grr, cake mislukkingen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

grr, cake mislukkingen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 01:09

Sjonge jonge, ik had t al helemaal in mijn hoofd! Ik zou van t weekend een lekkere cake gaan bakken met choco glazuur en half choco en half gewoon zeg maar.. En lekkere stukjes echte chocloade erdoor heen. Helemaal goed! Alles in huis gehaald, lekker cd'tje op gezet, cake gebakken. Nog nooit met cacau (hoe schrijf je dat nou weer??) gedaan, dus wist ook niet hoeveel er daarvan in moest..

Kwartiertje in de oven, vond t erg kort maar ok.. PIEEEEEEEEEEP, (valsere) PIEEEEEEEEEEP , oven uitgezet.. Cake nog niet gaar.. Dus ik weer terug zetten etcetc, na een paar keer opnieuw in de oven, leek de cake wel steeds ongaarder te worden en kwam het deeg aan de bovenkant naar buiten stromen.. Vrij smerig gezicht wel.. Uiteindelijk maar op gegeven..

Maar ja.. had nog steeds zin in cake! Dus zusje gevraagd of zij een nieuwe wilde bakken, geen cacou dit keer.. Na een half uur (moet er 1 uur in) komt mijn zusje boven. "Kom eens kijken bij de cake, ik geloof dattie verbrand is!" En ja hoor... Flink gerezen en ook flink verbrand.. GRR!! Bovenste (verbrande) laag er maar afgehaald en glazuur op gedaan.. Mssn is ie nog te eten..

Maar hoe doen mensen dat toch?? Zo;n lekkere cake bakken? Weet nog wel de caken van mijn oma! Zo superlekker altijd! Maar ik geloof dat wij dat niet doorgekregen hebben.. Wij zijn niet zulke keukenhelden vrees ik...

haha ken je die reclame van noodles? Zo bak je dus een lekkere gevulde pompoen! En dan een man een zwart verbrand pompoentje uit de oven zien halen.. Zoiets zijn wij ook geloof ik!! Haha!

Onderschriftloos :Y)


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:38

Bij het bakken van cake is het belangrijk dat je tussendoor de oven NIET opendoet, dan zakt hij nl. helemaal in.
Dus rustig afwachten totdat je denkt dat de cake (bijna) gaar is, dan pas testen *LOL*
Normaal gesproken moet een cake ongeveer een uurtje in de oven.
Zelf zet ik de cake midden in de oven met aluminiumfolie er overheen.
De laatste 10 minuten haal ik het folie er af zodat hij een mooi goudkleurig korstje krijgt Vingers aflikken

Op Voedertijd kun je vast veel meer tips krijgen

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:43

En? ondertussen al geproefd van je cake? Het kan volgens mij niet aan de cacao liggen. Je moet er gewoon een paar eetlepels doorheen roeren, als het gebakken is, is de kleur altijd nog iets donkerder. (dus niet teveel erin, is niet lekker)

Het enige wat ik kan bedenken wat er gebeurd is, is het volgende:

*Oven te heet (buitenste laag "schroeit" dicht, binnenste vloeibare wordt TE snel TE heet, en dus heb je je eigen mini-vulkaan Haha!

*Oven op bovenwarmte gezet. Houdt in dat de oven voor een groot gedeelte alleen aan de bovenkant verwarmd wordt. Vandaar dus dat je cake verbrandt.

En je recept? heb je een goed recept? De standaard regel is gelijke delen.
Dus:
*200 gram bloem
*200 gram suiker
*200 gram boter
*200 gram eieren (zijn er dus 4)
*Snufje zout.

Als het met een pakje doet, moet je uiteraard de aanwijzingen op de verpakking volgen.

Succes, ik hoop dat je er achter komt waar het aan lag!

*edit* Mocht je nog een keer cacao toevoegen, Gooi er dan NIET 200 gram cacao in!!!! Dis recept is een basis recept, en daar kun je "smaakmakers" aan toevoegen, naar smaak! (zoals dus cacao, citroenrasp, appeltjes met kaneel, noten en stukjes chocola, enz enz.)

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:05

De eerste cake: de oven was waarschijnlijk te warm; en het kan ook zijn dat er net iets meer bloem in moest. Voor boerencake krijg je altijd een heel stevig deeg. En die cake rijst altijd heel goed; en word ook erg lekker Knipoog Het kan ook zijn dat je er teveel cacoa bij hebt gegooid.. bij mij lukt dat altijd --> toevalstreffer Haha! Maja, ik ben pas 15 dus erg veel weet ik er niet van. Je kunt ook een keer een kant en klaar pakje boerencake mix kopen in de winkel; minder lekker vind ik. Maar als je dan kijkt hoe dat beslag eruit ziet; dan weet je ongeveer de dikte etc die je moet hebben neem ik aan.

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:13

nou het was dus idd een kant en klaar pak zeg maar, eieren en boter toevoegen plus de inhou van het pak.. Maar ik heb er maar 1 grote theelepel/dessertlepel cacou doorheen gegooid.. Wist niet hoeveel er door heen moest, maar blijkbaar dus wel meer..

En wij hebben zo'n combi magnetron die t ook nog eens niet zo goed meer doet.. Dus ik had de temperatuur al lager en de tijd korter, maar in een half uur was ie dus al helemaal verbrand (tweede cake) eerste werd dus niet eens gaar.. En ik weet dat je de ove niet open mag doen tijdens het bakken, maar hoe moet ik anders zien of ie al gaar is? En de eerste was op t eerste gezicht gaar, totdat ik erin prikte.. En na 4 keer opnieuw in de oven, kwam er alleen maar méér ongaar deeg boven 'drijven'!

Maar maudy, wat jij zegt klinkt heel logisch end aar zal t dan wel aangelegen hebben.. Overigens is de tweede best te eten! Had er nog rozijnen doorheen gedaan en het glazuur er dus ove heen, alleen is hij nogal stevig...

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:13

Wist btw niet eens dat we een voedertijd hadden!!

Onderschriftloos :Y)

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:13

Wij hebben op onze combi oven een speciale cake knop, nooit geen last van een mislukte cake Haha!

The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams.


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 18:41

zow zeg! Dat is nou nog eens handig!! Dat zal t wel zijn dan! Wij hebben die knop niet, zie je wel, het ligt niey aan mij!! hihi Haha!

Onderschriftloos :Y)

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:34

Mijn cake wilde altijd in het midden wél rijzen, aan de zijkanten niet.... Tip van m'n schoonmoeder: eerst een kwartier op 100 graden, dan kan het deeg eerst rustig rijzen. Daarna op volle temperatuur.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 00:34

dat is helemaal niet zo'n verkeerd idee elles!! Zou ik mssn eens kunnen proberen! Als ik me ooit weer eens aan een cake waag... Haha!

Onderschriftloos :Y)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 01:20

Oscar schreef:
Bij het bakken van cake is het belangrijk dat je tussendoor de oven NIET opendoet, dan zakt hij nl. helemaal in.
Dus rustig afwachten totdat je denkt dat de cake (bijna) gaar is, dan pas testen *LOL*
Normaal gesproken moet een cake ongeveer een uurtje in de oven.
Zelf zet ik de cake midden in de oven met aluminiumfolie er overheen.
De laatste 10 minuten haal ik het folie er af zodat hij een mooi goudkleurig korstje krijgt Vingers aflikken

Op Voedertijd kun je vast veel meer tips krijgen


Ja maar.... hoe krijg je nou die folie er af zonder de oven open te doen Ziek ???

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:55

het gaat erom dat de oven niet open gaat op het moment dat de cake nog aan het rijzen is. na +/- een half uur tot 3 kwartier is dat klaar en hoeft de cake alleen nog maar gaar te worden. En doordat oscar er na die 3 kwartier het folie (de folie?)afhaalt, wordt die cake ook nog eens lekker bruin!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:58

Nog een cake-tip: Sla nooit de gardes van de mixer af op je beslagkom of je cake-blik. In de oven rijst je cake super, maar als hij afgekoeld is, is hij weer ingezakt en zo massief als een baksteen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:08

Heb jij je cake in de magnetron op een schaal staan die ronddraait?
Dat is namelijk ook iets waar je cake slecht tot niet tegen kan.
Daar kwam ik achter toen ik een nieuwe magnetron kocht waar een echte oven functie in zit, compleet met ovenslede en sindsdien is mijn cake gaar en stort niet elke keer weer in.
Wat bij jouw ook zeker een factor is is de temperatuur, dat had ik ook doordat mijn magnetron dat niet constant kon houden.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 00:13

nee die heb ik niet, egwoon een combi magnetronz onder draaiende schalen.. (reclame vin ik zo leuk, met dat meisje die wacht op haar snack en die neus die steeds heen en weer gaat! Super!! Haha!)

Maar marije? Wat is er dan met dat afslaan van de gardes?

Geloof dat ik zo'n beetje alles heb gedaan dat echt niet hoort bij het bakken van een cake!! Haha!

Volgens mij is t overigens dé folie ipv het folie..

Onderschriftloos :Y)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:41

Als je cake gaat bakken, klop je er met je mixer heel veel lucht in. Als je dan daarna de gardes aftikt op de besalgkom, of op het cakeblik, dan sla je die lucht er als het waren weer uit. En zolang hij in de oven staat, zie je je cake erg mooi rijzen, maar bij het afkoelen zakt hij weer helemaal in en wordt de cake heel erg massief, ipv lekker luchtig.
Deze tip kwam van mijn oma en sinds ik heel voorzichtig het beslag in de cakevorm doe en met een pannenlikker het laatste beetje erbij (en dan ook die pannenlikker niet meer afslaan) is me dat niet meer gebeurd!
Succes met cake bakken verder!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:18

En dan die pannenlikker ipv. afslaan aflikken Vingers aflikken Haha!

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:44

Chica schreef:
En dan die pannenlikker ipv. afslaan aflikken Vingers aflikken Haha!

Dat doe ik inderdaad ook, net als de gardes van de mixer! Vingers aflikken

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:53

Marije_jiplover"]
[quote="Chica schreef:
En dan die pannenlikker ipv. afslaan aflikken Vingers aflikken Haha!

Dat doe ik inderdaad ook, net als de gardes van de mixer! Vingers aflikken
[/quote]

Mmm jummie Vingers aflikken
doe ik ook altijd, en dan ook de beslagkom uitlikken *LOL*

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 23:03

haha ja lekker en dan daarna compleet misselijk zijn!! Hihi, maar ik doe t ook altijd hoor.. Weet je wat ook zo lekker is?? HEt deeg van een boterkoek!

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baredawn en 60 bezoekers