Paard hoest... tips gevraagd :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Paard hoest... tips gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:32

Mijn paardje (die al 19 is) is wat hoesterig. Niet alarmerend, maar ik geef haar nu fenegriek, ze krijgt gewoon hooi en staat op een hemparade stal met daaroverheen stro. Ze gaat dagelijks 8 uur de weide in.

Hebben jullie misschien nog tips? Is het misschien een beter idee om haar kuilgras te geven of is dat juist stoffiger?

groetjess

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:57

Nou ja, dit moet natuurlijk geen nieuws voor je zijn, maar kuil is minder stoffig. Wat je ook kunt doen is nat hooi geven of je hooi sprayen met hooispray (van silverlinde, maar da's wel een dure oplossing).
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon een virus heeft, in dat geval zie je meestal ook wat (wit of geel) snot. In dat geval, of als het niet weer overgaat als je d'r kuil of nat hooi geeft, zou ik de dierenarts even laten luisteren.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:10

Wij gaven de paarden altijd een scheut appelazijn over het voer. Hielp negen van de tien keer super. (kan je bij een biologische super halen). En nat kuil inderdaad. Als het dan niet over gaat DA erbij.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 23:12

mja, dat van kuil en stro, ik was eigenlijk in de war over wat nou beter was en wat niet omdat ik er kort geleden een discussie ove rheb gehad :S ik wilde al het hooi in en kruiwagen met water doen maar omdat het de laatste tijd zo heeft gevroren ben ik daar dus maar niet an begonnen :S als het wat beter weer wordt dan wel,
En ik heb begrepen dat ze doorzichtig slijm ophoest (iemand had een klodder slijm voor dr deur gevonden) dus ik neem aan dat het niet zo ernstig is, maar omdat ze al wat ouder is en ik haar enkele weken eerder dacht te horen piepen na een gallopje (waar ik niet zeker van was) heb ik besloten haar tijdelijk even niet meer te rijden

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:31

Ik zou voor de zekerheid de da langs laten komen, dan weet je ook of het iets chronisch is of infectie of wat dan ook.

Weidegang heeft ze voldoende, staat ze in een buitenstal of binnen?
dat scheelt vaak ook nog best wat en knoflook met appelazijn door het voer heen, maar het is belangrijk om te weten, waardoor je paard hoest, het kan zoveel oorzaken hebben en alleen dan kun je gericht kijken waar je de oplossing moet zoeken.

Persoonlijk zou ik als het paard verder geen koorts heeft of zieke indruk maakt, wel door blijven rijden of in idd beweging geven aan de longe.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 23:34

nou, beauty is zo fit als ik weet niet wat :S verder staat ze gewoon in een buitenstal, we hebben geen idee waardoor ze hoest, ze heeft voordat ik haar kreeg (3 maanden terug) bijna 2 jaar stil gestaan, er zijn wel meerdere dingen in het slop geraakt zoals de hoeven en de tanden, dus het kan zijn dat ze dit al had toen ze bij de vorige eigenares stond en wij hebben het nu pas opgemerkt, of ze is begonnen met hoesten door iets wat ze hier wel heeft / krijgt en daar niet.... tis dus moeilijk

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:47

Is idd moeilijk dat snap ik heel goed, heb zelf een paard met Chronische Bronchitus en daar zit jij neem ik aan niet op te wachten, de da langs laten komen aub, want het kan goed zijn dat jouw paard een verwaarloosde verkoudheid heeft wat nu doordat er misschien weer (of intensiever) op gereden wordt gaat hoesten.

Hij kan ook allergisch zijn voor iets op of rondom de stal/weide.

Het is fijn dat hij geen zieke indruk maakt en fit is, dat is belangrijk, want dan is de kans dat hij nu een infectie heeft kleiner, niet uitgesloten maar kleiner.

Als je paard hoest komt er dan altijd snot (welke kleur) mee? of soms en tijdens het rijden of een dag nadat je gereden hebt?

Zweet je paard eerder dan normaal? en hoe is zijn ademhaling na of tijdens een training/rit?

Ademd hij vanuit zn buik?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:52

Beweging geven is prima (niet in het zweet werken!!), zo krijgen de bronchien meer ruimte en kan ze ook beter het slijm ophoesten!
Je kan ook een hoestsiroop maken (recept komt uit het boek: Wat de stalmeester nog weet)

Uien-stroopje:
Ca. 8 uien in plakken snijden en een pot honing toevoegen. Regelmatig omroeren (24 uur laten staan)
Van dit stroopje 3x per dag 3 eetl. aan het paard geven.
Als het paard het lust, kan je de uien meevoeren, anders het honing/uien mengsel door een zeef drukken.

Als er hierna geen verbetering optreed, de DA langs laten komen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 00:56

thanx voor de tips, ik weet nog niet presies hoe de conditie van beauty is aangezien ik haar nog maar zo kort heb, en daarbij lijkt het mij ook nog eens een paard die zichzelf helemaal uitgeput kan rennen, als ik haar laat gaan dan ontploft ze en stopt niet meer voordat ik de noodrem erop heb gezet, ze zou dus ook eeuwig door kunnen rennen heeft ze mij wel eens laten blijken, dus ik vind het moeilijk te pijlen. Eigenlijk rijd ik altijd rustige buitenritjes, geen probleem, alleen dan dat hoesten nu :S na een flinke rengallop van laat zeggen 200 m en +/- 50 m een heuvel op en ze loopt werkelijk te snuiven omdat ze buiten adem is, als ik dan omdraai zou ze net zo hard die heuvel weer af rennen als ze de kans kreeg.
Daarbij heb ik beauty nog nooit zwetend gehad,zelfs niet na een dergelijke rengallop zoals ik die eerder beschreef......

Ik ga eerst even dat uien stroopje proberen, dan een soort van medicijn die ik via pb als tip kreeg en daarna als het nog niet over is de DA er maar bij halen. Ze oogt me te gezond voor de DA, ze hoest maar een enkele keer, maar net genoeg om een belletje te laten rinkelen :S

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:24

Nou hou het scherp in de gaten lijkt mij, en veel succes/plezier met je paardje Haha!

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:59

Mijn paard heeft ook een tijd last gehad van een vervelende hoest. Daarbij had hij soms doorzichtig slijm in zijn neusgaten zitten. Dierenarts verschillende keren bijgehaald, kon er niet echt iets aan doen, was niets aan zijn longen ofzo.Want dat is allemaal gecontroleerd.Uiteindelijk ben ik dan begonnen met een deken op te leggen gedurende herfst en winter en tprobleem was opgelost. Als ik dan toch nog eens een kuchje hoorde, dan gaf ik enkele dagen Broncoliquid van Cavalor bij en dan wast tweer over. Misschien heb je hier iets aan??
greetz

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:02

Hoesten is nooit goed, DA laten komen, dat lijkt me het beste.
Je hoeft verder echt niets aan je paard te merken hoor Mijn paard heeft chronische bronchitis en ziet er ook prima uit, glimt als een spiegel en is verder vrolijk en loopt graag!!

XANTHA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andrea1978, Bielsje, ComscoreBot, Pova, YandexBot en 66 bezoekers