Nog een stelling; ho kleiner de pony hoe ruwer ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Nog een stelling; ho kleiner de pony hoe ruwer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 18:45

Het viel me ineens op; de schetlanders worden bij kop en kont gepakt wanneer ze dwars zijn, de haflingers krijgen een schop onder de kont en bij de grote paarden is het uitschelden geblazen. Ligt het nu aan mij of heeft de manier van omgaan met ponys werkelijk zoveel te maken met lengte? Zo ja; geen wonder dat veel schetties dwars zijn!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:39

Nee, dat ligt aan de eigenaren.
Met shetjes is het vaak zo dat ze opgevoed worden door (kleine) kinderen die juist veels te lief zijn (ipv) ruw waardoor veel (maar niet alle) shetjes eigenwijs zijn.
Ik denk juist dat mensen eerder bang zijn voor een groter paard dan z'n klein shetje waardoor ze minder snel een groot paard aan durven te pakken, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze kleinere paarden (te) ruw aanpakken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:52

Ik behandel een dwars paard van 170 op dezelfde manier als een dwarse pony van 120 hoor! Met het dus met Lieke eens dat dat helemaal aan de eigenaar ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:54

Idd ligt aan de eigenaren.
Een grote knol krijgt als hij bijt net zo'n harde dreun als een shet..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:56

Denk ook dat dat per eigenaar en per paard verschilt.

In de omgang met Par ben ik iets rustiger net straffen dan met bv een andere haflinger en fjord bij ons op stal, die zijn gewoon niet gek te maken met een grote mond Haha!
Gooi er een eind hout op en ze staren je nog aan alsof je ze net een aai hebt gegeven *bij wijze van hoor*

Verder behandel ik een klein paard hetzelfde als een groot paard.....en dat verschilt dus weer per paard.
Alhoewel een groot paard wel moeilijk aan de staart omhoog getrokken kan worden Tong uitsteken

En bij een ukkie lijkt het denk ook nog eens allemaal erger omdat het maar zo klein is.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:59

Ik ga met de rest mee, zal wel per persoon verschillen. Ik persoonlijk behandel ze gelijk, zou niet weten waarom anders Verward

Heb het nog maar zelden gezien dat kleine pony's ruwer behandeld worden, en die keren waren het mensen die toch wel (uit angst) meer respect hadden voor een groot paard, maar bij zo 'een kleine hummel' (ik citeer) zich heel wat voelen Misselijk

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:03

bij mij ook geen verschil qua maat hoor
of ik nu gebeten word door een shet van een meter of door een kwpn van 1.80
ze krijgen zowiezo een flinke tik

hooduit verschil per individu
als stan loopt te klooien kan ik hem een beste opdonder verkopen, stan is niet zo subtiel aangelegd
als philla loopt te klooien hoef ik maar te wijzen en ze snapt het
beide zijn even groot

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:44

Dat verschilt per eigenaar. Maar ook per paard. Dennis is bv zowat niet onder de indruk te krijgen. Die heeft echt een flinke dreun nodig om hem wakker te schudden. En er zijn ook paarden die aan een waarschuwend woord of een dreigende houding genoeg hebben.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:09

Ik denk inderdaad dat je een koudbloedpaard of pony iets harder aan kunt pakken als een gevoelige arabier ofzo. Een fjord is niet zo snel van je onder de indruk en heef waarschijnlijk niet een in de gaten dat je m straft terwijl een gevoelige pony soms aan een boze blik genoeg heeft en staat te trillen op z'n benen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:26

Hon en jamaica krijgen van mij allebei een rotknal als ze echt te ver gaan.
Grote paarden meestal wel wat minder, aangezien dat mijn paarden niet zijn en ik een keer gruweljik op mijn donder heb gekregen van een eigenaar.
Moest paard buitenzetten omdat zij zelf in het gips zat en niet naar de wei kon lopen. Paard bijt me in mijn flikker dus hij krijgt een onwijze rotklap.
heel die eigenaar over de zeik... Dat mijn onderarm blauw/paars/groen was, was niet belangrijk

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:30

Mabel starf ik even hard als Tos als het moet.
En ze schelen toch 25 cm. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 02:22

Eeh, ik ben soms vrij hard in mijn (straf)reacties, maar met mijn eigen paard (haflinger FYI Knipoog ) gaat dat goed, die heeft ook zoiets van: Rolleyes waar bemoei je je weer mee? Als ik haar een waarschuwing toebrul zodat ze haar hoofdstel er niet weer afschuurt Haha!
Maar zet mij naast een zenuwachtig hittepitje, wat al gelijk 3 km verderop sjeest als je vermanend uhuhed dan ben ik heel anders in mijn (straf)reacties. Het hangt echt van het karakter van het paard af Lachen

Enne Haha! Jouw stelling is wel grappig, een haflinger kan je wel een schop geven, maar een groot paard niet, weet je waarom *LOL* een haflinger is minder hoog om te raken, bij een groot paard moet je nog knap lenig en een goed evenwicht hebben, om hem fatsoenlijk te raken Knipoog *Geintje, voor de serieuzen onder ons* Dus het heeft ook met de maat van het paard te raken *ROFLOL*

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 03:15

runningkawa schreef:
Idd ligt aan de eigenaren.
Een grote knol krijgt als hij bijt net zo'n harde dreun als een shet..


Ja inderdaad, bij mij ook. Prince (mn shetje) wel is een dreun gegeven toen ie beet, maar Koos ook (Belgisch trekpaard) Bloos

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:36

Dat ligt denk ik echt niet aan de maat van de pony of het paard.
Het ligt aan die eigenaar, bij ons ligt het tenminste niet aan de maat van de pony, we hoeven de kleinste niet een aan te raken of hij snapt al dat ze iets fout heeft gedaan, de grootste moetenwe jjuist af en toe een mep verkopen als ze weer dwars is....

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:38

tjah dat zal wel aan de eigenaars liggen...
Als sommigen ze niet even hard straffen, dan zijn ze eigenlijk verkeerd bezig... Ik bedoel maar, als paarden iets verkeerds doen dan moeten ze dit ook weten, en niet met een streeltje beloond worden.

Misschien schrikt bij sommigen de grote van een paard wel af .. Scheve mond

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:39

Ik denk dat het gewoon aan het karakter van het paardje of ponytje ligt. Over het algemeen zijn kleine pony's gewoon wat eigenwijzer en de grote paarden wat serieuzer Tong uitsteken Ik geef ook de mensen hier boven helemaal gelijk die zeggen dat het aan de eigenaren ligt!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:08

Lieke schreef:
Nee, dat ligt aan de eigenaren.
Met shetjes is het vaak zo dat ze opgevoed worden door (kleine) kinderen die juist veels te lief zijn (ipv) ruw waardoor veel (maar niet alle) shetjes eigenwijs zijn.
Ik denk juist dat mensen eerder bang zijn voor een groter paard dan z'n klein shetje waardoor ze minder snel een groot paard aan durven te pakken, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze kleinere paarden (te) ruw aanpakken.


Helemaal me eens OK dan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:16

een shet of shire word bij mij even consequent behandelt.

maar veel mensen hebben gauw iets van ach wat een schatje en als een shet door hun heen loopt is het grappig maar als een paard 1 stap verzet worden ze terecht gewezen.

voorbeelden:een shet hengstje van 76 cm kan slecht aan het halster lopen en steigert veel. mensen moeten lachen om het steigeren,vinden ze stoer en trekken hem gewoon mee aan het halster.

een paardenhengst van 1.75 steigert veel en loopt slecht aan het halster,dat is het een rotknol die opgevoed moet worden of verkocht word !

ander voorbeeld:iemand laat zijn labrador uit en word de gehele tijd meegesleurt door de hond,dat is lastig en doet zeer en de hond word opgevoed of krijgt een scherpere halsband.

iemand laat zijn teckeltje uit:die mag trekken ,dat doet geen pijn,opvoeden is niet nodig.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:20

Marliesje schreef:
Ik denk inderdaad dat je een koudbloedpaard of pony iets harder aan kunt pakken als een gevoelige arabier ofzo. Een fjord is niet zo snel van je onder de indruk en heef waarschijnlijk niet een in de gaten dat je m straft terwijl een gevoelige pony soms aan een boze blik genoeg heeft en staat te trillen op z'n benen!


Ik kan je (uit ervaring) vertellen dat dit niet altijd zo is. Ik heb zelf een tinker, maar een waarschuwende vinger en wat strengere stem is echt voldoende hoor!!! Geef ik een knal staat ze echt aan de andere kant van de stal en denk dan maar niet dat je de eerste dagen iets met 'r kan doen!! Zij is ook met rijden ontzettend gevoelig.

Haar dochter echter kan je rustig een schop verkopen als ze weer eens iets aan het slopen is, die kijkt er nog niet eens van op!!!

Klein voorbeeldje: Laatst stonden ze allebei een beetje te klieren dus ik gooi een wortel naar ze toe. Die merrie van mij stond achter in de stal te snuiven en te doen alsof die wortel haar op ging eten, en die kleine keek niet eens op, ja toen ze door had dat ie eetbaar was ja...

Vergis je hier dus niet in, ook een koudbloed kan heel gevoelig zijn!!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:30

inderdaad mijn haflinger is erg gevoelig,ik schreeuw nooit en hij heeft nog nooit een zweep gevoeld.
het is een samenwerking.
mijn andere haflinger moest je attent maken op kleine hulpen en een zweep gaf hij niet om.
mijn shet luistert ontzettend goed naar kleine hulpen omdat ik op tijd ben,naar kinderen toe is het een slome.
mijn ezel is best een doordrammer en die moet ik wel eens afbluffen met een schreeuw,voor de rest moet je hem met respect behandelen en hij doet het voor je.
mijn newforestxhackney is een lompe doordrammer maar kan ook best snel paniekerig worden.rust en duidelijkheid is voor hem echt belangrijk.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:33

Dennis schreef:
Dat verschilt per eigenaar. Maar ook per paard. Dennis is bv zowat niet onder de indruk te krijgen. Die heeft echt een flinke dreun nodig om hem wakker te schudden. En er zijn ook paarden die aan een waarschuwend woord of een dreigende houding genoeg hebben.


Zo is het bij Diesel ook.
Shetlanders zijn meestal minder gevoelig voor waarschuwingen denk ik. Die doen het zo weer als ze niet ff op hun donder krijgen.

Grotere ponys zijn (meestal) gevoeliger ervoor, denk ik.
Maar eigenlijk moet je het dus echt per pony/paard bekijken lijkt mij. Ik ken ook een shetje waarbij 1 x je stem verheffen echt meer dan genoeg is!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:09

als een paard wat doet dat ik niet vind kunnen zal hij het geweten hebben,of het nu een groot paard of een shet is.Wel zal ik bij een veulentje of een bejaarde pony wat minder "ruw" zijn

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:47

bij mij krijgen ze een even harde dreun en dan maakt het mij niet uit of ze nou 70 cm of 170 cm hoog zijn. Als ze het verdienen krijgen ze er ene.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:12

Lieke schreef:
Nee, dat ligt aan de eigenaren.
Met shetjes is het vaak zo dat ze opgevoed worden door (kleine) kinderen die juist veels te lief zijn (ipv) ruw waardoor veel (maar niet alle) shetjes eigenwijs zijn.
Ik denk juist dat mensen eerder bang zijn voor een groter paard dan z'n klein shetje waardoor ze minder snel een groot paard aan durven te pakken, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze kleinere paarden (te) ruw aanpakken.

OK dan! Ligt aan de eigenaar.

Ik ben tegen kleine pony's en grote paarden even streng. Ik ga niet een kleine pony een harde schop geven en een groot paard een keer boos aan kijken. Gelijk behandelen.