cola light, wel of niet slecht voor de lijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

cola light, wel of niet slecht voor de lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 19:59

Ik drink erg veel cola light. Ik heb altijd gedacht dat dat prima was. Maar de laatste tijd hoor ik andere verhalen. Dat het net zo slecht voor je lijn is als gewone cola.

Ik hou de hoeveelheid vet en calorieen die ik binnenkrijg bij via een website. Daar wordt cola-light geregistreerd alsof het geen calorieen bevat. Is dat nou wel zo?

Ik hoop dat de afval-experts mij kunnen helpen met deze vraag.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:51

Het bevat idd weinig Kcal, maar het is niet zo gezond voor je. Cola is van zichzelf heel zuur (slecht voor oa je tanden) en daarom is er veel zoetstof (aspartaam) aan toegevoegd en dat schijnt kankerverwekkend te zijn (als je er veel van binnen krijgt). Je kan er dus beter niet al te veel van drinken.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:30

Voor je lijn is cola-light idd niet slecht.

Qua zuurgraad idd wel. Over zoetstoffen wordt nogsteeds een hoop onderzoek gedaan naar de schadelijkheid daarvan, maar lang niet alle wetenschappelijke artikelen zijn te lezen. (helaas). Dus in hoeverre dat nou echt bewezen is...

Maar je kunt natuurlijk ook iets anders drinken als cola-light.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:32

cola light is niet slecht als je het met mate drinkt
2 glazen per dag)

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:32

MargaV schreef:

Citaat:
Ik hou de hoeveelheid vet en calorieen die ik binnenkrijg bij via een website.


Wel off-topic:
Zou je me die website door kunnen geven?
Wil het aantal cal. ook een beetje bijhouden Haha!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:50

Wat betreft de schadelijkheid van de zoetstoffen is inderdaad weinig bekent. Het enige dat ik tot dusver ben tegen gekomen over zoetstoffen is dat je er behoorlijke hoeveelheden van moet wegdrinken, wil de kans op schade ontstaan. En dan heb ik het in hoeveelheden van liters. Zelf ben ik nog steeds op zoek naar meer informatie hierover.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:56

AnkeD schreef:
MargaV schreef:

Citaat:
Ik hou de hoeveelheid vet en calorieen die ik binnenkrijg bij via een website.


Wel off-topic:
Zou je me die website door kunnen geven?
Wil het aantal cal. ook een beetje bijhouden Haha!



http://www.overgewicht.nl

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:10

callorien tellen heb geen zin jongens.. je raakt eraan gewend en je zal nooit meer lekker veel kunnen eten zonder aan te komen

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:17

Idd,ik heb ook een calorie-tel-dieet gedaan.En elke keer als ik nu een dropje neem denk ik:Daar gaan weer 15 calorieen...
Of als ik een banaan eet:Oeps....weer 95 calorieen rijker...

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:20

Ik weet niet ofdat dit een fabeltje is, maar ik heb ooit gehoord dat er in [Coca] cola light een kankerverwekkende stof zit of iets dergelijks...

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:21

Ja zoiets heb ik ook gehoord,maar ik neem aan dat zo'n grote ,wereldwijd beroemde fabrikant toch geen risico gaat lopen om dode te werven met zijn product...Toch?!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:22

Ynzo schreef:
Ik weet niet ofdat dit een fabeltje is, maar ik heb ooit gehoord dat er in [Coca] cola light een kankerverwekkende stof zit of iets dergelijks...

in smarties zitten ook 7 kankerverwekkende stoffen

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:26

Serieus??
Owh....nu worden mijn favoriete snoepjes toch minder favoriet..... Haha!
En al die kleine kindertjes maar kankerverwekkende snoepjes eten....

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:35

Maar poehpoeh, je hoort over zoveel dat er kankerverwekkende stoffen inzitten.....
Teveel van iets is niet goed denk ik, maar als je gewoon alles met mate neemt zal het wel meevallen denk ik Lachen

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:38

Het is goed want toen er kennissen naar een dieetiste gingen, mochten ze geen cola drinken maar wel alle light producten (cola light, icetea light..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:41

weet je waar pas veel kankerverwekkende stoffen in zitten? in brood!
tsja wat moet je dan nog eten/drinken?

mn zus heeft in een eetstoornis-kliniek gezeten, en je mag idd max 2 glazen van een light product poer dag drinken, oa omdat het slecht is, maar ook omdat je alvleesklier oid denkt he we krijgen suiker binnen, en er wordt dan wel/geen insuline aangemaakt, iig dan blijkt het dus zoetstof te zijn, waardoor er dus te weinig suiker in je lichaam wordt opgenomen

ik heb t verhaal maar half gevolgd, iig raakt je lichaam er van in de war, dus drink je alleen maar light, dan is t niet goed voor je bloedsuiker spiegel en je alvleesklier etc

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:49

Barvrouwke schreef:
callorien tellen heb geen zin jongens.. je raakt eraan gewend en je zal nooit meer lekker veel kunnen eten zonder aan te komen


Ik heb het idee dat het in mijn geval wel zin heeft. Ik hou mezelf er niet heel strikt aan, maar gebruik het meer als steun om mezelf ervan bewust te zijn wanneer ik met welke soort eten echt teveel binnenkrijg. Het handige van die overgewicht.nl site is ook dat de hoeveelheid vetten die je binnenkrijgt je te zien krijgt. Zo krijg ik een goed idee van wat een normale hoeveelheid eten is voor iemand met mijn bewegingspatroon. Want ik ben het zelf een beetje kwijtgeraakt omdat ik een enorme lekkerbek ben.

Ik probeer mezelf een gezond eetpatroon aan te leren, en ik ben in de veronderstelling dat dat best kan met calorieen en vetten tellen als grondslag.

Hoe stel jij voor dat ik af moet vallen dan?

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:04

Mijn vriendin deed ook calorieen tellen, nou ik word er dus gek van! Als ik dan bijv. eens een keer een zakje hips op school koop zit ze gelijk te zeggen.........ja dat zijn weer zoveel cal. dan moet je zolang naar de sportschool om het er weer af te krijgen.

Naar mijn idee is dat ook niet goed. Maar ieder heeft zijn eigen manier en als je je daar goed bij voelt moet je er gewoon mee doorgaan! OK dan!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 14:06

Ik wil inderdaad niet zo dwangmatig bezig zijn met die calorieen. Ik kies gewoon 1 moment in de twee dagen dat ik het invul. Als ik teveel calorieen heb binnengekregen, dan kijk ik waardoor dat komt en probeer ik daar de volgende keer een light versie of minder van te eten. Ik probeer een nieuw eetpatroon aan te leren door er nu even een beetje bij stil te staan. Hopelijk gaat het over een maandje vanzelf. Het is voor mij meer een tijdelijk hulpmiddel dan een doel op zich.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:33

In light producten, kauwgum en andere zit aspertaam (kunstmatige zoetstoffen)en dat is 1 van de meest gevaarlijke stoffen die ooit in voeding is toegevoegd!
Voor meer info: http://www.aspartaam.nl/main%203.html

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:55


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:13

Pfff, wat heb ik dan al veel kankerverwekkende stoffen binnen gekregen zeg... Haha! Maar volgens mij zeggen ze van bijna ieder product wel dat daar kankerverwekkende stoffen in zitten. Dus wat ik daar nou van moet geloven?
Maar je moet indd niet te dwangmatig bezig zijn met voedsel.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:30

Mijn huisgenootje is afgestudeerd op iets dergelijks. Volgens haar krijg je door de zoetstoffen in cola light juist ook meer trek in zoete dingen en dat is dus ook minder voor de lijn...!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:55

bedankt allemaal, ik beperk momenteel mijn cola-light-consumptie tot maximaal 2 glazen per dag.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:54

Uums schreef:
Mijn huisgenootje is afgestudeerd op iets dergelijks. Volgens haar krijg je door de zoetstoffen in cola light juist ook meer trek in zoete dingen en dat is dus ook minder voor de lijn...!
dat staat idd ook in de link over afvallen&aspertaam in mn vorige post

margaV 2 glazen per dag dat is geen probleem!