Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:31

'k Heb 'm net op VvdD geplaatst als antwoord in een topic, maar vond 'm zelf eigenlijk mooi genoeg om een eigen topic te geven Tong uitsteken

Nadenkertje voor mensen die bv ivm regen, geen tijd of andere rotsmoesjes hun paard in hun hok laten staan en er de hele dag niet uithalen, onder het motto 'daar gaat ' ie niet dood van' :

Ik vind dat alle eigenaren die hun paard een dag in de box laten staan, die dag zelf niet mogen eten en drinken. Daar ga je namelijk ook niet dood van.

Zo, kijk maar wat je d'r mee kan. Reageren mag.... Haha!


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:35

Haha, ben ik helemaal met je eens! Paarden horen buiten en wij horen te eten en drinken Lachen ALs je zelf niet kan is het toch een kleine moeite iemand anders te vragen Lachen

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:38

Goh Sonja, mijn paarden lopen vandaag buiten hoor, lekker dollen in de plassen in de bak.

Maar gisteren .... hebben ze de hele dag binnen gestaan. Juist, omdat het echt heel slecht weer was. En weet je, ze krijgen eten, drinken, lekker happie tussendoor ... Borsteltje erover, beetje tutten, lekker veel aandacht.

Ze genieten. Net als wij. En ik zit ook weleens een dag binnen hoor, krijg ik niks van. En ja, dan eet en drink ik ook.

Heeft dus niks met elkaar te maken.

Webshop - digital art: MoTekent

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:48

Ik heb gisteren (zaterdag) ook mijn pony's binnen laten staan!
Ze vinden dat minder erg dan dat ik ze met dat kl*teweer buiten zet!!
Buiten is nu niets te "doen" het land is kaal en nat en niets te vreten!
Ik denk dat ze mij er dankbaar om zijn!

Ze hebben beide een buitenstal en kunnen genoeg zien!

Ik vind het echt onzin om te zeggen dat als je je paard eens een keertje binnen laat dat je zelf maar eens een dagje niet moet eten en drinken! Verward

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:51

Idd, ik ben het met MoniqueT eens. Tuurlijk, het is beter als paarden elke dag even lekker naar buiten kunnen, maar soms heb je daar gewoon de tijd of mogelijkheden niet voor. Bij ons bijv. is de wei nu veel te nat om ze op te laten en als het zo regent is de bak ook veel te nat. En ik moet eerlijk zeggen dat ik met zulk weer als gisteren niet echt zin heb om met mijn paard naar buiten te gaan.
Ik heb toen gewoon wat met mijn paard geknuffeld en gezorgd dat ze niets tekortkomen. En zo erg is het echt niet voor een paard om een dagje niet buiten te komen!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:56

Ik heb gisteren paarden buiten gezien, nat, vies, treurig. Met een hoge rug met de kont in de wind. Sommigen met een dik pak dekens op. Zag eruit of ze de last van de hele wereld droegen.

Moet je hier eens lekker komen kijken. Drie keer per dag de mest eruit, fris schoon water, frisse boxen met een dikke laag vers koolzaadstro. Je zou d'r als mens jaloers op worden. En ja, de paarden kijken bij ons buiten en je ziet de tevredenheid van ze afstralen.

En rijden met dit weer zoals gisteren??? Is misschien goed voor je paard, hoewel de mijne de pest eraan heeft met z'n kop in de wind te moeten lopen. Maar sorry hoor, ben d'r zelf ook nog. Als ik met dat weer een uur naar buiten ga in de regen, ben ik gegarandeerd ziek de rest van de week. Niet iedereen is namelijk van ijzer.

Ik vind de stelling erg ondoordacht.

Webshop - digital art: MoTekent

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:59

Een dag niet uit de box,dat moet kunnen.Het word anders als ze dagen lang binnen die paar muurtjes moeten vertoeven. Boos!

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:07

Ivanka bepaalt zelf maar of ze buiten of binnen wil staan, haar stal staat altijd open overdag, kan ze zo in. Maar overdag staat ze vrijwel nooit binnen, hoe slecht het weer ook is!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:08

sonja heeft het wel over diegenen die met stomme smoesjes niet langs gaan.
dan: groot gelijk Haha!

Enya - Daya :-)

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:14

ponyzotje schreef:
sonja heeft het wel over diegenen die met stomme smoesjes niet langs gaan.
dan: groot gelijk Haha!


Verward Verward Verward Ze heeft het niet alleen over de mensen met smoesjes hoor!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:14

Soms...dan denk ik ook wel eens....ik laat hem staan... maar dat doe ik nooit.
Vroeger toen ik jonger was, was ik daar zomers nog al makkelijk in. Maar ja dan stond hij wel op het land.
Sinds een aantal jaar, is mijn stelling er moet elke dag wat met hem gedaan worden. Al is het maar aan de hand een stuk wandelen.

Helaas houdt Lars zelf niet van dit weer en staat dus de hele dag zelf binnen (hij kan gewoon naar buiten als hij wil) en als we bij het buitenrijden op het punt komen dat hij begrijpt dat we naar huis kunnen...dan gaat hij ook wel even wat versnellinkjes harder lopen.

Ik ben het met Sonja eens: als je het weer als smoes gaat gebruiken om je paard een dag op stal te laten staan, dan ben je verkeerd bezig.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:15

Ik vind regen geen rotsmoesje.
Wat miezeren okee, maar als de regen met bakken de lucht uit komt, staat mijn paard met een sacho kop in de wei tegen de regen in te bokken en weet ze niet hoe snel ze naar het draad moet komen als ze me hoort of ziet en trekt mij bijna naar de stal toe.
Nu staat ze wel weer buiten, maar eigenlijk is het geen doen, de wei is al niks,en zou eigenlijk rust moeten hebben, maar ja, ik heb er zelf ook geen goed gevoel over om haar meerdere dagen binnen te houden, maar soms heb je geen keus.
Ik ken mijn paard door en door en merk snel aan haar of ze het buiten naar haar zin heeft of niet ,dat laat ze heel goed zien en aan de hand daarvan bepaal ik waar ze staat, binnen of buiten.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:17

gisteren was niet alleen nat en koud maar er was STORM, mijn paarden komen dan ook niet buiten.(soms is het later op de dag wel beter en doet iemand anders ze alsnog los)

waarom niet?

de bakdeuren waaien open en soms breekt er ineens een tak of stuk boom.
paarden kunnen doodsbang/panisch zijn en zichzelf verwonden daardoor.

alleen nattigheid en/of kou dan gaan ze ten alle tijden naar buiten bij mij.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:20

Ben t helemaal met sonja eens! Alleen kan je dan beter een hele dag op de WC gaan zitten, is een beter vergelijking en ga je ook niet dood van!
Ik hoor mensen hier zeggen dat ze zelf ook wel s een hele dag binnen zitten.. maar in je huis kan je lopen en doen en laten wat je zelf wil, das toch niet te vergelijken met een stal van 3 bij 3??

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:22

judithM"]
[quote="ponyzotje schreef:
sonja heeft het wel over diegenen die met stomme smoesjes niet langs gaan.
dan: groot gelijk Haha!


Verward Verward Verward Ze heeft het niet alleen over de mensen met smoesjes hoor!
[/quote]
ze heeft het over de smoesjes voor de mensen. ok als het regent dat je paard niet buiten kan, maar het is niet omdat het regent dat jij je paard niet buiten kan zetten. dus smoesjes omdat de mensen het paard niet uit stal zouden halen. niet omdat de paarden niet buiten zouden kunnen.

Enya - Daya :-)

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:29

Ik ben het wel degelijk met je eens. Mensen die de hele dag het paard aan hun lot overlaten 'daar gaan ze niet dood van', vind ik ook dierenbeulen! Laat die mensen zelf idd maar eens een dag niet eten en drinken. Aan de andere kant, als het superslecht weer is, en de eigenaar is wél op stal om het 1 en ander met het paard om te frutselen vind ik het wel okay.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:41

tja die van mij staat standaard weg te waaien op de wei met soortgenoten
ze kunnen naar binnen hoor als ze willen, maar ach , beestje lijkt vast op baasje , stronteigenwijs

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:43

Bij ons gaan ze er standaard elke dag uit! In het land of in de buitenbak. Alleen vreselijk stormweer of het omhakken van de bomen naast de bak Knipoog zijn redenen om eens een keer ze te laten staan. Maar voor de rest --> ALTIJD buiten!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:09

Nou, gerust hoor, we hebben de paarden aan huis, zijn de halve dag aan het rommelen om ze heen of bezig met ze.

Ik kijk naar mijn paarden, zie of ze het naar hun zin hebben buiten en zo niet, haal ik ze binnen. En als je dat met snertweer consequent moet doen, laat je ze op een gegeven moment lekker binnen. Volgende ronde, volgende kansen hoor.

Webshop - digital art: MoTekent

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:25

Regen, weer, wind, onweer, sneeuw of wat dan ook.. een paard heeft naar mijn inziens gewoon recht op minimaal een paar uur beweging per dag! Of dit nu op de wei, paddock, stapmolen, wandelen, rijden of weet ik veel wat voor manier gebeurd. Desnoods heeft je paard alleen een uitloop naar buiten toe van een paar vierkante meter op de verharde bodem. Als ie maar ff z'n benen kan strekken en een frisse neus kan halen. In een box van 3x4 meter kan een kolos toch moeilijk even de benen strekken. Of het kwaad kan weet ik niet als jij je paard laat staan, maar ik kan en zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Misschien een rare vergelijking, maar je wilt toch zelf ook niet 24/7 in een WC doorbrengen. Zelfs al heb je bed, bank, water, lekker eten, boek, tv.. what ever tot je beschikking. Ik persoonlijk zou het niet kunnen. Als ik mijzelf daar al toe niet in staat zien, dan wil ik het mijn paard al helemaal niet aandoen. Okay, soms is het gewoon niet anders door omstandigheden.. Kan gebeuren.. Maar in principe. No way!

Ieder zijn eigen mening hierin respecterend, maar zo denk ik erover. Ik heb vroeger een paard gereden dat soms 1.5 dag gedwongen op stal stond omdat er niemand was die haar eruit wilde halen. Schandalig!


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:41

Ik zou niet weten of mijn pony's naar binnen hadden gewild gisteren.
Ze stonden er 's avonds nog toen ik in de storm ging voeren en vanochtend waren ze ook nog niet weggewaaid.
Leven is hard als je dag en nacht buiten staat. Hoeveel bokkers krijg ik nu wel niet over me heen dat ik de arme paardjes buiten in de storm laat staan...?

Over een week of 2 komen de drachtige merries naar huis. Zij blijven met dit weer (storm, dakpannen waaiden hier van het dak af...) dan wel binnen.
Krijgen aandacht, eten en drinken maar als ik ze een uurtje in de bak zet, draaien ze hun kont naar de regen en bij iedere beweging vanuit de stal staan ze te roepen in de hoop dat ze weer binnen worden gezet.
Doe ik ze er dan een plezier mee? Dacht het niet...
In de wei is het heel anders, dan kunnen ze een beetje schuilen en worden ze gevoerd met kuilgras. In de bak krijgen ze niets te eten en staan ze vol in de regen en wind.

Overigens staan ze hier niet in een hok van 3x3 achter tralies. Ze hebben hier ook op stal voldoende contact met elkaar (staan elkaar af te knabbelen) en de stallen zijn een stukje groter.
En sowieso onbeperkt ruwvoer.

Ach, als je naar bokkers luistert, doe je het nooit goed.
Zolang ik maar weet dat mijn pony's tevreden zijn...

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:43

MarijeR schreef:

Ach, als je naar bokkers luistert, doe je het nooit goed.
Zolang ik maar weet dat mijn pony's tevreden zijn...


Daar is ook wat voor te zeggen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:48

Ik heb gisteren gewoon gereden. Was niet fijn hoor, zowel ik als Fedde was doorweekt.
Maar als het echt de hele dag stormt blijven ze hier ook nog wel eens de hele dag binnen. Want het enige wat ze dan doen is met de kont in de wind en regen staan te 'treuren'.

Don't dream your life, live your dreams!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:49

Ik sluit me bij MarijeR aan ...

Webshop - digital art: MoTekent

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:53

MoniqueT schreef:
Nou, gerust hoor, we hebben de paarden aan huis, zijn de halve dag aan het rommelen om ze heen of bezig met ze.

Ik kijk naar mijn paarden, zie of ze het naar hun zin hebben buiten en zo niet, haal ik ze binnen. En als je dat met snertweer consequent moet doen, laat je ze op een gegeven moment lekker binnen. Volgende ronde, volgende kansen hoor.


Helemaal met je eens OK dan!
Ik zie gewoon aan mijn pony's dat ze het met weer zoals zaterdag het gewoon vreselijk vinden buiten! en laat ze dan gewoon lekker binnen.
Gaan ze niet dood van Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hooi, IASCrawler, Liesje89, Plonspony, Vagabondo, Vinny12511 en 130 bezoekers