Tips voor inrijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Tips voor inrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 17:31

Ik zou graag willen weten of jullie wat tips hebben om een paard in te rijden ze is nu 3,5 zadelmak heb er een paar keer opgezeten en beetje gestapt erop aan de hand het bit accepteert ze ook helemaal ik longeer der en ze loop ook gewoon aan de teugel.....deed ze vrij makkelijk altijd al buigen in de nek. Maar iemand tips om voor de eerste paar keren egt te erop te gaan aan de longe ensow wat je jusit wle en neit moet doen?
Mij zeiden ze als je de eerste keer erop gaat en ze gaat ervandoor je knieeen tegen t zadel benen naar buiten en je goed vasthouden en laten gaan.....


Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:49

zonder beugels rijden de eerste keren, kun je niet blijven hangen als ze een rare sprong maakt en er klapt niet iets 'engs' tegen haar aan. en niet aan de teugels zitten, als ze te hard gaat niet trekken. Eerst alleen stappen, dit een paar keer doen, niet te lang achter elkaar. Als dit goed gaat beugels eraan en wat proberen te draven. Dit is wat ik zo snel even kan bedenken suc6

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:52

Belangrijkste bij het inrijden is de persoon die ernaast staat. Ik zou in ieder geval iemand bij het hoofd laten staan die bedreven is bij het zadelmak maken van het paard en het paard kan tegenhouden/hoofd naar zich toe kan halen als hij gaat rennen of schrikt.

Desnoods zet je er iemand anders op en sta jij bij het hoofd.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:33

Ervaren hulp op de grond vragen.
Die eerste paar keer moeten goed gaan, als dat in vertrouwen gaat en goed gaat, zal je paard dit lang zo onthouden, maar ook als het andersom gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:04

Op het westernforum schrijf je dat je een ervaren iemand zoekt voor het inrijden.
Als je zelf geen ervaring hebt, is dat het beste wat je kunt doen. Doe het samen, dan leer je ervan maar hoeft je paard er geen last van te hebben dat jij geen ervaring hebt.

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:55

je moet ook lange teugel houden..
niet te veel trekken aan de mond en vooral niet meteeen figurnn gaan rijden maar lekker op de hoefslag blijven rijden

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:06

Hmmmmmmmm okeej bedankt allemaal maar ik heb zelf geneog ervaring met paarden heb op een stal stage gelopen waar ze paarden engels inreden en dus veel gezien en geleerd en zelf ook in loop van de jaren ervaring opgedaan alleen ik denk misschien heeft iemand nog specifieke tips...
Ik wil namelijk neit me paard verpesten wat dus eingenlijk naar mij mening veel mensen doen..ik heb zelf de moeder van dit paard opnieuw moeten ' inrijden' ze was gwn in een keer op dat ebest gegaan zadel erop en hoppa van sturen en goede galop had ze nog nooit van gehoord en kon ook opgegeven moment alleen amar steigeren gelukkig is dit paard genezen! Ze loop nu super!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:21

Texas1 schreef:
Hmmmmmmmm okeej bedankt allemaal maar ik heb zelf geneog ervaring met paarden heb op een stal stage gelopen waar ze paarden engels inreden en dus veel gezien en geleerd en zelf ook in loop van de jaren ervaring opgedaan alleen ik denk misschien heeft iemand nog specifieke tips...
Ik wil namelijk neit me paard verpesten wat dus eingenlijk naar mij mening veel mensen doen..ik heb zelf de moeder van dit paard opnieuw moeten ' inrijden' ze was gwn in een keer op dat ebest gegaan zadel erop en hoppa van sturen en goede galop had ze nog nooit van gehoord en kon ook opgegeven moment alleen amar steigeren gelukkig is dit paard genezen! Ze loop nu super!



Een paard opnieuw inrijden??????????????? Hoe doe je dit.
Je bedoeld zeker CORRIGEREN.
Maar als je dit al eens meegemaakt hebt, waarom begin je er dan alsnog aan, en de kans hebben dat je je paard zo verpest dat er nx meer mee te beginnen is.
Maar ja , als je al zoveel ervaring hebt dan heb je aan al dat advies wat hier gegeven is ook nx aan.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:25

Ze heeft hem opnieuw geformateerd

Het klinkt in het verhaal idd niet of je er echt veel ervaring in hebt.
Verkeerde galop is vaak toch een ruiterfout, ook bij een jong dier.
En op een gegeven moment alleen maat steigeren,schrijf je, dus niet vanaf het begin af aan?

Dus geef ik nogmaals het advies, haal er ervaren!! hulp bij.
Geen grietje dat toevallig 2 paarden zadelmak heeft gemaakt, maar iemand die zo ongeveer zijn hele leven niet anders gedaan heeft.
Daar kun jij enorm veel van leren en je paard is daar ook bij geholpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:25

Een steigerend paard genees je niet...Haha!

En ik kan me alleen aansluiten bij mijn voorganger, een goede basis is zo belangrijk...en fouten maakt iedereen bij zijn eerste paard...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:26

En niet alleen bij je eerste Bloos Haha!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:29

er zijn al genoeg probleem paarden en wie kan zoiets weer oplossen................. De echte vakman.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:32

Nou wij hebben er 8 staan ik..allemaal al ingereden alleen allemaal engels wil deze het liefst western...maar goed dta ben ik aant uitpluizen, ik heb alleen 1 vraag of er iemand nog tips heeft, ik heb er al opgezeten hoor , ging allemaal goeden als je denkt dat ik geen ervaring heb nou zit niet fout ben geen beginner hoor en weet al geneog ik vraag alleen om tips waar ik misgien nog wat van op kan steken altijd mooi mee genomen toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:35

Inrijden van een paard op western en op engelse manier verschilt niet zoveel hoor. Paard moet op eigen benen leren lopen, er moet een stuur op gezet worden en de nodige knoppen. Als jij er om denkt om het woord HO niet te gebruiken als je wilt dat ze langzamer gaat, en daar het woord Easy voor gebruikt, en de goede commando's geeft bij het aanspringen in draf en in galop, dan zie ik niet wat er verkeerd kan gaan?

Bovendien zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan het inrijden van een paard op een manier waar ik verstand van heb en later het paard te gaan omscholen, dan te gaan knoeien met een manier waar ik niet thuis in ben.

Je suis Charlie.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:36

Moet deze topic dan niet verplaatst worden naar de western???????

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:37

ik heb die andere tenminste ook weer normaal gekregen...zelf....zonder instructeur dusss en niemand lukte het maar ben doorgegaan dus en uiteindelijk toch gekregen wat ik wou...na veel wikken en wegen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:37

DePaardeMan schreef:
Moet deze topic dan niet verplaatst worden naar de western???????


Een vergelijkbaar topic staat al op western.

Je suis Charlie.

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:38

Daar staat de topic ook voor western maar ik bedoel gewoon algemene tips vandaar het is makkelijker om een engels paard naar western te rijden dan andersom...

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:38

Dan ben je een heel kundig ruiter.
Dan begrijp ik niet wat voor tips je nog nodig hebt!!!!!!!!!!!

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:39

Texas1 schreef:
ik heb die andere tenminste ook weer normaal gekregen...zelf....zonder instructeur dusss en niemand lukte het maar ben doorgegaan dus en uiteindelijk toch gekregen wat ik wou...na veel wikken en wegen...


Waarom moet je wikken en wegen bij het corrigeren van een paard? Ieder paard heeft duidelijkheid nodig, je moet niet gaan wikken en wegen of je dit gaat doen en dat gaat laten...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:39

Texas1 schreef:
Daar staat de topic ook voor western maar ik bedoel gewoon algemene tips vandaar het is makkelijker om een engels paard naar western te rijden dan andersom...


Niet mee eens...hoe kom je aan die wijsheid?

Je suis Charlie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:40

Dan weet ik al hoe enorm verpest dat paard was. Dromen
Iedereen veel plezier verder in dit topic, maar ik ga mijn verpeste vervelende knol maar eens rijden (die ook wel eens een keer omhoog heeft gestaan, maar daardoor nog niet verpest is, maar volgens pennys vast heel wild). Is nuttiger dan dit Verward

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:42

Zelf gekregen van iemand die bij ons was die western rijd ze zei dat western op je gevoel rijd en engels met je beenhulpen ensow en het makkelijekr was een paar gewicht hulpen te leren dan been hulpen en daar zit toch wel enigzeids gelijk in een jong paard accepteerd ook neit glijk je been maar met je gewicht kom je sneller ergens denk.

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:45

het andere paard wat omhoog ging kon alleen nog maar steigeren stond stil liep achteruit van alles geprobeerd veel geduld genomen en uit eindelijk gelukt dus niet zomaar een keer omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:48

DePaardeMan schreef:
Dan ben je een heel kundig ruiter.
Dan begrijp ik niet wat voor tips je nog nodig hebt!!!!!!!!!!!

Zoals gezegd
je bent een wonder onder ons ruiters, je hebt geen tips nodig, geef ze ons maar Tong uitsteken
Alles zonder instucteur opgelost Geweldig.

Maar nu ga ik echt Doei, doei


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 47 bezoekers