* hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:40

Mijn pard hoest tijdens het rijden, Tijdens de eerste 10 minuten stappen is het goed maar zodra je gaat aandraven begint hij te hoesten wel 3-5 keer achter elkaar zonder proesten achteraf.

Hij heeft geen snotneus en hoest ook geen slijm uit.
Hetpaard staat overdag altijd buiten maar kan wel in zijn stal komen, ook 's nachts. Alleen als het erg slecht weer is (onafbreekbaar regen) dan komt hij 's avonds in de stal met de deur ervoor.

Hij krijgt dagelijks 1 lepel foene griek door zijn voer. Hooi wordt natgemaakt en de stal (schuilhok) wordt opgestrooid als hij er niet instaat.

Ik heb geen idee waar dit aan ligt, hij heeft een zeer dikke wintervacht en ziet er gezond uit, tijdens koud weer wordt hij net zolang uitgestapt tot hij helemaal droog is. Ook wordt het rijden nu aangepast zodat hij niet te erg gaat zweten.

Wie kan mij helpen voor een oplossing en zou weten hoe dit kan???

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:00

Het klinkt erg bekend.. Ik tob hier dus al een jaar mee. Eerst aan de ventipulmin gehad, toen 4 weken een spuit (met een cocktail) en van de zomer 6 weken aan een vernevelapparaat.. Dat hielp wel trouwens!! (wel 2x per dag een uur staan met je paard..)

Wees vooral erg voorzichtig!! Niet overbelasten (maar ook niet stil zetten. Dit ivm het elastisch houden van de longblaasjes, veel stappen is goed)

Ik heb op de equitana ook een olie meegebracht (sorry weet de naam niet) die erg sterk ruikt. In de stal rondspuiten (of in een stoomzak doen). Het helpt ook wel (je voelt het zelf ook wel, als je het inademt)

Ik hoop dat het bij jou allemaal mee valt!!

Succes ermee!

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:51

Badankt voor je reactie!

Ik stap nu inderdaad alleen nog maar of ga met hem wandelen. Ventipulmin heb ik ook al geprobeert en helpt aleen maar als je het gebruikt daarna niet meer.

Het is van de laatste tijd en hij had er anders nooit last van.

Ik zal eens kijken of die andere oplossingen helpen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:12

Mijn pony ook bij het aandraven, heb ook ventipulmin, is niet ideaal, helpt niet echt. Er zat trouwens wel slijm in de longen (bronchoscopie) Door beweging, moeten longen harder werken, maakt slijm los. Daardoor hoesten. (hoeft er niet uit te komen, kan ook gewoon doorgeslikt worden)Koude lucht kan ook een hoestprikkel geven (meer koude lucht door diepere ademhaling)Tja, je doet al alles wat je kan. Rijden kon geen kwad zei Emmeloord, maar mocht hem niet overvragen en niet in het zweet jagen. Beweging was belangrijk!

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:41

Een gezond paard hoest niet. Je moet een bronchoscopie laten doen! Alleen dan kunnen ze goed zien of de luchtwegen ontstoken zijn Verward .
Ik had er ook niet direct op gereageerd, en ze had uiteindelijk een flinke ontsteking die met moeite helemaal weg is gegaan gelukkig. Maar ze hoestte ook niet bijzonder veel. Dus erg belangrijk dat je er wel op reageert en niet denkt dat het misschien wel vanzelf overgaat. Je moet het echt flink aanpakken, want al die verschillende poeders hoeven niet te helpen, en zo duurt het steeds weer langer!
Doen hoor! Party!!