Horner syndroom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Horner syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 19:49

Het leek erop dat mijn paard een ontstoken oog had. Ik vertrouwde het niet omdat hij zijn oog begon dicht te knijpen (bovenste ooglid) en er nauwelijks troep uit kwam. Daarom ben ik met hem naar de kliniek gegaan. Daar aangekomen was het schrikken want ze constateerden het Horner Syndroom. Nu staat hij daar en wordt behandeld. Het is nog niet duidelijk hoe het zal gaan. Hopelijk verbetert het de komende dagen.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

De omschrijving van Horner Syndroom is:
Dit syndroom kan aangeboren zijn (kleurverlies van de iris), maar kan ook ontstaan zonder aanwijsbare oorzaak. De kenmerken zijn: pupilvernauwing, licht hangend ooglid en onvermogen om te transpireren van het bovenste deel van het lichaam. De oorzaak moet gezocht worden in een beïnvloeding van het centrale neuron van de hypothalamus naar een centrum in het halsmerg of een beïnvloeding van be-paalde zenuwcentra door bijvoorbeeld een longtumor, halschirurgie of een halsslagaderafsluiting.



Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:52

Ik heb er geen ervaring mee, tenminste niet meer dan wat ik mijn boeken beschreven staat.

Bij het horner's syndroom is 1 zenuw aangetast. Afhankelijk van de plek van aantasten heb je bepaalde symptomen, die bij het paard kunnen zijn:
- EXTREEM zweten aan 1 helft van het hoofd en hals, voor de aantasting van de zenuw. De schouderspieren worden iets verlamd en worden minder.
- huid temperatuur is verhoogd.
- de wimpers hangen af
- pupilvernauwing is bij het paard meestal niet aanwezig (bij die van jou dus wel)

De therapie en prognose zijn afhankelijk van de oorzaak en de lokalisatie.

Hier wordt jij en ik niet veel wijzer van helaas.... Veel succes

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:34

hoe is het nu met je paard??? Ik hoop voor je dat het goed komt!!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:37

Hij is gelukkig weer op stal. Hij krijgt 2 soorten druppels en dit lijkt echt goed te gaan. Zijn oog heeft hij tenminste weer gewoon open. Alleen zijn pupil blijft een stuk kleiner. Aanstaande vrijdag moeten we weer terug voor controle. Het vervelende is dat ze er verder weinig van weten, dus niet of die aanvallen vaak terugkomen enzo. Ik hoop er maar het beste van. Vooralsnog is hij in ieder geval blij dat hij weer in zijn eigen box staat en lekker veel aandacht krijgt. Vorige week hebben ze nog een heel onderzoek gedaan met zijn camera in zijn neus en in de luchtzak (soort voorhoofdsholte) en dat zag er allemaal goed uit (geen poliepen of andere gekke enge dingen). Gelukkig had hij geen last van de symptomen waar Mkey het over had: extreem zweten of het minder worden van de schouderspieren; hij loopt als een trein

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:04

Kyona schreef:
hij loopt als een trein


OK dan! zeker weten!! OK dan!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:48

Even serieuz!
Wij hebben zo'n paard op stal staan namelijk! Hij is dag in dag uit onder behandeling op dit moment!
Hadden die van jullie ook een soort blauwe vlies over het oog heen.....dat zakt uiteindelijk naar beneden...hadden jullie dit ook!
Wij hebben nu allemaal zalfjes etc.etc. !!

Misschien weet iemand van jullie wat dit zou kunnen zijn!?
Men dacht is aan maand blindheid maar dierenarts denkt dat dat het ook niet is!

Tja alle tips van harte welkom!

BEDANKT

..........................................................

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 12:15

Nee, zijn oog zelf zag er de hele tijd gewoon uit, dus geen vlies erover heen. Alleen zijn pupil kleiner. Zijn bovenste ooglid zakte naar beneden, dus net alsof hij slaperig kijkt. Wie is jouw dierenarts en heeft hij Horner geconstateerd? Anders zou ik even informeren bij een andere dierenarts voor second opinion (bij Theun Sterk, DAP Bodegraven - die weet wel veel van oogproblemen). Weet wel dat die van mij eerst behandeld is voor oogontsteking (ook in zijn bloed ontstekingsremmer) en 2 soorten druppels krijgt. Dexamethason en nog een ander soort om de pupil te verwijden. Het is nu afwachten. Best spannend, want soms lijkt het of zijn oog iets dichter zit (zucht)... Boos! Maar moet vrijdag terug voor controle dus dan hoor ik het wel.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:52

Het is gelukkig niet mijn eigen paard! Maar het is onwijs zielig als je dat paard zo ziet staan! De dierenarts die we nu hebben is de uithof! Hij denk dat er een bacterie aan de gang is!! Maar ik dacht dat hij dus hetzelfde had als jouw paard! Maar het is toch verschillend! De dierenarts is samen met oogarts binnen de faculteit bij het paard te zijn geweest! We hebben nu allemaal medicijnen gekregen en nu maar hopen dat het snel hersteld!

..........................................................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, miezelke, StalNollie en 78 bezoekers