boos!
Valt het alleen met een tondeuse netjes op te scheren (heb het nog nooit gedaan!), of kan je het ook knippen? In het geval van alleen tondeuse, kan dat dan ook met een gewone van bijvoorbeelde Blokker ofzo? Een paardentondeuse kost zo duur!! Bloos!



Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:13

Je kan het eventueel gewoon knippen, langs de staartlijn naar beneden en daarna naar boven aan de zijkant iets bijpunten, je kan het zo breed/smal houden als je zelf wil Lachen

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:22

Met een scherpe schaar. Je knipt eerst alles korter, dan het model, en dan het achterste gedeelt zeg maar, zo kort tot op de wortel.
En anders gewoon met de tondeuse. Die zijn niet zo heel duur in aanschaf, en altijd handig!! Misschien dat je m samen met een stalgenootje kunt kopen???

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 23:28

Ik zal morgen eens heel voorzichtig met de schaar gaan kijken... en een tondeuse, kan dat dan ook een gewone zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:50

Knippen met een schaar Lachen. Maak eerst een schuine scheiding aan weerszijden. Je ziet de haarlijn van je paard al een beetje schuin weglopen naar beneden, volg die lijn naar boven toe naar de staartinplant. Zet de scheiding vast met een (of meer) wasknijpers en knip dan de plukken aan de zijkant weg. Als de staart gewoon ligt, dan zie je de lijn nog maar net.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:53

Ik zou geen gewone goedkope tondeuse nemen in ieder geval, die willen bij teveel haar, of bepaalde haarsoorten de haren nog weleens gaan trekken in plaats van eraf scheren.

Doet natuurlijk onwijze pijn *heb het zelf weleens gehad bij mijn benen met zo'n goedkoop Lidl ding Haha! * en voor je het weet kan je helemaal niet meer bij de staart in de buurt komen.

Je kan het ook knippen en voor het mooiere effect de laatste stukken met een scheermesje of snijmesje *dierenwinkel* doen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:00

Niet knippen, niet scheren....

Als je een mooie staart wilt hebben op een wedstrijd zou ik vlechten. En voor de rest er van afblijven.

Je suis Charlie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:02

Cassidy schreef:
Niet knippen, niet scheren....

Als je een mooie staart wilt hebben op een wedstrijd zou ik vlechten. En voor de rest er van afblijven.


Als het alleen om de wedstrijden gaat ga ik hierin mee, vindt een mooie vlecht dan altijd nog sjieker staan dan een kaal staartje.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:06

Mijn vriendin waarmee ik altijd rij kan heel erg goed dat soort dingen knippen. Zij is er ook zo eentje die in no-time in kan vlechten (ze kan ook heel snel crea zijn met mensenhaar). Heb jij niet zo iemand bij jou op stal rondlopen? Dan zou ik hem/haar vragen of hij het een keer voordoet!

Succes!
Hint: Ga je nog "voor" en "na" foto's maken? Haha!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:44

Als je hem wilt opknippen dan kun je het beste een tondeuse nemen dan wordt het altijd gelijker dan met de schaar je kunt een gewone tondeuse nemen maar geef het apparaat wel de tijd om z'n werk te doen...

...Dreaming with my eye's wide open...

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:04

ik heb een hand-tondeuse, niet zo duur, en goed genoeg voor een staart, en kootholten, met een schaar kreeg ik altijd "hapjes" en kreeg het niet mooi, dit werkt voor mij beter.
Ze zijn te koop bij grotere paardenzaken, en kosten ca 25 euro.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 17:23

Lovely, ik snap je scheiding verhaal niet helemaal eigenlijk! Misschien als ik het zie wel, maar zo niet... Bloos

Ik zal vanavond eens een heel klein stukje bovenkant proberen, enkele centimeters... *spannend!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:31

Koortje, vanaf waar de staart begint, trek je een lijntje naar beneden toe, beetje schuin, met de haar aangroei mee, daar blijf je een stukje binnen. Je houdt bovenop net zoveel haar dat je het weggeknipte niet meer ziet. De scheidingen even vastzetten is handig zodat je niet per ongeluk teveel bovenop knipt.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:37

Ik blijf tegenwoordig van staarten af, vlecht ze wel in als het nodig is voor een wedstrijd. Alleen de onderkant knip ik nog wel eens bij. Hoe natuurlijker hoe mooier, en de staart van jouw paard is wel erg mooi (ik zie vaker sprietjes van staarten). Ik zou er dus niets aan doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:48

Ja de staart is op de foto inderdaad mooi omdat hij net netjes gemaakt is, en ik die lelijke waaier mooi plat naar de binnenkant heb geveegd! Haha!

Ik rij geen wedstrijden met Kore, en daarom wilde ik het eigenlijk ook zo natuurlijk mogelijk (eeehh, ongeveer) houden, maar ben wel voorstander van een netjes getoileteerd paard, wedstrijd of niet. Maar aangezien het tondeuse idee me nog steeds een beetje afschrikt, ga ik vanavond voorzichtig eens met de schaar kijken wat er te doen valt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:20

Cassidy schreef:
Niet knippen, niet scheren....

Als je een mooie staart wilt hebben op een wedstrijd zou ik vlechten. En voor de rest er van afblijven.


Hier ben ik het helemaal mee eens.
Alleen kan ik niet invlechten, dus Imker loopt altijd aux naturelle tijdens een proefje. Haha!

Toos paardloos

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:31

Cassidy schreef:
Niet knippen, niet scheren....

Als je een mooie staart wilt hebben op een wedstrijd zou ik vlechten. En voor de rest er van afblijven.


Ik vind dat het vlechten meer voor de pony's is. Daar vind ik een vlechtje wel bij horen, maar bij de paarden vind ik geschoren toch echt een stuk mooier!

Ontopic --> Ik knip de staart met een schaar. Als je zorgt dat en een keer een mooi model erin knip kan je het makkelijk bijhouden met een schaar.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:02

Ik vind persoonlijk dat ook een paard die extra haren nodig heeft bij zijn staartwortel, helemaal als hij op het land staat. Ze zitten er niet voor niets, en een kale staartwortel is gewoon...tja.....kaal!

En als je geen wedstrijden rijdt, doe je je paard er in ieder geval geen plezier mee...

Dus een kale staartwortel, alleen omdat wij het mooi vinden? Lips are sealed

Je suis Charlie.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:07

Ik knip/scheer alleen de zijkanten van de bovenkant, helemaal korte bovenkant is bij sommige paarden niet mooi en ik wil geen risico nemen dat die van mij een van die paarden is Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 07:59

gewoon knippen

ik gebruik een grote rechte schaar(zo'n huishoud-schaar) dan knip je in 1x heel het strookje haar en met een klein schaartje werk ik het verder netjes bij

maar nu heb ik wel een scheerapparaat, dus scheer ik bijna altijd, behalve die van mn moeder, die slaat zodra ze een scheerapparaat hoort, dus die knip ik!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:37

knippen kan ook, maar ik zou het zo laten hoor! Op wedstrijd kun je even de bovenste haartjes in een plukje bij elkaar pakken met een elastiekje en daarna verder vlechten, zie je niks van!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers