Ook een bokprobleem..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Ook een bokprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 11:32

Racer bokt dus ontzettend als ik hem wil laten aangalopperen of als ik met sporen rijd. Heel vervelend, en vooral vervelend voor de andere bakgebruikers.
Hij is de laatste tijd ook gewoon super energiek, alles is eng (gaat nu wel beter) loopt over zijn eigen tempo heen en bokt dus ontzettend.
Nu heb ik dus uitgevonden dat longeren voor het rijden zuper goed werkt, hij bokt niet meer, loopt keurig op tempo, kan zich veel beter concentreren en doet gewoon meer zijn best. Natuurlijk hardstikke fijn, maar ik heb niet altijd de tijd om hem eerst te longeren. Nou zou je denken dat hij het na een paar keer wel leert, dus ik gisteren vol goede moed opstappen en weg rijden. En toen begon het gedonker alweer Verdrietig . In de zomer heeft hij hier helemaal geen last van gehad Verward .
Ik dacht dat hij misschien te veel voer kreeg, 1, 1, 1. Heb ik heb hem nu dus op ½, 1, 1 gezet, maar ik merk geen verschil. Hij krijgt wel prestatiebrok, dus dat zit wel vol met energie. Zou er nog meer af moeten? Het is een pony (draver, dus zeer gevoelig voor energie Haha! ) van 1.51m. Hij krijgt ook 2 keer per dag een flinke pluk kuilgras.
Overigens is er helemaal niks met zijn rug aan de hand. Dat is allemaal 2 weken geleden na gekeken en hen toen meteen een nieuw zadel gekocht die op maat gemaakt is. Dat is het dus niet.
Wat kan ik dus doen als ik geen tijd heb om te longeren voor het rijden?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:09

Hmm deed hij het eerst niet?
mss is er dan toch iets met het zadel ofzo
Of iets anders veranderd? het lijkt me niet dat ie zonder reden ineens begint.

Probeer te oefenen als de bak (bijna) leeg is, en probeer hem heel de tijd bezig te houden, zodat ie het misschien vergeet ofzo.

Sabine bokte ook altijd heel erg, dan ging het bok-tik-bok-tik en het was zo over...

maar uit ervaring... sla alsjeblieft geen draver

Starlight loopt de laatste tijd ook flink (nou ja, laatste tijd 5x terwijl ze het in de 3.5 jaar daarvoor 2x gedaan heeft..) met dr kont omhoog
mss de tijd van het jaar ofzo Tong uitsteken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:17

Komt je pony wel genoeg buiten met andere paarden om mee te spelen?
Als longeren helpt en hij loopt dan wel goed, dsan heeft hij nu in de winter dus even nodig dat hij zijn energie kwijt moet voor je opstapt. Dat is echt geen schande hoor!
Gewoon lekker longeren tot je merkt dat het niet meer nodig is, en dan van de zomer weer gewoon proberen!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:22

Ik zou eerst alle medische redenen uitsluiten (rug, zadel, kiezen, enz.)
Maar aangezien hij het na het longeren niet meer doet, zal dat wel niet het geval zijn.
Ik zou hem iig van die prestatiebrok afhalen, gewone Basisbrok is wel genoeg denk ik!!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:08

Zo te lezen moet hij gewoon z'n energie even kwijt; als jij geen tijd hebt om dat voor het rijden even te doen, kan je dan niet vragen of iemand anders 'm misschien even losgooit voordat jij komt?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:13

Ik zou m op 1/2 , 1/2, 1/2 prestatiebrok zetten.......... Marca is 176 en werkt dagelijks en krijgt 2 kg sportbrok per dag...... Bij meer springt ze de pan uit Haha!

Wil je toch meer biks geven dan moet je idd van het prestatiebrok af en basisbrok geven

jah_ik
Berichten: 155
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:39

ik denk dat het komt doordat hij in de zomer op de wei stond, dan kan ie zn energie eruit rennen, in de winter zal je tog moeten gaan longeren dan maar, hoe zou jij het vinden om de hele dag alleen maar in je kamer te zitten? das tog ook saai, kan je tog ook je energie neit kwijt??? ik vind dit eigenlijk wel heel logisch

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:37

1) 2 x per dag brokken en haver is genoeg, geen 3 x. Ook moet je hem veel hooi geven.
2) Zet hem meer in de wei zodat hij zich kan uitleven.
3) staat hij alleen, of met anderen, misschien heeft hij niemand om te spelen en raakt hij niet gewend aan anderen zodat hij naar die andere paarden bokt.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:32

Misschien wat minder prestatiebrokken en wat meer kuilgras, lijkt mij het beste...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:00

Niekoezz schreef:
1) 2 x per dag brokken en haver is genoeg, geen 3 x. Ook moet je hem veel hooi geven.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, je kan beter kleinere portie's voeren op meer tijdstippen, liever 3 keer een kilo ipv van 2x anderhalf kilo.
Verder denk ik ook dat je het voer wel zou kunnen minderen naar anderhalf kilo, maar allereerst zou ik een goed het tuig en de rug (laten) controleren.

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:32

Als ik dit zo lees, denk ik dat hij misschien niet genoeg kan verlengen in zijn rug spieren. Dit kan je verhelpen door voor dat je gaat rijden eerst te longeren, steeds tempowisselingen rijden.. Mijn paard doet het op dit moment ook regelmatig… Ik longeer hem meestal voordat ik erop ga.. Meestal een minuutje of 10, daarna nog 45 minuten rijden… Zo wie zo is het niet verkeerd om eerst te longeren voordat je gaat rijden.. Dit werd mij ook aangeraden door de dierenarts.. Het voordeel is dat zijn spiertjes al opgewarmd zijn voordat je iets gaat vragen van je paard… Mocht het probleem aanhouden is het misschien verstandig om je nieuwe zadel eens na te laten kijken om te kijken of het niet bijgevuld moet worden… Het zadel zakt natuurlijk altijd wel wat in…Ook afhankelijk van het merk (de een sneller dan het andere)… Verder zal ik in de gaten houden of er geen andere lichamelijk problemen zijn zoals haken aan de kiezen of rugklachten

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:38

Ik denk dat je paard sowieso te veel eiwitten e.d. krijgt... mijn volbloed arabier van 1.57 m krijgt 3 x daags 1/4 bix en 2x daags hooi. Ik voer hem zelf een kilo muesli of slobber bij als hij gewerkt heeft. Het kan zijn dat je paard inderdaad te veel energie heeft door het krachtvoer Verward Feit is ook dat de meeste paarden in de winter veel heftiger zijn dan in de zomer. Mijn arabier was ook supervervelend en wou alleen maar racen en bokken in de bak. Lekker losgooien en hem laten knallen of even lekker longeren een paar dagen in de week kan ook al helpen want zo kan hij zijn ´ei´kwijt

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:38

Als ik vroeger met Eternity wou gaan rijden, moest ik dr ook altijd eerst longeren !! al reed je haar elke dag, nix hielp !! en dan liep ze nog een heel uur te bokken enzow !!
Ik denk dat dit van paardje tot paardje afhangt ...
maar eh, rijd al zeker zonder sporen dan, vele paardjes zijn daar te gevoelig voor, probeer toch elke keer te longeren, en geef je paard elke keer als hij/zij bokt een tik van de zweep !!

xxx smak, hopelijk is het probleem snel opgelost !!! Ach gut

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:02

de draver waar ik op rijd krijgt 's avonds een piepklein beetje biks
en daarbij muesli en wortels. toen ze alleen biks kreeg en kuil was ze soms niet te hanteren (volgens de eigenaresse). sinds ze muesli krijgt ipv baks is ze veel rustiger geworden.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:21

gewoon alles op 1/2

En bokt hij alleen dan bij het galopperen?