Met aansteker haartjes weghalen bij de kin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Met aansteker haartjes weghalen bij de kin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:14

Nou ik was bij mij op stal en was een vrouw die een aansteker bij zich had en de haartjes onder de kin van het paard wegbrande...ik wist niet dat dat kon doen jullie dit weleens of is dit gewoon dom wat zei doet.?

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:17

het kan wel.. maar denk dat je het net zo goed kunt knippen als branden.. veel paarden vinden warmte eng (een schaar ook wel) maar ik zou toch voor de schaar kiezen!!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:18

ik heb het idd ook wel eens gezien, maar ik zou het zelf nooit doen. Het lijkt mij niet echt paardvriendelijk, en dalijk houdt die vlam niet meer op, staat je hele paard in de fik(of kan dat niet?)

[o]

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:21

Mijn instructrice heeft het vorige jaar een keer gedaan (bij de 'baard' alleen) Het stonk vreselijk en aan het einde van de haartjes bleven een soort van bolletjes zitten, ik vond het dus niet echt mooi
Het paard vond het ook niet echt leuk, maar niet veel erger dan een schaar. De vlam zet je erin en dan 'sla' je het met je hand meteen uit. Zo kan je paard dus niet zijn huid verbranden.
Helemaal in de fik vliegen lijkt me heel sterk.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:22

Ja het stonk ook verschrikkelijk.
Ik zou het ook niet doen want dan ben je bang dat je jij paard pijn doet.
Maar ik vind het eigelijk niet kloppen?

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:23

helemaal in de fik is idd een beetje overdreven, maar als je het vuur iets te laat uitslaat, heeft je paard dus wel een brandplek daar, en dan groeit er geen haar meer op.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:25

Ik deed het ook altijd met de aansteker, met de schaar keeg ik vaak van die lelijke "hapjes". Mestal knipte ik eerst wat weg , en maakte het dan netjes met de aansteker.
En dat je hele paard in fik vliegt lijkt me niet zo snel gaan, je maakt idd het vlammetje uit met je handen...(voordat het op z'n huid zit)

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:32

Ja maar het lijkt toch dat het heet word?
Of ligt dat aan mij.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:41

superlenie schreef:
Ik deed het ook altijd met de aansteker, met de schaar keeg ik vaak van die lelijke "hapjes". Mestal knipte ik eerst wat weg , en maakte het dan netjes met de aansteker.
En dat je hele paard in fik vliegt lijkt me niet zo snel gaan, je maakt idd het vlammetje uit met je handen...(voordat het op z'n huid zit)


Zo heb ik het ook gedaan, maar tegenwoordig heb ik een tondeuse Knipoog
Erg handig Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:45

Ik doe het vaak bij de veulens als ze naar een show gaan.
Gaat veel sneller dan met een schaar en een tondeuse is vaak veel te breed voor die kleine koppies.
Wordt ook veel mooier op deze manier.

Dubbeltje

Berichten: 82
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Siebengewald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:48

Hai,
Het wegbranden van de baard is een pijnloze happening Lachen. Het branden houdt echt op als het 'vuur' bij de huid komt, door verstikking. het paardje merkt er niets van en het doet geen pijn... als je na het wegbranden met een (zachte) borstel over de haren borstelt, dan verdwijnen die verbrande bolletjes ook (je borstelt ze eraf).
Wegbranden geeft een veel mooier en natuurlijker effect dan wegknippen.
En echt waar, het paard voelt er niets van. Hij zal hooguit het brandluchtje niet zo fijn vinden, maar ook daar heb ik nog nooit wat van gemerkt.

Groetjes,
Anke

Toen ik hem vond was ik verloren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:51

Animals--> valt wel mee hoor,( je moet natuurlijk niet ondertussen ff naar het toilet gaan Tong uitsteken ),....het haar brand amper 1 à 2 seconden...

Eheh idd Gomir, wat een geweldige uitvinding toch zo'n tondeuse...de paarden die ik onder handen nam zijn de uitvinden van de tondeuse vast dankbaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:52

Ik brand het ook altijd weg en ze hebben er nog nooit wat aan overgehouden, ze reageren er niet eens op.
Die bolletjes poets je idd zo weg.
Haar is net als hoef van hoorn en er zit dus geen gevoel in, je kan het wegbranden gewoon vergelijken met de smid.
Je moet uiteraard het vlammetje niet tegen de huid houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-04 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:53

Ja, ik doe het zo ook.
En ik heb een paard dat als er ergens een wondje van 1mm zit hij al zielig doet. Maar dat wegbranden kan hem niks schelen.
Ook jonge paarden vinden het niet erg.
Het enige waar ze aan moeten wennen is de geur.
Je hoeft ze helemaal niet extra vast te houden, of de praam erop te zetten oid, dus dat zegt genoeg.
Zeker weten dat het vriendelijker is dan manentrekken.

Het zult alleen de haren weg, maar het komt niet op de huid.
Vuur heeft zuurstof nodig en dat heeft het niet waar de haren zo dicht op elkaar zitten.
Dus smelt het alleen de uitstekende lange haren weg.

Het geeft echt een veel mooier effect dan knippen of scheren.

En die bolletjes moet je er idd ff afpoesten.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:22

Ja ik doe het ook.
Vroeger deden ze het ook bij de oren van mijn pony, maar daar geloof ik niet helemaal in. Beetje eng.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:42

Ik ken meerdere mensen die dit wel eens doen jah.
Eerlijk gezegd ben ik ook meer voor de schaar hoor maar het geeft opzich wel een iets mooier resultaat, omdat het er niet zo geknipt uitziet dan.
Maar idd veel paarden zijn bang voor de rook en geur. Maar er zijn ook pony's die er niks om geven. Is maar net wat ze gewend zijn.

.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:48

het word wel gedaan ja, maar ik vind het maar nix!ik doe het altijd met een scheermesje, ideaal!!


Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:50

die haartjes zitten er met een functie en horen gewoon bij een paard.
Boos!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:52

En er hoort ook geen zadel op je paard Tong uitsteken

Die voel haren laat ik trouwens wel altijd staan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:05

Ik vind persoonlijk dat je die haren moet laten staan. Afknippen vind ik niet natuurlijk.

Nee inderdaad Kawa, een zadel is ook niet natuurlijk. Maar afknippen of wegbranden vind ik gewoon niet nodig.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:09

volgens mij leer je je paard hiermee niet bang te zijn voor vuur en dat werkt lijkt mij niet in het voordeel.
ik heb er nog nooit van gehoord

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:21

Ik brand bij de fjorden bij ons op stal ook altijd de baard weg voor keuringen etc. Er zijn er maar weinig die het eng vinden. Meestal heb ik ze los staan zodat het halster niet in de weg zit, ze reageren er totaal niet op. Bij de fjorden toilleteer cursus wordt verteld dat ze liever hebben dat je brand dan knipt i.v.m. het eind resultaat.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:25

Gaat het echt over de "baard" of over de voelharen?
Ik zou het eigenlijk gewoon lekker laten zitten, van de zomer is het weg. Met keuringen enzo kan ik er nog wel op in komen.

De voelharen moet je dus nooit wegknippen, als je deze weg haalt maak je een paard als het ware blind in het donker.
Laatst bijgewerkt door Larish op 31-01-04 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:25

Citaat:
Het wegbranden van de baard is een pijnloze happening .


dat heb je zelf gezien, toen ik jouw Sigurdje branden een paar jaar terug. rara wie ben ik????? (in mijn profiel zie je het meteen!) Ik heb hier een undercover naam Lachen

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:28

Citaat:
Gaat het echt over de "baard" of over de voelharen?
Citaat:

Ik heb het over de baard haren voel haren raak ik niet aan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Marjelle1992, N_B_N, Symke en 44 bezoekers

cron