Scheef en wiebelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Scheef en wiebelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 12:43

Aangezien ik niet zo ontzettend goed met de zoekfunctie over weg kan en ik toch graag een antwoord wil hebben, moest ik wel weer een topic over deze onderwerpen starten.. Scheve mond

Ik heb dus een rijtechnische probleempje.. Jasmijn heeft nogal moeite met 'recht vooruit' lopen (of het komt gewoon door mij, dat weet ik dus niet), ik krijg steeds commentaar dat haar achterhand helemaal slingerd en dergelijke alhoewel ze wel gconcentreerd is.
Wat kan ik hier nu aan doen? Want je kunt toch pas écht met je paard aan het werk wanneer ze helemaal 'goed' loopt? Dan is de basis toch pas goed lijkt me Verward

En als ze dan slingerd met haar achterhand, loopt ze dan eigenlijk ook automatische scheef? Of haal ik nu meerdere dingen door elkaar? En hoe zou ik dat dan zo veel/goed mogelijk tegen kunnen gaan?

Alvast bedankt Lachen



Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:00

Als ze aan de lange teugel loopt, slingert ze dan ook met haar achterhand?
Als ze nog niet heel erg lang onder het zadel is, kan het zijn dat ze nog moeite met vier benen, en een zooi gewicht op haar rug. Haar achterhand vergeet ze dan min of meer, waardoor die gaat slingeren.

Als ze al wat ouder is, kan het ook aan jou liggen. Dan geef je bijvoorbeeld ongelijke druk met je benen, waardoor ze dan weer voor het ene been haar achterhand wegzet, en dan weer voor het andere been, met als gevolg dat ze slingerd.

Wanneer ze pas net onder de man loopt, zou ik veel overgangen maken, om haar te herinneren aan het feit dat ze vier benen heeft, en geen twee.
Wanneer 'het aan jou ligt' (en dan zeg ik dus absoluut niet dat ik gelijk heb) moet je goed opletten dat je beide benen, en beide teugels evenveel ontspant, en dus niet haar onbewust het commando geeft 'te slingeren'.

Dat ze slingert, wil niet zeggen dat ze scheef loopt, maar het is wel een logisch gevolg. Op vier benen lopen is al ingewikkeld genoeg, dan is scheef lopen makkelijker, dan met je achterbenen in een andere richting te lopen, dan met je voorbenen.

Ook kan het nuttig zijn om ergens te gaan rijden, waar je een eind rechtuit kan. Dus bijvoorbeeld buiten. In de bak komen toch elke keer weer die hoeken, en het kan zijn dat ze daar te veel aan gewend is geraakt.
Als je dan rechtuit rijdt, negeer het dan als ze slingerd, ze zal zichzelf vanzelf verbeteren, gewoon normaal lopen is namelijk veel makkelijker, daar moet ze alleen nog even achterkomen Knipoog

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:10

Clitia schreef:
Als ze aan de lange teugel loopt, slingert ze dan ook met haar achterhand?


Als ik heel eerlijk ben zou ik dat niet weten Lips are sealed !! Daar heeft mijn instructrice nooit iets van gezegt en het is me persoonlijk ook niet opgevallen.. Dus ik denk van niet Knipoog

Maar ze is al 12, ze is alleen pas bij 6 jaar ingereden, maar toen was ze zo'n trut dat niemand er langer dan 5 sec op kon blijven zitten. Daarna heeft ze nog al met al 2a3 jaar stil gestaan (ivm 3 veulens en een soort van 'verlamming' van haar achterbeen wat na een jaar pas over was) Daarna kreeg ik haar. Dus ze word nu pas zo ongeveer 3 jaar door mij bereden, en sinds 1.5 jaar gaat het dan ook pas 'echt' goed.
Ook is het een Engels Volbloed, met soms nogal vervelede kuren waardoor ze ook niet altijd even goed te berijden is Scheve mond

Ik weet niet of dit alles er ook daadwerkelijk mee te maken heeft, maar ik dacht: 'Ik vertel het maar even Lachen'

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:52

(ivm 3 veulens en een soort van 'verlamming' van haar achterbeen wat na een jaar pas over was)

Dit heb jij gezegt, waarschijnlijk is dit nog niet helemaal over geweest, en daarom wiebelt ze met haar achterbenen waardoor ze nog niet helemaal stabiel staat.

groetjes aniek.

Pony's M2-waardig, limburgskampioen L1 en clubkampioen.
Paarden Witchcraft dressuur: L1 + 20 / L2 + 29 / M1 + 8 / springen: B + 1
[size=9]Freire van 0 tot 1 jaar: [KS-ITP] Freire voor het eerst op bokt van 0 tot 1 jaar
Freire tot 1 jaar en 2,5 maand oud: [ITP] Freire weer op bokt! Kennen jullie hem nog?

c_alsemgeest

Berichten: 20529
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:14

als je instructrice de volgende keer opmerkt dat de achterhand 'slingert' zou ik als ik jou was aan haar vragen wat volgens haar de reden is en wat eraan te doen valt... Knipoog waarschijnlijk weet zij er ook wat op en meestal kun je het verschil wel een beetje zien of het geslinger komt doordat ze niet goed met het ruiter-gewicht kan omgaan of nog last heeft van het been. bij het laatste ziet het er vaak een beetje 'trekkerig'uit. (ik zou niet weten hoe ik zo'n beweging kan omschrijven dus zeg ik maar trekkerig Knipoog , ik kan het wel voordoen met mijn been maar dat zien jullie natuurlijk niet achter de comp hehehe Haha! )

Ik zou het idd even vragen

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 17:40

Niekoezz schreef:
(ivm 3 veulens en een soort van 'verlamming' van haar achterbeen wat na een jaar pas over was)

Dit heb jij gezegt, waarschijnlijk is dit nog niet helemaal over geweest, en daarom wiebelt ze met haar achterbenen waardoor ze nog niet helemaal stabiel staat.

groetjes aniek.


Nou, het is eigenlijk wel over (zo ver ik kan zien en voelen Lachen ) Maar misschien heb je wel geljik... Scheve mond

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 17:42

XchantjuhX schreef:
waarschijnlijk weet zij er ook wat op en meestal kun je het verschil wel een beetje zien of het geslinger komt doordat ze niet goed met het ruiter-gewicht kan omgaan of nog last heeft van het been. bij het laatste ziet het er vaak een beetje 'trekkerig'uit. (ik zou niet weten hoe ik zo'n beweging kan omschrijven dus zeg ik maar trekkerig Knipoog , ik kan het wel voordoen met mijn been maar dat zien jullie natuurlijk niet achter de comp hehehe Haha! )

Ik zou het idd even vragen


Hmm... doe maar voor ja, dan wordt het vast duidelijker voor mij Knipoog
Haha, maar ik zal het iig vragen Lachen

Maar stel het ligt aan mij, hoe laat ik haar dan zo goed mogelijk recht lopen?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 17:46

*schopje* Lachen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 13:52

eeuhm.. nog 1 klein schopje dan Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:56

het kan ook met haar balans te maken hebben, over de hoefslag zoeken ze steun aan de omheining, maar een rechte lijn is soms moeilijk.
je kunt het beste veel over de binnenhoefslag rijden en corrigeren, ook al is het moeilijk voor ze. verder veel slangevoltes maken en van hand veranderen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 13:58

Yeaaaaah, ein-de-lijk antwoord Knipoog

Haha, nee maar even serieus: Oke, bedankt!!
Ik probeer het wel vaak, maar omdat ze dan juist gaat slingeren is het behoorlijk moeilijk voor mij om haar fatsoenlijk te laten lopen ipv als een dronkelap rechtuit te gaan.. Scheve mond Dus ik ga vandaag dan ook alleen maar over de binnenhoefslag.
Oefening baart kunst.. Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:12

ja idd, ze moeten dan leren op hun eigen ebne te gaan lopen en te balanceren en dat schijnt nog flink lastig te zijn,mijn merrie had er eerst ook moeite mee

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:44

Ik denk dat je paard inderdaad niet recht is en dat het diertje een balans probleem heeft. Wat je daaraan het beste kan doen is iemand die deskundig is op dit gebied even op je paard laten rijden en dan goed les nemen van deze persoon.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers