Poëtin paard van 2,5 miljoen euro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Poëtin paard van 2,5 miljoen euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 16:39

Algemeen Dagblad (krant zelf)
www.algemeen dagblad.nl

Dure gok met "Superpaard"

Zet een onervaren, doch leergierige amazone op een buitegewoon begaafd dressuurpaard en je hebt grote kans op succes.
DENKT Patty van der Zwan.
"Ik wil Anky verslaan", zegt de trotse berijdster van Poëtin, de duurste merrie ter wereld.

Patty van der Zwam wil met Poëtin voor de prijzen gaan.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 02:00

Door Dick Kiers,

Kessel- Voor de lieve somma van 2,5 miljoen euro werden Peter en Patty van der Zwan op 7 decemer vorig jaar eigenaar van Poëtin.
Het "superpaard"brak op een veiling in het Duitse Ankum alle records.
De merrie kostte ruim één miljoen meer dan Lord Sinclair die 6 jaar eerder voor een recordbedrag wegging.

De eerste ontmoeting met Poëtin was liefde op het eerste gezicht.
Ook Peter van der Zwan kreeg kippevel bij de aanblik van de donkerbruine merrie "Die willen we hebben", zei hij.
De daad werd bij het woord gevoegd.
Dat het paard wel eens tussen de 2 en 3 miljoen euro zou moeten opbrengen was alle bezoekers van de veiling in Ankum bekend.
De gasten uit Nederland hielden van de tien bieders het langst stand.
"Iemand bood nog 2,2 miljoen, wij gingen daar meteen overheen en ze was van ons", aldus Peter van der Zwan.

De videoband met het bewijs van het verlate sinterklaascadeau is intussen grijs gedraaid, de enthousiaste oh's em ah's van publiek en kopers registreren het verhaal van een unieke transactie "Het is veel geld, héél veel geld", maar Poëtin is in mijn optiek misschien wel het dubbele waard", zegt Patty van der Zwan, die naast de laatste hamerslag van de veiligmeester een traantje wegpinkte alvorens de champagnefles te ontkurken.

De Haagse familie van der Zwan, die sinds twee jaar in het Noord-Limburgse Kessel een succesvolle fokkerij runt, heeft vanuit alle uithoeken van de paardenwereld reacties gekregen.
Veelal felicitaties, maar ook twijfels kruisten hun pad.
"Een titel kun je niet kopen, dat willen we ook niet", zeggen Peter en Patty in koor.
Patty van der Zwan in nu nog een onbekende dressuuramazone, die jarenlang het juiste paard miste om haar grenzeloze ambities te verwezenlijken".
"Wijgaan voor het allerhoogste".

Bij Jumping Amsterdam dat deze week na 2 jaar absentie een herstart beleeft, zullen van der Zwans ontbreken.
Poëtin staat nog in Duitsland op stal, bij ontdekker en trainer Ulli Kasselmann.
Ook bij de Olympische Spelen in Athene hoeft titelverdedigster Anky van Grusven geen concurrentie uit Kessel te vrezen.
Maar ik Peking 2008 is Poëtin er wel, zo hoopt Patty, en weer 4 jaar later is de merrie pas 15 jaar, de topleeftijd voor een dressuurpaard.
"Zeker weten doen we het natuurlijk niet; het paard en ik moeten allebei gezond blijven", zegt de amazone.
Maar ik wil de concurrentie aan.
Sterker nog ik wil proberen Anky te verslaan.
Zij heeft heel veel goed werk voor de dressuur verricht, maar het zou leuk zijn als er straks eens iemand anders staat

De naam Poëtin kent intussen en ieder die van piaffe, passages of pirouttes houdt.
Al wordt de naam nogal eens verward met die van de Russische President, het paard heet Poëtin, met een trema en is vermoedelijk genoemd naar een vrouwelijke dichter.

Volgende maand komt Poëtin naar Kessel.
De stal voor het paard van 2,5 miljoen is al van een plaquette voorzien.
Het eerste jaar wil Patty vand er Zwan zich in de luwte houden.
"Eerst wennen aan elkaar en een echte combinatie worden."
Door héél hard te gaan werken.
Pas daarna gaan we knallen.
het klikt tussen ons.
Ik heb natuurlijk al op Poëtin gezeten, reed er de eerste keer zó mee weg.

Ook zullen de van der Zwans voor Poëtins nakomelingen gaan zorgen.
Met embryotransplantatie en een draagmoeder, want het paard is te kostbaar om in blijde verwachting te geraken.
"We hopen 4 tot 6 keer per jaar een eitje uit haar te kunnen halen, zo wordt Poëtin voor de stoeterij ook commercieel interresant", aldus Peter van der Zwan, die zijn vermogen vergaarde in de financiële dienstverlening.
Maar we zijn geen patsers, we zijn heel gewonen mensen met een droom die met de winnaarsmentaliteit van Patty de klasse van Poëtin en een beetje geluk ooit uit zal komen.

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 03:00

De familie van der Zwan verdient (imho) dat wij allemaal (en ik ook) voor hen gaan duimen. Uit de grond van mijn hart hoop ik dat we er een nieuwe ster-combinatie bij krijgen. Mijn jarenlange ervaring in alle geledingen van de dressuursport heeft me echter geleerd dat het twee paarden kost alvorens men aan de top komt. Om met de woorden van een bekende paardentrainer te eindigen "tussen de Prix St'George en de Grand Prix liggen de Alpen". Misschien moet ik toch Hannibal maar eens bellen om hem te vragen of hij nog een Olifant te koop heeft voor mij? <grapje>
Nogmaals, ik vind het absoluut super dat deze mensen er met volledige overtuiging en inzet voor gaan. Deze Oh zo noodzakelijke instelling om topsport te bedrijven hebben ze in ieder geval al mee.

Diederik

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:04

Ik denk zelf een ervaring rijker en in de toekomst een illusie armer.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:23

Heike"]
Door Dick Kiers,

Kessel- Voor de lieve somma van 2,5 miljoen euro werden Peter en Patty van der Zwan op 7 decemer vorig jaar eigenaar van Poëtin.
Patty van der Zwan in nu nog een onbekende dressuuramazone, die jarenlang het juiste paard miste om haar grenzeloze ambities te verwezenlijken".
"Wijgaan voor het allerhoogste".
[/quote]

Tsja grenzeloze ambities maar waarschlijk gebrek aan talent en niet ana gebrek van het juiste paard, anders hadden we allang meer van deze dame gehoord.

[quote="Heike schreef:
Maar we zijn geen patsers, we zijn heel gewonen mensen met een droom die met de winnaarsmentaliteit van Patty de klasse van Poëtin en een beetje geluk ooit uit zal komen.


Hele gewone mensen hebben geen 2,5 miljoen euro voor een paardje op zak, en al zou een gewoon mens dat wel hebben dan zou hij er zeker geen paard van kopen, 1 koliekje of mistapje en dag dag paardje...

Rare mensen heb je toch op de wereld...

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:31

DDupont schreef:
De familie van der Zwan verdient (imho) dat wij allemaal (en ik ook) voor hen gaan duimen. Uit de grond van mijn hart hoop ik dat we er een nieuwe ster-combinatie bij krijgen. Mijn jarenlange ervaring in alle geledingen van de dressuursport heeft me echter geleerd dat het twee paarden kost alvorens men aan de top komt. Om met de woorden van een bekende paardentrainer te eindigen "tussen de Prix St'George en de Grand Prix liggen de Alpen". Misschien moet ik toch Hannibal maar eens bellen om hem te vragen of hij nog een Olifant te koop heeft voor mij? <grapje>
Nogmaals, ik vind het absoluut super dat deze mensen er met volledige overtuiging en inzet voor gaan. Deze Oh zo noodzakelijke instelling om topsport te bedrijven hebben ze in ieder geval al mee.

Volledig mee eens OK dan!
Heeft iemand toevallig een foto van Poëtin?
Wil wel eens zien hoe een paard van 2,5 miljoen eruitziet Tong uitsteken

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:16

Ja daar ben ik ook wel hel benieuwd naar, maar 2.5 miljoen... sjeetje zeg... ik had het niet voor een paard over!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:18

Poetin v. Sandro Hit
AfbeeldingAfbeelding

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:42

voor 2,5 miljoen kan je 10 hele leuke paarden kopen Haha!. Ik wens haar veel plezier van het paard toe!
Op de foto ziet ze er nog niet eens echt speciaal uit..

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:58

ik vindhet onzin hoe ze praat, er moet ook wel talent bij komen kijken en het paard hoeft niet duur te zijn om detop te berreiken lees onbeteugeld van anky en je ziet dta bonfire ook niet byzonder is en prisco was dat ook niet:)

SuuZzZ
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:21

Als zij 2,5 miljoen voor een paard wil betalen, mij best!! Maar ik doe het niet!!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:47

Ik weet ook wel wat leukers te verzinnen met zoveel geld. Maar ja, die mensen hebben blijkbaar al zoveel dat ze niets leukers weten te verzinnen. Ik ben trouwens wel benieuwd of ze de top zal bereiken. Het paard al wel op niveau maar de ruiter niet...ben benieuwd of het paard inderdaad fouten van de ruiter goed zal kunnen maken. Zo ja, dan is dat beestje dubbel en dwars het geld waard!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:40

2,5 miljoen, sja dat is wel heeeel erg veel geld!!! Ik zou het er ook niet voor geven hoor... heb het paard 1 keer in het echt zien lopen, ziet er wel bijzonder goed uit hoor. Maar 2,5 miljoen.... ik koop er liever een paar paardjes voor dan maar eentje!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:53

Ik hoop stiekem niet dat het ze lukt, de top te bereiken. Ik gun ze al het geluk van de wereld, eerlijk waar, maar dat gun ik bijna iedereen die net een paard heeft gekocht.
Maar wanneer het ze lukt, de top te bereiken, zonder ervaring, maar door de ervaring en het talent van het paard, worden ze een voorbeeld voor andere ruiters.
Wanneer ze de top haalt, heeft Patty duidelijk wel talent, want zonder kom je er niet.
Maar wat zou er van de wereld komen, als elk verwend kutkind naar papa en mama kon lopen, zeggen 'ik wil Anky verslaan, koop dat paard even voor me!'? Dan zou het overgrote deel van de getalenteerde paarden verknalt worden. Want veel kans dat die koters talent hebben, is er niet.

Ik heb liever, dat deze actie mislukt, en dat een les is, die niet alleen door Patty geleerd wordt, maar ook door elk ambitieus mens die ervan af weet, dan dat het goed gaat, en het een voorbeeld wordt, dat talentvolle paarden de verdoemenis in jaagt.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:03

En zou dat gaan lukken?? ben benieuwd..

Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:08

Het paard is wel mooi maar we zullen zien of ze het gaat maken...

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:48

waarom zou het niet kunnen als ze de juiste les de juiste inzet heeft geef ik haar een kans.
Is het niet wat voorbarig om nu al te zeggen dat het een actie van een verwend nest is, ik ken haar helemaal niet.

Anky is ook niet van de een op de andere dag aan de top gekomen.
Maar of je daarvoor een paard van 2.5 miljoen nodig hebt lijkt me wel wat overdreven.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:59

Geef haar een kans!! En je kan zo'n goed paard echt niet berijden als je geen talent heb. Dus zonder talent horen we niks meer van haar. Ik zou dat geld liever uitgeven aan een prachtige boerderij met wat grond, hahaha. Ben benieuwd welk paard het record de volgende keer gaat verslaan.....

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:03

Als ze naar de eerste mislukking direct al opgeeft zal het nooit lukken.
en tegenslagen krijgt iedereen met ambitties

Maar waarom is dat paard zo astronomisch duur is vijftigduizend niet genoeg om het ver te schoppen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:16

Ik ben benieuwd hoe ze nu rijdt. Lijkt me lachen als je dr zometeen vrolijk in de B ziet rondhobbelen! In ieder geval wel fijn dat ze zo blij met haar nieuwe paard is, maar ik vind het bedrag wel een beetje

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:19

Het vreemdst aan het verhaal vind ik dat Patty nog nooit meer dan een ZZ proef heeft gereden en nu in de grand prix Anky wil gaan verslaan op de Olympische Spelen, daarbij is ze ook al 36 en vind ik het echt een sprong in het diepe, maar ik ben nu al erg nieuwsgierig hoe het gaat aflopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:48

Tja voor veel geld is alles te koop....maar talent helaas niet!
Ben echt benieuwd hoe dit gaat aflopen...

Kan me nog herinneren dat een aantal jaar geleden 10 miljoen dollar is geboden voor E.T. Verwend Amerikaans rijkeluisdochtertje had het paard 1x op tv gezien, en zei tegen pappie.."ik wil die"
Papa dacht, ach ik heb zoveel geld, die koop ik even voor je kind...
Maar helaas voor hun,Hugo Simon ging hier niet op in.....zou het paard alleen verkopen aan serieuze ruiters. Haha!

Tja, ik vind dit eigenlijk net zo'n verhaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:49

Wat een gezelligheid weer. Die mensen hebben het geld, kunnen het betalen en kopen dus een paard waar ze helemaal gek van zijn. Daarnaast heeft Patty ambitie, niets mis mee toch.

Ik hoop van harte dat ze het wel gaat halen, en gun het haar zeker! Zoveel enthousiasme in de paardensport het ik al lang niet meer gehoord.

En Poetin is een supermerrie, ik wilde dat ik het geld had gehad om haar te kopen Haha!

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:16

Ik hoop dat ze genoeg talent heeft om zo'n superpaard naar de top te rijden.

Ik heb enkele weken geleden een uitzending op Studio Sport gezien waar ze bij de fam. van der Zwan thuis waren. Ook zijn ze meegereisd naar Duitsland waar Poëtin nu nog staat. Het is een geweldig mooi paard met net zulke geweldige bewegingen! Ook heeft de fam. van der Zwan een super accomodatie liet men op tv zien.

Ikzelf vind 2.5 miljoen Euro wel een absurt bedrag voor een paard met een ruiter dat zich nog moet bewijzen.
Maar ik hoop voor Patty dat zij het paard naar de top kan brengen!
Laatst bijgewerkt door Bayja op 31-01-04 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:20

Javmo? Noem jij een paard die wereldkampioen is een paard wat zich nog moet bewijzen?