Kunnen paarden dement worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Kunnen paarden dement worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:19

Ik heb even een vraagje.
Kunnen pony's en paarden dement worden? Verward
Zo ja, Rond welke leeftijd ongeveer??

[edit Apple: titel duidelijker gemaakt]

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:26

Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan...

Heb even op google gezocht en daar vond ik een artiekel over een oude pony met deze zin:
Citaat:
Omdat ze al heel oud is en ook een beetje dement, leven we van dag tot dag met haar.


dus het kan misschien wel, maar meer weet ik er ook niet over

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:37

Dat vind ik wel interessant ja! Maar niemand hier weet het?

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:37

xKatleentjex schreef:
Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan...

Heb even op google gezocht en daar vond ik een artiekel over een oude pony met deze zin:
Citaat:
Omdat ze al heel oud is en ook een beetje dement, leven we van dag tot dag met haar.


dus het kan misschien wel, maar meer weet ik er ook niet over


Nou nu dus wel.

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:38

supertygetje schreef:
Dat vind ik wel interessant ja! Maar niemand hier weet het?


Blijkbaar niet supertygetje. Verward

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:39

ik zou echt niet weten of dat zou kunnen

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:55

Niemand weet het blijkbaar?

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:58

misschien iets meer geduld, tot meer mensen dit topic is opgevallen

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 13:38

Elan schreef:
misschien iets meer geduld, tot meer mensen dit topic is opgevallen


Ja Elan ikhoop het! *LOL*
Ik ben wel benieuwd...

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:50

ik denk van wel. Mijn paard van ruim 31 is soms een beetje de weg kwijt denk ik. In ene overal bang van terwijl ik 2 jaar terug nog gewoon een buitenritje kon maken. Nu lijkt het wel of hij dan in ene in paniek raakt nergens om dat hebben dementerende mensen toch ook dat ze ergens zijn en dan in ene niet meer weten wat ze daar doen enzo? Als ik dit tegen iemand zeg zeggen ze altijd dat dat niet kan een dementerend paard en verklaren mij voor gek . Maar ik denk van wel paarden worden net als mensen steeds ouder door de medische zorg. Verward
Hoop dat een da of student hier op bokt zit en dit topic wetenschappelijk kan onderbouwen. Weet ik meteen of hij zich aanstelt of niet.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:14

ik vroeg het me ook al af.. en ik denk zelf dat het welmogelijk kan zijn? misschienniet in dezelfde vormen als bij demens.. maar zal toch weliets van dat zijn?

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:25

probeer het kopje van je topic te veranderen met je vraag erin misschien reageren er dan de echte 'experts'

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:51

Zet het eens onder Medisch. Toen ik daar een topic had over een zielig ziek paardje reageerde er iemand onder de naam DGKstudent. Een diergeneeskundig student dus! Die zou er iets over kunnen weten?!
Verder zou ik dus ook geen idee hebben... dement paard.. tja...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:48

Ik zal even de titel aanpassen en het verplaatsen naar Medisch Lachen. Wellicht krijg je dan meer reacties Lachen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:49

ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit topic

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:12

Onze hond lijkt wel dement, of ze dat ook echt is weten we niet. Net als het paard van Gouda, maar misschien is ze een beetje in de war omdat ze slechter is gaan zien? (Denken we ook bij onze hond).

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 18:19

Dankje Apple! OK dan!

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:43

Ook ik kan het allemaal niet wetenschappelijk onderbouwen, maar denk toch met zekerheid te kunnen zeggen dat paarden dement kunnen worden. Mijn oude Bono (die ik helaas net drie weken geleden heb laten inslapen) was het laatste jaar van zijn leven hartstikke dement! Hij liep los over het erf, had een open box tot zijn beschikking en elke dag kon hij weer verbaasd zijn over het feit dat zijn box zomaar open stond. Hij ging dan echt stiekem ontsnappen, terwijl die box altijd open stond. Vaak kwam het dan voor dat hij bij het ontsnappen zijn hooi of biks liet staan en als hij dan toevallig weer bij zijn box kwam, dan was hij helemaal verrukt dat hij net op het juiste moment bij zijn box was om nog snel die biks of dat hooi op te eten! Verder werd hij buiten het erf wat angstig. Als ik met hem naar buiten ging wilde hij eigenlijk het liefst zo snel mogelijk terug, maar als hij op bekend terrein was, was hij zo vrolijk als wat.
Verder ging hij met elk paard op stal steeds opnieuw kennis maken, alsof hij zich niet meer herinnerde dat hij die paarden al hartstikke lang kende..
Het was ook wel even schrikken, want er kwam een dag dat hij mij niet meer herkende. Hij hoorde mijn stem, wist dat dat met iets leuks geassocieerd was, maar koppelde dat helemaal niet aan mij. Probeerde echt langs mij heen te kijken, om dat 'leuks' maar te kunnen zien.
Al met al is hij heel fijn en gelukkig oud geweest en heeft hij (behalve dan wanneer hij voor een wandeling van zijn vertrouwde erf af werd gehaald) nooit een angstige indruk gemaakt.
Hij was trouwens ongeveer 36 toen deze 'klachten' begonnen...

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:27

ja,paarden kunnen net als mensen(en andere dieren!)dement worden.Dat kan zomaar spontaan ontstaan,het kan ook het gevolg zijn van bijv.een hersenbloeding,want ook die kunnen dieren krijgen.Heel erg moeilijk om daar een leeftijd aan te koppelen,mocht het "spontaan"op komen zetten.Kijk maar naar mensen,de ene krijgt het ook op jongere leeftijd dan de andere.En er zijn er die het nooit krijgen.Maar het is dus wel mogelijk,maar zeker niet te verwarren met een dier wat niet meer op je reageert omdat hij doof wordt,of van dingen gaat schrikken omdat hij niet goed meer kan zien.Maar echte dementie herken je wel,Bono die net is ingeslapen is denk ik een heel goed voorbeeld van dementie.
Hoe oud is hij eigenlijk precies geworden Reina?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:11

ik heb er eigenlijk ook niet bij stilgestaan maar denk wel dat het kan!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:13

Mijn hond werd dat uiteindelijk wel. Die ging de laatse 3 jaar door het leven als BErner Senielhond.
Heeft voor veel hilariteit gezorgd, ze was er niet kwaadaardig bij.

Lijkt me met paarden trouwens wel onhoudbare zaak.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:30

Wij hadden een pony van 25 in pension die zijn etensbak regelmatig kwijt was. Sommige dagen wist hij het weer helemaal om de volgende dag dan weer in totale verbijstering te lopen zoeken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:02

Reina, ik moest vreselijk lachen om je verhaal. Misschien was het ook wel triest, maar je beschrijft het erg grappig. Ik zag het gewoon helemaal voor me. In mijn hoofd betreft het een vos, maar misschien wa shet wel een schimmel. Leuk dat dat oude paard op zo'n fijne manier gehouden kon worden.
Ik denk idd dat het het wel kan, onze hond had het ook. Maar ja, misschien lijkt het zo omdat ze doof en blind worden. Ik weet het niet...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:16

reina schreef:
Ook ik kan het allemaal niet wetenschappelijk onderbouwen, maar denk toch met zekerheid te kunnen zeggen dat paarden dement kunnen worden. Mijn oude Bono (die ik helaas net drie weken geleden heb laten inslapen) was het laatste jaar van zijn leven hartstikke dement! Hij liep los over het erf, had een open box tot zijn beschikking en elke dag kon hij weer verbaasd zijn over het feit dat zijn box zomaar open stond. Hij ging dan echt stiekem ontsnappen, terwijl die box altijd open stond. Vaak kwam het dan voor dat hij bij het ontsnappen zijn hooi of biks liet staan en als hij dan toevallig weer bij zijn box kwam, dan was hij helemaal verrukt dat hij net op het juiste moment bij zijn box was om nog snel die biks of dat hooi op te eten! Verder werd hij buiten het erf wat angstig. Als ik met hem naar buiten ging wilde hij eigenlijk het liefst zo snel mogelijk terug, maar als hij op bekend terrein was, was hij zo vrolijk als wat.
Verder ging hij met elk paard op stal steeds opnieuw kennis maken, alsof hij zich niet meer herinnerde dat hij die paarden al hartstikke lang kende..
Het was ook wel even schrikken, want er kwam een dag dat hij mij niet meer herkende. Hij hoorde mijn stem, wist dat dat met iets leuks geassocieerd was, maar koppelde dat helemaal niet aan mij. Probeerde echt langs mij heen te kijken, om dat 'leuks' maar te kunnen zien.
Al met al is hij heel fijn en gelukkig oud geweest en heeft hij (behalve dan wanneer hij voor een wandeling van zijn vertrouwde erf af werd gehaald) nooit een angstige indruk gemaakt.
Hij was trouwens ongeveer 36 toen deze 'klachten' begonnen...


Lijkt idd erg sterk op dementie. Mijn paard van 31 heeft het nog niet zo erg denk ik. Sterkte met het verwerken van het verlies om Bono Ach gut

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:09

Bramblerose schreef:
Reina, ik moest vreselijk lachen om je verhaal. Misschien was het ook wel triest, maar je beschrijft het erg grappig. Ik zag het gewoon helemaal voor me.


Ik moest hier ook verschrikkelijk om lachen Bloos! en zag dat dan ook helemaal voor me,ach arme Bono moge hij rusten in de paardenhemel!
Zo te lezen heeft hij een prachtig leven gehad,wat een luxe met de open box,naar buiten/binnen en dat op elk moment van de dag.
Bij deze wil ik je alsnog (beter laat dan nooit) sterkte toewensen met het verlies van je beessie.
Ik heb er zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan,dat paarden of dieren in het algemeen,ook dement konden worden.
Mijn Syl is nu ondertussen ook al 18 en soms een beetje in de war hihi,ben benieuwd hoe dat is als hij 30 mag worden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jossie, pamelap, Trendiction en 136 bezoekers