Fjord verandert; vermagering, gedrag... why?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Fjord verandert; vermagering, gedrag... why?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:32

Zoals de titel al zegt mijn fjord is in de afgelopen laten we zeggen 3 maanden behoorlijk verandert.

Nu ben ik ong. 3 maanden geleden ziek geworden en kon ik gewoon niet echt vaak meer naar mijn paardjes toe.
Gelukkig heb ik goeie hulp (van Stef hier van bokt) maar rijden doet ze hem niet.
Daarom is hij natuurlijk zijn gehele bespiering kwijt.

Ik weet dat hij een Kilo smorgens en een kilo savond's krijgt. (onderhoudsbrok)
2 keer een flinke arm kuil... en natuurlijk de nodige verwennerij.
vroeger kreeg hij een halve kilo smorgens en een halve kilo savond's en was hij goed op gewicht, toen werdt hij z'n 4 tot 5 keer per week gereden.
Nu met 2 kilo per dag wordt hij mager, vanavond viel me zelfs op dat ik zijn ribben kon zien, niet extreem goed maar ze waren wel te zien.
Ook zijn flanken zijn flink ingevallen.

Ik heb t gevoel dat ik hem vreselijk verwaarloosd heb, dat hij er daarom nu zo uitziet.
Normaal gesproken weet ik vaak zelf heel goed wat er aan de hand is, maar ik heb nu echt geen idee!
Hij is nog niet zo heel lang geleden ontwormt.

Zelf denk ik dat hij heel erg gestrest is, misschien door de verandering dat ik niet meer dagelijks kom?
Terwijl ik vroeger 2 keer per dag kwam om hem te voeren.

Kwa gedrag is hij ook verandert, hij was ontzettend lief, is dit nog steeds wel maar heeft "buien".
Vanmiddag viel hij zonder reden de shetlander van Stef aan in de bak, niet om te spelen maar echt "gemeen".
Toen ik vanavond even bij hem in de stal stond, stond hij continu te snuffelen aan me en op een gegeven moment hapte hij zelfs een aantal keer in m'n jas.
Terwijl hij dit vroeger zelfs niet eens in zijn hoofd haalde.
Natuurlijk heb ik net zoals altijd gehandelt door een flinke tik op zijn neus en daarna stopte hij er ook wel mee.
Maar t gaat om t feit dat hij zo verandert is.
Verder wilde ik hem even een knuffel geven en deed hij een paar flinke stappen achteruit en stond hij plat met zijn oren in z'n nek in de hoek van z'n stal.
Dit is echt iets wat ik nog nooit met hem heb mee gemaakt.

Zou t kunnen dat hij gewoon "boos" op me is? omdat ik niet meer zo vaak langs kom?

En wat zou die spontane vermagering kunnen veroorzaken?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:41

Het is goed mogelijk dat je paard het werk mist.
Ik heb zelf ook een kleine rakker gehad die als hij een paar dagen minder werkte ook een stuk minder gezellig werd.
Hij is eens een langere tijd kreupel geweest zonder duidelijke oorzaak. Hij kreeg beperkte bewegingsruimte in een kleine buitenkraal, op een gegeven moment viel hij iedereen en alles aan puur uit nijd en verveling. Het is goed mogelijk dat jou paard hetzelfde reageert.

Het magerder worden herken ik niet. Maar het kan inderdaad zo zijn doordat hij gestresst overkomt dat hij hierdoor magerder wordt. Wat je ook zou kunnen overwegen is; hem grondig ontwormen met een kompleet ander middel dan gebruikelijk. Knapt hij hier niet van op dan zou ik informatie inwinnen bij je veearts.

Voel je niet schuldig je bent door ziekte uitgeschakeld, hier kan je dus ook niets aandoen.
Weet je niet iemand die hem kan rijden?
In combinatie met jou en Stef krijgt hij genoeg aandacht, dan zou zijn humeur toch moeten opknappen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:00

Ik ga mick met ingang van volgende week iig 2x in de week longeren (opbouwen, want hij staat al 3 mnd stil).
Verder mest ik hem uit en poets ik hem (hard nodig op het moment, haarbal Haha!)
De problemen die Angel op stal met hem had heb ik nog niet gehad, wel is hij met poetsen ongeduldig en gaat vaak staan schrapen of staan draaien.
met buiten en binnenzetten is hij erg braaf, heb geen halster nodig ofzo, touwtje om zijn hals en hobbelen.
Vandaag ik de bak schrok ik wel, ze liepen met zijn 7en in de bak (20x40), waaronder 2 ruinen, de rest merrie.
Ineens vanuit het niets vliegt mick met zijn oren plat en mond open naar Honey toe, die zich snel uit de voeten maakte. Al snel werd ze achtervolgd en greep hij haar vol in haar manenkam.
Niks aan de hand verder, maar ik heb Hon er toch maar uitgehaald, vind haar te klein voor zulke fratsen.
Verder heeft ie heel de middag met zijn vriend (de haf van Angel) lopen spelen, dus ik snap zijn aanval ook niet. Hij staat vaak zat in de groep waar Hon ook bij staat, en Hon stond aan de andere kant van de bak toen hij ineens op haar afvloog....

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:08

Zijn gedrag van vanavond kan ook voor een groot gedeelte komen doordat ik hem met aankomen in de stal een winterpeen met de hand gegeven heb, iets wat ik normaal nooit doe. Wel een snoepje ofzo als ie braaf is maar verder niets met de hand.

Ik zou hem graag laten berijden door iemand maar helaas ben ik gewoon heel erg moeilijk wat verzorgsters betreft, daar weet stef ook alles van.
Tis al heel wat dat ik t poetsen uit handen heb gegeven, ik heb een verzorgster gehad die uiteindelijk in een maand tijd hem hartstikke teugel kreupel reed, dus wat dat betreft ben ik gewoon echt een "muts" geworden.
Noem t bescherming van m'n paard en mezelf t besparen van een hoop ellende en tijd.
Maar dat betekend dus dat hij beweging te kort komt, wat Stef nu een beetje gaat opvangen met longeren.

Iig zal ik hem iddd nogmaals ontwormen, alhoewel ik betwijfel of t hier echt aan ligt, ik ben altijd heel erg optijd met ontwormen, iedere 6 weken!

Verder zal ik de tandarts eens laten komen om zijn gebit te checken.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:30

Dat mager in de flanken kan inderdaad stress zijn. Mijn merrie had dat ook en je kon er werkelijk niets aan doen . Wat het ook kan zijn is tekort aan drinken, maar vermoed dat dit niet het geval is hier. Verder is de voedingswaarde van hooi nu minder dan vroeger op het seizoen van het hooi. Ze hebben dan wat meer nodig om de zelfde energie eruit te halen. Misschien is dit met kuil ook zo?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:33

Ik zou t eigenlijk niet weten, zal mijn hoefslagen er is op naslaan, daarin staan vaak wel stukken over hooi en kuil enzo.
Misschien dat ik daarin er iets over kan vinden.

Hij is gaan invallen op zijn flanken eigenlijk een maand of 3 geleden, niet lang nadat ik ziek werdt.
Tenminste naar wat ik me kan herinneren.
Daarvoor zag hij er eigenlijk heel goed uit. "vind ik persoonlijk dan hoor"

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:46

Breek me de bek niet open van verzorgsters.. Ik begin er nooit meer aan!! Dat gehouweh*er constant..

Je hebt toch ook zijn bloed inmiddels al laten testen? Moeilijk om te zeggen wat het is..

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 10:28

Ja zijn bloed hebben we al een tijdje geleden laten doen.. daar was niets mis mee.. Dus wat t nu wel is...?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:07

Fjorden moeten werken, anders zijn ze niet gelukkig op stal.
Twee mogelijkheden om het probleem vrij simpel op te lossen:

1. Niet rijden = in de wei met andere paarden
2. wel rijden, dan maar iemand anders erop (ervaren lesklant misschien?)

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:11

Sonja schreef:
Fjorden moeten werken, anders zijn ze niet gelukkig op stal.
Twee mogelijkheden om het probleem vrij simpel op te lossen:

1. Niet rijden = in de wei met andere paarden
2. wel rijden, dan maar iemand anders erop (ervaren lesklant misschien?)



juist dat denk ik dus ook. ze moeten aan het werk blijven. bij ons ligt er nu nog steeds sneeuw en kunnen we weinig doen. ze gaan wel naar buiten maar rijden gaat nu even niet.

je ziet het gedrag van mijn fjordenbaal met de dag veranderen. hij is een beetje van slag. hij moet gewoon aan het werk.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 11:12

Hij komt wel dagelijks buiten.. En is niet echt een fanatieke werker.

Maar misschien mist ie iddd t werk wel..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:13

Ben het met sonja eens..
Is er echt gen mogelijkheid dat iemand anders er ook mee gaat rijden?

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:15

Fjorden zijn gewoon echte werkers, ook al komen ze niet allemaal altijd even werklustig over. Die van mij wordt echt binnen een week al megachagarijnig als ze te weinig werkt, ook al staat ze hele dagen buiten. Is gewoon niks voor haar.
Bovendien is werken aandacht. Alleen buitenzetten en poetsen vervangt dat niet, want als je 'm rijdt poets je ook, dus je paard gaat er zonder rijden en dus naverzorgen in aandacht al zo'n 1.5 uur per dag is 10 uur per week is al 130 uur aandacht in die drie maanden op achteruit.....
(dit is GEEN verwijt naar jou hoor Angelique, ik ben al lang blij dat we je weer zien Bokken!)

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 11:17

Mogelijkheden zat, maar omdat zijn rug al eens naar de knoppe is gereden vind ik t gewoon eng.
Buiten dat is t gewoon heel moeilijk een geschikte verzorgster te vinden.
Hij neemt graag vooral lichte mensen (kwa gewicht) in de maling..
Loopt dan gewoon dwars door t hek heen, en luisterd gewoon niet meer.

Ik wil geen jonge kinderen op zijn rug, maar ook geen betweter, ja ik weet t ik moet aan mijn paard denken en niet aan mezelf... maar ik moet me er ook prettig bij voelen, bij degene die op zijn rug zit..
Onze manege bestaat voor 80% uit jonge kinderen, de 20 % die er loopt zijn volwassenen met eigen paarden..

Lastig dus..
Ben samen met Stef al op zoek naar een goeie verzorgster, daar stef nu gewoon veel vaker op de manege is als ik.
En stef meer mensen kent.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 11:27

Sonja schreef:
Fjorden zijn gewoon echte werkers, ook al komen ze niet allemaal altijd even werklustig over. Die van mij wordt echt binnen een week al megachagarijnig als ze te weinig werkt, ook al staat ze hele dagen buiten. Is gewoon niks voor haar.
Bovendien is werken aandacht. Alleen buitenzetten en poetsen vervangt dat niet, want als je 'm rijdt poets je ook, dus je paard gaat er zonder rijden en dus naverzorgen in aandacht al zo'n 1.5 uur per dag is 10 uur per week is al 130 uur aandacht in die drie maanden op achteruit.....
(dit is GEEN verwijt naar jou hoor Angelique, ik ben al lang blij dat we je weer zien Bokken!)


Sonja, ik ben t helemaal met je eens hoor.. elk paard heeft recht op aandacht, voldoende aandacht!
Op een schone stal, op beweging,op liefde... En wanneer je zelf niet in staat bent dat te geven, ben je je paard verplicht een oplossing ervoor te zoeken.
Ik heb op t moment echt t idee dat ik mijn kanjers in de steek gelaten heb, gelukkig helpt stef me zo goed als dat ze kan.. maar dat neemt niet weg dat Mick nu ongelukkig staat te wezen.
Scheve mond Tis moeilijk allemaal

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:07

Dit verhaal komt mij heel bekend voor. volgens mij heb ik precies hetzelfde gehad.
Mijn paard stond ruim 4 maanden stil als gevolg van een peesklap,natuurlijk kwam hij aan de hand wel even zijn box uit,maar voor de rest mocht hij er niet uit. Zijn voer werd er natuurlijk op aangepast,maar toch kreeg hij ruim voldoende. Toch werdt hij mager,begon te bijten,en zonder reden zijn box in elkaar te slaan. De dierenarts zei ook dat het waarschijnlijk stress was,en dat er weinig aan te doen was. Het was ook logisch,aangezien het zomer was,alle paarden buiten stonden en mijn paard enorm werklustig is. toen hebben we hem in overleg met de veearts af een toe onder toezicht een paar uur op de wei gezet (zijn been was al stukken beter) en mits hij niet zou gaan rennen mocht hij dus de wei op.

Dat hielp. Er stond weliswaar weinig gras,maar het contact met zijn soortgenoten en mensen hielp en hij kwam ook weer aan. De veearts zei dat hij waarschijnlijk zo af was gevallen omdat hij zijn opgekropte energie niet kwijtkon en ook weinig sociaal contact meer had,hij werdt dus een beetje depressief.
Jouw paard komt wel in contact met andere paarden zoals ik het gelezen heb,maar als hij jou als leider van de kudde ziet en zijn maatje,kan hij mogelijk ook daar depressief van worden.Stef doet hem nu natuurlijk,maar hij mist jou. Bij mijn paard klopte het in ieder geval. Het veranderde gedrag is sindsdien ook nooit meer terug gekomen.
succes! En hopelijk heb je hier wat aan Lachen

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:32

Angelique18 schreef:
Ik heb op t moment echt t idee dat ik mijn kanjers in de steek gelaten heb, gelukkig helpt stef me zo goed als dat ze kan.. maar dat neemt niet weg dat Mick nu ongelukkig staat te wezen.
Scheve mond Tis moeilijk allemaal


Dat heb je niet, want jij hebt naar eer en geweten geprobeerd om een zo goed mogelijke oplossing te bedenken voor je paarden. Ze worden verzorgd, komen uit hun stal etc. Dat het dier het werk mist, is iets waar je weinig aan kunt doen en ik kan me voorstellen dat je het eng vind om er iemand anders op te zetten. Misschien kun je het oplossen door hem te laten longeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers