Fries die bijna telgangt ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Fries die bijna telgangt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:23

Hai

Op mijn stage hebben we een fries staan die de laatste tijd steeds beroerder loopt.
In stap telgangt ze, heel af en toe loopt ze 4-takt maar meestal bijna telgang.
In draf ook , de ene keer meer als de andere keer. Na de draf is haar stap helemaal knudde, je kan er geen normale 4-takt meer uitkrijgen,of je haar nou rustig of snel laat stappen.
Hoe meer ze opgewonden is ( tijdens werk of gewoon buiten ) hoe meer ze telgant.
Haar galop is ook niet je-van-het.
In de draf is ze, als ze dan een beetje richting normale draf gaat heel kort voor.
Dit was eerst eigenlijk nooit zo, ze is op de keuring geweest en is stamboek geworden, dat zou ze met deze gangen natuurlijk nooit geworden zijn.
Ik zie het heen en weer gaan ( kom 1 keer in de week ), de ene week loopt ze vrij goed, voor het werk nog aardig normaal voor haar doen op dit moment ( en dat is dus lang geen stap zoals het hoort ) , de ander week is het een potje bagger en is er geen 'normale' gang uit te krijgen.
Tijdens het werk wordt het echt een boeltje, het lijkt wel een ijslander.
Ze is niet kreupel of onzuiver, ja het is natuurlijk niet een normale zuivere gang, maar in haar telgang is ze niet onregelmatig.

Ze hebben er een fysio bij gehad, die kwam er niet verder mee.
Ze hadden het gevoel dat ze niet bij een DA moesten zijn.
Ze gaan er maandag mee naar een kerel die allerlei geneeswijzes doet, accupunctuur, manueel therapie, fysiotherapie, homeotherapie etc.
Kijken wat hij er van zegt.

Maar wie kent dit, heeft hier ervaring mee en zou weten wat het zou kunnen zijn?


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:26

er zijn friezen die geweldig kunnen tölten, in duitsland is er 1 zelfs kampioen geworden boven de gangenpaardenrassen

telgangen in een langzaam tempo(stap/draf tempo) is meestal een teken van spanning
vaak houden ze dan ook de rug vast en lopen ze met redelijk wat oprichting van voren(nek erop )
als het spanning is moet je dus naar de ontspanning werken en kun je eventueel met longewerk met het paard naar de juiste houding toewerken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:52

Hmz, dat is het juist, ze is verder volledig ontspannen, loopt lekker los over haar rug, neusje lang en laag richting de grond, lekker ontspannen staart etc.Dat is juist waar we al vanaf het begin ( leren longeren etc ) naar toe werken, wat een ieder probeert. Dit heeft ze vrij snel goed opgepakt en ze weet precies wat ze doen moet aan de longe.
Er is in haar ontspanning verder niets veranderd,haar hoofd,rug en halshouding zijn er juist steeds meer op vooruit gegaan.

Dit is tijdens het longeren trouwens dat ik haar zie, ik rijd haar niet, iedereen heeft bij ons een vast rijpaard, ik deze dus niet Knipoog Ik longeer haar alleen maar ( ik weet niet of ze de laatste tijd trouwens wel bereden wordt )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:11

mmm als het geen ontspannings kwestie is is ze een fries met extra versnellingen en zou je dit eventueel kunnen uitbouwen
maar ja dat is waarschijnlijk niet de bedoeling
ehm, misschien iemand met verstand van(extra) gangen er eens naar laten kijken , weet waarschijnlijk precies te vertellen wat ze doet en waarschijnlijk ook wel hoe het eventueel verholpeb zou kunnen worden,
moeilijk zo door de pc, ben nu eingelijk wel heel benieuwd hoe ze loopt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:58

Elk paard heeft van nature enige laterale aanleg. Heel af en toe wordt er een paard geboren dat niet goed kan stappen of draven, omdat de aanleg voor een andere gang er meer in zit. Ik heb ooit een welsh k gezien die kon niet goed draven, alleen maar telgangachtig iets. Met veel geduld was er een drafje uit te krijgen, maar al snel was het weer een telgangachtig iets. Deze welsh k was een soort 4 ganger, met misschien zelfs nog aanleg voor tolt. Met de juiste training kun je gangen verbeteren.
Misschien dat die Fries ook van nature altijd iets aanleg voor een telgang achtig iets gehad heeft, maar dat het met stamboekopname nog een draf was, maar door training (misschien onbedoeld) meer de telgang tot ontwikkeling is gekomen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:16

Die Fries vooral leren dat het NIET FOUT is wat ze doet. Als je deze extra gangen goed traint, onder leiding van iemand met kennis van zaken(!), dan kun je ze ook goed de basisgangen leren. Je hebt dan een paard met extra "versnellingen" en daar is niks mis mee.
Zoek iemand die kennis heeft van IJslanders of andere gangenpaarden, zoals American Saddlebred, Tennisee Walker of Paso-typjes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 12:21

Oke bedankt voor de reacties.
Ik zal het eens met mijn stagebegeleidster er over hebben.
Zij heeft natuurlijk liever dat die gangen zich niet ontwikkelen, en de ´normale´gangen wel, de fries moet de sport in, ik denk dat ze er niets aan hebben dat het beestje meer versnellingen kent. Ze fokken rijtypische friezen en zitten denk ik niet te wachten op een 4 ganger.
Ik hoor vrijdag weer wat er maandag bij die persoon is gebeurd waar ze heen gaan, ben benieuwd wat die er van zegt.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:30

SANEX schreef:
Oke bedankt voor de reacties.
Ik zal het eens met mijn stagebegeleidster er over hebben.
Zij heeft natuurlijk liever dat die gangen zich niet ontwikkelen, en de ´normale´gangen wel, de fries moet de sport in, ik denk dat ze er niets aan hebben dat het beestje meer versnellingen kent. Ze fokken rijtypische friezen en zitten denk ik niet te wachten op een 4 ganger.
Ik hoor vrijdag weer wat er maandag bij die persoon is gebeurd waar ze heen gaan, ben benieuwd wat die er van zegt.


Dan is ze een sukkel! Als je namelijk de gangen wel ontwikkeld, dan kun je het paard ook leren om ze NIET te gebruiken, waarmee je het dus eenvoudiger maakt om de gangen netjes te rijden.
Probleem is dat in de "reguliere sportwereld" weinig kennis en nog minder begrip bestaat voor de extra gangen. Ik ken diverse voorbeelden dat paarden kreupel zouden zijn en er zelfs op zijn afgekeurd, domweg omdat men geen flauw benul had waarover het ging.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 12:42

Dat laatste is idd wel erg idioot. Verward Ze noemden de eventuele (nog niet helemaal doorgebroken ) extra gang een kreupelheid ?

Ik weet het niet, ik ga er niet over. Ik zou het zelf wel leuk vinden om het extra te stimuleren als een paard die gangen in zich had en dan zo te trainen dat elke gang er op je eigen commando netjes uit te halen valt.
Maar goed, ik doe alleen maar wat me opgedragen wordt, heb verder niets over de paarden te zeggen natuurlijk.
Misschien vind ze het wel leuk hoor, als de gangen gewoon te trainen zijn, maar dat weet ik dus niet.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:11

Bij ons op de manege is er een paardje waar ik mee rijd, Misty, die soms tölt. Ik heb wel eens gehoord dat paarden met Draversbloed makkelijk kunnen tölten, Misty d'r moeder is Draver, d'r vader Appaloosa. Maar van Friezen die kunnen telgangen heb ik nog nooit gehoord

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:26

SANEX"]
Dat laatste is idd wel erg idioot. Verward Ze noemden de eventuele (nog niet helemaal doorgebroken ) extra gang een kreupelheid ?
[/quote]
Ja, inderdaad. Het bewuste paard is als dressuurpaardje verkocht. Elke beetje paardenkenner zag op een kilometer afstand dat er overduidelijk draversbloed in zat, maar zelfs de dierenarts keurde het paard af op onregelmatig zijn Verward

[quote="SANEX schreef:
Ik weet het niet, ik ga er niet over. Ik zou het zelf wel leuk vinden om het extra te stimuleren als een paard die gangen in zich had en dan zo te trainen dat elke gang er op je eigen commando netjes uit te halen valt.
Maar goed, ik doe alleen maar wat me opgedragen wordt, heb verder niets over de paarden te zeggen natuurlijk.
Misschien vind ze het wel leuk hoor, als de gangen gewoon te trainen zijn, maar dat weet ik dus niet.


Het is de enigste juiste oplossing als je met dit paard in de ring iets wilt presteren. Als je de gangen niet cultiveerd, dan blijf je tegen het probleem aanlopen dat het paard ze op ongewenste ogenblikken zal tonen en je als combinatie dus onderuit gaat.
Zoals boven al gemeld, er zijn Friezen die zeer hoge punten scoren op gangenwedstrijden. Het betreffende verhaal is mij ook bekend.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:39

probeer veel overgangen van stap-halt-stap enz te maken, dit maakt zijn rug los, maak ook vooral veel figuren.

Pony's M2-waardig, limburgskampioen L1 en clubkampioen.
Paarden Witchcraft dressuur: L1 + 20 / L2 + 29 / M1 + 8 / springen: B + 1
[size=9]Freire van 0 tot 1 jaar: [KS-ITP] Freire voor het eerst op bokt van 0 tot 1 jaar
Freire tot 1 jaar en 2,5 maand oud: [ITP] Freire weer op bokt! Kennen jullie hem nog?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:11

Aaaargh,

Sanex, is er een mogelijkheid dit paard te bekijken ?
Wil je me dan even mailen op mimsa@gangenpaarden.nl ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers