veiligheids pal zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

veiligheids pal zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 16:51

In het zadel zit een metalen beugel waar de lederen riem van de stijgbeugel aan vast zit. Onderdeel van de beugel is een metalen veiligheidpalletje dat open zou moeten schieten als er hard aan getrokken wordt.
Meestal Schiet het palletje dan niet los.............Het gevolg als je eraf valt en je blijft met je voet in de beugel hangen dan...................(mag je zelf invullen).
Ik zelf heb deze altijd open staan voor het geval dat.
Hoe hebben jullie dit en ook waarom?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:58

Al gaat ie open dan kan het nog mis gaan. 2 jaar terug ben ik er met beugels en al afgelanceerd en heb ik mijn rug gebroken. Ik lag netjes op de grond met beide beugels met beugelriemen naast me op de grond, de palletjes waren netjes opengegaan en met de zwiep is alles meegekomen. Met echte ellende maakt het dus niet veel uit denk ik zo. Bij mijn huidige zadel zitten ze vrij stevig. Ik denk dat het belangrijker is dat je niet met je voeten in de beugel blijft hangen (veiligheidsbeugels en goede schoenen. Als de voeten los zijn en de palletjes gaan ook open dan kan de beugelriem altijd nog meevliegen. Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:03

Het staat bij mij ook altijd op de vlakke stand, dus zonder het terug te klikken en "dicht" te doen.
Ik vind het toch net iets veiliger, stel dat het net op het moment supreme niet opengaat.
Het is me al wel een keer overkomen dat mijn paard een gekke bui had en dat ineens mijn beugel + riem op de grond lag *LOL*
Vervelend, maar liever dat dan wanneer ik er af zou kletteren en achter het paard aan wordt gesleurd.
Voordat ik opstap controleer ik wel even of de beugelriem nog goed in het haakje zit en indien nodig schuif ik de riem weer naar links.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 17:10

Natascha schreef:
Al gaat ie open dan kan het nog mis gaan. 2 jaar terug ben ik er met beugels en al afgelanceerd en heb ik mijn rug gebroken. Ik lag netjes op de grond met beide beugels met beugelriemen naast me op de grond, de palletjes waren netjes opengegaan en met de zwiep is alles meegekomen. Met echte ellende maakt het dus niet veel uit denk ik zo. Bij mijn huidige zadel zitten ze vrij stevig. Haha!



Ik krijg al rillingen over mijn rug als ik eraan denk wat er kon gebeuren als zhet palletje vast was blijven zitten.
Maar het is maar goed dat ze nu erg goed vastzitten bij je nieuwe zadel.
JE HEBT ER DUS NX MEE GELEERD.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:17

Natascha, natuurlijk is het geen garantie dat je verder niets meer overkomt.
Net zoiets als een airbag in de auto: je kunt er baat bij hebben, maar als je met 150 km/uur frontaal op een tegenligger knalt, dan kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf.
Als je het overleeft dan kun je hooguit stellen dat de airbag geholpen heeft om verder leed te voorkomen; maar wat als je die niet had gehad, hoe was je er dan aan toe geweest ?

Het klinkt als een vervelend ongeluk dat je gehad hebt, jakkes Scheve mond
Maar je moet er toch niet aan denken dat je ook nog achter je paard aangesleurd was ?

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 17:21

Idd. Oscar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:45

Ik heb ze openstaan
Maar ik heb ook nog veiligheidsbeugels die openklappen.
Dus dubbele veiligheid.

Want als je eraf gelanceerd word aan de rechterkant en je hangt naast het paard met je linker beugelriem over het zadel, gaat hij ook niet vlug open.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:49

Een jaar of 5 geleden had ik dubbele veiligheid, dacht ik: het palletje stond open èn ik had veiligheidsbeugels, paard versprong zich in rengalop en Smurf lazert erf en.......blijft hangen, wordt meegesleurd en wordt wakker van een sterke pepermuntlucht......paard likt gezicht af.....

Ben er weer op geklommen en naar de manege teruggegaan waar (jacht)paard in pension stond, daar vonden ze dat ik "een beetje groen zag" Haha!

Ik heb er een vervormd sleutelbeen (was weer een keer gebroken en een altijd zere schouder aan overgehouden.

Nu rijd ik met side steps, die schieten wel open (met veertjes), heb ik helaas ook al een keer mogen ervaren

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:50

Ik weet dat het dom is, maar de mijne staan dicht.
Heb ik een reden voor hoor, als je ineens bij een stuk galop je beugel kwijt bent en op dat moment op een onbestuurbaar paard zonder rem zit dan is het niet meer zo veilig...
Ze zijn al verschillende keren er zonder reden afgeschoten. Zelfs als het klipje dicht zit komt het regelmatig voor dat als ik kijk allebei die dingetjes weer naar beneden zijn omdat mn beugelriem er tegenaan is gekomen.
Nogmaals ik weet dat het stom is, maar ik heb liever dat risico (wat bij mij dus kleiner is dan normaal omdat die dingen zo snel weer naar beneden schieten Knipoog ) dan van mn paard afflikkeren omdat de beugel ineens weg is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:52

Welke had jij smurf?
Ik heb deze
Afbeelding

En idd ik heb ook wel eens mijn beugels kwijt geraakt op een noodsprong, niet leuk bij de landing, maar beter dan dat ik eraf donder en blijf hangen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:59

Mijn zadel heeft ze niet eens. Tis een Wintec 500 vhz. Dit zadel zit zo in elkaar dat m'n beugelriemen d'r keuring af vallen mocht dat nodig zijn.
Maar ik heb ook al een keer met een rare noodsprong mee gemaakt dat ik er juist afdonderde omdat hij los schoot!!!!!
Ik heb er nu ook veiligheids beugels(die met een elastiekje) aan hangen voor de zekerheid omdat ik nog al eens met schoenen rijd.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:09

Citaat:
Welke had jij smurf?


ik had die met een elastiek aan de zijkant, die altijd brak als er niets gebeurde en niet brak als het zou moeten Verward

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:18

Dennis schreef:
Mijn zadel heeft ze niet eens. Tis een Wintec 500 vhz. Dit zadel zit zo in elkaar dat m'n beugelriemen d'r keuring af vallen mocht dat nodig zijn.
Maar ik heb ook al een keer met een rare noodsprong mee gemaakt dat ik er juist afdonderde omdat hij los schoot!!!!!
Ik heb er nu ook veiligheids beugels(die met een elastiekje) aan hangen voor de zekerheid omdat ik nog al eens met schoenen rijd.


Die heb ik ook en ze gaan er idd best wel snel af. Gewoon een soort haakjes zijn dat. Ik vind ze stukken handiger dan die ondingen die je open en dicht kunt klappen. Bij het vorige zadel wilden ze nieteens meer los omdat er vanalles tussen zat. Maar goed, die was dan ook wel héél oud. Haha!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:25

Open !!! en idd als je een keer verkeerd uitkomt met springen (te laat bent om mee te gaan met het paard, en dat probeert in te halen) dan kan dat wel eens fout gaan Haha! ) ben er gelukkig daardoor nog nooit afgekletterd

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:29

mijn zadels hebben ze in kunststof, en ze staat eigenlijk altijd dicht, ze gaan heel makkelijk open, dat controleer ik ook als ik mn zadel poets(dan haal ik mn beugels er wel ns af, poetst handiger, en dan weet ik meteen of ze nog soepel genoeg open gaan.

mn moeders oude zadel had ze van ijzer en die waren half vastgeroest, toen heb ik die bij die met geweld losgemaakt en open gezet, want als je er af valt, dan waren die volgens mij echt niet vanzelf open gegaan!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:34

De mijne staan dicht omdat ze te gemakkelijk open gaan....Het was zelfs zo erg dat ze er in een normale volte al vanaf vlogen (de beugelriemen)....Erg vervelend is dat..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:40

Bij het zadel van mijn dochter staan ze open...ik vaag me af of die beugelriemen er wel af zullen gaan, als ik alleen al kijk heoveel moeie ik moet doen om ze er zelf af te krijgen na het rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:54

Als het scharniertje van het lipje zoeken is, dan maakt het weinig uit of hij op en of dicht staat. Het probleem is, denk ik, dat doordat je zelf aan de beugel hangt er meer neerwaartse druk is en ze er daardoor minder makkelijk af schieten.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:56

Een westernzadel heeft geen veiligheidspalletjes die al dan niet open gaan, ook zijn veiligheidsbeugels iets wat zelden bekend is en pas iets van de laatste tijd. Blijkbaar waren er vroeger genoeg cowboys Cool

Ik heb nu dus dezelfde beugels als Smurf alleen in een ander kleurtje Cool
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:07

heee dat zijn mijn beugels Haha! Clown OK dan!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 19:18

Het gaat idd om je eigen veiligheid

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:51

Ik heb die palletjes altijd openstaan,maar volgens mij is het dan ngo riskant.
Ik zal eens even in mijn inbox bij hotmail kijken, heb namelijk van Paardentips een stukje erover gekregen vandag.
Zal et even kopieren!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:56

Dit zag ik vandaag: (Bron: Paardentips)
Citaat:
De safe-T-rider is een kunststof beugeltje dat je over de bestaande metalen beugel heen schuift. De lederen riem van de stijgbeugel die er door heen gaat heeft zo veel meer grip. Door de speciale vormgeving wordt alle kracht uitgeoefend op het bovenste deel van de metalen veiligheidspal. De kans dat je bij een val van je paard achter je paard aan getrokken wordt is hiermee bijna nul geworden.

Zonder
Afbeelding
Met
Afbeelding

En hier een filmpje over hoe het werkt
Filmpje Safe-T-Rider
Kent iemand dit al?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:52

Het filmpje doet het bij mij niet, kun je vertellen hoe de werking is ??

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 21:35

daar heb ik dit topic ook van