ziek paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 20:51

sinds donderdag hoest mijn pony, en heeft na het werk een natte neus (15/20 min stappen, meer benen strekken dus). Ik geef nu over het hooi lauw water met peperemunt olie (en honing), zodat ze niet zo last heeft van het stof, en 1x per dag spuit ikhaar omgeving in met honingwater met eucalyptus en den (essentiële olieën). Maandag ga ik gelijk de dierenarts bellen.

Nu wilde ik graag weten wat nu goed voor haar is (supplementen ed.) en wat ik verder voor haar kan doen.

Ik kan eventueel ook nog booster bij gaan voeren (zie paardedrogist).

Verder voer ik nu ook nog foeneknof en zeewier bij (deed ik al) en krijgt ze eens per maand een vitamine stoot.

Misschien hebben jullie een idee wat het kan zijn? Ze heeft 1,5 jaar geleden wel bronchitus gehad (bijna chronisch).
alvast bedankt, ga ik nog ff zoeken met de zoekfunctie!

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:55

Volgens mij kan je niet meer doen dan dat je nu doet, afwachten wat de da zegt!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:57

Booster kun je natuurlijk sowieso bijvoeren, verder krijgt je paard dus al veel gezonde extra's. De da komt maandag en ik denk dat die je meer kan vertellen. Ik hoop dat het een simpele verkoudheid is. Gezien het verleden had ik misschien toch wat eerder de da laten komen... Verder kun je eens met de da bespreken wat je allemaal bijvoert enzo...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:12

bedankt voor de tip. Ik hoorde het pas gister, maar mijn verzorgster zij vandaag dat ze donderdag ook al deed, en om nou gelijk na een keer hoesten (gister dus) al te bellen, leek me ook niet nodig. Al heb ik er nu wel spijt van. In het weekend is er alleen spoedeisende hulp, dus vandaar. ze is al aardig op leeftijd, tussen de 25 en 35 en moet nodig naar de tandarts. (weet niet of dat er iets mee temaken kan hebben).

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:44

Nou, toevallig las ik laatst op een paardentandarts-site dat hoesten ook kan komen door 'slecht' gebit. Ik snap dat je niet direct de da belt, ik zei dat omdat je schreef dat ie al een week hoest, snappie. Gewoon even rustig afwachten wat de da zegt joh en lekker rustig aandoen tot die tijd!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:46

Bloos! En nu lees ik je bericht nog eens en zie dat je schreef vanaf afgelopen donderdag! Stom dus van mij....

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:06

Hoi, mij paard is sinds een maand of 3 ziek en hoestte ook en had het ook benauwd!! { bronchitis }
En toen heb ik ventipulmin gegeven voor een week en toen ging het goed maar, na die week ging het dus weer bergafwaarts en heb ik voor wat anders gekozen !! Homeopathie!!
En ik gaf ook allemaal die dingen van de paardendrogist foeneknof enz...
Nou die moesten gelijk de prullebak in ze zegt dat alles in een goed brok zit wat hij nodig geeft en dat je op een gegeven moment zoveel geeft dat het teveel is en dus juist schadelijk in plek van goed!!
Nu is hij dus ong 2 maanden bezig met homeopathie en het gaat nu stukken beter hj hoest nog af en toe en is bijna niet meer benauwd
Waarschijnlijk is hij over een tijdje weer helemaal beter!!
Dus grijp niet gelijk naar de supplementen als je het niet meer weet!!!

Succes!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:22

Ik heb een paard dat al jaren lang chronische bronchitis heeft. Ze heeft er last van bij de overgang van droog naar nat weer en warm naar koud weer (voorjaar/najaar). Zij krijgt dan altijd een dubbele ventipulmin-spuit, zeer nat hooi of kuilhooi. Een frisse (!) maar absoluut tochtvrije stal en een stofvrije omgeving (stalpad nat sproeien voor het vegen) is ook noodzaak. Ik weet zeker dat dit alles helpt, ze is nu al 30 jaar!
Denk eraan Ventipulmin is voor de longblaasjes en Sputolin voor verkoudheid (voorste luchtwegen - maakt het slijm los).

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:41

Bij mijn paard helpt het geven van echinacea (van Bloem, bij de drogist in 300 ml. verkrijgbaar); hij krijgt dan 3 dagen 5 ml. en daarna 3 ml per dag in de winter/herfst/begin voorjaar. Sindsdien hoest hij helemaal niet meer. Daarvoor was het toch regelmatig raak (vooral 's ochtends vroeg) en hielpen de antibiotica, ventipulmin of sputolysin niet. Afkloppen maar nu gaat het al voor het 2e seizoen helemaal goed. Dit is voor mijn paard dus de oplossing gebleken. Verder krijgt hij wel kuil, want van hooi gaat hij wel hoesten. Hij staat gewoon op stro.


lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 19:29

Ze heeft vandaag niet gehoest!!!!, maar stond vanochtend wel te puffen in het zonnetje. Ik had haar aan een paar meisjes verhuurd, voor een buitenrit, lekker ff wandelen en in de frise lucht, kwam ze helemaal bezweet terug, had nog zo gezecht dat ze rustig aan moesten doen. Dat ventipiulmin heb ik vorrig jaar 1 of 2 wekken gegeven, heeft teon geholpen.

Ze zit ook niet erg lekker in haar vel (al paar jaar niet), maar dat komt dus omdat ze last heeft van haar tanden. Ben nu ook met een tandarts bezig. Denk dat ik niet morgen kan bellen, want er is niemand thuis, overmorgen wel.

Beddankt voor de tips.

Oja, mijn pony krijgt vrij weinig krachtvoer, 1/4 tot halve schep. basisbrok van pavo.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, LiDi, M_Vainqueur, Rubio en 24 bezoekers